TETRIS EFFECT |
TETRIS EFFECT |
Mám rád príbehy z pozadia vývoja hier o tom, ako to vlastne začína. Čo je tá prvotná myšlienka, ktorá to celé dala do pohybu a ako sa ďalej rozvíjali. Ak mám šťastie, môžem sa na to niektorých vývojárov priamo spýtať. A ak nie, tak len premýšľam nad tým, čo mohlo byť tým impulzom, ktorý viedol k vzniku danej hre. V tomto prípade mi stačilo s hrou stráviť len pár minút a nadobudol som dojem, že sa nejaký vývojár niekedy v 80. rokoch prvý raz stretol s Tetrisom práve vtedy, keď zažíval jazdu na LSD či inom halucinogéne. No a teraz sa rozhodol túto skúsenosť sprostredkovať aj všetkým ostatným. Výsledkom je nová hra Tetris Effect.
Tieto slová ale myslím vážne, úprimne a vôbec nie negatívne. Práve naopak, ako pochvalu, keďže to je niečo, čo oživuje tento viac ako 30 rokov starý koncept. Totiž už snáď ani neexistuje človek, ktorý by nevedel, čo to je Tetris. Podľa mňa sa už ľudia rodia s tým, že majú informáciu o Tetrise zakódovanú v genetickej pamäti. Je to fenomén a asi aj najlepšia puzzle hra všetkých čias, vďaka ktorej je meno Alexej Pažitnov nesmrteľné. Od roku 1984, kedy vytvoril Tetris, sme tu mali už naozaj nespočetné množstvo oficiálnych inkarnácií a aj neoficiálnych klonov. Ako sa teda tento koncept vôbec ešte mohol pohnúť niekde ďalej, kde by zaujal aj hráčov v roku 2018?
Na odpoveď zjavne prišli autori z japonských štúdií Monstars Inc. a Resonair. Samotná hrateľnosť sa nemení, tá je predsa takmer posvätná. Oni zmenili to všetko okolo a z Tetrisu spravili nielen hru, ale aj zážitok. Relaxačný, no zároveň aj poriadne psychedelický. Až budete pri hraní čakať, kedy sa z nej začne ozývať Dark Side of The Moon, čo by mohol byť pokojne jej oficiálny soundtrack a nikto by nemohol namietať. Vizuálne totiž hra parádne sedí k jednému z najdôležitejších rockových albumov vôbec.
Dalo by sa povedať, že takto stručne som vlastne dokonale opísal Tetris Effect. Viete čo to je, ako sa to hrá a vlastne aj ako to vyzerá. No samotná hra je zložitejšia. A vlastne aj nie je. Je to jeden z tých chameleónov, ktorý vám síce naraz ukáže takmer všetko, čo ponúka, no zároveň sú tu ďalšie vrstvy, ktoré môžete odhaľovať a ponárať sa hlbšie. Navyše sa samotná zážitok vo veľkom odvíja od toho, ako sa rozhodnete hru hrať. Tá vyšla exkluzívne pre PS4, na PS4 Pro si ju môžete užiť v 4K rozlíšení, no navyše je tu možnosť zahrať si ju aj vo virtuálnej realite vďaka PS VR.
A ak si myslíte, že už hranie na bežnej TV je poriadne psychedelickým zážitkom, počkajte, kým si na hlavu nasadíte headset a sami sa ponoríte do sveta, v ktorom dobre známe útvary z kociek padajú dole herným poľom. Tento Tetris totiž ani tak nie je o samotných kockách, ktoré ukladáte tak, aby ste sa postupne zbavovali ďalších riadkov. Tento Tetris je ešte viac o tom, čo sa deje okolo vás. Či je to hudba, ktorá ide zo slúchadiel (odporúčam hrať skôr s headsetom, lepšie sa do hry ponoríte), postupne sa meniace tempo, efekty, alebo vizualizácia na pozadí. Je tu toho naozaj veľa a občas to do popredia vystupuje až tak, že strácate prehľad. Najmä vo VR, kde sa tým všetkých necháte ochotnejšie rozptyľovať.
Každá jedna úroveň v hre je unikátna. Má jedinečnú kombináciu témy, hudby, vizuálnych a zvukových efektov, grafiky a meniaceho sa tempa, pričom to všetko sa synchronizuje do hrateľnosti a do toho, ako vy sami hráte. Jeden level môžete hrať v štýle monochromatického displeja, na ktorého pozadí sa vizualizuje hudba, no ďalší vás už zoberie do oblakov medzi veterné mlyny, pričom ten za ním sa bude odohrávať pod morskou hladinou, v okolí afrického kmeňa bubnujúceho na rituálnych bubnoch a podobne. Je tu toho naozaj veľa a vo VR je to naozaj neuveriteľne sugestívne. Na druhú stranu, práve vo VR sa vzdávate krásne ostrého obrazu a tak trochu aj prehľadnosti, kedy sa v tej spleti rôznych efektov samotné kocky viac strácajú.
Na televíznej obrazovke je to stále niečo iné a netradičné, vyzerá to skvele a ostro, no už sa do hrania až tak neponoríte. V oboch prípadoch ale kombinácia vizuálu a audia sprostredkuje uvoľňujúci herný zážitok, ktorý by ste občas možno najradšej ani nehrali. Len si sadli, sledovali a počúvali to. Tým starším z vás to pravdepodobne pripomenie demo scénu raných 90. rokov, čo vôbec nie je zle. Čo vôbec nie je zle. Aj vzhľadom na to, že je to stále Tetris, tak je titul retro a aj svieži zároveň.
Poďme ale k samotnej hernej náplni. Tá sa v prípade Tetris Effect delí na dve vetvy, pričom tou prvou je „kampaň“ v podobe Journey režimu, ktorý vás prevedie všetkými hernými prostrediami. Sami si vyberiete úvodnú obťažnosť, tá postupne narastá, zvyšuje sa aj rýchlosť a potom je to o vašich schopnostiach, aby ste dosiahli čo najvyššie skóre. K nemu sa dopracujete tak, že medzi jednotlivými levelmi v rámci aktuálneho „balíka“ nedostanete Game Over a nemusíte začať od začiatku. Následne na základe vášho skóre dostanete aj ohodnotenie a postupne idete ďalej. Samozrejme, náročnosť rastie, relaxačný duch ide do úzadia a hráte s vypätými nervami, aby ste sa vyhli chybám aj pri vysokej rýchlosti.
Ďalej je tu Effects mode, ktorý v sebe skrýva všetky ostatné režimy, ktoré sa delia do 4 kategórií: Classsic, Relax, Focus a Adventurous, pričom názvy hovoria samé za seba. V týchto kategóriách je rozdelených celkovo 15 režimov, pričom niektoré z nich sú viac klasické, iné nové. Dôležité ale je, že rôznymi spôsobmi narábajú s pravidlami, aby ste si našli režim, na aký máte chuť. Či už to bude klasika, časovka, kombo režim, režim s náhodnými efektmi, alebo ktorýkoľvek ďalší. Variabilita je naozaj slušná, no stále je jadro hrateľnosti rovnaké. Bohužiaľ hra neponúka žiadnu možnosť multiplayerového hrania, na ktoré sme si v Tetrisoch už dávno zvykli. Sú tu len online tabuľky a to je trochu málo.
Ak nepočítame dych vyrážajúce audiovizuálne prevedenie, je tu vlastne len jedna novinka. Tou je Zone mechanika, ktorá dopĺňa už dávnejšie známu možnosť presunúť Tetrimino do Hold Queue, kam ho dáte vtedy, ak sa vám práve nehodí, no zároveň ho viete vybrať, keď potrebujete. Podobnou pomôckou je aj Zone mechanika. Keď sa vám úspešným odstraňovaním riadkov naplní Zone ukazovateľ, máte možnosť zastaviť čas a ukladať jednotlivé Tetrimina do riadkov, pričom hotové riadky sa presunú dole. Takto dokážete (ak máte na to skill) maximálne odstrániť až 20 riadkov naraz, za čo dostanete parádne bonusy. Na začiatku však budete radi aj za štvrtinu tohto počtu. Obe tieto pomôcky dokážu uľahčiť hranie v neskorších fázach.
Hra taktiež obsahuje obrovskú porciu nastavení, aby ste si ju mohli prispôsobiť čo najviac podľa svojich predstáv, no ak dúfate, že sa vám podarí hru dostať do relatívne obyčajnej podoby, tak také nastavenie tu nenájdete. Aspoň niektoré efekty však dokážete minimalizovať, prípadne vypnúť, aby vás pri hraní nerušili, nakoľko naozaj neraz môžu pôsobiť až trochu rušivo. Okrem toho si tiež môžete meniť uhly kamery, jej zoom, upraviť farby, HUD, alebo sa pohrať s nastavením vibrácií, ktoré sa dokonca delia na primárne a sekundárne, ak by ste z nejakého dôvodu chceli dva zdroje vibrovania. Nie je tu toho veľa, ale zas ani málo a hru si viete pomerne slušne prispôsobiť.
No a potom je tu jedna obrovská chyba, ktorá pravdepodobne bude mnohým brániť v tom, aby si hru užili. Aj keď je Tetris Effect vynikajúcou inkarnáciou logickej klasiky a ponúka s ňou úplne nový a poriadne psychedelický zážitok so skvelou hudbou, stále je to len Tetris. Taký istý, aký ste hrali už tisíckrát predtým, či na PC, konzolách, alebo monochromatickom handhelde z vietnamskej tržnice. Áno, vyzerá skvele, znie skvele, má viac režimov, ale stále je to to isté. Vzhľadom na to je cenovka 40 eur za hru úplne šialená. Zvlášť ak si to porovnáme napríklad s Lumines Remastered. Ten istý vydavateľ, taktiež puzzle hra, taktiež so skvelým vizuálom a zvukom, ale aj s multiplayerom a za 15 eur.
RECENZIE HRÁČOV |
PS4
PS VR Štýl: Arkáda
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|