AGE OF EMPIRES: DEFINITIVE EDITION |
AGE OF EMPIRES: DEFINITIVE EDITION |
A je to tu. Vrátili sme sa na počiatok dnes už kultovej série, ktorá síce nebola revolučná, ale veľmi umne dokázala využiť tradičné prvky RTS a obohatiť ich niečím výnimočným. Táto edícia len potvrdila nadčasovosť stratégie, ktorá bola obľúbená v minulosti, ale stále má svojich verných fanúšikov a s nádejou očakávame aj úplne novú časť. Zatiaľ si však dáme repete.
Pri spustení hry vôbec nemáte dojem, že máte pred sebou vlastne už historický artefakt. Definitive Edition pôsobí sviežo ako čerstvá maturantka a menu vás ovalí naozaj bohatou ponukou. Snáď až na základné nastavenia hry, kde si môžete zapnúť a vypnúť kadečo, ale s grafickým rozlíšením a pokročilými efektmi nič neurobíte. Ale to ani nie je potrebné. Vynovená grafika je naozaj vydarená, v HD všetko vyzerá pekne a sviežo a animácie sú prirodzené. A pritom je to stále ten istý vizuálny štýl ako kedysi, len prispôsobený súčasným monitorom, kde si hra vôbec nerobí hanbu.
Titul pekne beží pri 60 fps a obsahuje aj praktický zoom, takže si terén vzdialite a priblížite podľa potreby. Je pravda, že pri detailnom náhľade už sú jednotky a objekty trochu rozmazané a kvalita je nižšia, ale pri bežnom zobrazení všetko vyzerá veľmi dobre. Sprevádza to hudba, ktorú sme počúvali už v origináli a nechýbajú ani tradičné zvuky a hlášky, ako je dobre známe „wololo" konvertujúcich kňazov. Takže fajn.
Hra obsahuje desať dostatočne rozsiahlych ťažení, ktoré sú zamerané na slávnu minulosť svetových impérií, ako je Grécko, Babylon či Rím a zahrňuje aj také udalosti, ako je trójska či púnska vojna. Ak potrebujete trochu cviku, dobre vám poslúži egyptská kampaň, ktorá má formu masívneho tutoriálu. K tomu všetkému si môžete pridať aj užívateľské ťaženia, ktoré sa dajú vytvoriť a upravovať popri štandardných scenároch v troch editoroch. Ponuku v sólo režime dopĺňa ešte samostatná hra, v ktorej si zvolíte ľubovoľný národ a bojujete proti počítačovým oponentom na zvolenej mape.
Kampane sa odohrávajú v niekoľkých obdobiach (od doby kamennej až po železnú), ktorými plynule prechádzate počas hrania. Jednotlivé misie však majú svoje obmedzenia a pokročilé možnosti servírujú postupne, tak ako je to dodnes zvykom v RTS. Na mapách staviate úžitkové a vojenské budovy, osadníci a rybárske lode zabezpečujú jedlo (najskôr bobule a lov, potom farmy), potrebujete ťažiť drevo, kameň a neskôr aj zlato, stavať obydlia, aby ste zvýšili populačný limit. Ten je v kampani obmedzený len na päťdesiat, čo je dosť málo, keďže sa do toho počítajú osadníci aj vojenské jednotky. Nemôžete tak vytvoriť väčšiu armádu, s ktorou by ste dobýjali vo veľkom a možno zažijete sklamanie, keďže sa v ťažení nedočkáte bitiek epických rozmerov.
Samotný sortiment vojsk je však pestrý. Slušné zastúpenie má pechota, jazda, lukostrelci a obliehacie zbrane. Základné jednotky majú všetky civilizácie spoločné, ale niekedy umožnia ich vylepšenie len na nižší alebo naopak extra vysoký stupeň. To platí aj pri úžitkových technológiách a tieto možnosti závisia od výberu veľmoci. Popri bojovníkoch s mečmi, ktorým predchádzajú primitívni predkovia s drevenými budzogáňmi a kamennými sekerami, sa na bojisku objavia lukostrelci na koňoch, hopliti, bojové slony či vozy, ťavy a katapulty. A áno, nechýbajú ani kňazi, ktorí liečia, konvertujú nepriateľské jednotky, prípadne aj budovy. A na vode sa plavia vojnové lode.
Môžete vytvoriť rôzne kombinácie jednotiek, označovať skupiny a vyvolávať ich klávesovými skratkami. Nepočítajte však s formáciami ani pokročilými príkazmi jednotiek. Buď majú základný režim, v ktorom sa pohybujú a útočia na kohokoľvek v ich dosahu, alebo im prikážete až do odvolania stáť na mieste. To je vhodné napríklad pri (streleckých) jednotkách v obrane, aby neprenasledovali protivníkov kade-tade. Ochranu sídla zvýšia aj múry a veže.
Úlohy v ťaženiach sú vcelku pestré, i keď často prosté, napríklad zničiť nepriateľské farmy alebo chrám, niečo postaviť na druhom konci mapy a získať relikviu. Ale aj zabiť bájnych hrdinov, ako je napríklad Hektor a Paris. Nie je to však monotónne aj vďaka rôznym podmienkam. Napríklad máte na začiatku len pár osadníkov vysadených na nebezpečnom pobreží alebo jazdcov, s ktorými musíte prebehnúť popri nepriateľských hliadkach a nájsť svoju základňu. Scenáre kampane sú nápadité, len je škoda, že neobsahujú aj nejaké predelové scény, ale iba zhrňujúce obrazovky s textom a rozprávačom.
Multiplayer sme testovali ešte pred vydaním hry a boli tam nejaké prepady framerate a iné menšie nedostatky. V plnej verzii hry je to podstatne lepšie a na podobné problémy sme nenarazili ani pri masívnejších bitkách, keďže multiplayer už zvyšuje limit jednotiek na každého hráča až na 250. I keď v prípade extra veľkých bojov pre osem hráčov sa väčšia záťaž môže prejaviť. Občas sa pri hraní dostavili nejaké lagy, ale tým sa môžete vyhnúť výberom regiónu v lobby a hráčov s nízkym pingom.
Hra po sieti ponúka štandardný režim, kde s malými obmenami musíte poraziť súperov a dá sa to dobýjaním, ale napríklad aj výstavbou a udržaním divu sveta či obsadením ruín. Okrem toho je v ponuke už len deathmatch, kde začínate s extrémnym množstvom surovín. Postavíte nejaké vojenské budovy a chrlíte jednotky, ktorými sa snažíte rozdupať súperov skôr ako oni vás. Zdroje však nie sú nekonečné a ak sú boje dlhodobé, treba už myslieť aj na produkciu a pridelenie práce osadníkom.
Dva režimy však v multiplayeri úplne stačia aj vďaka mnohým nastaveniam, ktorými si nakonfigurujete hru v lobby podľa vašich predstáv. Určíte počiatočnú epochu, populačný limit, zdroje, rýchlosť hry, obťažnosť. Dá sa bojovať proti PC, stanoviť tímy aj to, či budú permanentné alebo sa môžete vzdať spojenca. Viete povoliť kompletný technologický strom pre každú veľmoc bez prednastavených obmedzení. Poteší možnosť vytvoriť dedikovaný server aj sledovať hru len ako divák. Priamo v hre funguje jednoduchá diplomacia, môžete spojencom posielať suroviny, meniť postoj voči iným hráčom a okrem samozrejmého chatu využijete aj číselné predvoľby s priradenými audio hláškami na rýchlu komunikáciu.
K nedostatkom hry môžeme zaradiť slabšiu AI, ktorá vás síce na vyšších obťažnostiach potrápi, ale je predvídateľná. A v istých situáciách sa správa hlúpo. Napríklad neustále posiela osadníkov na miesta, kde ich zabíjate dovtedy, kým sa celé sídlo úplne nevyľudní. Takže umelej inteligencii zostanú budovy, ale žiadni ľudia ani suroviny. A nevie si s tým poradiť. Problematický je aj pathfinding. Vaše jednotky neraz nevedia prejsť pomedzi dve budovy, hoci je tam kopa miesta, takže by tadiaľ prešiel aj tank. Alebo keď viac robotníkov ťaží kameň či zlato, niektorí za zaseknú a zostanú stáť. Tieto nedostatky sa väčšinou týkajú kampaní v sólo režime, i keď ich v menšej miere postrehnete aj v multiplayeri. Podľa všetkého sa tvorcovia zamerali na hru po sieti a jej vyladenie, ale singleplayer iba prosto previedli do novšej grafiky bez väčšej snahy o korekcie. Preto je tam viditeľne viac nedostatkov.
S Age of Empires: Definitive Edition sme viac-menej spokojní. Ale nie bez výhrad. Hra vôbec nepôsobí zastaralo a nemusíte byť nostalgickým veteránom, aby ste sa do nej naplno ponorili. Obsahuje však zbytočné chyby a nedorobky, ktorým sa väčšinou dalo vyhnúť. Už len problematický launch hry niektorých hráčov vytočil. Pár dní pred oficiálnym spustením sme už mali dostupnú verziu, ktorá sa v deň D ešte aktualizovala a bez problémov sme hrali. Vzápätí však nasledoval ďalší patch a mnohí hru jednoducho nemohli spustiť, čo je bezprostredne po premiére fatálna chyba (nám pomohlo preinštalovanie). Toto rozhodne nie je dobrá vizitka.
Zamrzí aj to, že hra vyžaduje Windows 10 s Xbox Live kontom, takže ak používate starší operačný systém, máte smolu. Tým pádom titul stráca časť potenciálnych hráčov. Zatiaľ je kúpa možná len v Microsoft Store, časom pripadá do úvahy aj Steam. Ponuka hry ako takej je však určite zaujímavá. Hoci obsahovo bohatší singleplayer s ťaženiami bez úprav je paradoxne menej zaujímavý ako multiplayer, ktorému tvorcovia evidentne venovali väčšiu pozornosť. Vynoviť túto klasiku bol dobrý nápad, ale ešte by to chcelo poriadne odviesť robotu pri jeho realizácii. Ale bavili sme sa a hru odporúčame predovšetkým kvôli bitkám s inými hráčmi. Len musíte prižmúriť oko nad istými nedostatkami.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Windows Vývoj: Microsoft / Microsoft Studios Štýl: Stratégia / Realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|