DEVIL MAY CRY 5 |
DEVIL MAY CRY 5 |
Čo sa dialo vo vašom živote pred 10 rokmi? Možno ste boli vtedy len deťmi a fascinovali vás japonské hry plné žiarivých efektov s postavami s obrovskými mečmi a nereálnymi zbraňami. Možno ste boli tínedžeri, ktorí hľadali útek od problémov v rýchlej akcii s pútavým príbehom, alebo už ste boli dospelí a adrenalín ste si dvíhali náročnými akčnými hrami, ktoré testovali vaše zručnosti. A možno nie ste ani jeden z týchto ľudí, no určite ste už počuli, že pre všetky tieto atribúty si séria Devil May Cry získala silnú fanúšikovskú základňu a teraz chcete vedieť, či sa do nej oplatí ponoriť. Po viac ako dekáde prichádza plnohodnotný nástupca s rímskou číslicou V a ako už onedlho zistíte, neznačí iba poradie tohto pokračovania.
Váš uvítací výbor v Devil May Cry 5 sa skladá z mladého lovca démonov Nera a dievčiny s ostrým jazykom a ešte ostrejšími reflexmi menom Nico. V ich pojazdom pracovisku s neónovým nápisom Devil May Cry si razia cestu cez množstvo démonov, ktorí terorizujú Red Grave City. Ich príchod je spájaný s obrovským démonickým stromom, ktorý vyrástol obyvateľom mesta priamo pred očami a v jeho vnútri čaká kráľ démonov Urizen. Je čas si nasadiť jednu z robotických rúk, majstrovských diel, do ktorých Nico vložila svoje srdce a dušu, a vrátiť obludné príšery tam, kam patria. Už úvodná predelová scéna s prepracovanou choreografiou akčných scén, streľbou, výbuchmi a spomalenými zábermi vám vyčaruje na tvári úsmev a viete, že Devil May Cry je späť a Capcom nám hru servíruje so všetkou pompéznosťou, na ktorú sme zvyknutí.
Po toľkých rokoch je celkom náročné si pamätať, čo všetko sa v príbehu Devil May Cry udialo a preto vám autori ponúknu rýchlu rekapituláciu komplikovaného deja, ktorý sa zamotával s každým novým dielom. Krátky film vám pripomenie legendu temného rytiera Spardu a jeho dvoch synov – Danteho a Vergila. Zmiznutie otca a následná smrť matky rukami démonov spôsobili, že bratia boli rozdelení a každý išiel svojou vlastnou cestou – z Danteho sa stal lovec démonov a Vergil v snahe získať moc podľahol sile temnoty. K osudnému momentu, kedy sa chlapci rozdelili, sa vrátime v najnovšom dieli, ktorého príbeh spája téma obety pre našich milovaných. Pripravte sa na náročnú jazdu s množstvom skokov v čase, pretože DMCV nerozpráva dej chronologicky, ale vracia sa k udalostiam v rozpätí niekoľkých hodín až týždňov.
Scenáristi sa však snažia kľučkovať pomedzi príbehové výtlky obludných rozmerov, ktoré im na ceste k piatemu dielu vznikli. V úvode preto dočasne odsunú hlavného hrdinu Danteho a venujú sa primárne Nerovi, ktorého sme v štvrtom dieli spoznali ako výbušného tínedžera s démonickými schopnosťami a tajomnou minulosťou, ktorú nám autori budú musieť vysvetliť. V tomto pokračovaní sa zmení nielen Nerova nátura, ale hneď v úvode príde aj o svoje prekliatie v podobe démonickej ruky. Našťastie pozná talentovanú remeselníčku Nico Goldstein, ktorá mu dokáže vyrobiť viac než adekvátnu náhradu. Ak ste si mysleli, že Nerov meč s vlastným motorom a revolver s dvoma hlavňami boli šialené nápady, tak sa radšej poriadne pripútajte.
Hneď ako Nico ukončí svoju šialenú jazdu si s Nerom vyskúšate hneď prvú z nálože noviniek, ktoré si pre nás tvorcovia pripravili – Devil Breakery sú nebezpečné robotické hračky, s ktorými Nero dokáže svojich nepriateľov nielen chytiť, ale používa ich ako samostatný arzenál zbraní s rôznymi efektmi. Základné útoky s mečom a revolverom dopĺňa špeciálny útok v závislosti od Devil Breakera, ktorý má Nero momentálne nasadený na ruke. Medzi Breakermi sa však nedá ľubovoľne vyberať a Nero ich používa v poradí, v akom sú zoradené v slotoch. Hra vás tak núti používať všetky Breakery bez zbytočného taktizovania, ktoré by spomaľovalo akciu. Práve rýchla a štýlová akcia je totiž stavebným pilierom hrateľnosti Devil May Cry.
Tvorcovia skutočne popustili uzdu svojej fantázii a vytvorili 8 jedinečných Devil Breakerov, ktoré v hre postupne odomknete a DLC pridajú ešte ďalšie 4, ktoré však vytvorili skôr ako zábavné dodatky. Aj keď ich možno zo začiatku budete používať s nedôverou, najmä ak ste zvyknutí na kombá s mečom, po pár minútach si vás získajú a určite si vyberiete svoj najobľúbenejší. Kým Gerbera vás bude efektne odrážať vo vzduchu, Helter Skelter sa prevŕta cez brnenie nepriateľov, Rawhide vás obklopí vražednými reťazami, Ragtime spomalí čas a Punch Line vyšle raketu, ktorá bude obletovať nepriateľa a pri správnom načasovaní na ňu dokážete vyskočiť a zajazdiť si na nej. Sú to momenty ako tento, ktoré robia z DMC neuveriteľnú zábavu.
Devil Breakery však nie sú jediným inovatívnym nápadom, ktorý majú tvorcovia v rukáve. Zatiaľ najodvážnejším krokom v sérii je pridanie novej postavy menom V s úplne iným štýlom boja. Tajomný V je príliš slabý, aby bojoval sám a na špinavú prácu má trojicu démonov, ktorí na zavolanie zničia všetko, čo vidia. Shadow dokáže meniť svoj tvar a spôsobuje veľké škody na blízko, Griffon nepriateľov ostreľuje z diaľky a Nightmare je ničivý golem, ktorý dokáže rozmetať všetko okolo seba aj bez toho, aby ste ho ovládali. V prípade V vykonávate kombá podobne ako u iných postáv, rozdiel je v tom, že ich výsledky pozorujete s väčším odstupom a priblížite sa iba aby ste nepriateľov dorazili, pretože vaši démoni sami o sebe zabíjať nedokážu.
V tak svojou hrateľnosťou pripomína mága, ktorý ovláda okolie sériou ničivých útokov, ktoré sleduje z bezpečnej vzdialenosti. Musíte tak vykonávať kombá zo vzdialeného pohľadu a zároveň nenechať nepriateľov, aby sa zamerali na inak krehkého V. Budete hľadať balans medzi dobrým výhľadom na akciu a bezpečím mimo dosahu nepriateľov. Shadow a Griffon však majú samostatné ukazovatele zdravia a po príliš veľkých škodách sa stanú dočasne neaktívni. Ich regeneráciu dokáže V urýchliť, na to sa bude musieť priblížiť k miestu akcie. Namiesto toho, aby sa V menil na démona, využíva svoj Devil Trigger na privolanie Nightmare. Ten sa zrúti na zem ako meteorit a okamžite zmení stav súboja vo váš prospech. Po odomknutí príslušnej schopnosti naň V vie vyskočiť a ovládať svojich sluhov ako skutočný pán. Navyše svoj Devil Trigger dobíja dosť netradične - čítaním z knihy, kedy je v boji pasívny a dosť nechránený, takže si musíte dávať pozor na útoky. Pre nadšencov tradičného hack-and-slash boja bude možno tento štýl spočiatku mätúci, no je to vítaná zmena, na ktorú sa jednoducho skvele pozerá. Nemusíte sa báť, že by vám pri V klesol krvný tlak, lebo práve nutnosť zapojiť ho do finálneho úderu vám bude dvíhať adrenalín.
Väčšine fanúšikov však poskočí srdce, až keď uvidia viať vo vzduchu ten povestný červený plášť. Nebojte sa, Dante nebol odsunutý na druhú koľaj. Kým Nero a V sú vstupnou bránou do série najmä pre mladších hráčov, pre veteránov je práve Dante synonymom Devil May Cry a jeho príchod je skutočným sviatkom, na ktorý sa oplatilo čakať 10 rokov. Spolu s jeho sebavedomým vystupovaním a zmyslom pre humor sa vracajú aj zbrane Devil Arms, vražedné pozostatky démonov, pri ktorých vám definitívne padne sánka. Na Rebellion si dlho nezvykajte, osvedčený meč rýchlo vymeníte za staro-nové hračky, ktoré autori dotiahli na novú úroveň absurdnej zábavy. Vracia sa Balrog s kombináciou boxu a capoeiry a dokonca aj starý známy Cerberus, no tentoraz panuje hneď trom elementom. Absolútnym vrcholom je motorka Cavaliere, ktorá sa dá rozložiť na dve motorové píly. Útoky s nimi preto nie sú o rýchlosti, ale o správnom načasovaní, kedy musíte pílu odtrhnúť od mäsa a vystriedať druhou. V kombinácii so Swordmaster štýlom, kedy Dante používa Cavaliere ako skutočnú motorku, je táto zbraň tá najšialenejšia zábava, akú sme v sérii zažili.
Tvorcom sa s Devil Arms podarilo splniť si niektoré z najbláznivejších konceptov, aké kedy na spoločných poradách padli a okrem zbrane vo forme motorky si splnili aj resty z predchádzajúceho dielu. Už pri tvorbe štvorky mali pre Danteho rozpracovaný návrh vyššej úrovne jeho démonickej formy, no k jeho realizácií pre celkovo problematický vývoj nedošlo. V DMC V tak konečne môžete vidieť Danteho plný potenciál, kedy sa na obmedzený čas dokáže zmeniť démona na úrovni bossa. Špeciálny meter pre jeho aktiváciu sa dobíja tak, že presuniete energiu z normálneho Devil Trigger metra. Môžete sa tak rozhodnúť, či budete využívať nižšiu démonickú formu, pri ktorej sa Dantemu dopĺňa zdravie, alebo energiu presuniete na omnoho silnejšiu formu, ktorá síce nemá schopnosť regenerácie, no s odomknutím niektorých schopností proti nemu nemá šancu žiaden nepriateľ.
Čaro nového obsahu v DMCV však nie je len v jeho kvantite, ale najmä v nových možnostiach, na ktoré prídete až postupným hraním, oboznamovaním sa s nimi a odomykaním všetkých schopností. Už vám nebude stačiť len sa naučiť obľúbené kombá, budete chcieť taktizovať a experimentovať. Dante má znovu k dispozícii štyri rôzne štýly boja, ktoré sa podobne ako v štvrtom dieli dajú meniť kedykoľvek počas boja. Okrem toho dostane do rúk aj taktickú zbraň v podobe klobúka Faust, ktorý na útoky využíva vaše vlastné orby, no pri správnom použití vám ich dokáže nadeliť oveľa viac. Nakupovať len jeden druh Devil Breakerov pre Nera je priam hriech a postupne si budete skladať svoj obľúbený setup v závislosti od efektov, ktoré sa vám proti nepriateľom hodia. Budete sa rozhodovať nad využitím Devil Triggeru nielen u Danteho, ale aj u V, ktorý ním dokáže okrem privolania Nightmare aj posilniť útoky zvyšných dvoch démonov. Možností a kombinácií pri všetkých troch postavách je tak veľa, že ich budete spoznávať ešte dlho po prejdení približne 15 hodín základného príbehového režimu.
V Devil May Cry bolo odjakživa vašou úlohou nepriateľov nielen zničiť, ale urobiť pri tom poriadnu show. Hra hodnotí, ako dokážete spájať kombá do série nepretržitých štýlových útokov, pri ktorých si nepriateľov nepustíte k telu a zároveň napáchate obrovské škody. Nováčikom túto snahu uľahčí ďalšia novinka v podobe Auto-assist funkcie, ktorá bude komplikované kombá dokončovať za vás a vo výsledku tak uvidíte pôsobivé útoky aj bez toho, aby sa vám ich v skutočnosti podarilo trafiť. Autori túto možnosť pridávajú ako akýsi návod, ako si pozrieť, ako by mali útoky vyzerať, aby ste ich následne dokázali vytvoriť sami. Auto-assist je možné kedykoľvek behom súboja vypnúť či zapnúť. Veteráni si tak môžu zachovať hrdosť rovnako, ako keď odmietli pokušenie zapnúť Easy mód v DMC3.
DMCV je k nováčikom až mimoriadne ohľaduplná. Na základnej Human obtiažnosti by ste nemali mať problém hru prejsť bez zaseknutia a skúseným hráčom odporúčame rovno začať na vyššej Devil Hunter úrovni. Jednotlivé kombá, schopnosti, vylepšenia zbraní a predmety si v hre kupujete za červené orby, ktoré nájdete v leveloch, padajú zo zabitých nepriateľoch a hra ich prideľuje na konci misie podľa vášho hodnotenia. Aj v tomto prípade je až mimoriadne štedrá a ak budete investovať rozumne, nebudete mať problém odomknúť väčšinu želaných upgradov behom jedného prejdenia hry. Pre nedočkavcov je tu však možnosť nakúpiť si orby za peniaze. Aj keď pri slove mikrotransakcie mnohým ľuďom vstávajú vlasy dupkom, v prípade DMCV sa skutočne nedá hovoriť o zásadne negatívnom rozhodnutí. Nakoľko je hra taká štedrá, väčšina hráčov naozaj nebude mať potrebu minúť v hre čo i len cent. Ide o singleplayerovú hru, v ktorej viac odomknutých vecí nedáva hráča do lepšej pozície oproti ostatným, iba si tým výnimočne zjednoduší prístup ku každej schopnosti. Ako však už bolo spomenuté vyššie, autori dokázali adekvátne vyvážiť počet orbov a ak vám aj po prejdení hry bude niečo chýbať, bude to pre vás motivácia znovu rozohrať aspoň zopár misií.
DMCV však predsa len prináša istý multiplayerový prvok. Aj keď fanúšikovia možno z gameplay trailerov spočiatku dúfali v plnohodnotný co-op mód, Capcom v hre predstavil takzvaný Cameo systém, pri ktorom môžete v istých momentoch vidieť iných hráčov, ako prechádzajú level popri vás vo vzdialenej lokalite. Systém funguje tak, že buď vidíte pohyb iného online hráča v reálnom čase, alebo ak momentálne nikto nie je online v podobnej lokalite, vidíte Ghost záznam jeho činnosti. Na konci misie môžete hráča, ktorého ste takto stretli, ohodnotiť ako Stylish, za čo získa žltý orb určený na oživovanie postavy. Ostatní hráči vám však do vašej hry nikdy nezasahujú, vždy vystupujú iba v pozadí, ohraničení barikádami levelu.
Cameo systém funguje bez väčších chýb aj vďaka prepracovanému dizajnu levelov. Tvorcovia sa radi vracajú k jednej zo svojich hlavných inšpirácií v podobe Božskej komédie, a preto sa v DMCV dostávame do vnútra démonického stromu menom Qliphoth, ktorý sa síce na povrchu týči až k oblakom, no v skutočnosti rastie smerom do zeme. Znova tak budeme putovať pomyselnými kruhmi pekla, tentoraz prostredníctvom zložitého koreňového systému stromu až k akémusi raju, kde sa skrýva to, po čom Urizen túži. Dizajnérom sa podarilo vytvoriť rozsiahle levely s viacerými skrytými cestami. Po ich odhalení sa však nedostávate do slepej uličky s odmenou, po ktorej sa vraciate naspäť, ale skutočne prechádzate alternatívne trasy, ktoré môžu ukrývať fragmenty orbov a tajné misie.
Príjemným prekvapením je možnosť si cesty doslova preraziť za pomoci Nightmare. To sa vám však samozrejme podarí iba v prípade, že máte nabitý Devil Trigger. Podobná podmienka platí pre Danteho, aby si zalietal v nedostupných lokalitách a Nero zase bude musieť mať na ruke Gerberu, aby sa preskákal tam, kde chcete. V hre sa tak objavujú dobre navrhnuté enviromentálne puzzle a pre niektorých bude potešujúci fakt, že autori vypustili akékoľvek iné frustrujúce hádanky so sochami, šachovnicami, dverami a inými nočnými morami typickými pre hry staršej generácie konzol. Aj keď sme mali pôvodne väčšie očakávania od možnosti prechádzať misie za rôzne postavy, vo finále sú z 20 misií len dve, ktoré ponúkajú takúto alternatívu. V jednej si vyberáte medzi Nerom a V a v tej neskoršej medzi všetkými troma postavami.
Tam, kde exceluje priestorový dizajn levelov, však o niečo zaostáva jeho vizuálny štýl. Aj keď sú úrovne navrhnuté dômyselným spôsobom, z vizuálneho hľadiska nemajú takú atmosféru ako v predchádzajúcich dieloch. Vaše postavy budú v priebehu jedného dňa putovať zničenými ulicami inšpirovanými Londýnom a prevažnú časť dňa strávia v pulzujúcich koreňoch Qliphothu. Podobne hodnotíme aj dizajn nepriateľov, ktorí pozostávajú prevažne z hmyzích potvor a niekoľkých vizuálne nezaujímavých príšer s výnimkou pokrivených duchov inšpirovaných japonským folklórom. V prípade bossov dizajnéri ohromili ich veľkosťou, no vybrať si najobľúbenejšieho je náročná úloha. Súboje s nimi sú zábavné, no iba ťažko si k nim budete budovať vzťah lásky/nenávisti ako možno v predchádzajúcich dieloch.
Rozhodne sa však nedá sťažovať na grafické možnosti, s ktorými v Capcome pracovali. Vďaka novému RE Engine je hra plná detailov, je skvele nasvietená a aj napriek množstvu efektov si udržuje stabilné a vysoké snímkovanie. Veľmi dobre sa na ňu pozerá vďaka hre svetla a tieňov, a preto hre ľahko odpustíte aj drobné grafické nedokonalosti. Kvalitne sú spracované aj postavy a animácie ich tvárí, ktoré si môžete detailne pozrieť vďaka fotomódu, ktorým zachytíte svoje najobľúbenejšie momenty počas hry. Tvorcovia naskenovali tváre modelov z modelingovej agentúry a rovnako nafotili aj ich na mieru ušité kostýmy. Ak sa teda divíte, čo sa stalo s vašimi obľúbenými postavami, je to následok skenovania reálnych tvári do virtuálneho prostredia. S postavami v Devil May Cry sú už pevne spätí herci, ktorí tak, ako v predchádzajúcich dieloch skvele dokresľujú charakter hlavných protagonistov. Istým prekvapením je však excelentný výkon herca, ktorý daboval postavu V. Ku hre neodmysliteľne patrí aj silný soundtrack s piesňami, ktoré nebudete vedieť dostať z hlavy.
Devil May Cry V je pokračovaním, ktoré si fanúšikovia vymodlili po desiatich rokoch čakania. Podobne ako v prípade Resident Evil 2 Capcom zasiahol ich city s dávkou nostalgie, no zároveň sa snaží svoje staré série udržať relevantnými. Darí sa mu to vďaka obrovskému množstvu inovácií a splnených snov, ktoré vývojári predtým nedokázali realizovať. DMCV je dielom, ktoré vždy túžili vytvoriť a je to dar pre nás hráčov, ktorí ešte stále v srdci uchovávajú epické akčné hry, ktoré sme prešli hneď niekoľkokrát a stále nás bavili. Najnovší diel DMC má rovnaký potenciál – udržať nás desiatky hodín objavovaním svojich vlastných limitov. Je to hra, ktorú budete chcieť hrať viackrát a pre mnohých to bude vzťah na dlhé roky.