FROSTPUNK |
FROSTPUNK |
Poľskí vývojári 11 bit studios nám už dokázali, že sú machri a vedia robiť unikátne hry. This War of Mine je skutočne šperkom a vysokú kvalitu prináša aj najnovší počin tohto štúdia - Frostpunk. Zasadenie príbehu naznačuje už názov, takže sa pripravte na poriadnu zimu, ale aj horúce zážitky.
Alternatívna minulosť nie je ružová, ale biela, plná snehu, s teplotami, ktoré poriadne klesajú pod bod mrazu. A vy tam musíte prežiť, vy a vaša komunita, ktorá sa rozrastá, alebo aj naopak, a to podľa toho, ako si dokážete poradiť s krutými podmienkami. Vaše provizórne osídlenie je možno posledné na svete a na vašich bedrách je osud preživších, ktorí ale nie vždy spolupracujú. Takže nebojujete len s prírodou, ale aj so strachom, panikou, rebéliou a beznádejou, ktorej podliehajú ľudia naokolo.
Tým sme sa dostali k najdôležitejším faktorom, ktoré určujú váš úspech a šancu na prežitie. Ľuďom musíte dať nádej a zvyšovať jej úroveň pozitívnymi modifikátormi - splnenými sľubmi, službami, rozumnými zákonmi, zdravotnou starostlivosťou a možno aj vierou. Na druhej strane treba znižovať červenú líniu nespokojnosti, ktorá narastá, keď ľudia hladujú, mrznú, nesúhlasia s vašimi rozhodnutiami, alebo podliehajú zúfalstvu, ktoré ich ženie do krajností.
Nebude to ľahké, pred vami je veľa nástrah a komplikácií, ale aj fascinujúci svet na pokraji záhuby, ktorého stredobodom je generátor uprostred priepasti. Roklina však nepredstavuje pád na dno, ale práve naopak, je to svetielko v tme, ktorá sa vkráda do duší. Najskôr musíte spustiť generátor, ktorý vyžaruje životodarné teplo, ale pýta si za to čoraz väčšie zásoby uhlia. Našťastie sú nablízku povrchové zásoby, ku ktorým sa ľudia brodia hlbokým snehom, takže po nich zostávajú brázdy. Vyzerá to ako chodbičky, ktoré si hĺbia mravce, no nie ste v podzemí, ale v zajatí studenej bieloby.
Potrebujete aj drevo z popadaných stromov a tiež oceľ. Tieto dve suroviny slúžia hlavne na výstavbu a výskum nových technológií. Na pokročilé budovy už sú nutné aj oceľové jadrá. Najskôr väčšinu z toho nájdete roztrúsené po okolí. Stačí to pozbierať, je to ľahko dostupné, čoskoro však musíte myslieť na výstavbu baní, píl a ďalších stavieb, ktoré naštartujú vašu ekonomiku. A aj pri práci ľudia mrznú a chorľavejú, takže okolo generátora, pekne v kruhu, staviate primitívne obydlia a ošetrovne.
Teplotu vo vzdialenejších zónach zvyšujete vyhrievačmi alebo vylepšením generátora, ale tým sa zvyšuje aj spotreba uhlia. A kruh sa zväčšuje, budovy spájate primitívnymi drevenými cestičkami a pridávate pokročilejšie stavby. Treba myslieť aj na škvŕkajúce žalúdky. Spočiatku ich nasýtite mäsom, ktoré prinesú lovci z nočnej výpravy a musíte mať aj miesto, kde ho ďalší ľudia pripravia na konzumáciu. Nové budovy a vylepšenia postupne získate po postavení dielne so štyrmi kategóriami užitočných technológií, ktoré sa týkajú reaktora, tepelných zón, surovín, úžitkových budov, prístreškov a expedícií.
S podobným systémom hospodárstva a výstavby ste sa už určite stretli v rôznych budovateľských stratégiách, lenže na Frostpunku je zaujímavé prevedenie. Pozoruhodný je už len fakt, že ľudia pracujú v určených hodinách a potom majú svoj voľný čas a priestor na spánok, kedy robota skrátka stojí a prakticky nič sa nedeje. Iste, v realite je to samozrejmosť, ale v hrách je takýto prvok veľmi ojedinelý a stretávame sa s ním len výnimočne. A potom je tu rozdelenie obyvateľov do kategórií. Robotníci sa hodia skoro na všetko a môžete ich prideliť k väčšine budov, no napríklad na ošetrovni už musia byť inžinieri. To sú dve základné kategórie obyvateľstva, ale neskôr môžete prideliť prácu aj veľkým kráčajúcim automatom, ktoré makajú takmer nepretržite a každý nahradí niekoľkých ľudí. A ak je to nutné, poženiete do roboty aj deti.
Zapojiť do pracovného procesu deti môžete stanovením nepopulárneho nariadenia. Je súčasťou knihy zákonov, pomocou ktorej vytvárate pravidlá pre vašu komunitu. Takto získavate nové možnosti a niekedy aj budovy. Nové zákony, ktoré sú previazané s ďalšími, sú v trvalej platnosti a neraz ich pozitívny efekt sprevádzajú aj určité negatíva. Napríklad spomínané zamestnanie detí vám pridá potrebných zamestnancov, ale zvýši sa úroveň neposlušnosti, lebo mnohí ľudia to považujú za zlé a nesprávne.
Ďalšími zákonmi rozhodnete o tom, ako sa naloží s ťažko chorými, osobami s amputovanými končatinami a mŕtvymi. Odomknete si bitkársku arénu, verejný dom alebo chrám. A viac možností ponúkajú nové odvetvia, pričom sa musíte rozhodnúť, ktoré uprednostníte. Môžete sa vydať cestou viery alebo disciplíny, ktorá smeruje k totalitnému režimu a každý výber má svoje pozitíva aj negatíva a inak formuje komunitu. Len je škoda, že volieb v zákonníku nie je až tak veľa, ako sa spočiatku zdá a v neskorších fázach hry už nebudú žiadne k dispozícii, alebo nie také, ktoré chcete reálne využiť.
Hoci sa hra sústreďuje na osídlenie v kráteri, dovolí vám prehľadávať aj okolité územia. Môžete posielať skautov, aby preskúmali body na mape krajiny a expedície, ktoré na vybraných miestach postavia tábory, odkiaľ pravidelne prinášajú vybrané suroviny. Neraz máte pred sebou voľbu, ako si poradiť v určitej situácii. Môžete riskovať pri stretnutiach s nástrahami a dravou zverou, pomôcť iným preživším, na ktorých ste narazili a v ideálnom prípade ich sprevádzať až k vám domov. Získate novú pracovnú silu, ale aj hladné krky, ktoré treba kŕmiť a zohriať.
Výpravy v zamrznutej krajine sú najskôr vítanou aktivitou, ale po čase už je prehľadávanie okolia len rutinou, kde vás sotva niečo prekvapí. V tomto smere sa Frostpunk nevyrovná inej survival hre zasypanej snehom ICY: Frotbite edition, ktorá je síce ponímaná trochu inak, ale prehľadávanie okolitého sveta je tam zaujímavejšie. Podobne je na tom aj príbeh, ktorý je vo Frostpunku len vlažný, v podstate iba riešite vzniknuté situácie, ktoré sa obmedzujú na boj s počasím, hľadanie zásob a zabezpečovanie základných potrieb osadníkov a prisťahovalcov. Určite je to zaujímavá sociálna simulácia, ale dejom rozhodne nevyniká.
Ale aspoň oceňujeme snahu tvorcov o vytvorenie rôznych scenárov. Okrem toho hlavného sú v hre zatiaľ dva ďalšie, ktoré sa odomknú po splnení istých podmienok v tom základnom. A zjavne majú ešte nejaké scenáre pribudnúť. Každý pritom umožňuje pri štarte upraviť parametre, ako je náročnosť, ekonomika a počasie, trochu sa líši priestor okolo generátora a aj základné podmienky víťazstva. Najzaujímavejšia je mapa, kde máte pred mrazom chrániť semienka a sadenice rastlín a zabezpečiť ich permanentnú ochranu pomocou automatov.
Hra prebieha v reálnom čase s možnosťou urýchlenia a pauzy, počas ktorej smiete v pokoji prerozdeľovať ľudí a vykonávať rozhodnutia. V noci sa toho deje menej, takže pokojne môžete proces poriadne zrýchliť. Nad ránom, keď sa ľudia prebúdzajú a chystajú do práce, sa čas automaticky spomalí. Takže aj keď sa na vás valia problémy, riešiť ich môžete bez stresu a v pokoji si premyslíte ďalšie kroky.
Audiovizuálna stránka si zaslúži pochvalu. Aktivity sa síce sústredia len na roklinu s reaktorom a okolité budovy, ale spracovanie zimnej kolónie je pôsobivé. Všetko sa dá pohodlne priblížiť, takže sledujete ľudí v primitívnych domčekoch, alebo ako sa brodia snehom. Nečakajte pestré farby (s výnimkou režimu zobrazujúceho tepelné zóny), tie by sa do takmer bezútešnej mrazivej krajiny veľmi nehodili. V bielom svete s pochmúrnym osídlením nanajvýš zažiaria nočné svetlá a kovové telá masívnych automatov. Tam vonku už sú iba ikony, kde naklikáte cestičky pre svojich prieskumníkov. Ale animácie na statických sprievodných obrazovkách s popisom udalostí a noviniek v knihe zákonov sú veľmi štýlové. Do toho vám zaznie svišťanie fujavice a vykrikovanie hlásnika pri zavedení nových nariadení a k tomu hudba s clivými husľovými tónmi. Atmosféra krajiny zabíjanej mrazom ako vyšitá.
Frostpunk vás v úvode uchváti a keď zistíte, čo a ako vlastne funguje, skutočne sa do toho zažeriete. V neskoršej fáze už ale cítiť, že hra vyložila všetky tromfy a tvorcom sa minuli nápady. Po strmom vzostupe v prvých hodinách sa zrazu ocitnete vo fáze, keď už len opakujete naučené procesy a vytráca sa náboj. Nie je tu ani dramatický dej, ktorý by vás udržoval v napätí. Krivka zábavy teda poklesne, ale neprepadá sa do roviny priemernosti. Frostpunk jednoznačne zanechá hlboký dojem, ale súčasne môžete mať pocit, že sa s hrou dalo urobiť ešte trochu viac a vývojári z nej nevyťažili všetko, čo sa dalo.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: 11 bit studios Štýl: Managementová / Survival Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|