RAD |
RAD |
Roguelike hry vedia prilákať náročnými výzvami a súčasne z rovnakého dôvodu odradiť. Dôležité je aj to, či je titul vhodne vybalansovaný a dokáže nielen trestať, ale aj dostatočne povzbudiť a motivovať k ďalšiemu postupu. V tomto ohľade je RAD len pre vyvolených, ktorí sa tvrdohlavo a vytrvalo snažia vyšplhať na pomyselný vrchol, aj keď z neho x-krát spadnú. Ak do tejto kategórie nepatríte, radšej dajte od RAD ruky preč.
Keby som vedel, že ma hra hneď od začiatku bude surovo kopať do zadku a nedopraje čas ani na to, aby som si na ňu privykol, určite by som sa do nej nehrnul. Voľba postavy je len formalitou, je ich k dispozícii desať, niektoré sú spočiatku uzamknuté, ale všetky sa aj tak líšia len vzhľadom, nie schopnosťami. Takže je úplne jedno, či si zvolíte pankáča, vlasáča alebo iného tínedžera. Každý začína len s elánom, ktorý vám zrejme rýchlo vyprchá a baseballovou pálkou, ktorá je základnou zbraňou.
Neskôr sa vám ale odomknú modifikácie, ktoré môžete zvoliť novej postave pri štarte. Takže napríklad namiesto jedného srdiečka predstavujúceho život budete mať štít, ktorý vás ochráni proti ohňu a priebežne sa regeneruje. Každopádne to všetko začína v tábore, kde zatiaľ neviete robiť nič, ale neskôr si tam môžete odskočiť a odložiť alebo vybrať nazbierané peniaze, prípadne kúpiť liečivo. Potom vstúpite do brány, ktorá vás teleportuje do nehostinného post-apokalyptického sveta roztriešteného na mnoho malých ostrovov.
Treba si neustále dávať pozor na to, aby ste neskĺzli z okrajov pevniny do nekonečnej priepasti. Vaše tri srdiečka reprezentujúce život sa totiž rýchlo míňajú a už ťažšie získavajú späť. A keď prídete o všetky, musíte začať úplne odznova, od samého začiatku a od nuly. Vlastne nie tak celkom od nuly, hra vám okrem bilancovania zabitých futuristických mutantov odomkne nové postavy a predmety. Nedá vám ich však len tak do ruky. No a ak ste mali nejaké peniažky a uložili ich v tábore, môžete si ich okamžite vybrať hoci aj s iným mladíkom zo zoznamu, čo vám môže trochu uľahčiť nový štart. Môže, ale nemusí. Svet budúcnosti je totiž tvrdý a nevyspytateľný.
Na ostrovoch sa nachádza rôzna zmutovaná háveď - vyskakujúca zo zeme, prskajúca na vás jedy zo vzduchu, pľujúca ohnivé strely. Tu na vás čosi vyskočí zo zelenej tekutiny, ktorá neveští nič dobré a zdravé, tam zrazu ožije starý sud a začne do vás skákať. To sa deje vo farebnom prostredí, ktoré kombinuje fantasy motívy s katastrofickou víziou reálneho sveta. Takže narazíte na podivnú flóru a faunu, pričom okolie je väčšinou nehostinné a zeleň sa objaví sporadicky, keď trochu vyčistíte okolie. A vleziete i do podzemných vydláždených bludísk, ktoré často prepájajú ostrovy medzi sebou. A potom sa naspäť vraciate aj teleportmi.
V teréne sú svetielkujúce útvary, porozhadzované pneumatiky, vraky áut, ktoré v kufri neraz skrývajú niečo užitočné. Len škoda, že nemáte inventár a môžete prenášať len jediný konzumný predmet (spravidla doplňuje život alebo urýchli váš vývoj). Takže ak nález nepoužijete hneď, zostane na zemi a prípadne si ho môžete zobrať neskôr. Narazíte aj na truhlice, ktoré otvoríte len nájdenými kľúčmi. A sú tam aj tajomné kamenné hlavy, ktoré musíte aktivovať, aby vám otvorili bránu do chrámu, kde vás čaká boss - alebo rovno aj traja. Ak prežijete, môžete si odskočiť do tábora alebo rovno pokračovať do ďalšieho levelu či nasledujúceho sveta. Ak niekde cestou alebo aj potom zlyháte a zahyniete, idete späť na štartovaciu čiaru - iba s pálkou a bez mutácií, ktoré sú korením hry a vašou pokročilou zbraňou.
Vaša postava sa totiž zlepšuje práve mutáciami. Sú náhodné, automaticky pridelené, keď nazbierate dostatok skúseností, ktoré sú tu suplované rádiokativitou. A potom sú tu také mutácie, ktoré si ľubovoľne kupujete u príležitostných obchodníkov. Jedná sa vlastne o schopnosti, vďaka ktorým disponujete zaujímavými talentmi a získate osobité vlastnosti. Takže vám narastú pichľavé ostne, získate toxické srdce, ktoré zlepší odolnosť voči jedom, narastú vám krídla a dokážete lietať, môžete hádzať svoju výbušnú lebku, ktorá vám stále dorastá, alebo metáte ohnivé gule či zmutovanú ruku ako smrtiaci bumerang. To už sa potom trochu lepšie bojuje a kráča svetom. Nie ste už odkázaní len na mávanie pálkou v tesnej blízkosti nepriateľov, kedy sa vyhnete zraneniam len s patričnými reflexmi a správne použitými uhýbacími manévrami. A zmeny sa prejavia aj na vašom vzhľade. Takže zrazu máte krabie nohy a klepetá alebo vystrkovaciu hlavu kobry. Niekedy sú výsledky naozaj zaujímavé a nápadité.
Ovládanie je vcelku dobré a nenáročné. Na PC môžete použiť gamepad, ale dobre sa to hrá s klávesnicou a myšou, len si z nejakého dôvodu musíte zapnúť jej pohyb, inak budú funkčné len tlačidlá na akcie. Po plnej aktivácii sa zobrazí šípka a môžete už myšou aj pekne zameriavať ciele. Aj tak ale treba hojne využívať skoky a uhýbacie manévre, byť neustále v pohybe a hľadať si optimálnu pozíciu na útok. A je vhodné využívať aj menšie pomôcky, ako sú napríklad veľké buľvy na podstavcoch, ktoré môžete zhodiť, kotúľajú sa a výbuchom eliminujú nepriateľov. Nezabúdajte, že smrť je permanentná a treba si strážiť svoje srdiečka. Aj tak vás ale občas prekvapí, keď sa vedľa vás zo zeme vyrojí viac nepriateľov alebo niečo vybuchne a môže byť odrazu po všetkom.
Kamera je plne automatická, nemôžete si ju nastavovať podľa polohy a nie vždy vás sníma z ideálnej strany. Niekedy by ste sa radi pozreli na okolie z iného uhla, ale nijako to neovplyvníte. Predstavuje to ďalšie sťaženie, ktoré vám znižuje šance na prežitie. Vcelku nápaditý dizajn prostredí sme už naznačili, k tomu len dodáme, vaša postavička vnímaná zhora nevyzerá najhoršie a napriek povahe hry a jej post-apokalyptickému umiestneniu to celé pôsobí skôr rozprávkovo. K tomu symbolický dabing a zvuky boja v sprievode priliehavej hudby.
Ak si zvyknete na to, že RAD vás nemá rád, vy tento titul radi mať môžete. Zrozumiteľne povedané - ak vám neprekáža, že budete kapať ako muchy a začínať často úplne odznova, RAD vás bude baviť. Ale je skutočne náročný už v úvode, len pre hardcore jedincov, bežných hráčov môže odradiť už počas prvých krokov. Hneď v prvých minútach je totiž hra tvrdá a neúprosná a hrozí permanentná smrť. Postaví proti vám pomerne silných nepriateľov a neodpustí žiadne chyby a zlyhania. Aj keď priebežne daruje zaujímavé mutácie. Ale neustále bude trestať a opakovane posielať stále na začiatok a tým mnohých, prirodzene, odpudí.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Bandai Namco / Double Fine Productions Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|