SNIPER GHOST WARRIOR: CONTRACTS |
SNIPER GHOST WARRIOR: CONTRACTS |
Sniper Ghost Warrior v prvej časti prekvapil svojím úspechom, a to hlavne autorov z CI Games. Na tomto úspechu sa zviezla aj druhá časť, ale tretia, v ktorej sa chceli pustiť do otvoreného sveta, už tak nezaujala. Autori nemali kapacity na zaplnenie rozsiahleho sveta a bolo to pre nich veľké sústo. Preto sa teraz v novej časti Contracts skúšajú vrátiť späť.
Tvorcovia sa však nevracajú späť k uzavretým misiám, ale ostávajú niekde medzi nimi a otvoreným svetom. Vo veľmi zaujímavom strede. Adaptovali si totiž Hitman štýl lokalít so stredne veľkými územiami a s voľnosťou k prístupu k likvidácii svojich cieľov. Podobne tu dostanete zadania, ktoré musíte splniť, doplnia to výzvy a rôzne doplnky úloh v prostrediach. Aj keď autori neprišli s cieľom vyrábať nešťastné náhody ako Hitman, tu je bojová zóna a vaším najlepším priateľom sniperka.
V príbehu sa transformujete do postavy nájomného vojaka, ktorý od tajnej organizácie dostáva úlohu na Sibíri. Krajina sa totiž nedávno odtrhla od Ruska a nové vedenie, na ktorého čelo sa dostal jeden zo súdruhov z Kremľa, zhŕňa bohatstvo len pre seba. Ľudia to vidia a vytvorili svoj odboj, ktorý začal boj za novú slobodu. Vy dostávate misie na odstránenie vedenia krajiny v snahe stabilizovať situáciu a zabrániť masovým čistkám, na ktoré sa vedenie krajiny chystá. Budete tak prechádzať Sibírou, a to v sérii lokalít s určenými cieľmi. Pričom ciele budú ako likvidácie ľudí, tak získavanie alebo ničenie dát, prípadne výskumov. Zločinci pracujú na vírusoch, DNA výskumoch a rôznych možných ohrozeniach, ktoré musíte z nejakého dôvodu zastaviť. Nečakajte hlbší ani obšírnejší príbeh. Treba len vyriešiť problém. Ste Seeker a toto bude vaša úloha.
Hra ponúkne päť veľkých otvorených prostredí, pričom sú síce v podobnom štýle ako v Hitmanovi, ale väčšie rovno s niekoľkými lokalitami. Väčšinou s niekoľkými kempmi alebo stanovišťami obsadenými nepriateľskou armádou. Nie sú tu civilisti ani žiadni vaši priatelia. Všetko sú len ciele. Zároveň všetko sú to pre vás hrozby. Dostanete sa do výskumných oblastí, lesných táborov, na priehradu alebo aj do nákladného prístavu.
V prostrediach dostanete niekoľko cieľov, väčšinou dvoch-troch ľudí a ďalšiu sériu tvoria doplnkové úlohy so získavaním a ničením vecí. Čo je zaujímavé a možno neprehľadné, autori vám vaše ciele na bojisku zhrnú len úvodným videom, musíte pri ňom dávať pozor, čo presne ukazujú, keďže samotná mapa v hre vám len zbežne naznačí, kde máte ciele hľadať, prípadne ich nevyznačí vôbec. Nezostáva vám tak nič iné, len prehľadávať celú mapu. Na jednej strane je niekedy dobre príliš nenavigovať hráča, na druhej strane ak neodhadnete, kde môže daný cieľ byť, môže to skončiť zdĺhavým prehľadávaním desiatok budov.
Samotná hrateľnosť je kombináciou stealth a akcie, pričom si sami vyberáte svoj postup. Môžete skúšať odstreľovať ciele bezpečne z diaľky, aj keď tam si musíte strážiť počty nábojov (a následne hľadať zásoby), môžete skúšať stealth prístup a so snahou o to, aby vás nepriatelia neuvideli, prechádzať medzi nimi až k svojmu cieľu, alebo to rozbehnete naplno útokom, čo je tiež reálna cesta. Pritom každý štýl prechádzania je dobre herne vyvážený. Ideálna je kombinácia všetkých štýlov, keďže ostreľovanie je síce najlepšia časť hry, ale akcia alebo stealth prístup ho veľmi dobre osvieži. Nakoniec sa situácia aj tak často zvrhne na akciu, v ktorej budete zomierať a reštartovať misiu až dovtedy, kým neprídete na to, ako to čo najefektívnejšie prejsť.
Snajperka je, samozrejme, základ a náležite tomu je hlboko prepracovaná. Autori tu už majú skúsenosti z predchádzajúcich hier. Je tu zadržiavanie dychu, opretie pušky o objekty, zaľahnutie, nechýba vietor a klesanie náboja. Pričom sú tu moderné technológie, kde vám sniperka ukazuje silu vetra a aj pád náboja. Je to dobrý nápad, ktorý uľahčí výpočet dráhy náboja, ale nie až príliš, keďže stále musíte nastaviť cieľ podľa vzdialenosti. Postupne sa pekne vycvičíte v headshotoch. Aby to celé nebolo také jednoduché, v prostredí sú aj obrnení nepriatelia, ktorých len veľmi ťažko zlikvidujete jednou strelou. Pritom ak si to všimnú a začnú strieľať skôr ako ich zabijete viacerými nábojmi, poplach je na streche a tichý postup sa skončil.
K tomu autori zapracovali nový prvok špeciálnej masky a obleku, ktorý sa podobá na Nanooblek z Crysis, kde vám obe veci pridajú určité schopnosti a možnosti. Teda hlavne dokážete monitorovať nepriateľov v prostredí, skenovať okolie, komunikovať so svojou spojkou a nesmie chýbať ani automatické liečenie, ako aj ďalšie vylepšenia, ktoré postupne budete na postavu aplikovať. Čím budete v misiách úspešnejší, tým viac doplnkov si odomknete.
Podobne si budete vylepšovať aj svoje zbrane. Základom je sniperka, ktorú môžete vybavovať doplnkami, vymieňať a kupovať lepšie modely. Podobne si do boja môžete zobrať aj pištoľ a jednu útočnú zbraň. Môžete ich vybaviť tlmičmi pre tichý postup alebo špeciálnymi nábojmi. Doplníte to granátmi, vrhacími nožmi a ďalším potrebným vybavením. Napríklad viete si zaobstarať aj diaľkovo ovládanú zbraň alebo drona.
Priamo na bojisku sa už musíte podľa svojho postupu obracať, či už pôjdete stealth štýlom, alebo priamym útokom. Vždy si musíte dávať pozor. Pohybovať sa pomaly, sledovať kde sú nepriatelia okolo vás, prípadne si to celé zoskenovať dopredu. Ak sa totiž do vás pustia viacerí, prežijete len ťažko a hra vás vráti na posledný checkpoint. Keďže checkpointy sú v hre veľmi zle riešené a náhodne rozmiestnené v prostredí, často to môže byť aj návrat o polhodinu späť. Chýba tu manuálne ukladanie pozície. Jediné miesto, kde ste si istí, že sa hra uloží, je komunikačný bod umiestnený v prostredí, ktorý sa zobrazí po splnenej jednej z úloh. Tam odovzdáte dáta z úlohy, dostanete odmenu a môžete ísť k ďalšiemu cieľu. Je to mierne rušivé, keďže hra to až nepríjemne ponúka napriek tomu, že môžete spĺňať aj ďalšie ciele.
Spolu päť prostredí prejdete za 12 hodín podľa toho, ako sa s nimi budete hrať. Ak budete chcieť čistiť dokonale, skúšať iné prístupy a spĺňať aj výzvy a hľadať zberateľské veci, prípadne skúšať najvyššiu obťažnosť, môže sa to vyšplhať aj cez 20 hodín. Je to pekná ponuka obsahu a bude zaujímavé sledovať ako sa bude ďalej rozrastať. Hra je na ďalší obsah priam stavaná a prostredia a ďalšie úlohy môžu pribúdať.
Vizuálne je titul pôsobivý aj keď nie úplne dokonalý. Veľkú časť práce odvádza Cryengine, ktorý je v zachytení veľkých vonkajších prírodných priestorov parádny a aj to tu ukazuje. Síce v hre sú väčšinou chladné ľadové sibírske prostredia, tam ale veľmi pekne vynikne ľad, sneh a rozsiahle výhľady A miestami sa dostanete aj do zelených oblastí, kde si možnosti enginu naplno užijete. Zároveň aj detaily prostredí sú na CI Interactive prekvapivé ako prírodou, tak aj budovami. Pekný výkon až na samotný dizajn prostredí, ktorý už zaostáva. Miestami sa oblasti zdajú zbytočne veľké, zbytočne zamotané a neprehľadné. Navyše ani samotná mapa prehľadnosti veľmi nepomáha (podobne ako pri hľadaní cieľov).
Čo trochu prekáža, sú rôzne malé chyby po každej stránke. Základ AI relatívne dobre funguje, nepriatelia vás zameriavajú a postupne vás rozoznávajú, útočia, preskupujú sa. Vedia liezť, skákať, chodiť po rebríkoch a ak vás majú na muške, často to máte zrátané, ale zároveň ak ste veľmi blízko nich, často sú stratení a aj keď vás uvidia a zmiznete im, nevedia čo ďalej. Podobnú nedotiahnutosť vidieť aj v dynamike nepriateľov po streľbe. Ak napríklad protivníkov rovno nezabijete, často to s nimi ani nehne, len sa rozhliadnu, čo sa vlastne stalo. Neodhodí ich to, ani nespadnú na zem. Ak však nepriateľa rovno zabijete, vie ho dynamika náboja pekne odhodiť, odstreliť hlavu, končatiny. Je to veľký kontrast. Zároveň občas aj zlyhá fyzika, vidíte, ako sa postavy veľmi rýchlo rozbehnú alebo presunú, prípadne vyskočia aj desiatky metrov do vzduchu.
Je škoda takých detailov, ktoré rušia dobrý dojem z hrateľnosti a niekedy vám narušia aj stealth taktiku. CI Games štúdio nie je v týchto detailoch práve dôsledné, aj keď sa tu vývojári snažili a hra patrí medzi ich technicky lepšie dotiahnuté. Nakoniec, na rozdiel od niektorých veľkých firiem, hra od CI Games sa dá pekne spustiť a nemá v smere fungovania zásadné problémy.
Sniper Ghost Warrior: Contracts je veľmi dobrou evolúciou Ghost Warrior série. Autori sa prestali orientovať na príbeh, otvorené svety a pochytili veľmi precízny štýl Hitmana na samostatných mapách s kontraktmi na ciele. V dotiahnutosti a hrateľnosti nie sú síce ešte tak ďaleko ako Hitman a ešte im to celé tak dobre nezapadlo, ale napriek tomu je to niečo, čo inde nenájdete. Viete si to veľmi dobre vychutnať, hlavne ak máte radi snajper hry.