DREAMS

DREAMS

9.0

Kreatívna jazda s nejasným koncom

Recenzia na PS4 verziu

Media Molecule patrí medzi Sony štúdiá, ktoré už majú čo-to za sebou. Bolo síce založené len v roku 2006, do mysle a spomienok hráčov sa však dokázalo zapísať nezmazateľným perom vďaka svojej originálnej značke LittleBigPlanet. Hlavná postavička Sackboy mala na novú generáciu PlayStation priniesť to, čo hráčom na tejto platforme dlhodobo chýbalo. Štúdiu sa to hneď s prvou hrou v roku 2008 podarilo. Zábavná hrateľnosť, ktorá do veľkej miery čerpala aj z fyzikálneho enginu, skrátka dokázala hráčov očariť. Hra bola výnimočná  predovšetkým tým, že jej súčasťou bol prepracovaný editor úrovní. Po úspechu jednotky sme sa o približne tri roky dočkali pokračovania, ktoré všetky aspekty pozdvihlo na ešte vyššiu úroveň. V tomto momente sa ale Media Molecule rozhodli pre zmenu. Tá bola v znamení prechodu na platformu PS Vita.

Na novú prenosnú konzolu od Sony vývojári priniesli nový originálny titul s názvom Tearaway, s jedinečným spracovaním a zaujímavým príbehom. K značke LittleBigPlanet sa však už naplno nevrátili. Ich odhodlanie sa totiž presunulo na úplne nový projekt, Dreams, ktorý predviedli v roku 2013, a to pri predstavení PlayStation 4. Opäť šlo o jedinečný titul s maximálnym zameraním na kreativitu a voľnosť pri vytváraní jednotlivých úrovní. Bohužiaľ, vývoj trval možno aj dlhšie, ako autori čakali. Aktuálna generácia konzol je teda už krátko pred koncom, no to nebránilo tomu, aby sme sa konečne dočkali plnej verzie. Ako teda dopadol tento ultimátny sen?

Približne pred rokom som sa s hrou po prvýkrát dostal do kontaktu vďaka prístupu do uzatvorenej bety. Dojmy boli viac-menej pozitívne, no s očakávaním do budúcnosti. Aj keď o tom tvorcovia na rovinu nehovorili, s vývojom sa pravdepodobne trápili, nakoľko hra sa mala pôvodne dostať do stavu spred roka už v roku 2016. Popravde povedané, s odstupom času ma odklady až tak neprekvapujú. Ambície vývojárov boli veľké, pričom sa ich pravdepodobne snažili splniť do posledného detailu. Dreams naozaj nie je hra ako každá iná, ono to vlastne možno ani nie je hra, možno je to iba sen. Každopádne už minulý rok som okrem pozitívnych dojmov mal aj isté pochybnosti o tom, čo vlastne autori chcú hrou povedať a koľko hráčov ich myšlienka zaujme. Na túto otázku nepoznám odpoveď ani dnes, no rozhodne poznám odpoveď na množstvo ďalších.

Dreams
Dreams Nie, toto nie je trailer na Ghost of Tsushima.
Nie, toto nie je trailer na Ghost of Tsushima.


Dreams Čo sa tak zahrať na Spider-Mana?
Čo sa tak zahrať na Spider-Mana?


Dreams Nie je toto náhodou Rayman?
Nie je toto náhodou Rayman?





Dreams do istej miery nadväzuje na to, čo tvorcovia začali ešte s LittleBigPlanet, pričom postupné zdokonaľovanie editoru sa v Dreams rozhodli posunúť na úroveň, ktorá nemá obdoby. V Dreams sa totiž nemáte spoliehať na offline obsah, akúsi príbehovú kampaň, ale skôr na vlastnú kreativitu a kreativitu iných hráčov. V Dreams si totiž môžete vytvoriť nie úrovne, ale celé hry. Nie výhradne plošinovku alebo adventúru, ale čokoľvek vám napadne. Ak to trochu preženiem, Dreams je v podstate herný engine, ktorý umožňuje aj hráčom s nulovou znalosťou programovania vytvoriť celkom solídnu hru. A práve to je čaro Dreams. Pri Dreams nemôžem riešiť to, na čo sa zameriavam pri iných hrách. Zatiaľ čo pri štandardných tituloch rozoberám napríklad to, ako sa hrajú, tu sa musím sústrediť predovšetkým na to, ako sa robia.

Dreams síce obsahuje kampaň, nie je však štandardnou kampaňou, ktorá by charakterizovala hru ako takú. A to je práve asi tá najdôležitejšia odlišnosť v porovnaní s inými titulmi. Dreams sa nedá charakterizovať, nedá sa zaradiť k niečomu na základe toho, čo priniesli autori. Media Molecule sa však rozhodli vytvoriť príbehovú kampaň Art's Dream, ktorú dokážete prejsť za približne dve a pol hodiny. Dostávate sa do kože bývalého člena úspešnej džezovej kapely, ktorý si prechádza ťažkým obdobím a snaží sa o opätovný návrat do starej partie. Má ísť o ukážku toho, čo je vlastne v editore možné urobiť. Jednotlivé časti príbehu ponúkajú sekvencie, ktoré majú rôzny charakter a sú postavené na mierne odlišných mechanikách. Tvorcovia tu kombinujú point-and-click štýl hier s klasickými plošinovkami a občas to celé mixujú hudobnými vystúpeniami.

Ide o naozaj dobrú ukážku možností editora hry a možno aj práve preto mi je ľúto, že sa autori nerozhodli pripraviť viac podobných menších príbehov. Teda postupne by do hry mali pribudnúť, no ak by ich bolo od začiatku dostupných viac, pôsobilo by to určite lepším dojmom. Ak totiž túto časť hry dokončíte, následne ste odkázaní na vašu vlastnú tvorbu, respektíve tvorbu ostatných hráčov. Počet projektov od komunity každým dňom narastá, no v drvivej väčšine ide iba o menšie hry, ktoré nedokážu nahradiť plnohodnotnú kampaň. Na druhej strane v mnohých prípadoch sú to veľmi zaujímavé a odvážne nápady, ktoré naplno odhaľujú veľký potenciál Dreams.

Výber najlepších projektov sme zhrnuli na videu, a tak len v krátkosti spomeniem napríklad hry, ako Metal Gear Solid, Portal, Sonic. Do videa sa však nezmestil pokus o prepracovanie Beat Saber, ktorý nefunguje najlepšie aj kvôli absencii VR. Na podpore tejto technológie autori pracujú, ako ste sa aj mohli dočítať v našom rozhovore. Určite ale poteší podpora PlayStation Move, ktoré môžete využiť napríklad v editore. Aby som bol ale maximálne korektný, vyššie spomenuté hry nie sú ani náhodou plnohodnotné. Opäť ide len o akýsi benchmark, ktorý ukazuje možnosti a dokážete to prejsť za niekoľko desiatok sekúnd alebo pár minút.

Podrobne rozoberať editor nemá veľký zmysel, stačí sa pozrieť na zhotovené úrovne. Sledovať, čo všetko sa dá v Dreams vytvoriť, skrátka hovorí samé za seba. Na druhej strane je potrebné povedať, ako vlastne celý editor funguje. V Dreams máte vždy k dispozícii prázdnu 3D plochu, na ktorej môžete robiť v podstate čokoľvek. Na vytváranie postáv, animácií, hudby a podobne sú k dispozícii samostatné nástroje s bohatými možnosťami, ktoré vám umožňujú stvoriť takmer čokoľvek. Jednotlivé hry sa však môžu skladať z konkrétnych scén, ktoré na seba podľa potrieb nadväzujú a týmto spôsobom dokážu vytvárať aj naratívny kontext. Na hrách môžu hráči spolupracovať s ostatnými a svoje výtvory dokážu, pochopiteľne, zdielať medzi komunitu aj po častiach. Komunita môže hry testovať, nahlasovať chyby, prípadne aj prinášať konkrétne rady. Cieľ Dreams je jasný - vytvoriť organizmus žijúci z kreativity a odhodlania komunity. 

Pracovať s editorom Dreams nemusí byť spočiatku vôbec jednoduché. Pochopiť a naučiť sa všetky jeho funkcie môže nejaký čas trvať, no Media Molecule pripravili detailné tutoriály, ktoré vás postupne prevedú všetkými podstatnými časťami hravou formou. Každý by teda mal bez problémov pochopiť všetky funkcie tak, aby dokázal vytvoriť čokoľvek. Práve toto bol moment, kedy som pochopil, prečo vývoj mohol trvať takú dlhú dobu. Prísť na tie správne nástroje, zvoliť optimálny prístup k hráčovi, doladiť všetky maličkosti tak, aby si s takým komplexným editorom dokázali poradiť všetci, naozaj nemohlo byť jednoduché.

Dreams
Dreams Dreams nie sú ani štandardné dialógy cudzie.
Dreams nie sú ani štandardné dialógy cudzie.


Dreams Návrat do neexistujúceho PlayStation Home.
Návrat do neexistujúceho PlayStation Home.


Dreams Prvý Metal Gear Solid vyzerá až strašidelne dobre.
Prvý Metal Gear Solid vyzerá až strašidelne dobre.





Dreams je však tu a autorom sa podarilo dosiahnuť svoj cieľ. Už v prvých minútach hry sa vám budú vývojári prihovárať s jasným posolstvom - každý dokáže vytvárať skvelé veci. Vizuálne sa vás snažia presvedčiť o tom, že aj vy na to máte. Stačí, ak zbúrate stenu pochybností a dáte šancu ako Dreams, tak aj umelcovi, ktorý sa skrýva vo vašom vnútri. Posledný titul od Media Molecule je naozaj jedinečný a o to ťažšie sa hodnotí. Jediné, čo mu môžem vytknúť, je skromný hrateľný obsah v úvodnej ponuke. Viac výtvorov priamo od autorov hry by dokázalo veľmi pomôcť vlažnejším začiatkom mladého ekosystému. Veľké veci môžu hru čakať aj na konzole novej generácie, no toto je v súčasnosti iba naša špekulácia.


napísal play3man 26.2.2020
Páči sa mi! (+8)
9.0
Vo svete
8.9
Ohodnotiť
DREAMS
+ najprepracovanejší herný editor
+ najlepší engine v hre
+ obrovské možnosti pre vytvorenie hier vo väčšine žánrov
+ jednoducho pochopiteľný komplexný tutoriál
+ podarený príbeh džezového speváka
- na začiatku by potešilo viac výtvorov priamo od autorov hry
- zaťaženosť na komunitu môže byť risk, ale aj veľká výhra


RECENZIE HRÁČOV
PS4

Vývoj: Sony / Media Molecule
Štýl: Arkáda
Dátum vydania: 14. február 2020
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29287)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk