ASH OF GODS: REDEMPTION |
ASH OF GODS: REDEMPTION |
Na prvý pohľad by sa Ash of Gods: Redemption mohlo zdať ako nepriame pokračovanie úspešnej série Banner Saga. Niet sa čomu čudovať, keď sa ňou autori zo štúdia AurumDust vedome inšpirovali. Ďalšie námety čerpali z japonských vizuálnych noviel alebo titulu Darkest Dungeon. Výsledný kokteil dopĺňajú vlastnými nápadmi a z celej hry je cítiť nadšenie.
Žánrovo sa titul radí medzi vizuálnu novelu doplnenú o ťahové RPG súboje. Ako už tušíte, jedná sa o hru so zameraním na príbeh a na dobre napísanom texte celý výsledok stojí a žiaľ, aj padá. Do deja vstupujú tri rôzne dejové línie, ktoré sa postupne vzájomne preplietajú. Prvá sa zameriava na kapitána stráže Thorna. Kapitán bez ohľadu na nepekné udalosti je nútený za každých okolností strážiť svoju dcéru. K nemu sa postupne pridávajú spoločníci do nepohody.
Druhá línia sa zaoberá zabijakom Lo zahaleným rúškom tajomstva a posledný je starý pán Hopper Rouley. Ten si nepekné udalosti pamätá. Nie je z toho veľmi nadšený, skôr naopak. Spomína si na návrat reaperov, ktorí uvrhnú svet do chaosu a po stovkách rokov sú späť na planéte ľudí. Nastáva doba, kedy je opäť nutné poraziť ich a tentoraz nadobro. Apokalyptický svet, ktorý sa pekne hodí do RPG titulu.
V podobe knihy by nám celý dej pripadal ako klišé, ktoré tu už v iných formách bolo veľakrát. Vo výslednom produkte, akým je vizuálna novela s rozhodnutiami, je to obstojné a neurazí. Prináša totiž aj pestré nápady, ktoré by ocenil aj majster pera George R. R. Martin. Autorom celého príbehu je ruský spisovateľ Sergej Malitsky. Ten u nás nie je známy, pretože nevyšla žiadna jeho kniha v preklade či už do slovenčiny, alebo českého jazyka.
Hra využíva roguelike prvky. Každá nový pokus tak prináša nové zážitky a objavíte veľa rôznych rozvetvení príbehu. Zároveň môžete počas hry prísť o svoje obľúbené postavy, či už dobrovoľne, alebo iným spôsobom. Každá postava má len štyri životy a ak vám umrie, už o ňu prídete navždy. Príbeh pokračuje ďalej. O postavy, na ktorých vám najviac záleží, sa budete starať a chrániť ich ako o oko v hlave. V prípade potreby ich môžete liečiť v táboroch. Na to ale potrebujete diamanty, ktoré sú vzácne a nadobúdajú sa ťažko a okrem iného sú nutné na cestovanie. Keď sa vám diamanty minú, budete nútení obetovať časť životov svojej partie.
Súbojom sa môžete aj vyhýbať správne zvolenými voľbami v dialógoch. Lenže kto by to robil, keď boje nie sú vôbec náročné a zároveň ponúkajú zábavné herné princípy? Navyše sú spestrením popri čítaní veľkého množstva textu. Pred súbojom je dôležité správne zvoliť partiu. Nesmie chýbať lukostrelec, bojovník na blízko atď. Záleží aj na rozmiestnení postáv v samotnom súboji. Takáto sloboda sa mi veľmi páči a napomáha pri budovaní zážitku.V ťahových bitkách nezohráva úlohu náhoda. Nikto tu nehádže žiadnou kockou a vždy viete aspoň teoreticky, či máte šancu na úspech. V bitkách využívate aj karty z balíčka. Tie sú vo svojej podstate kúzlami a môžu sa zamiešať aj vo váš prospech. Ale pozor, sú aj také, ktoré pôsobia negatívne aj na váš tím, nielen na súperov. Celé to je vo vašej réžii a nemôžete sa tak vyhovárať v prípade neúspechu na náhodné sily. Navyše ak umriete v súboji, nič sa nedeje, môžete to skúsiť znovu.
Hrali sme anglickú verziu hry, ktorá je preložená z ruštiny. Pevne veríme, že sú texty v pôvodnom jazyku na tom lepšie. Preklad pôsobí amatérsky a obsahuje veľa chýb. Zatiaľ čo postavy chvíľu diskutujú starou angličtinou, dialóg už ďalej používa tú modernú. Zároveň sa v preklade stráca cit pre detaily, a tak som mal v mnohých prípadoch problém pochopiť súvislosti. Príbeh samotný je prerozprávaný obstojne, hoci mi žiadna postava neprirástla k srdcu, ani som sa do príbehu nezahĺbil tak, ako si autori priali. Veľa prvkov, ktoré sú v knihách, tu chýbalo – humor, relax a najmä zaujímavá história hrdinov. Nepôsobí to tak jednotne ako Banner Saga.
Vizuálna stránka je na vynikajúcej úrovni – kresby sú s citom pre detail, rovnako ako zaujímavé animácie. V tomto ohľade niet čo kritizovať a aj v strategickej časti sa oko nevedelo prestať čudovať, ako pekne si s tým autori poradili. Na mape, pomocou ktorej cestujete, sa taktiež vyhrali, je prehľadná a celkovo som spokojný, ako všetko do seba zapadlo. Rovnaký názor mám aj na hudobný sprievod a zvuky. Škoda absencie dabingu každého dialógu. Takto som sa často prestával sústrediť na príbeh a niekedy som dialógy len rýchlo a bez záujmu odklikával.
Ash of Gods: Redemtion vás neposadí na zadok, ani vám nevyrazí dych svojím príbehom, ale na skrátenie dlhých chvíľ pred príchodom tretej časti Banner Saga poslúži dobre. Ak ste fanúšikmi takéhoto žánru a máte radi vizuálne novely, veľa lepších hier aj tak nenájdete. Spracovanie je veľmi dobré a graficky príťažlivé. Nie je dôvod váhať. Len zamrzí, že tvorcovia z hry nevyťažili maximum a mohlo to dopadnúť lepšie.