FALLOUT 76 |
FALLOUT 76 |
Fallout 1, 2, 3, 4....76. Nesedia vám tie čísla? Mnohým nesedí ani posledná hra vo Fallout sérii, ktorá je (opäť) iná ako očakávali fanúšikovia. Neznamená to však, že je zlá, hoci ju mnohí odsúdili ešte skôr, ako vôbec vyšla. A pravdou je, že za to môže aj Bethesda. Šokovala komunitu náhlym ohlásením a hneď od začiatku bolo jasné, že „sedemdesiatšestka" bude veľmi odlišná. Navyše vyšla len bezmála pol roka po svojom predstavení, čo sa odrazilo aj na jej technickej kvalite. Pre niektorých to znamená rýchlo kvasenú hru, ktorej už z princípu odmietajú dať šancu. V horšom prípade ju úmyselne zhadzujú a hľadajú v nej chyby aj tam, kde ich nemá.
Hneď na úvod si treba ujasniť, že ani tento Fallout nie je tradičná RPG, hoci práve tento žáner sériu preslávil v prvých izometrických tituloch a neskôr v hrách s pohľadom prvej a tretej osoby. Fallout 76 je v prvom rade survival zameraný na prežitie v otvorenom, neobmedzujúcom svete. Nie je to klasický singleplayer, ale ani MMO. Je to objavovanie obľúbeného post-apokalyptického sveta, ktoré si vystačí so zmutovanou flórou a faunou, robotmi a menšou hustotou hráčov na serveroch. A v konečnom dôsledku je to len dobre. Vždy totiž nájdete nejakých potenciálnych kamarátov, s ktorými sa môžete dať do tímu, prípadne si zmeriate sily. Súčasne krajina nepôsobí príliš preľudnene, čo korešponduje s tým, že väčšina jedincov Homo sapiens po nukleárnej katastrofe vyhynula a v krytoch ich zas až tak veľa nezostalo. Navyše si hráči viac vážia prítomnosť tých ostatných, viac sa rešpektujú, len ojedinele tu nájdete zákerných primitívov, ktorí zabíjajú všetkých, na ktorých narazia, len preto, lebo... No skrátka lebo. Veď to poznáte - v mnohých online tituloch vám také živly vedia znepríjemniť celkový zážitok. Tu sa vám to pravdepodobne nestane.
Fallout teda zmenil žáner, ale mnohé súčasti, na ktoré sme zvyknutí z predošlých titulov, zostali zachované a s minimálnymi alebo žiadnymi zmenami. Vaša postava je vybavená obľúbeným Pip-Boyom, teda zariadením na ruke, ktoré vám sprístupní prakticky všetky položky, vrátane statusu postavy, inventára, úloh, záznamov a rádiových staníc, ktoré môžete počúvať a občas aj súvisia s úlohami. Všetko prebieha v reálnom čase, ale na určité činnosti využívate akčné body prezentované formou samovoľne sa dopĺňajúceho ukazovateľa. Tieto body môžete využiť na automatické zameranie nepriateľov počas boja. V.A. T. S. vám ukáže percentami vyjadrenú šancu na úspešný zásah a po vylepšení môžete mieriť na konkrétne časti tela, napríklad na nohy, aby ste spomalili nepriateľa. No aj to prebieha bez pauzy, takže cieľ je neraz v pohybe. Ale bojovať sa dá aj klasicky, takže si sami zameriavate protivníka, s pravou myšou je to pri streľbe cez mieridlá, dá sa aj udrieť pažbou alebo, samozrejme, seknúť či bodnúť zbraňami na boj zblízka. Vašimi cieľmi sú často roboti a väčšinou známi obyvatelia post-apokalyptického sveta, ako sú supermutanti, zmutované hlodavce, dvojhlavé zvieratá či rad-škorpióny. Akčné body sa míňajú i pri behu a keď ste preťažení, aj pri bežnej chôdzi. A máte ich menej, ak ste vyčerpaní od hladu alebo smädu.
V krajine môžete a vlastne aj musíte prehľadávať terén aj ruiny domov, aby ste našli potrebné suroviny a predmety na prežitie. A ďalšie získate ako korisť z padlých nepriateľov. Vecí na zbieranie je neúrekom, väčšina objektov sa dá prezrieť a čosi z nich vziať. Okrem byliniek, prírodných zdrojov, zbraní a medikamentov sú to rôzne bežné veci, hoci aj čajové kanvice, lyžičky, nádoby, ktoré môžete rozobrať pri dielenských stoloch, pomocou ktorých aj vyrábate a modifikujete zbrane, muníciu, brnenia a podporné doplnky. Ale aj opravujete poškodenú výbavu, na ktorú potrebujete konkrétny materiál. Neraz sa hodí otváranie dverí spinkami a nabúranie sa do počítačov, čo sprevádzajú známe minihry. Bežná voda, potrava a mnohé časti krajiny sú rádioaktívne, takže na jednej strane síce napoja a nasýtia, ale súčasne získate postihy. Rádioaktivita vám znižuje kapacitu života a ten zostáva na tejto úrovni dovtedy, kým nepoužijete prípravky RadAway. V teréne príležitostne narazíte aj na obchodníkov a podebatujete si s NPC, avšak opäť sú to len roboti alebo mutanti. Hráči sú totiž prakticky jedinými ľuďmi v hre, ale ako už bolo spomenuté, môžu komunikovať aj medzi sebou, a to aj hlasom alebo gestami, spojiť sa alebo na seba navzájom útočiť. Určite sa bude hodiť Power armor a tentoraz si ho môžete prenášať priamo v inventári a vyložiť tam, kde potrebujete a v tomto efektnom brnení lepšie čelíte nepriateľom.
Charakteristickou súčasťou hry je Pip- Boy nielen vo forme zariadenia na ruke, ale aj jeho animované postavičky. Nájdete ich na kartách s perkmi, ale objavujú sa aj pri úlohách a aj vtedy, keď vám hra naznačuje napríklad to, že trpíte dehydratáciou. Je to skutočné príjemný doplnok, bez ktorého by to nebolo ono.
Tvorcovia však skúsili zakomponovať aj nejaké novinky. Alebo aspoň modifikovať zaužívané súčasti a dať im trochu inú podobu, či ich posunúť na vyššiu úroveň. Navyše si pre Fallout univerzum atypická online forma hry, prirodzene, vyžiadala aj ďalšie kroky, aby podporila zážitok v multiplayeri, o ktorý sa delia hráči na serveroch. Snaha je viditeľná, ale predsa len si to celé viac užijú vlci - samotári a ak očakávate hlbšiu komunikáciu medzi hráčmi, zrejme vám to stačiť nebude. Každopádne sú tu veci, ktoré stoja za pozornosť.
Prenosný C.A.M.P.
Skvelá vec, ktorú by sme radi videli aj v iných survival tituloch. Vaša postava už krátko po štarte a opustení svojho domovského krytu dostane prenosné zariadenie, ktoré môže rozložiť takmer kdekoľvek v krajine. Po umiestnení C.A.M.P. sa vytvorí vaša malá privátna zóna, kde si môžete postaviť a umiestniť množstvo vecí. Budovateľské menu obsahuje veľa záložiek a objektov, ktoré najčastejšie získate z naučených plánov a receptov alebo pri recyklácií prebytkov. Môžete si vyrobiť svoje vlastne pracovné stoly na výrobu a opravu výzbroje, varenie a zhotovenie doplnkov. Postavíte si vodnú pumpu, užitočné prístroje, generátory, obranné múry, dom s posteľou a nábytkom, ochranné vežičky. To možno až tak neprekvapí. Ibaže to všetko si môžete kedykoľvek preniesť na iné miesto. Takže napríklad prejdete kus sveta a zastavíte sa na druhom konci mapy. Znovu umiestnite C.A.M.P. a tým pádom sa váš tábor prenesie na toto miesto. Veci, ktoré ste mali na starom stanovisku, sú dostupné v budovateľskom menu a už na ne nepotrebujete materiál, len si ich znovu rozostavíte okolo seba. Je to paráda!
Okrem toho si v tábore uložíte prebytky, ktoré si potom môžete vyzdvihnúť tu alebo v špeciálnych boxoch priebežne umiestnených v krajine. A neraz sa to hodí už preto, aby ste sa vyhli preťaženiu, ktoré vám spomalí pohyb a míňa cenné akčné body pri bežnom pohybe. Do svojho kempu sa navyše môžete okamžite preniesť z ľubovoľného miesta na svete. Uskutočňuje sa to prostredníctvom mapy. Na tej sú vyznačené aj mestečká a kľúčové lokality, ktoré ste už objavili a kam sa tiež dá rýchlo vrátiť jednoduchým kliknutím. Rozdiel je v tom, že tábor naozaj umiestnite tam, kde sa vám to hodí a na rozdiel od iných „fast travel" miest za presun do tábora nič neplatíte (hoci za premiestnenie tábora áno, ale to je zanedbateľný počet obvyklých vrchnáčikov).
Vývoj postavy
Je originálny a môže sa vám páčiť, ale aj nemusí. Každopádne je riešený naozaj zaujímavo. S novým levelom získate možnosť vylepšiť si jeden zo svojich atribútov - sila, vnímanie, odolnosť, charizma, inteligencia, agilita, šťastie. Súčasne si môžete vybrať kartu s novým perkom. Perky tradične prinášajú unikátne bonusy, sú rozmanité, ich efekt sa dá znásobiť na tri hviezdičky a niekedy si dostupný sortiment môžete rozšíriť celými balíčkami. Perky sú však rozdelené podľa druhu a môžete ich používať na základe počtu bodov a hodnoty atribútu, ku ktorému prislúchajú. Napríklad pod inteligenciu sú zaradené karty s prvou pomocou či hackovaním počítačov, k charizme patria bonusy pri zjednávaní cien a postupe v tíme hráčov a podobne. Karty môžete obmieňať, ale stále treba myslieť na to, že nesmú prekročiť limit - ten si zväčšíte zvýšením atribútu pri ďalšom leveli.
Majiteľ továrne a eventy
Obsadzovanie tovární je ďalšou lahôdkou, ktorá spestruje hrateľnosť. V krajine je niekoľko podnikov, ktoré sú síce v ruinách, ale dajú sa uviesť do prevádzky. Aby sa tak stalo, musíte najskôr vyčistiť túto oblasť od nepriateľov a potom si ju privlastníte aktivovaním centrálneho zariadenia a skromným poplatkom. Následne je celý komplex váš a stávate sa jeho vlastníkom až do chvíle, kým vám ho nezničia nepriatelia alebo neobsadí iný hráč. V továrni je však dostatok materiálu a miesta na umiestnenie ochranných múrov, vežičiek a pascí, prípadne sa sem teleportujete v prípade nebezpečenstva, keď budete niekde vzdialení. V továrni je často výrobné zariadenie, ktoré uvediete do prevádzky vybudovaním generátorov. Potom vám stroj priebežne vyrába napríklad zásoby kvalitného jedla, čo je v tomto svete naozajstná vzácnosť.
Jednotlivé procesy privlastnenia, uvedenia do prevádzky a obrany továrne sú v hre prezentované formou privátnych eventov. Tie dopĺňajú bohatý sortiment hlavných a vedľajších úloh, ako aj denných a skupinových eventov, ktoré sa týkajú všetkých hráčov nachádzajúcich sa v oblasti. Čiže ak napríklad niekde prebieha boj s rebelujúcimi robotmi a vy vstúpite do tejto zóny, môžete prispieť svojou troškou do mlyna a všetci zúčastnení na konci eventu okamžite obdržia skúsenosti a predmety. Dokonca ani nemusíte byť aktívni, stačí, keď ste v správnom čase (teda pri ukončení a vyhodnotení eventu) na správnom mieste.
Úlohy, ktoré dokážu zaujať
Úlohy ako také sú jednou z najsilnejších zbraní hry. Väčšinou sú prekvapivo komplexné aj vcelku rozmanité. Spravidla ich tvorí niekoľko nadväzujúcich krokov a pestré aktivity. Napríklad musíte zhromaždiť vzorky vody, vyhodnotiť ich kvalitu a následne zaevidovať výsledky. Zúčastníte sa pomerne náročných vojenských alebo hasičských testov. Alebo vstúpite do budovy, kde preverujete signál. Do výťahu na najvyššie poschodie sa dostanete len s ID kartou, ktorú získate splnením testu v počítači. Následne hľadáte prístupové kódy v nahrávkach alebo záznamoch zamestnancov a musíte niečo opraviť. A podobných komplexných zadaní je v hre veľa. Veľmi dobre by sa osvedčili aj v plnohodnotnej RPG, v tomto prípade výrazne oživujú primárnu survival zložku. Hra vás však do týchto úloh netlačí a pribúdajú priebežne po vkročení na určité miesta, po prečítaní správ alebo komunikácii s obyvateľmi (spravidla robotmi). Len vás pritom nabáda, aby ste sledovali putovanie správkyne vášho krytu, ktorá ho opustila ešte predtým, ako sa otvoril pre všetkých preživších. Môžete tak sledovať jej stopy, vstúpite na miesta, kde bola pred vami, zanechala vám nahovorené odkazy a neraz aj debnu so zásobami, ktoré vás popri jej príbehu motivujú, aby ste ju ďalej nasledovali.
Druhá strana mince alebo čo sa pokazilo
Všetko, čo sme doteraz uviedli, je síce pekné, ale hra má aj svoju tienistú stránku, ktorá ju pripravila o množstvo fanúšikov. Nebudeme teraz riešiť to, že niektorí hráči skrátka odmietajú prijať Fallout survival a jeho online víziu - buď tento žáner akceptujete, alebo nie. Sú tu však závažné chyby, ktorých sa dopustila Bethesda a na tie hra veľmi dopláca.
V prvom rade niekto zbytočne tlačil na pílu a hra vyšla v mimoriadne krátkom čase, čo sa negatívne odrazilo na jej kvalite. V základe 76-ka funguje, ale sú tu skrátka veci, ktoré zjavne nie sú dokončené a vyladené. A je ich dosť veľa. V úvode hry vás môže odradiť naozaj zlá optimalizácia a problémy s grafikou a jej nastavením, ako aj chýbajúcimi úpravami užívateľského rozhrania. Hoci hra beží na zastaranom engine, čo je samé osebe negatívum, aj na pomerne výkonných PC kolíše snímkovanie, zaznamenáte lagy a ďalšie komplikácie. Na stredne výkonnej zostave by vám však hra mohla prijateľne bežať na stredných nastaveniach. Zatiaľ chýba aj podpora rozlíšení 21:9 a na ultraširokých monitoroch sa hra zobrazí v menšom okne, s nižšom rozlíšením a s obrazom, ktorý nie je vycentrovaný, ale posunutý na stranu. A nevyzerá to dobre. Zvuky a hudba sú na tom lepšie.
Spomínali sme zaujímavé úlohy, ale pravdou je, že sú neraz zabugované. Viackrát sa nám stalo, že sa na určenom mieste jednoducho neobjavila kľúčová postava, chýbala značka na mape, alebo hra nezaregistrovala splnenie určitého kroku, či ho neumožnila vykonať. Napríklad si „nevšimla", že ste úspešne vyzdvihli úlohový predmet. Tým pádom sa neaktualizoval status a nebolo možné pokročiť v plnení zadania. Alebo sa pri vstupe do hry vôbec neukázali vaše aktívne úlohy. Našťastie, stačí vyskočiť z hry a potom sa znovu nalogovať a spravidla je to už v poriadku. Nie je to však práve ideálne riešenie, najmä ak ste mali nejakých spoluhráčov a musíte sa do nich odpojiť. Nepáčili sa nám ani nepriatelia, ktorí občas zostali prepadnutí v textúrach v teréne pod nami - zospodu nás zraňovali, ale nebolo ich vidno a nedali sa zasiahnuť. A mohli by sme uviesť aj ďalšie kazy, ktoré tu rozhodne nemali byť a už vôbec nie v takej veľkej miere. I keď ruku na srdce - poznáte nejakú hru od Bethesdy, ktorá by pri vydaní neobsahovala more chýb? Napríklad kultová RPG séria The Elder Scrolls je nimi priam povestná. Nič to však nemení na tom, že Fallout 76 skrátka nie je v ideálnom technickom stave a nedá sa to prejsť bez povšimnutia.
Okrem toho Bethesda nezvolila práve najšťastnejšiu taktiku, keď sa vyhla distribúcii hry formou zaužívanej online služby, ako je Steam a namiesto toho zvolila svoj privátny launcher, ktorý bol nespoľahlivý už počas beta testu. Po novembrovej záplate, ktorú mal Bethesda launcher problém vôbec nainštalovať (nakoniec som musel preinštalovať celú, niekoľko desiatok GB veľkú hru), musím smutne skonštatovať, že Bethesda nie je schopná poriadne vyladiť ani len softvér na spúšťanie svojich hier. Pritom samotný patch nejaké zásadné opravy nepriniesol - aspoň v PC verzii nie sú veľmi viditeľné a najväčšie chyby stále bijú do očí. A tak, paradoxne, po tejto aktualizácii mám z hry horší pocit ako predtým. Ale hlavne z vývojárov.
Milujem svet Falloutu už od prvej chvíle, keď som s týmto univerzom prišiel do kontaktu a ochutnal prvú hru stojacu na úplnom začiatku. A potom aj ostatné. Každá si ma niečím získala (s výnimkou Fallout Shelter - hoci mám podobné manažmentové vecičky rád, táto ma nudila), niektoré viac ako iné a neprekáža mi ani to, že prechádzajú rôznymi hernými žánrami. Aj vo Fallout 76 som si našiel to svoje a okrem osvedčených prvkov a charakteristických znakov ( Pip-Boy, dizajn objektov a prostredií, sortiment obyvateľov a nepriateľov, perky, V.A.T.S...) ma potešila aj novými súčasťami, ktoré sú zábavné. Na druhej strane sú tu aj nedostatky (more bugov, zlá optimalizácia, zastaraný engine), ktoré hre nepríjemne podrážajú nohy, čo je obrovská škoda.
Fallout 76 je zábavný, no aj napriek tomu opovrhovaný titul obhadzovaný zhnitými paradajkami a vajíčkami, ktorý dopláca hlavne na svoj zlý technický stav. A obnoviť naštrbenú povesť hry nebude jednoduché, hoci v survival žánri patrí k tomu najlepšiemu v aktuálnej ponuke. Odhodlaní fanúšikovia Falloutu, ktorí to napriek tomu nevzdajú, obrnia sa poriadnou dávkou trpezlivosti a prižmúria obe oči nad chybami, si však tento titul dokážu vychutnať. Ale aj tým odporúčame istý čas počkať, kým sa zredukujú nedostatky a zníži cena hry. Ak si ju totiž kúpite teraz, zrejme vás viac nase...nasrdí ako poteší. A tí ostatní, ktorí sa cez to nedokážu preniesť, môžu tento produkt odigonorovať, veľkým oblúkom obísť a vyčkávať na nejaký ďalší Fallout, ktorý určite skôr či neskôr príde a dúfať, že bude podľa ich gusta a v lepšej kondícii. Alebo sa môžu vrátiť k niektorej staršej časti.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Bethesda / Bethesda Štýl: Akcia / Survival Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|