VIGOR |
VIGOR |
Bohemia Interactive v poslednej dobe ukazuje zaujímavé projekty, s ktorými sa už odpútava od svojich klasík Arma, DayZ a posúva vpred. Skúsila Take On Mars, ale aj úplne iný Y-Lands a najnovšie aj Vigor. Ten ponúka znovu online survival žáner, ale v inom poňatí ako DayZ, zároveň používa nový engine a zatiaľ ju vydali len na Xbox One.
Čisté Xbox One exkluzivity sú už veľmi zriedkavé, keďže väčšina titulov ide rovno aj na PC. Tu však nie, tu sa však autori zamerali čisto len na túto verziu. Tam začala hra svoj early access v Game Preview časti, odkiaľ získali spätnú odozvu, zapracovali ju a práve s hrou prešli do plnej verzie. V plnej verzii je free to play, takže si ju môžu zahrať všetci zadarmo zahrať a prípadne, ak budú chcieť, môžu zainvestovať aj peniaze do mikrotransakcií. Tie nie sú násilne zapracované.
Vigor sa odohráva v alternatívnej minulosti vo sveta po atómovej vojne v 90-tych rokoch. Konkrétne v oblasti Nórska, ktoré je radiáciou relatívne nepostihnuté, ale stále opustené a preživší chodia do lokalít zbierať zásoby na prežitie. Musia si však dávať pozor ako na prichádzajúcu radiáciu, tak aj ostatných ľudí, ktorí si tiež chcú pozbierať svoje zásoby. Vy budete jedným z nich, len sa snažíte prežiť a spraviť svoj život lepším.
Vy sa dostávate do tohto sveta po krátkom úvode, v ktorom vás hra prevedie jedným prostredím a naučí základy. Nečakajte nejaké priblíženie situácie vo svete, prípadnepríbeh. Je to online survival štýl hry bez nejakých väčších príbehových prvkov. Ako totiž po chvíli hrania zistíte, hra vás zavedie k opustenému domu, ktorý sa stane vašim hlavným stanom. Je rozpadnutý a zničený, ale je bezpečný a je váš.
Tu sa začína váš nový život v zničenom svete. Odtiaľto budete vyrážať na výpravy do okolitého sveta, hľadať v ňom zásoby a buď sa vyhýbať, alebo likvidovať ostatných hráčov. Prípadne, ak máte priateľa, môžete sa s ním spojiť a vyjsť si do prostredia dvaja kooperačne. Ak sa vrátite živí aj s nazbieranými zásobami, môžete ich investovať do opravy a rozširovania možností vášho domu.
To je prakticky celý základ hry. Nejde tu o viac, nie je tu nejaký bližší príbeh, len snaha prežiť, zbierať zásoby a bojovať. Dôležité je však vedieť, že to nie je jednoduché. Hra funguje v štýle Hunt alebo Tarkov a ak sa do prostredia vrhnete, musíte sa aj vrátiť, aby ste získali zozbierané veci a zásoby. Ak nie, strácate nielen zásoby, ale aj svoje zbrane. Zo začiatku to tak môže byť drsné.
Hra má momentálne šesť lokalít, do ktorých sa môžete vydať. Sú to všetko rozsiahle lokality, do ktorých sa vždy púšťate s niekoľkými ďalším hráčmi (maximum 12). Navzájom sa na mape nevidíte a neviete, kde sú ostatní. Musíte si tak dávať pozor na každom kroku. Neviete totiž, aké úmysly môžu mať ostatní. Niektorí možno prišli len lootovať, iní zabíjať.
Lootujete prakticky všetko a všade, v každom dome nájdete zásuvky, skrinky, ktoré môžete prehľadať a získate napríklad klince, materiály, alebo aj náboje, prípadne zbrane. Zbrane a náboje sú tu veľmi dôležité, keďže pri väčších bojoch ich nemusí byť dosť. Takto môžete prehľadávať a prelootovať celú mapu, ale len určitý čas. Totiž nad územie vietor postupne zavieva radiáciu a ak aj dovtedy prežijete, musíte sa snažiť rýchlo odísť späť domov. Každý level má niekoľko východov, ku ktorým sa musíte dostať, aby ste odišli.
Medzitým však ešte na mapy prichádzajú aj letecké výsadky so špeciálnymi hodnotnejšími zásobami. Oblasť výsadku vidia všetci hráči a ak pôjdete po zásoby, môžete sa dostať do otvoreného boja. Nájdete si však rôzne taktiky, ako zobrať zhodené zásoby a skúsiť bežať z mapy čo najrýchlejšie preč, alebo počkať, kým sa ostatní postrieľajú a vyhliadnuť si hráča, ktorý zoberie zásoby. Zlikvidujete ho, oberiete o zásoby a idete preč. A možno si práve niekto počká na vás, zomriete a všetko stratíte.
Ale je tu možnosť, ako to obísť a to poistenie. Pred vstupom na mapu sa všetci hráči môžu poistiť, alebo si spolu zvýšiť hodnotu dropov a lootov. Totiž v hre máte aj menu koruny, ktoré môžete práve na toto investovať. Samotné koruny sa dajú síce kúpiť cez mikrotransakcie, ale nie je to nevyhnutné. Viete ich nájsť aj v prostredí a neskôr ich viete aj zarábať vo vašom dome.
Základný cieľ hry je upgradovať svoj dom. Za materiály získané z výjazdov do krajiny ho budete ako vylepšovať, tak pridávať jednotlivé funkcie. Napríklad budete mu opravovať strechu, vybavenie, steny, dvere, okná, až ho nakoniec opravíte celý do parádnej podoby. Každá táto oprava je závislá na tom, ako postupne pridávate vybavenie do domu. Napríklad vždy musíte spraviť niekoľko upgradov zariadenia, aby sa vám otvorili ďalšie vylepšenie domu. Zo zariadenia si hlavne vylepšujete craftovací stôl, ktorý vám stále odomyká ďalšie veci na craftovanie a hlavne ďalšie zbrane. Ale vylepšujete aj poleno na rúbanie dreva, ktoré vám bude samé generovať drevo podľa levelu, na aký ho vylepšíte. Destilácia vody vám takto vylepší rýchlosť craftovania. Anténa vám bude zarábať spomínané koruny, pasca na potkany vám bude generovať jedlo, ale možno radšej investujete do záhradky, ktorá tiež vyrába jedlo. Elektrický generátor pre zmenu umožní vytvárať viac vylepšení naraz. Totiž na každé vylepšenie sa čaká aj desiatky minút.
Sú tu toho tony na odomykanie a zlepšovanie, ale žiaľ, to je všetko. Chýbal mi tam nejaký vyšší cieľ. Hra je totiž hrateľnosťou veľmi dobrá, taktika a boje sú presne ako by mali v tomto štýle byť, ale jediné, na čo samotné materiály používate, je vylepšovanie domu a tvorba ďalších zbraní a nábojov. Pribudne aj skinovanie, ale stále by to chcelo nejaký ultimátny cieľ. Niečo viac, čo by ste rozširovali alebo získavali a čo by hru postupne obohacovalo a robilo aj rozmanitejšou.
Totiž hra sa po takých 10-20 hodinách môžete stať už repetitívnou. Len 6 máp a jeden základný režim hry nie je práve najviac. Niektoré multiplayerovky toho nemajú ani toľko, ale toto je štýl, v ktorom s ostatnými nesúťažíte a potrebujete viac obsahu a ďalšie motivácie hrať. Hlavne po tom, ako vylepšíte celý dom a prípadne všetko upgradnete na maximum. Bude zaujímavé sledovať, ako rýchlo budú autori dopĺňať nový obsah a akým smerom pôjdu. Napríklad čisto deathmatch zóna alebo kooperačná obraňovačka by to pekne oživili, prípadne príbehové misie.
Graficky je titul veľkým prekvapením. Bohemia Interactive sa už neviazala na svoj vlastný engine z Arma série a použila Unreal engine. Náležite tomu hra vyzerá priam parádne. Možno nie top, ale stále veľmi pôsobivo. Mapy sú veľmi dobre prepracované, ponúkajú pekné výhľady, ale nechýbajú detaily a aj rozmanitosť. Celé to dopĺňajú decentne spracované animácie postáv a oživujú to aj rôzne počasia. Možno veľa dynamiky v prostrediach nenájdete a nie sú tu ani vozidlá, ale je to postvojnový vek, kde sú prostredia opustené a ostávajú len na lootovanie. Možno však zvieratá nemuseli tiež odísť.
Ale čo mi tam chýbalo boli ďalší ľudia a to hlavne vo vašom dome. Je to totiž v lootovaní a stavbe domu veľmi podobný štýl State of Decay, ale tu máte dom na samostatnej mape a ste sám. Je to tam také mŕtve. AI postavy, ktoré by s vami na dome pracovali by to oživili. Nakoniec drevo sa samé nenaseká, ani záhradka neokope.
Celkovo je Vigor veľmi pekná multiplayerová survivalovka v zničenom svete. Pričom je na vás, ako ju budete hrať, či sa budete orientovať na lov ostatných hráčov len pre zábavu, či budete hrať sám alebo v tíme s priateľom, alebo sa zameriate na lootovanie a postupne budete vylepšovať svoj dom. Obsahu však zatiaľ nie je práve veľa, ale desať-dvadsať hodín vydrží. Kvalitný základ tam nepochybne je, otázne je, ako rýchlo to bude Bohemia rozširovať.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch PS5 Free2play Vývoj: Bohemia Interactive Štýl: Akcia / Survival
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|