THE COLONISTS |
THE COLONISTS |
Keď sa pozrieme späť do minulosti, séria The Settlers v podstate nemá takmer žiadnu konkurenciu. Nejaké pokusy sme síce zaznamenali a napríklad Cultures alebo Knights & Merchants neboli vôbec zlé, ale predsa len zostali v tieni legendárnych osadníkov. Najnovšie tu máme roztomilú stratégiu The Colonists, ktorú vytvoril jediný človek Richard Wallis a ten sa netají tím, že sa inšpiroval (hlavne prvými)„Settlermi", ale aj inou klasickou budovateľskou sériou Anno. Vybral si z nich to najlepšie a prispôsobil svojmu vlastnému štýlu.
Kolonisti sú roboti, ktorí sa chcú podobať ľuďom a fungovať tak ako oni. Ale keďže na Zemi pre umelých (podľa všetkého na 3D tlačiarni vyrobených) obyvateľov nie je miesto, svoju slobodu a nový domov musia nájsť niekde vo hviezdach. Takže v rakete pristanú na novej planéte a pokúšajú sa naštartovať ekonomiku a vytvoriť fungujúcu a sebestačnú kolóniu. Raketa poslúži ako mestské centrum, okolo ktorého treba vystavať sieť úžitkových budov na ťažbu a spracovanie surovín a zabezpečenie potrieb svojských osadníkov. Pretože aj roboti majú svoje požiadavky a chcú žiť na úrovni. Okrem toho raketa v malej miere produkuje základný zdroj energie a drevo, pričom si môžete nastaviť, čo uprednostní.
Najskôr postavíte príbytok pre drevorubača a môžete rovno aj obydlie lesníka, ktorý vysadí nové stromy a na miestach, kde vám to bude vyhovovať. Potom domček pre kamenára a o základný stavebný materiál máte postarané. Čoskoro už však bude treba pristavať aj pílu, aby ste mali dosky, na povrchu aj v baniach (tie majú nelimitované zdroje) ťažiť železo, uhlie, hlinu a ďalšie suroviny. Následne umiestnite dielne na spracovanie rudy, výrobu nástrojov, tehál, a mnoho ďalšieho. Zakrátko vám bude vaše ohraničené územie pritesné, a preto treba myslieť na stavbu vyhliadkových veží, ktorými si zväčšujete svoje teritórium a po vylepšení môžu slúžiť aj na obranu.
Robotickí pracovníci potrebujú zásobníky energie a tie sa produkujú v rezidenciách, ktoré vyžadujú vodu zo studní a mäso - majú teda podobné potreby ako ľudia. Jedlo sa dá zabezpečiť rybačkou alebo ho získate z ovčích a neskôr aj kravských fariem. Budovy je potrebné spájať chodníkmi alebo cestami, inak sa k nim roboti nedostanú a nezačnú ani s ich výstavbou. Chodníky sa dajú okamžite a pohodlne umiestniť, ale na rýchly transport surovín a produktov sú ideálne cesty rozdelené na kratšie úseky. Na každom z nich je jeden robot - nosič, ktorý automaticky prenáša všetko v dosahu na svojej trase. Takže čoskoro je stavebný materiál na mieste a po dokončení objektu prichádza robot - pracovník, ktorý začne makať na farme, v bani či dielni.
K najdôležitejším objektom patrí workshop s novými technológiami, ktoré sú rozdelené do niekoľkých odvetví. Na vývoj potrebujete suroviny, podobne ako na výstavbu a proces istú dobu trvá. Takýmto spôsobom si odomknete nové budovy, ale aj zvýšite rýchlosť ťažby a iné procesy a umožníte rozvoj rezidencií či dielní na vyššiu úroveň. Upgradovaná rezidencia produkuje energetické zdroje druhého a potom aj tretieho stupňa, ale s tým rastú aj požiadavky obyvateľov. Takže už chcú aj alkohol, ktorý vyrobíte z plodov z ovocných sadov prevezených do lisovne a potom aj chlieb. A tak to ide stále ďalej, potrebujete nové budovy aj ďalšie suroviny a produkty (železo, oceľ, hlina, tehly, papier, knihy, soľ, kryštály, zlato, sklo...) viac priestoru aj komfortu a v neskoršej fáze je toho naozaj neúrekom. Rýchlosť hry si pritom podľa potreby môžete štvornásobne zvýšiť, ale aj nastaviť procesy počas pauzy.
Za zmienku stojí železnica, po ktorej vlakom pohodlne prepravujete všetko potrebné. Len sa trochu ťažkopádne umiestňuje trať, pri ktorej treba brať do úvahy výšku povrchu a je škoda, že vám to hra trochu neuľahčí. A potom nastane chvíľa, keď budete musieť postaviť prístav a dielňu na lode. To aby ste mohli po mori vyslať expedíciu na nové územia, kde môžete expandovať a nájsť chýbajúce zdroje surovín. Po založení prístavu v novej kolónii budú potom lode automaticky prevážať potrebné komodity medzi vašimi osídleniami. A viete aj manuálne nastaviť ich námorné trasy.
V kampani, ktorá sa delí na dve vetvy, sú misie rozdelené na tie, kde musíte len splniť nejakú budovateľskú úlohu (spravidla postaviť čoraz väčší monument) a potom sú tu misie, kde treba poraziť AI protihráča. V takýchto scenároch treba myslieť hlavne na zdokonalenie veží. Tie naďalej slúžia na rozširovanie teritória, ale po vylepšení aj vystreľujú šípy (tiež ch treba vyrábať) alebo delové gule na veže protihráča v dosahu. Takýmto spôsobom zaberiete časť územia súpera a navyše ešte môžete opraviť jeho vyradenú vežičku a použiť ju proti nemu.
Cieľom pri konfrontácii s AI protihráčom je zredukovať územie protivníka až natoľko, aby ste okupovali jeho raketu. Samozrejme, treba pritom chrániť tú svoju. Vtedy je víťazstvo vaše. Pretláčanie vežičkami je však jediná forma boja a trochu zamrzí, že v hre nie sú aj nejakí vojačikovia. Vzhľadom na komplexnosť civilnej budovateľskej zložky by sa žiadal aj trochu precíznejší rozvoj vojenskej oblasti. I keď si aj s týmto ako-tak vystačíte.
Okrem ťaženia, ktoré je vlastne len súborom misií, čo sa postupne odomykajú a nie sú viazané nejakým príbehom, hra obsahuje aj sandbox. Tam si môžete zvoliť ľubovoľnú mapu z niektorého scenára a skrátka si stavať, kým vás to neomrzí. Veď to poznáte. Treba však spomenúť, že pritom môžete vypnúť zahalenie neprebádaných častí mapy, okamžite odomknúť všetky technológie aj zrušiť ohraničenie vášho územia, takže vôbec nepotrebujete veže.
The Colonists je zábavná budovateľská stratégia, ktorá vám môže veľmi príjemným spôsobom skrátiť čakanie na nový diel The Settlers. Poskytuje veľmi komplexnú výstavbu, hoci len so symbolickým zastúpením vojenskej zložky a bez príbehu, ktorý by zatraktívnil ponúkané misie. Ale bavká sa s tým dobre, reťaz nadväzujúcich aktivít a budov je naozaj dlhá, len časom už to má obdobný, trochu monotónny priebeh. No aj tak by vám to mohlo vydržať minimálne 20 hodín, čo je celkom fajn.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Mode 7 / Codebyfire Štýl: Stratégia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|