NASCAR HEAT 4 |
NASCAR HEAT 4 |
Spomedzi mnohých automobilových pretekárskych sérií je práve NASCAR jednou z tých, ktorá nie je v našich končinách až taká obľúbená. Aj napriek tomu sa ale nájde niekoľko skutočných fanúšikov, ktorí si radi tieto preteky nielen pozrú v televízii, ale taktiež zahrajú. Nakoľko aj v prípade hier ide o licencovanú značku, hráči si veľmi nemajú z čoho vyberať. Každopádne, momentálne za touto sériou stoja autori z nezávislého amerického štúdia Monster Games, a to už niekoľko rokov. Ich vôbec prvou NASCAR hrou bola tá z roku 2015, ktorú ale hneď o rok nahradila hra s podtitulom Heat. Nascar Heat tu tak máme od roku 2016 a práve sa pokúša zaujať štvrtou časťou.
Nakoľko aj NASCAR Heat patrí medzi tituly, za ktorými nestoja desiatky milióny fanúšikov, ktorí netrpezlivo očakávajú vydanie ďalšej časti, nebolo by asi na mieste dúfať v nadštandardnú hru po všetkých stránkach. S takýmto pocitom som do hrania aj šiel. Po skúsenostiach s podobnými titulmi som sa teda nastavil do neutrálnej a čisto nestrannej pozície. Navyše predchádzajúcu časť série som nehral, takže som sa na NASCAR Heat 4 snažil skôr pozerať ako na celok a nezameriaval som sa len na detaily, ktoré autori stihli za rok pripraviť. Tvorcovia ale hovoria hneď o viacerých zlepšeniach, čo koniec-koncov stojí za preverenie.
Autori to majú pri podobných hrách pomerne náročné. Striktne stanovené mantinely sú obmedzujúce, no zároveň aj veľmi logické a pochopiteľné. Tvorcovia pracujú s licenciou, ktorú je nutné dodržiavať, čo ale neznamená, že obsah musí byť značne obmedzený. Presne toto sa pokúsili dokázať aj v tomto pokračovaní, nakoľko jedna z vyzdvihovaných noviniek sa týka aj veľmi dobrej ponuky okruhov a licencovaných jazdcov. Každopádne, pri NASCAR je na trati možné vidieť skôr rovnaké značky, respektíve veľmi úzky okruh rôznych automobilov. Väčšinou sú totožné a líšia sa len farbou karosérie či rôznymi nálepkami špecifickými pre konkrétneho jazdca a tím.
Napriek tomu ma potešila naozaj veľká ponuka jazdcov. Tých je v hre dostupných viac ako 150, a tak určite máte z čoho vyberať. Podobne bohatá je hra aj na okruhy. Samozrejme, NASCAR môže byť považovaný za veľmi nudný typ pretekov. Môžete si povedať, že točiť vľavo dokáže každý, no takýto jednoduchý pohľad nie je úplne správny. Aj napriek tomu, že systém pôsobí navonok jednoducho, je v skutočnosti pomerne komplexný. Predrať sa z posledného miesta cez 39 ďalších áut a navyše na pomerne malej ploche nie je úplne jednoduché.
Jedno menšie zaváhanie vás môže stáť nielen pár sekúnd, ale aj celé preteky spolu s autom v hromadnej havárii. Autori sa aj v súvislosti s veľmi tesnou jazdou zamerali na lepšie zapracovanie draftingu, a tak vás hra pravidelne upozorňuje na vášho „parťáka". Tu by som ale s pozitívami pri obsahu skončil. Aj s pochopením, že z pohľadu obsahu tu sú dané isté mantinely, ma skôr sklamala ponuka dostupných režimov. Tu hra ponúka štandardnú rýchlu hru, taktiež hru na rozdelenej obrazovke pre dvoch hráčov či šampionáty. Nechýbajú ani výzvy či plnohodnotná kariéra. Vo všetkých režimoch sú ale dostupné vždy štyri rôzne súťaže, a to: Xtreme Dirt Tour, Nascar Gander Outdoors Trcuk Series, Nascar Xfinity Series a, samozrejme, Monster Energy Nascar Cup Series. Ak zvolíte rýchlu hru, môžete si vybrať ľubovoľnú kategóriu pretekov, jazdca a pustiť sa do hry.
Pri šampionátoch si taktiež ľubovoľne volíte kategóriu, no zároveň si môžete vybrať, či si chcete zahrať celú sezónu, prípadne len časť, play off alebo finále. Vo výzvach vás čakajú rôzne situácie, ktorých cieľ je ale vždy rovnaký - skončiť na prvom mieste. Ak si zvolíte kariéru, tu sa môžete rozhodnúť pre založenie vlastného tímu či pridať sa do existujúceho. Následne vás už čaká štandardná cesta - kalendár, ťažké začiatky na nespevnenom povrchu, zháňanie sponzorov a následný postupný rast až na úplný vrchol.
Keď vás omrzí hranie s umelou inteligenciou alebo s vašim partnerom na rozdelenej obrazovke, môžete sa, našťastie, pustiť aj do online pretekov. Tie sú ale pomerne jednoduché, nájdete tu štandardné lobby s už vytvorenými miestnosťami, do ktorých sa môžete pridať. Vytvoriť si, samozrejme, môžete aj vlastnú hru, no v čase môjho hrania ich bolo k dispozícii asi zo päť, pričom v každej z nich sa nachádzalo len pár hráčov. Dostať sa na trať v plnej zostave je tak asi skôr o veľkej náhode a možno aj nemožné. Môj test niekoľkých kôl prebiehal len v trojici a nezaznamenal som žiadne problémy.
Preteky sú, pochopiteľne, aj o fyzike či umelej inteligencii. Umelá inteligencia síce nie je vyslovene hlúpa, dokáže často reagovať aj rozumne, veľakrát by som si ale vedel predstaviť ešte logickejšie správanie. Tradičná jazda AI pozostáva z jednoduchého pravidla - držať stopu, pričom ak ju niekto naruší, treba brzdiť. Pri vyšších rýchlostiach vie robiť aj komplexnejšie manévre, no nie sú až také časté. Ak sa bojíte fyziky, nakoľko pretekárske hry nehrávate, určite sa nemáte čoho obávať. Ak si nastavíte obťažnosť na normálnu, je takmer nemožné dostať šmyk. A to ako na asfalte, tak aj na nespevnenom povrchu. Navyše hra pri takomto nastavení má veľmi slabú odozvu, občas som mal až pocit, že ja auto neovládam. Po prepnutí na režim expert, teda s vypnutím akýchkoľvek asistentov je už zážitok o niečo lepší. Aj na ovládači cítiť silu motora, ktorý vám vrčí pod kapotou. Oveľa viac je nutné dávať pozor aj na rýchlosť v zákrutách.
Hra taktiež ponúka rozsiahle nastavenia umelej inteligencie či fyziky. Viete si teda upraviť veľa vecí podľa vašich preferencii. Podobne veľa možností je k dispozícii aj pri nastavovaní áut. Hrať sa s tlmičmi či s tlakom pneumatík nemusíte, no ak si na takéto detaily potrpíte, tu vám chýbať určite nebudú. Prítomné je aj vizuálne a mechanické poškodenie. Poškodenie vozidla je rozdelené len na minimum dôležitých súčiastok - motor či chladič. Vizuálne poškodenie je jednoduché, žiadne kolesá letiace vzduchom nečakajte, má vplyv na stav vozidla z pohľadu aerodynamiky. Nerovnosti na povrchu automaticky znamenajú väčší odpor a teda aj nižšie rýchlosti. Tu by som očakával väčšie možnosti, nakoľko kolízie nie sú v tomto športe ničím výnimočným, preto by si zaslúžili lepšie spracovanie. Čo ale nie je až takým sklamaním, je vizuál. Ten síce nie je špičkový, no určite je na dobrej úrovni. Autá vyzerajú dobre a rovnako aj okolie tratí. To je dostatočne detailné a súčasťou sú aj tribúny zaplnené divákmi, ktorým v prípade víťazstva môžete spraviť krátku šou.
Nový NASCAR Heat 4 ma veľmi neočaril, no v podstate ani nijako vážne nesklamal. Je očividné, že hru najviac ocenia len skutoční fanúšikovia tohto automobilového športu, no aj tí tu určite nájdu, respektíve nenájdu miesta, ktoré im vytvoria vrásky na čele. Na vlastnej koži si však vďaka NASCAR Heat 4 môžete vyskúšať hneď niekoľko kategórii, prejsť sa na desiatkach okruhov, na ktorých zistíte, že NASCAR nie je len o otáčaní volantu vľavo. Ak máte radi NASCAR, v konečnom dôsledku ani nemáte inú možnosť ako siahnuť práve po tejto hre, no asi by bolo rozumné pár mesiacov počkať, kým cena klesne aspoň na polovicu.