WRC 8 FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP |
WRC 8 FIA WORLD RALLY CHAMPIONSHIP |
WRC alebo World Rally Championship je známa nielen medzi zanietenými fanúšikmi rally, ale aj medzi hráčmi, ktorí majú radi autá a zároveň aj poriadne výzvy. Predsa len, hrať preteky rally áut je v mnohých veciach oveľa náročnejšie ako klasické okruhové na asfalte. Vysporiadať sa musíte s rôznymi povrchmi a často aj s veľmi náročným štýlom point to point tratí. Osobne som najviac k tejto sérii inklinoval ešte za čias PlayStation 2, kedy v hernej podobe v podstate len začínala. Zároveň išlo o jednu z tých kvalitnejších značiek, no časom sa situácia menila, a to ,bohužiaľ, k horšiemu. Nové vývojárske tímy s hrou často museli bojovať a výsledok nebol vôbec dobrý. Tvorcovia sa pri posledných častiach viditeľne snažia o zlepšenie a aktuálny diel nie je výnimkou. WRC 8 autori prezentovali veľmi odvážne, pričom vyzdvihovali niekoľko hlavných noviniek.
My sme si hru zahrali už pred niečo vyše mesiacom a z tohto hrania sme priniesli naše dojmy aj gameplay videá. Hru sme hrali ako na PC, tak aj na PlayStation 4 Pro, pričom tie najdôležitejšie novinky sme si podrobnejšie rozobrali už vtedy. Každopádne, s plnou verziou v ruke sa skrátka nemôžeme vyhýbať jej ďalšej analýze a plnohodnotnej recenzii. WRC 8 chce teda hráčov lákať predovšetkým na bohatú porciu obsahu, a to po všetkých stránkach. Vývojári sľubovali naozaj veľké množstvo dostupných krajín, tratí, lepšie jazdné vlastnosti či úplne novú a prepracovanú kariéru, ktorá má byť v podstate najväčším ťahúňom tejto aktuálnej časti.
Aj napriek tomu, že som hru hral na Gamescome, nechcel som robiť žiadne závery pred vyskúšaním plnej verzie. Hrať hru v pohodlí domova je predsa len iný zážitok, no hlavne mám na ňu oveľa viac času. Prvá vec, do ktorej som sa vo WRC 8 pustil, bola kampaň. Tú autori teda najviac vyzdvihujú, nakoľko ide o akúsi simuláciu vášho vlastného tímu, v ktorom vy sedíte na pozícii profesionálneho jazdca, no zároveň aj akéhosi manažéra. V kampani máte pod palcom v podstate všetky zásadné aspekty rally a riadenia tímu. Všetko to začína od vytvárania vlastného rozvrhu priamo v kalendári a pokračuje zamestnávaním rôznych členov tímu, napríklad meteorológa, mechanika či dokonca psychoterapeuta. Všetci pritom v tíme zastávajú veľmi dôležitú úlohu a majú vplyv na vašu pripravenosť či dostatočnú informovanosť pred pretekmi.
Ďalej autori pridali veľký strom skúseností, ktorý sa rozdeľuje na štyri samostatné kategórie. Konkrétne ide o Crew, Team, Reliability a Performance. Každá vetva má veľa možností, ktoré taktiež značne vplývajú na váš budúci vývoj a taktiež zameranie. Totiž tak ako v skutočnosti nemôžete byť úplne najlepší vo všetkom, rovnako sa to nedá ani tu. Hra je postavená tak, že získať všetky vylepšenia skrátka nemôžete, a preto budete vynikať len v niektorých dostupných aspektoch. Môžete si zlepšiť kvalitu a rýchlosť vašich mechanikov, výšku odmien, môžete si najať finančného manažéra, ktorý vám pomôže lepšie narábať s vašimi peniazmi a tým ušetriť značnú časť financií a zároveň aj získať viac od sponzorov. Skrátka veľa vecí tu má svoj systém a vcelku dávajú zmysel. Ide teda o dobrý doplnok do hry, ktorý vás prinúti zamyslieť sa nielen nad výberom správnych gúm či vášho sponzora, ale aj takýmito detailmi.
Podobne sa následne rozvíja aj váš ďalší rast. Samozrejme, ešte pred začatím kariéry si volíte obťažnosť či napríklad aj úroveň poškodenia vášho vozidla, respektíve aký má mať dopad na jazdné vlastnosti. Toto nastavenie sa pravdepodobne už nedá zmeniť, aspoň som nikde nenašiel túto možnosť. Ak idete v realistickom móde, jeden silnejší náraz vás môže úplne odstaviť z pretekov. V lepšom prípade si budete musieť poradiť s nenávratným poškodením počas trvania pretekov. V prípade súťaže môžete využiť štandardný čas a peniaze na opravu, no každý jeden náraz vás určite bude mrzieť. Stojí vás to v prvom rade peniaze, ale aj sekundy pri pretekoch. Ovládať poškodené vozidlo nie je sranda, no situácia sa vám výrazne skomplikuje, ak si vašou nešikovnosťou rozbijete obe predné svetlá a musíte jazdiť v noci. Zároveň takéto situácie veľmi ovplyvňujú aj vaše vzťahy so sponzorom a koniec-koncov aj už spomínanú peňaženku.
Samozrejme, kariéra nie je to jediné, čo v hre nájdete. Ak nemáte radi ohraničené preteky, aj keď s istou mierou slobody, môžete namiesto kariéry siahnuť radšej po voľných pretekoch. Tu máte na výber z ľubovoľnej krajiny, ľubovoľnej point-to-point trate a následne aj z ľubovoľného automobilu. Práve pri tomto výbere je veľmi dobre vidieť, aký rozsiahly je obsah hry. Počet krajín je naozaj veľký, pričom ponúkajú viaceré typy prostredí. Síce tých snežných je výrazne menej, no veľmi to nevadí. Pretekať môžete v Španielsku, Švédsku, Taliansku, Argentíne, Francúzsku, Portugalsku, Čile, Fínsku či Monte Carle. Krajín je naozaj dostať, presnejšie štrnásť a môžete sa teda tešiť na úzke talianske uličky, divokú prírodu v Austrálii či naozaj chladné lesy vo Švédsku. Skrátka sa musíte vedieť pripraviť na širokú škálu podmienok, ktoré inak môžu výrazne zamiešať karty. Najmä ak hráte so zapnutým realistickým režimom.
Aby som nezabudol, v hre je prítomná aj zmena počasia, ktorá môže byť sčasti dynamická, prípadne si viete zvoliť napríklad možnosť dážďa, ktorý následne prejde do jasnej oblohy či naopak. Rovnako tak sú tu prítomné rôzne fázy času, a to od rána až po hlbokú noc. Autori stále mysleli aj na tradičný režim rozdelenej obrazovky, ktorý tu teda nechýba a ak máte radi takéto gaučové súboje, môžete zostať pokojní, WRC 8 vás nesklame.
Zároveň tu ale nemôže absentovať ani online režim, ktorému však chýba rôznorodosť režimov. Hra by si zaslúžila komplexnejšiu starostlivosť aj v tejto časti, nakoľko tu nájdete len klasické jazdenie proti skutočným hráčom. Preteky si môžete vyberať z už vytvorených lobby, nechať to na matchmaking či vytvoriť si vlastnú miestnosť pod vašou kontrolou. Nenájdete tu teda nič špeciálne, no hra tu funguje celkom dobre. Preteky sú riešené štandardne, jazdci sa na trati vidia, no sú priehľadní, a teda kolízia nemôže vzniknúť. Víťaz je následne ten, kto má najlepší čas a nie ten, kto príde ako prvý do cieľa - nakoľko hráči môžu veľmi ľahko získať trestné sekundy. Nakoniec v online časti nechýbajú ani štandardné rebríčky.
Riešenie jazdného modelu si nechávam až na koniec, a to z dobrého dôvodu. WRC 8 je síce licencovaná rally hra, ktorá sa snaží byť simulátorom, stopercentne ním ale určite nie je. Najmä ak hráte na ovládači a nad autom nemáte až takú kontrolu. Zmena povrchu je veľmi citeľná, isté zmeny badať aj pri rôznych typoch áut, špeciálne pri voľbe rôznych gúm, no očakával by som predsa len o niečo precíznejší jazdný model. Teda by som bol rád, keby ho hra ponúkala.
Každopádne to neznamená, že jazdiť rally je tu jednoduché. Nie je, na ovládanie si treba zvyknúť, dostať ho, ako sa hovorí, do ruky, špeciálne ak hráte na ovládači. Zmeny, samozrejme, cítiť aj na základe počasia. Na druhej strane to ale môže byť aj zámer, nakoľko si autori chcú udržať aj príležitostných hráčov. Z testu hry na PC a volante ešte na Gamescome ale môžem povedať, že hra má celkom dobrú spätnú väzbu, ktorá vám veľmi uľahčuje spomínané "dostávanie do ruky". Ak by som mal hrať aktuálny ročník WRC 8 kvôli jazdnému modelu, asi by som skočil len po variante s volantom, nakoľko bez neho ste ukrátení aj o ten nie až taký prepracovaný zážitok z jazdy, ktorý hra ponúka.
WRC 8 sa môže pýšiť titulom najlepšia časť za posledné roky. Hra naozaj vyniká veľkým množstvom obsahu, a to po všetkých stránkach. Teda len ak sa bavíme o offline časti. Tu na vás čaká rozsiahla kampaň, kopec štátov, tratí a taktiež solídny počet áut. Ak už zamierite do online zložky, tá vás môže sklamať. Je jasne viditeľné zameranie tvorcov, no pozitívne je, že vykonané zmeny skutočne vidieť a hru posúvajú k lepšiemu. Podobne zakopáva aj vizuálna stránka hry, ktorá je nepochopiteľne značne pod priemerom. Na PC síce tento problém nie je až taký výrazný, no aj tu by si hra zaslúžila viac.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Bigben Interactive / Kylotonn Racing Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|