ANCESTORS LEGACY |
ANCESTORS LEGACY |
Dobrých stratégií nie je nikdy dosť a tých zo stredoveku, bez prímesí fantasy prvkov, je ako šafránu. Aj preto má Ancestors Legacy predpoklady na to, aby zaujala. A lákaví sú aj Vikingovia, ktorí sa už síce na nás v hrách valia zo všetkých strán, ale stále ich žerieme. Rovnako ako TV seriál o Ragnarovi Lothbrokovi a jeho potomkoch, ktorý nepochybne inšpiroval mnohých vývojárov. Autori z Destructive Creations tvrdia, že v ich prípade je to len zhoda náhod, ale dej vikingského ťaženia nápadne pripomína výjavy, ktoré sme videli v televízore. Nech je, ako chce, zabralo to.
Kým si však priblížime hrateľnosť, treba spomenúť, že sa hra neorientuje výlučne na severanov. Vikingovia predstavujú prvé dve ťaženia s dvojicou lídrov, ale po prejdení niekoľkých misií sa odomknú ďalšie tri národy a ich kampane. Prežijete tak bitky v pozícii anglosaských panovníkov v Británii, ale aj Germánov. Pre nás je plusom aj (zatiaľ jedno) ťaženie za Slovanov, ktorého ústrednou postavou je poľské knieža Mešek I. To je už slušná ponuka.
Ťaženia sú doplnené veľmi efektnými predelovými scénami aj obrazovkami s popisom situácie. A aj v češtine. Ciele misií sú pomerne pestré - treba ukradnúť zásoby jedla, obsadiť osadu bohatú na suroviny, ochrániť lode ohrozované katapultmi, preraziť hradby, či vyrabovať kláštor. Na iných mapách si hľadáte spojencov, musíte nenápadne preniknúť do nepriateľského tábora a vykonať sabotáž. Úvodnú kampaň s Vikingmi si naozaj užijete, ale v tých ostatných už budete skôr frustrovaní ich náročnosťou. A to aj na ľahkej obťažnosti.
Misie sú nevyvážené a nepriatelia zvýhodňovaní. A najviac to pocítite pri dobýjaní osád, ktoré vám pohotovo kradne protivník, čo je vždy krok pred vami. Akoby to nestačilo, proti vám hrá aj umelá inteligencia vašich jednotiek. Samostatne síce zareagujú na útok zblízka, ale ak ich len z diaľky ostreľujú lukostrelci, muži tupo stoja a pokojne sa nechajú pobiť. Takže sa nemôžete spoliehať na to, že v dedine máte obrancov, ktorí by mali zvládnuť nečakaný výpad. Bez vašich pokynov sú zúfalo neefektívni.
Okrem kampaní si môžete zabojovať na samostatnej mape v režime šarvátky. Tam sa vlastne pripravíte na multiplayer pre dvoch až šiestich hráčov rozdelených do dvoch tímov. V prvom móde víťazíte vyhladením súperov, v tom druhom musíte ovládať viac osád, aby sa skóre protivníka postupne znížilo až na nulu. Rozdiel je minimálny a naťahovanie sa o dedinky časom nezáživné. Bojovať sa dá aj proti AI, pričom tá ľahká je pomerne vyrovnaným súperom, stredná vás už poriadne potrápi, no nie kvôli lepšej taktike, ale pretože má neférové výhody. Hráčov avatar v multiplayeri pritom získava permanentné levely osobitne za každý národ.
Ancestors Legacy spája výstavbu osídlenia s bojovou zložkou. Robí to však trochu inak ako bežné RTS, ktoré, až na pár výnimiek, bohužiaľ, už roky recyklujú osvedčený systém bez snahy o inovácie. Do boja nastupujú jednotky, ktoré sa, s výnimkou hrdinov, verbujú v neoddeliteľných niekoľkočlenných oddieloch. Tradične ich môžete nasmerovať na nepriateľov, ktorých potom bodajú oštepmi, stínajú sekerami, ostreľujú lukmi, prípadne obliehacími zbraňami. Jednotlivé skupiny podľa svojho zamerania majú rôzne špeciálne schopnosti. Môžu zaujať obrannú pozíciu, chrániť sa štítmi pred šípmi, v zúrivosti efektívnejšie zabíjajú nepriateľov a podobne. Sortiment jednotiek nie je až taký veľký, ale úplne postačí.
Straty vojenského oddielu sa dopĺňajú v táboroch a dedinách s vojenskými budovami. No ak sú členovia skupiny len zranení, môžete ich zachrániť zatrúbením na ústup. Vtedy sa družina stiahne z boja a zastane niekde v okolí (pri dvojitom kliknutí sa stiahne až na základňu), kde je to relatívne bezpečné. Tam môžete použiť felčiarsku schopnosť a počas krátkej pauzy sa zranení úplne doliečia. No mŕtvych nahradíte len v spomínaných osídleniach.
Nastanú však aj patové situácie, keď vaše jednotky nemajú kam ustúpiť a keďže sa nedajú iným spôsobom stiahnuť z prebiehajúceho boja, môže to byť pre vás osudné. Najmä v ťažení, kde vám hra bráni zutekať s hrdinom, ktorý má málo života a ako správne tušíte, v misii nesmie zomrieť. Ale aspoň užívateľské rozhranie je nastavené tak, aby sa vám na jednej lište zobrazovali všetky vojenské jednotky, takže ich pomerne jednoducho koordinujete.
Oddiely v boji získavajú skúsenosti a pri každom novom leveli vylepšíte jeden z troch parametrov, ktorý družstvu zvýši útok, obranu alebo rýchlosť. Okrem toho môžete družinám individuálne prikupovať lepšie brnenie. Takýmto spôsobom vytvoríte silnejšie skupiny, čo je dobré už preto, že je nízky maximálne stanovený počet oddielov. Limit je desať a s tým si musíte vystačiť na obranu svojich sídiel a súčasne útoky na nepriateľov, čo neraz nie je jednoduché. Do istej miery vám pomôže výstavba pascí, ktoré s dostatkom materiálu zhotovia priamo vaši vojaci na ľubovoľnom mieste. No aj tak je daný počet oddielov veľmi obmedzujúci (hlavne keď ho AI protivník prekračuje, takže má značnú výhodu), a to vo všetkých režimoch hry.
Pri vojenských výpadoch môžete využiť rôzne taktické možnosti. Napríklad schováte oddiel v obilí a krovinách, takže ho nepriatelia nezbadajú. Odtiaľ môžete podniknúť aj náhly útok na hliadky, čím im niekedy zabránite, aby privolali posily. V noci si viete zapáliť fakle, ktoré zvýšia dohľad, ale môžu vás ľahko prezradiť. Na budovy v táboroch vojaci pri útoku automaticky vrhajú oheň a keď sa naplní červený ukazovateľ, domy pomaly zhoria aj samé. I keby ste ich ďalej neobhadzovali a neostreľovali. Vypálením menšej osady v kampani viete odlákať nepriateľskú armádu z hlavného tábora.
Stavať osídlenia nemôžete, kde sa vám zachce. Na mape sú už vopred umiestnené a ak ich chcete získať, musíte dobyť centrálnu budovu zvoleného nepriateľského alebo neutrálneho sídla. Komplikovať vám to môžu vojenské budovy, odkiaľ nepriatelia vypúšťajú posily, takže ich treba čo najskôr vypáliť. Aj hlavná budova musí zhorieť do tla, no vzápätí sa po krátkom obsadzovacom procese automaticky znovu postaví. Potom môžete dať pokyn na prístavbu úžitkových budov na produkciu jedla, ťažbu dreva, prípadne železa.
Objekty v táboroch majú vopred určenú polohu a sortiment budov na suroviny závisí od každého osídlenia. Rovnako majú vopred stanovené miesto aj baraky a ďalšie pokročilé budovy, plus tri obranné veže, ktoré môžete pristavať. Vy teda len naklikáte, čo potrebujete a zrealizuje sa to prakticky samé. Nemusíte ani priraďovať robotníkov, manuálne len určujete produkciu vojenských oddielov. A keďže celkovo ani budov nie je veľa (ale aspoň odomykajú užitočné vylepšenia a požehnania bohov), výstavba je rýchla a vy sa venujete predovšetkým bojom.
Grafika hry je štýlová, rozhodne sa jedná jednu z najkrajších RTS. Všetko je pekne spracované, oheň, ktorý uvidíte často, je parádny. A hoci sa pri priblížení strácajú jemné detaily (a zvýrazňuje krv), stále to vyzerá dobre a oceníte aj rozmanité a vierohodné pohyby jednotiek. Vojaci sa aj pri väčších počtoch individuálne pohybujú a to dodáva bojom realistickosť. Veľmi efektné pohľady poskytuje akčný režim kamery. Dobre vyzerajú aj predelové scény a hudba, o ktorú sa postaral Adam Skorupa (Zaklínač) a Krzystof Wierzynkiewicz, je naozaj úchvatná. Využíva rôzne stredoveké, prevažne severské motívy doplnené spevom a prikúpenie digitálneho soundracku určite neoľutujete.
Narazíte však aj na bugy a technické chyby. Napríklad sa nám napriek oznamu neodomkli všetky kampane na prvý pokus, ale až po zopakovaní finále tej úvodnej. Alebo sa uložená hra nahrala bez skriptu, takže všetko síce fungovalo, ibaže nepriateľský útok, ktorým mala vyvrcholiť misia, skrátka nikdy nenastal. V multiplayeri, kde je núdza o hráčov, hra občas spadla.
Je obrovská škoda, že keď sa po dlhšom čase objavila RTS s originálnymi prvkami, doplatila na zbytočné chyby, ktorých sa dopustili vývojári. Na jednej strane je zrejmé, že kládli veľký dôraz na audiovizuálnu stránku, ktorá je na jednotku. Súčasne však na povrch postupne vyplávajú nedostatky hrateľnosti, ktorú tvorcovia zle vybalansovali a nevyladili. Spočiatku vás hra môže fascinovať, postupne vás ale zlomí zle nastavená obťažnosť, tupá AI vašich jednotiek a čoskoro otravné naťahovanie o dediny, pričom vás príliš okliešťuje nízky počet oddielov. Ancestors Legacy mohla byť skutočne top stratégia, ale ako naznačuje aj takmer prázdne multiplayerové lobby, nakoniec dieru do sveta neurobí a zapadne medzi priemerné tituly.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: 1C / Destructive Creations Štýl: Stratégia / Realtime Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|