DAYZ |
DAYZ |
Survival hra z otvoreného sveta od českých vývojárov Bohemia Interactive rezonuje už viac ako päť rokov. To je obdobie, v ktorom sa formovala vo verzii s predbežným prístupom. Naozaj dosť dlhá doba a už sa patrilo konečne dopracovať k oficiálnemu vydaniu. Stalo sa tak, ale výsledok nie je veľmi presvedčivý, hoci aspoň výrazne zredukoval počet bugov, ktorými je (aj) táto hra povestná.
Lenže autori si zrejme nevšimli, kam sa medzičasom posunul survival žáner a titul, ktorý istý čas vzbudzoval značnú pozornosť, napokon zapadol medzi priemerné. Ohlasy komunity sú v drvivej väčšine negatívne a kritika ani nie tvrdá, ale skôr ľahostajná. Akosi sa takmer nikomu už nechce touto hrou zaoberať. Napokon ani v našej redakcii sa do recenzovania nik nehrnul a nakoniec Čierny Peter zostal v ruke mne.
Vytvoril som si postavu, vybral vhodný server v teraz už výlučne multiplayerovej hre a ocitol sa v temnom lese. Nastalo hľadanie cesty von spomedzi stromov a húštiny, kde vládlo až neprirodzené ticho a nenarazil som na nič živé ani mŕtve. No vlastne - na nič. Všimol som si však obláčik pary z úst mojej uzimenej postavy a vetvy, ktoré sa kolíšu vo vetre - celkom fajn efekty. Čoskoro som sa ocitol v otvorenom teréne s poľnou cestou, na ktorej som postupne nachádzal opustené domčeky a jednoduchý prístav. Prirodzene, začal som s prieskumom a prehľadávaním miestností.
Často prázdne izby, kde občas bije do očí osamelá skriňa (ktorá sa ani nedá otvoriť), inokedy stolík, piecka, nejaká konzerva či kus odevu uprostred podlahy, vyzerajú dosť neprirodzene. Tvorcovia sa pokúsili vyvolať dojem, že je to tu všetko dávno opustené a spustnuté. Ale pritom mnohé veci priam žiaria čistotou a novotou, čo v spojení s nejakými hrdzavými predmetmi a strhanou tapetou pôsobí ako päsť na oko. Nie sú tu ani len smeti a rozbité fľaše, ktoré by toto prostredie robili uveriteľnejším.
Navyše sa vybavenie interiérov neustále opakuje - napríklad stôl s kockovaným obrusom je v každom druhom príbytku. Vyslovene neprirodzené sú početné dvere dôkladne zabezpečené kovovými tyčami. Tie som nachádzal vo väčšine budov, či už to boli paneláky, alebo obyčajné dreveničky. V niektorých častiach veľmi rozsiahleho sveta to vyzeralo lepšie, inde horšie a celkovú atmosféru a dojem z upadnutej sovietskej gubernie mali dotvoriť ruské nápisy a vraky starej dobrej Škodovky alebo V3S. V podstate by to mohlo byť aj bývalé Československo.
Pri dlhšom blúdení som natrafil aj na zaujímavejšie lokality a keďže sa v hre v podstate nič nedeje, aspoň som s chuťou objavoval rôzne zákutia - ruiny elektrárne, stavenisko, opustené mestečko, kostolík na kopci, kde ma privítal zombie kňaz. Podobne ako ďalší infikovaní, na ktorých príležitostne natrafíte v teréne, aj tento sa správal hlúpo, dokonca aj na chodiacu mŕtvolu. Na druhej strane okrem zombíkov, ktorých môžete umlátiť aj päsťami v nudnom súboji, málokedy natrafíte na nejakých obyvateľov tejto bohom zabudnutej krajiny. Je úplne bežné, že ani po hodine nenarazíte na nijaké známky života. Veľmi ojedinele spozorujete nejaké zviera, ktoré sa dá uloviť napríklad aj primitívnym nožom, ktorý je súčasťou vašej veľmi symbolickej výbavy v úvode a získate trochu mäsa, kosti či kožu.
Nájsť iného hráča v rozsiahlej krajine je problém aj na plných serveroch, pritom väčšinou sú servery skôr riedko okupované alebo prázdne. A keď už sa niekto pritrafí, môžete použiť aj rôzne priateľské gestá a ťahať to ďalej spolu - alebo sa navzájom pozabíjať. K tomu vám poslúžia aj strelné zbrane, vrátane pištole či brokovnice, ktoré občas nájdete v nejakom opustenom dome popri pohodených kusoch oblečenia, plechovkách nelicencovanej coly, čiapkach, helmách a konzervách s jedlom. Toto sú najbežnejšie nálezy, na ktoré narazíte a celková interakcia s okolím je veľmi obmedzená. Väčšinu objektov nemôžete preskúmať, otvoriť alebo rozbiť, ani keď už máte nejaké náčinie. Pritom prehľadanie zavretej skrine alebo obsahu kontajnera, ktorý vyzerá presne ako ten, čo vám stojí panelákom, je prirodzenou voľbou každého bezdomovca, ktorým tu vlastne ste, v post-apokalyptickom alebo hocijakom inom svete. Ale tu sa to skrátka nedá.
Inventár postavy, kde zhromažďujete korisť, je dosť obmedzený, ale viac priestoru získate po náleze batohu či kufríkov. Tie občas už v sebe niečo majú a môžete tam vkladať iné veci, ktoré inak zaberajú cenné miesto vo vašich nohaviciach či mikine. Manipulácia s inventárom je dosť ťažkopádna, ale časom si zvyknete. Každopádne je dôležité mať pri sebe jedlo a nápoje, aby ste netrpeli hladom a dehydratáciou. Postavu môže trápiť aj zima a po potýčkach sa hodia bandáže, inak môžete pomaly vykrvácať. Samozrejme, hodia sa aj zbrane a nejaké nástroje. V kritickom stave vaša postava odpadne a dočasne je mimo, keď ju zabijú, čaká vás reštart v úlohe nového preživšieho, ktorý opäť začína úplne od začiatku a stratíte aj všetky doterajšie nálezy.
Grafika hry pri vysokých nastaveniach a rozlíšení nevyzerá najhoršie, hoci niektoré lokality sú spracované precíznejšie, iné sú dosť odfláknuté. Exteriéry sú vcelku vydarené, ale ako už bolo spomenuté, interiéry sú nezaujímavé a pôsobia umelo a neprirodzene. Stále tu však narazíte na prekrývajúce sa textúry, najmä v prípade postáv, ktorým zbraň vrastá do tela. Alebo cez prilbu či čiapku na zakrytých miestach prerážajú vlasy. Ozvučenie je veľmi chudobné a chýbajú najmä nejaké ruchy okolia - šum stromov, štebotanie vtákov alebo čokoľvek iné, vďaka čomu by svet pôsobil menej sterilne.
DAYZ počas niekoľkých rokov prešla dlhú a strastiplnú cestu s veľmi rozpačitým vyvrcholením. Výsledok je vlažný, ľahko sa stratí v mori konkurencie, ktorá medzičasom zosilnela a zatienila kedysi nádejný pokus známych českých vývojárov. Ak vám stačí objavovanie rozsiahleho a miestami celkom zaujímavého prostredia a hľadanie surovín na prežitie, hra vás môže aspoň do istej miery uspokojiť. Najmä ak máte poruke aj nejakých kamarátov. Pre väčšinu záujemcov je to však nudný a sterilný svet, kde sa nič nedeje, dlhé hodiny blúdite a stretávate čoraz menej hráčov, pretože väčšina preživších ak už DAYZ neopustila, čoskoro tak urobí. Ani niektoré zaujímavé výtvory komunity ich totiž pri hre dlho neudržia. Pozitívne je, že bugov a technických chýb je už podstatne menej, stále však nemáte dojem, že sa jedná o dokončenú hru, už vôbec nie hodnú 40 € a od verzie s predbežným prístupom sa prakticky nikam neposunula. A svoju príležitosť definitívne prepásla.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Bohemia Interactive / Bohemia Interactive Štýl: Adventúra / MMO Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|