A PLAGUE TALE: INNOCENCE |
A PLAGUE TALE: INNOCENCE |
Túto hru ste si možno všimli ešte pred jej vydaním vďaka potkanom. Sú totiž jedným z charakteristických prvkov ponurého dobrodružstva a vyskytujú sa prakticky všade po tisíckach, možno miliónoch. A uprostred tej premnoženej hávede figurujú dvaja súrodenci, ktorých osudy budú vo vašich rukách. Rozhodne dobrý dôvod vydať sa do stredovekého Francúzska v 14.storočí, kde sa to všetko odohráva.
Už krátko po úvode sa začína dráma dvoch detí, ktoré pochádzajú z urodzeného rodu a sú prenasledované inkvizíciou. Prečo? To sa dozviete až neskôr. V každom prípade je dôležité vyhýbať sa strážam, ale aj nedôverčivým dedinčanom z osád postihnutých morom a v neposlednom rade krysám, ktoré v obrovských húfoch zaplavili krajinu.
Ústrednou postavou je 15-ročná Amicia. Vďaka tréningom s jej otcom je fyzicky zručná, a preto sa dokáže postarať o svojho malého bračeka Huga, s ktorým sú na úteku. Hoci súrodenca postihnutého neznámou chorobou vlastne ani veľmi nepozná, pretože bol chlapec oddelený a pod dohľadom matky. A práve budovanie vzťahu medzi deťmi, ktoré musia spolupracovať, aby prežili, zohráva v príbehu dôležitú úlohu. Pri hľadaní útočiska a lieku pre Huga zažijete s nimi nezhody aj chvíle spolupatričnosti a všetko vrcholí v pôsobivom závere.
Príbeh ako taký vlastne nie je nič extra, nejde veľmi do hĺbky ani neponúka nejaké nečakané zvraty. Dáva však počínaniu detí zmysel a zamestnáva vás úlohami, ktoré vedú k rozuzleniu a finálnej výzve. Silnou stránkou titulu je spomínané postupné zbližovanie detí a výborná hrateľnosť. Tá je založená na stealth postupe a jednoduchých, no efektných hlavolamoch a situáciách, v ktorých najčastejšie figurujú potkany a oheň. Krysy sa totiž boja svetla a páľavy a to budete často využívať, aby ste sa dostali ďalej alebo sa zbavili vojakov.
S výnimkou vybranej pasáže budete v hre ovládať len Amiciu. Dievčinka síce zoči-voči strážam nemá žiadnu šancu, ale vďaka svojmu praku a ľsti si s nimi vie poradiť. Prakom, do ktorého vkladá nazbierané kamene, dokáže po krátkom mierení eliminovať bežných vojakov z diaľky. Ak však majú brnenie, je to trochu náročnejšie. No keď Amicia získa recept na takzvaný Devorantis, prinúti nepriateľa zasiahnutého do hlavy dať si dolu prilbu a potom kameňom dokončí prácu. Prakom dokáže aj prestreliť reťaze či laná, čím spustí padací most, zhodí klietku - napríklad aj niekomu na hlavu, alebo kus mäsa, na ktorý sa vrhnú potkany a uvoľnia tak cestu. Husárskym kúskom je zasiahnutie lampáša, ktorý drží strážnik na odpudenie hlodavcov. Keď po presnej strele zdroj svetla zhasne, nešťastníka doslova zožerú krysy.
Na mnohých miestach Amicia využíva fakle, pred ktorými potkany poslušne ustupujú. Niekedy sú to len palice, ktoré horia iba chvíľu, čo stačí na prejdenie krátkeho úseku a zapálenie ohniska, pri ktorom môžu byť ďalšie palice. Inokedy treba posúvať ohnivé kovové nádoby s ohňom zavesené na reťaziach alebo pripevnené na obliehacom stroji, ktorý musíte tlačiť. Občas pomôžu otočné svetlomety. No a neskôr získate aj recepty na zapálenie ohnísk a faklí z diaľky, výbušninu, ktorá zničí hlodavce v dosahu alebo zmes, na ktorú sa hlodavce okamžite vrhnú, keď ju niekam šmaríte.
To všetko a ešte niečo navyše si dokáže Amicia sama vyrobiť, ale k jednotlivým návodom na prípravu sa dostane postupne. Zvyčajne jej ich niekto poskytne. Použiteľné vecičky si dievčina kedykoľvek zhotoví priamo vo svojom kruhovom inventári. No na výrobu a vylepšenie povrázkov, tašky, vrecka, vačku na muníciu, výstroja a potom aj nádob a nástrojov už potrebuje dielenský stôl. Teda aspoň spočiatku. Stoly sa priebežne objavujú všade a na všetko treba suroviny a materiál. Kožu, motúzy, náradie, síru a ďalšie veci priebežne zbierate na miestach, ktorými prechádzate. A je už len na vás, či ich miniete na muníciu a špeciality, alebo na zlepšenie výbavy, ktorá zvýši množstvo prenášaných predmetov, skráti čas mierenia prakom a podobne.
Aj keď vojakov dokážete príležitostne zabiť, častejšie sa im treba vyhýbať a pokúsiť sa ich obísť. Tu sa dostávajú do popredia stealth prvky. Treba sa prikrčiť, aby ste nerobili hluk a pokúsiť sa prejsť strážam poza chrbát, keď sa nepozerajú vaším smerom. To sa dá dosiahnuť streľbou z praku do kovových predmetov, ktoré upútajú pozornosť hliadok a idú sa pozrieť na miesto, kde počuli zvuk. Podobne poslúži hlinená nádobka, ktorá pri rozbití robí rámus. Môžete sa schovávať za objektmi a vo vysokej tráve. To zvyčajne pohodlne stačí na to, aby ste sa prešmykli cez nebezpečné úseky.
Amicia sa však málokedy cez to všetko dostane sama. Spočiatku je s ňou Hugo, ktorého priamo neovládate a musíte ho chrániť. Pri lezení cez múry a okná mu Amicia automaticky pomôže a podľa potreby dáte chlapcovi pokyn, aby niekde počkal, alebo sa k vám znovu pripojil. Alebo aby sa preplazil cez dieru v stene a z druhej strany otvoril uzamknuté dvere. Neskôr podobným spôsobom spolupracujete s ďalšími postavami. Zlodejka na požiadanie odomkne zámky a mladý kováč na povel prepadne odzadu strážnika. Stáva sa, že po vašom boku kráča aj viac postáv naraz a niekedy musí spolupracovať skupina osôb súčasne, napríklad pri tlačení dební alebo ťahaní pák. Asistencia rôznych postáv je veľkým plusom hry.
Celý postup je lineárny, pohybujete sa v ohraničených priestoroch, kde sa nedá ďaleko odbehnúť. Ale je vhodné prezrieť si okolie a zbierať darčeky, zvláštnosti a kvety do Hugovho herbára, ktoré s obľubou vkladá svojej sestre do vlasov. Tieto predmety v kódexe nemajú hlbší význam, ale môžete aspoň získať achievementy a trochu si spestriť cestu. Niekedy sa pri postupe môžete rozhodnúť, ako prekonáte ďalšie nástrahy a napríklad či zabijete stráž, alebo si poradíte bez násilia. Nemá to však dopad na ďalší dej. Pritom by bolo zaujímavé sledovať pozmenený vývoj udalostí, keby ste sa v určitej kľúčovej situácii zachovali inak.
Hra sa ukladá automaticky a checkpointy sú husto rozmiestnené, takže v prípade zlyhania sa nevraciate ďaleko. Navyše obťažnosť nie je veľmi vysoká. Jednotlivé kapitoly príbehu si môžete spustiť z menu hry, napríklad ak chcete dodatočne vyzbierať predmety z kódexu. Ďalšie možnosti hra neponúka, čo je dosť škoda. Príbeh vám totiž zaberie približne 12 hodín a zrejme by ste chceli ešte trochu viac. Tvorcovia by mohli zvážiť prídavné epizódy mapujúce osudy vedľajších postáv mimo družiny.
Štýlový vizuál stačí na to, aby vierohodne ukázal rôzne zákutia dobového Francúzska. To znamená stredoveké dedinky, hrad, kobky, tábor, bojisko s hnijúcimi mŕtvolami, či univerzitu. A uveríte aj výrazom tvári počas rozhovorov. Amicia vám môže pripomínať Sansu z Hry o tróny a aj ďalšie postavy sú pomerne zaujímavé. A svietiace oči v tme plnej potkanov sú správne hrozivé. Za skvelú atmosféru však hra vďačí najmä jedinečnému soundtracku s dobovými melódiami, ktorý pripravil Olivier Deriviere. Vzhľadom na miesto deja je optimálne zvoliť si francúzsky dabing s praktickými českými titulkami, keďže francúzštinu u nás neovláda toľko hráčov ako angličtinu. Ale je tu aj anglický a nemecký dabing, ak vám vyhovujú viac.
A Plague Tale: Innocence je aj napriek hordám potkanov a tiesnivej atmosfére príjemná hra. Príjemne prekvapuje svojou hrateľnosťou založenou na spolupráci postáv, nenáročných stealth prvkoch a hordách hlodavcov, na ktoré platí oheň. Po obsahovej stránke hry sme spokojní, ale vzhľadom na jej dĺžku sa nám zdá cenovka privysoká. Či už si však počkáte na zľavu, alebo nie, pustiť sa do tohto dobrodružstva rozhodne oplatí. Ponúka totiž pôsobivý zážitok, ktorý vo vás zanechá hlboký dojem.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Asobo Studio Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|