NIOH 2 |
NIOH 2 |
Každý z nás má vlastnú predstavu o zábave a krivka hrateľnosti stúpa strmo pri odlišných pocitoch. Souls-like hry stavili na obťažnosť. Avšak nie takú, ktorá by neférovým spôsobom znižovala účinok hráčovho umu či schopností. Jasne dané pravidlá, pri ktorých jedna chyba znamená často smrť virtuálneho hrdinu, u cholerických jedincov aj smrť gamepadu. A verte, že chuť tresnúť ovládačom o zem dostane raz každý. Okrem produkcie From Software sa podobný husárky kúsok podaril Team Ninja (séria Dead or Alive alebo Ninja Gaiden) s Nioh. Teraz tu máme pokračovanie.
Prikývnuť na recenziu Nioh 2 bol hlúpy nápad. Predovšetkým dnes, keď človek väčšinu dňa rieši pracovné problémy a na typický „stay home“ home office s dorazením všetkých rozpozeraných seriálov na Netflixe nie je skutočne čas. Po dvanástich hodinách práce si chce človek oddýchnuť. Namiesto toho neustále umiera. Znovu a ešte raz a prečo si to nezopakovať? Napriek tomu a pomerne striedmemu dávkovaniu je pre mňa Nioh 2 zábavou, hoci postupujem až detinsky pomaly. Možno so štipkou masochizmu, avšak potrebujete lepšie odporúčanie, keď človek ledva sediac zažíva skvelé pocity pri hre, ktorá vás potrestá za každé poľavenie?
Druhý diel samurajskej akcie sa odohráva pred pôvodným dobrodružstvom. V druhej polovici 16. storočia by ste Japonsko ako nám prezentuje Nioh 2 márne hľadali v historickej literatúre. Obdobie po bitke o Osaku v Sengoku ére je plné démonov a pekelných síl, hlavného hrdinu nevynímajúc. Alebo hrdinku. Na rozdiel od jednotky nedostanete predpripravenú postavu, ale si vytvoríte vlastnú. Po vzore až maniakálne detailných editorov japonských hier je aj ten v Nioh 2 taký komplexný, že v ňom môžete stráviť doslova hodiny. Vytvoriť si ideálnu postavu z desiatok modelovateľných ponúk je rajom – a je to v podstate jedno, pretože akčná hra z pohľadu tretej osoby vám len málokedy dovolí skúmať do detailov persónu obťažkanú brneniami. Príbeh to nezachráni: je tuctový, zmätočný, plný ľahko zabudnuteľných postáv a neponúka žiadne čaro pohltenia ako v prípade Sekiro.
Nioh bola „Soulsovka". Nioh 2 sa od predchodcu príliš nelíši. Nie je to len tým, že je hra obťažná, namiesto bonfire tu máte oltáre a po smrti musíte získané duše fungujúce ako skúsenosti znovu vziať pri svojom skone, inak o ne prídete. To všetko je pravda. A hra je to pekelne náročná, avšak nie tým, že nepriateľa musíte niekoľko minút umlátiť pravítkom. Je to súbojový systém, ktorý je svižnejší ako v Dark Souls a viac inklinuje k Sekiro či Bloodborne. Desiatky rôznych zbraní vám dovolia vybrať si čokoľvek, avšak danému predmetu musíte podriadiť stratégiu, pohyb po bojisku, načasovanie útokov, úskokov a obrannej pozície. To si žiada, bez zbytočného preháňania, hodiny a hodiny tréningu.
Zbraní je naozaj ohromné množstvo, no na rozdiel od akčných rúbaníc tu nejde len o číslo útoku, ale aj vlastnosti predmetu. Tie majú schopnosť, ktorú s daným typom zbrane už máte odomknutú a taktiež ide o to, ako hráč svoju zbraň pozná a ako dlho ju používa – potom je účinnejšia. Na výber dostanete množstvo mečov, katán, nechýbajú kopije, sekery, kladivá alebo špecialitky, ako kusarigama (zahnuté dýky na reťazi), tonfa, switchglaives (efektné kosy). Na diaľku je osvedčeným receptom na likvidáciu protivníkov luk, ale dostanete aj ručné kanóny či pušky. Predmetov je naozaj mnoho, každý z nich môže byť obyčajný, špeciálny alebo raritný. Majú ohromujúce množstvo sekundárnych efektov a už len z ich popisu viete, že jeden sa hodí na rýchle ataky na krátku vzdialenosť, kedy nesmiete zaváhať, s inými zas tancujete okolo protivníka, aby ste ho doslova rozmontovali na kúsky zopár údermi. Štatistík, ktoré každá zo zbraní inak modifikuje, je niekedy možno až príliš veľa.
Do toho treba vtesnať schopnosti – je ich hromada a ich typológiu je zbytočné popisovať, ich účinok spoznáte aj prostredníctvom inštruktážneho videa. Stromy schopností sú košaté, pre každý typ zbrane zvlášť a nájdete aj špeciálne možnosti, v čom sa zdokonalíte – všetko za aktívne používanie. Dôležitý je aj postoj so zbraňou, pre jednoduchosť rozdelený na nízky, stredný a vysoký. Nielenže držíte inak zbraň, ale hlavne je boj s ňou takticky diametrálne odlišný. Vysoký postoj vám síce pridá na poškodení zbraňou, avšak útočíte pomalšie, spotreba staminy (v Nioh 2 je to Ki) je vyššia, pričom nízky postoj je na tom opačne a spolieha sa na uhýbanie, counterattacky a rýchlu zmenu miesta. Ovládnuť majstrovstvo so zbraňou je jedna vec, správne načasovať útoky druhá a zároveň musíte vedieť čo na seba navešať (vysoké obranné číslo brnenia je fajn, ale obmedzuje vás pohybovo) a zároveň čítať pozičnú hru protivníka, reagovať na danú akciu a najlepšie predvídať, aby ste mohli adekvátne odpovedať. A ak sa vám podarí toto, každého nepriateľa si prečítate, pretože každý je iný, bude boj úžasne pohlcujúci.
Ďalšie RPG prvky sa nesú už v tradičnej rovine vylepšovania postavy za získané skúsenosti – ak ich teda definitívne nestratíte po tom, čo nezvládnete prísť k miestu svojej poslednej smrti. Univerzálne platidlo vám dovolí investovať bod do jednej z ôsmich vlastností, pričom každá z nich navyšuje iné atribúty. Medzi klasiky patrí počet životov či Ki, ale zároveň aj rýchlosť obnovovania Ki, tzv. Ki Pulse, efektívnosť v boji s jednotlivými druhmi zbraní, rôzne odolnosti, nosnosť postavy a podobne. Netreba dodávať, že každú vlastnosť dvíha niečo iné a vy by ste chceli najlepšie všetko. Napriek tomu niekedy nebadať rozdiel medzi postavou na prvých leveloch a štyridsiatke. Dôležitá je výzbroj a hlavne technika so zbraňami a skutočná zručnosť hráča.
Dôležitou súčasťou súbojového systému, možno aj tou najdôležitejšou, je Ki. Zabudnite na čo najrýchlejšie stláčanie dvojice útokov a ich kombinácie. Boj je ako tanec, ladný balet a nie pogovanie v kotli. Načasovaním útokov docielite omnoho viac a musíte sledovať Ki. Alebo ak chcete výdrž. Každá akcia (útok, úkrok, obranný kryt) vám zožerie kúsok a keď sa vám minie, môžete zostať len hlúpo stáť a schytávať jeden úder za druhým až do vášho rýchleho skonu. Príde behom niekoľkých sekúnd a nestihnete ani mrknúť. Nie je podstatné uberať súperovi životy po veľkých kusoch – teda áno, ak na to máte zbraň, viete to a všetko ide podľa vašich predstáv, tak si protivník ani neprdne. Lenže často to je opačne. Snažíte sa udržať súpera na dištanc, vykrývate jeho útoky, sledujete predovšetkým Ki. Pretože aj súper sa vyčerpá a potom je jeho dorazenie o to väčšou satisfakciou.
Hranie mŕtveho chrobáka sa však nevypláca, pretože obranný postoj vás vyčerpáva dostatočne na to, aby ste sa zmohli len na jeden - dva výpady, ktoré vás úplne dorazia. Preto je nutné používať Ki Pulse: chvíľu po vykonaní akcie musíte stlačiť príslušné tlačidlo a Ki sa vám obnovuje rýchlejšie alebo dokonca doplní podľa toho, či sa vám to podarilo v správnej chvíli. Kombinácia všetkého dokopy robí aj z obyčajného súboja nádherné divadielko. Vždy viete, kedy presne ste spravili chybu, ako ste mali reagovať, aby vám protivník neskrivil ani vlások na hlave – ale vždy sa môže niečo pokaziť. Obyčajných nepriateľov (alebo ich silnejšie verzie či minibossov) sa postupne učíte zdolávať presnou sadou úderov a pohybov. Ale to je len začiatok.
Ako býva aj v Dark Souls zvykom, nesmie chýbať multiplayer. Ak máte online zložku zapnutú, na zemi sa vám budú objavovať červené a modré hroby hráčov. Červení sú vaši protivníci, ktorých môžete vyzvať na súboj jedného proti jednému a modrí vám zas pomôžu v postupe konkrétnou úrovňou. Vzorce správania sa postáv a ich výbavy korešpondujú so spôsobom ich boja. Každá pomocná ruka je vítaná, avšak neočakávajte, že dôležité bitky vám „živí hráči“ vybojujú bez námahy. Väčšinu musíte zvládnuť sami. Naopak pri kompetitívnych súbojoch sú tieto stretnutia skvelým tréningom, ktorý vás naučí rôznym štýlom boja podľa zbrane súpera.
Ďalej by sa dalo dlho debatovať o ninjutsu a blacksmith – postupne odomykajúce sa bonusy v podobe výroby hviezdic, krátkodobých bonusov k zbraniam (napríklad si potriete čepeľ jedom), nakupovania a predávania výbavy, ale možností v Nioh 2 je toľko, že je zbytočné venovať sa všetkému. Hra vás zahltí množstvom prvkov tak či tak. A to ešte nepadlo slovo o démonoch alebo ak chcete yokai a guardian spirits. Ako už býva zvykom, disponujete taktiež špeciálnymi schopnosťami, v tomto prípade démonické yokai. Neraz si môžete pomôcť účinnejším útokom alebo v sebe prebudíte špeciálneho guardiania, ktorého bonusy sú na nezaplatenie. Tie je možné ďalej upravovať a modifikovať špeciálnymi dušami, kombinovať ich a podobne. Všetky možnosti sú v Nioh 2 otvárané postupne, no i tak doslova zavalia hráča, avšak dávajú priestor na skúšanie presne toho, čo vám vyhovuje. Nemusíte automaticky siahnuť po zbrani, ktorá má vyššie poškodenie alebo bonusy ako z rozprávky – nevyhovuje vášmu štýlu boja a bude zbytočne neefektívna. Tak to funguje so všetkým - tréning a skúšanie, nič iné.
Technické spracovanie má svoje chybičky krásy v podobe občasných prepadov snímkovania a vtedy musíte obetovať rozlíšenie či HDR efekty v prospech plynulosti. Práve tá je v boji nesmierne dôležitá a napriek tomu, že hra vyzerá k svetu, je lepšie trochu poľaviť. Nioh 2 je situovaný do typicky japonského prostredia s nezanedbateľnou dávkou gýču. V Nioh 2 nedostanete otvorený svet, ale dizajnovo prepracované úrovne, ktoré spoliehajú na dobrú vertikálnu rôznorodosť, postupne odomykané dvere, skratky a cestičky, ktoré vás okľukou privedú k svätyni či mnohé odbočky s odmenami. Vizuálna príťažlivosť a detailné animácie postáv so skvelými pohybovými schopnosťami prispievajú k pohlteniu grafikou a nebudete ani tak vnímať niekedy až prílišnú statickosť prostredí s obmedzeniami v podobe neviditeľných barier.
Syndróm nemého hrdinu sa nevyhol ani Nioh 2, avšak samurajskému spôsobu to ani príliš neprekáža. Niekoľko nahovorených postáv si určite s radosťou vychutnáte v japonskom dabingu. Hudba, hoci nie je až taká výrazná, sa vo vybraných momentoch prejaví, avšak jednotlivé motívy nie sú natoľko výrazné, aby obohatili atmosféru bojov. Prostredia situované skôr do tunelov ani nedávajú priestor na to, aby ste sa niečím kochali s ľúbeznou melódiou v pozadí. Je to možno aj škoda, pretože všetko ostatné funguje obstojne. Ovládanie a prehrabávanie sa v menu je prehľadné a užívateľsky príjemné. Kamera občas vnesie neprehľadnosť do bojov v priestoroch ohraničujúcich stenami a v prípade, ak sa nestihnete zamknúť na nového nepriateľa, netušíte, čo robíte.
Ale to všetko sa dá zvládnuť. Nioh 2 je náročná hra – rovnako ako predchodca a dbá predovšetkým na nekompromisný tréning. Vtedy prinesie odmenu v podobe zadosťučinenia za tvrdú drinu. Na začiatku je to skutočne boj, pretože Nioh 2 do toho skočí po hlave, nič detailne nevysvetlí a nechá hráča skúšať a často, žiaľ, i tápať. Nováčik sa ľahko stratí a môže byť znechutený, no kúzlo hry spočíva aj v tom, že sa k nej budete radi vracať. A pomaly napredovať, učiť sa, robiť zo svojho hrdinu vraždiacu mašinu, vytvárať mu buildy. Potom padnú aj bossovia, ktorí predstavujú na začiatku nezdolateľnú prekážku. Levelovanie postavy ide pomerne rýchlo, za všetko vám pribúdajú skúsenosti (zbrane sa zlepšujú ich používaním) a zistíte, že sa hodiny bavíte. To je najlepšia známka hrateľnosti, ktorú môže hra dostať. Len sa pripravte na to, že Nioh 2 vám nič nedaruje a nedá zadarmo.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Vývoj: Koei Tecmo / Team Ninja Štýl: Akcia Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|