MOTOGP 20 |
MOTOGP 20 |
S príchodom nového ročníka MotoGP fanúšikovia jednostopových pretekov jasajú. Talianski vývojári z Milestone už veľmi dobre vedia, ako majú svoj pokrm pripraviť tak, aby ste si ho bez obáv mohli objednať a viete čo dostanete. Neurazí, ale, žiaľ, ani ničím neprekvapí. Aj o tom je nový diel MotoGP 20, ktorý okrem tradičnej nálože noviniek prináša... čo vlastne nové prináša? Niečo sa určite nájde, no zázraky nečakajte. A preto už tradične treba niektoré novinky hľadať pomaly lupou.
Rozoznať od seba jednotlivé diely je pre staršieho, už mierne sklerotického hráča priam nadľudská úloha. V prvom rade treba spomenúť, že oficiálna licencia na šampionát so všetkými okruhmi (ku ktorým pribudol fínsky Kimi Ring), motocyklami, jazdcami a historickým okienkom do ponuky rôznych výziev, zvyšuje pokušenie hráča siahnuť si na vreštiace beštie, ale na druhej strane je aj bičom, ktorý poriadne plieska. Nič iné ako oficiálne preteky tu nenájdete. Pozrite na TT Isle of Man 2 a pochopíte. Ale nič také nás nevzrušuje pri formulách od Codemasters, tak prečo by malo v sérii MotoGP? Ono je to aj v tom, že hry od Milestone sú ako cez kopirák a často sú technokraticky spracované verne, no chýba im vzrušenie, pocit z nespútanej rýchlosti, adrenalín.
Kariéra od Milestone bola vždy nemastná-neslaná. Aspoň niečo v tomto prípade dospelo k menšej úprave, avšak šampanské ešte neotvárajte. Juniorské kubatúry z minula tu nehľadajte, osvedčená trojica od pištiacich MotoGP3 je dostačujúca. V menu inak žiadne novinky. Predchádzajúci diel mód Kariéry okresal na odklikávanie víkendových veľkých cien, teraz sa musíte o svoj tím trochu starať. Vlastne konečne máte okolo seba ľudí, ktorí vám prinášajú vylepšenia, dodávajú kontrakty, navrhujú výskum. Upisujete sa novým stajniam, zlepšujete v zjednodušenom princípe parametre motocyklu. Lepšia ponuka prináša viac financií, avšak aj nároky na umiestnenie.
Aj táto drobnosť dokáže aspoň čiastočne oživiť nudné preklikávanie sa na ďalšie preteky. Neponúka žiadne zložité mechanizmy, ktoré by vniesli do hrania manažérske funkcie. Len sledujete čísla a ak je vyššie, je to logicky lepšie a chcel by som to mať, pretože budem rýchlejší. Jednoduché pravidlá. Na chvíľu to stačí a je vhodné sa vylepšeniam venovať, aby ste mohli neustále napredovať. Napriek tomu, že umelá inteligencia od minula nepokročila, stále je jej úroveň pomerne vysoká. Neriadi sa flegmatickou jazdou v zástupe na štýl kačičiek, ani agresívne nedemoluje všetko okolo seba. Jazda je prirodzená a na vyšších obťažnostiach vás môže jedno zaváhanie stáť pódiové umiestnenie. Medzi sebou síce ostatní jazdci nezvádzajú súboje príliš často, ale sem-tam natrafíte na bojujúcu skupinku či chybujúceho jazdca.
Jazdný model nedoznal takmer žiadne úpravy. Rozhodne neočakávajte žiadne reálne orgie na motorkách, no arkádové besnenie, kedy jazdec sedí ako priklincovaný k sedadlu taktiež nie. Záleží na zvolenej obťažnosti, zapnutých asistentoch, medzi ktorými nechýba automatické pribrzďovanie či reálna spotreba paliva, či opotrebovanie gúm. Pri jazde na motorke sa na každú zákrutu musíte pripraviť a reagovať inak ako pri pretekoch s autami, vziať do úvahy aj naklonenie jazdca a jemne manipulovať s plynom, inak skončíte v drvivej väčšine prípadov na asfalte alebo mimo trate. Pri najslabšej MotoGP3 sa podarí motorky ukočírovať aj pokojným nováčikom, no so zvyšujúcou sa kubatúrou si jazda vyžaduje odlišný prístup.
Stále to však má do simulátora ďaleko, nepomáha tomu ani slabší dojem z rýchlej jazdy, ktorý sa dá vylepšiť prepnutím kamery do pohľadu z vlastných očí či nad helmou jazdca, no následné nakláňanie nie je príjemné na žalúdok a príliš sa mi nedarilo ovládať motorku v zákrutách s dostatočným predstihom. Ale je to zážitok, hoci skôr akčný než hardcore. Umelá inteligencia svoju vyššiu úroveň dáva najavo predovšetkým brzdením pred zákrutami a následnou akceleráciou, než agresivitou, čo je jedine dobre. V multiplayeri je znovu pomerne prázdno, navyše je podpora viacerých hráčov obmedzená na tucet živých jazdcov a ponuka je skromná a nahráva viac samotárskemu jazdeniu.
Výrazná podpora modifikácie a úpravy jazdca i motocyklu prostredníctvom režimu kariéry robí hru živšou, avšak do priemeru nový diel MotoGP 20 vracia technické spracovanie. Zvukové efekty či užívateľské rozhranie je dokonalé okopírované: nie je zlé, avšak minimum úprav je cítiť z každého kroku a niektoré materiály boli iba prebrané z predchádzajúcich dielov, hlavne čo sa týka tratí, keďže ide o rovnaké okruhy. Je zrejmé, že okolie trate je striktne dané a väčšou pestrosťou či výraznejšími objektmi nebude disponovať kvôli licencii, no blízke okolie jazdca, predovšetkým on a samotný motocykel, by si zaslúžili o úroveň vyššiu kvalitu. Práve preto, že vidíte do detailov aj asfalt či retardéry, je grafika príliš nudná a obohraná. Animácie jazdcov sú na rok 2020 príliš schematické a strnulé, pričom práve tu je výrazný priestor na zlepšenie. Počasie nie je dynamické, pričom práve to je skvelé na F1- ke. Na druhej strane, ak už prší, jazdný model to výrazne ovplyvní.
Žiadne ďalšie a výraznejšie novinky, ako je manažérsky posun v kariére a zaujímavý manažment spotreby paliva a pneumatík, tu skrátka nenájdete. Technickým spracovaním Milestone začína strácať dych – a to napriek tomu, že z Unreal enginu štvrtej generácie sa rozhodne dá dostať omnoho viac. Avšak krkolomný termín vydávania hry v ročných cykloch niečo také zrejme ani nedovoľuje. Prestávku a reštart celej série možno pravdepodobne očakávať až s príchodom novej konzolovej generácie. Každý ďalší ročník sa preto dá ohodnotiť iba lakonickým: ak nemáte niektorý z predchádzajúcich ročníkov a chceli by ste si virtuálne zajazdiť, môžete to vyskúšať, inak tu máte to isté čo minule, len v krikľavejších farbách. Vlastne tentoraz spravím výnimku. Najprv skúste TT Isle of Man 2 a MotoGP 20 pokojne prehliadnite alebo kúpte predchádzajúci ročník.