ONE PUNCH MAN: A HERO NOBODY KNOWS |
ONE PUNCH MAN: A HERO NOBODY KNOWS |
V meste je rušno, ľudia sa prechádzajú po námestí, obzerajú výklady obchodov, sedia na terasách, či sa niekam ponáhľajú za prácou alebo za priateľmi. Nikto z nich nemá tušenia, že sa blíži monštrum, trojmetrový, mimozemsky vyzerajúci svalovec s fialovou kožou, ktorý má jediný cieľ - očistiť tento svet od ľudskej nákazy, znečistujúcej vodu, vzduch aj zem. Vaccine Man, ktorý o sebe tvrdí, že je protilátkou vytvorenou samotnou matkou Zemou proti zhubnej nákaze nazvanej civilizácia. Ale vtom sa objaví hrdina v pláštenke, s laxným výrazom tváre a plešinou lesknúcou sa ako biliardová guľa. Po otravnom a zbytočnom monológu od monštra ho tento hrdina, Saitama, jediným úderom päsťou pošle v malých kúskoch na druhý svet. Výraz jeho tváre ale ostáva nezmenený a utrúsi jedine: ,,Mať nedozernú silu, to je pekná nuda."
Ale Saitama ani zďaleka nie je jediný hrdina na svete, popravde povedané vo svete One Punch Man sú ich stovky. Združuje ich Asociácia hrdinov, ktorej cieľom je chrániť tento monštrami a hrozbami preplnený svet. Do tejto asociácie sa dostanete aj vy s vaším hrdinom a pripojíte sa tak k elite ľudstva, jedincom so silnou vôľou a presvedčením, ktorému obetujú celé svoje bytie. V tradičnom editore postáv si môžete vytvoriť avatara od výmyslu sveta, od klasického svalovca, cez štíhlu sexbombu, až po starého majstra bojových umení. Dostanete do vienka prvý z bojových štýlov, ktoré sa môžete naučiť, od asociácie hodnosť hrdinu triedy C (najnižšia) a prvé úlohy a zadania.
Hra samotná sa hrá takmer podobne ako iné tituly z produkcie Bandai Namco v rovnakom žánri, konkrétne napríklad Jump Force či Dragon Ball Z: Kakarot. Je to teda klasická bojovka, kde môžete v boji podľa okolností použiť až trojicu postáv. Postupne si osvojíte niekoľko bojových štýlov, ktoré ešte postupne môžete vylepšovať a získavať ich používaním nové kombá či Killer Moves. To sú špeciálne útoky, ktoré udeľujú masívne poškodenie, vyzerajú veľmi efektívne a na ich použitie treba naplniť špeciálny ukazovateľ. Neskôr si osvojíte aj Super Killer Move, ktorý je ešte ničivejší a na jeho aktiváciu je potrebné splniť ešte nejaké podmienky naviac.
Súbojový systém je teda celkom bohatý a hlavne sa na boje dobre pozerá. Súbojové štýly tú tiež rôznorodé, od pomalších a devastačných (napríklad štýl Tank Top skupiny), až po rýchle, aj keď s menším dosahom. Autori ešte súboje úspešne ozvláštnili náhodnými udalosťami, ako je padanie meteorov z neba či údery bleskov. Občas aj priletí dron a zhodí na bojisko krabicu, ktorá vám na pár sekúnd navýši útok či vylieči časť zdravia. Tieto náhodné udalosti často vedia zvrátiť priebeh súboja a to nielen vo váš, ale aj protivníkov prospech.
Nikto učený ale z neba nepadol a tak aj vy budete musieť ujsť nejakú cestu, aby ste sa mohli hrdo nazývať všestranným a silným bojovníkom. Väčšinu bojových štýlov a špeciálnych útokov sa naučíte počas príbehovej kampane, ale aj počas vedľajších misií. Hlavne tie vedľajšie môžete získať na viacerých miestach, od náhodných ľudí postávajúcich na ulici mesta, z dcérskych pobočiek Asociácie hrdinov, až po veliteľstvo samotné. Niekedy v meste stretnete aj iných hrdinov z asociácie, ktorých poznáte aj zo seriálu či mangy a budete s nimi plniť rôzne misie, ktoré sú ale v skutočnosti všetky na jedno kopyto - stretnutie s hrdinom, prestrihová scéna, boj s monštrom či chuligánmi. Stretnete dokonca aj S rank postavy, ako je Genos, Metal Bat (môj obľúbenec) či samotného Saitamu (aj keď ten je napriek svojej sile trieda B). Plnením týchto úloh sa bude zvyšovať aj ich náklonnosť k vám, čo má práve za následok učenie sa nových štýlov a techník boja. Od Metal Bata sa tak naučíte štýl boja so zbraňou, Genos vás naučí svoj rýchly a obratný Cyborg štýl.
Od náhodných ľudí v meste zas môžete dostať aj rôzne ,,nájdi a prines" úlohy, pri ktorých budete v meste hľadať stratený zápisník, či odnesiete kufrík s peniazmi človeku, ktorému ich zadávateľ dlhoval už dlhé roky. Takýchto úloh je ale pomenej a väčšina ostatných je znova len podľa šablóny popísanej vyššie. Celkovo sú skrátka úlohy a zadania naozaj nudné, s opakujúcimi sa scenármi a monštrami. Pri monštrách je síce pravda, že sa autori snažia o originalitu, ktorá je vlastná aj seriálu/mange, ale popravde sa mi zdalo, že občas zašli s predstavivosťou priďaleko. Mnohé monštrá tak vyzerajú, ako by ich vytváral generátor fyziologických omylov a nie skúsená ruka výtvarníka.
Za všetky úlohy, ktoré plníte, získavate niekoľko odmien. Samozrejmosťou sú peniaze, za ktoré si môžete kupovať nové kusy oblečenia či skiny pre postavu aj štýly účesu. Môžete kupovať aj nábytok do bytu, v ktorom bývate, či rôzne jednorázové predmety, ktoré vám počas trvania jednej misie navýšia určitú štatistiku, či poskytnú výhodu. Za niektoré misie dostávate aj špeciálnu menu, za ktorú si môžete u jedného zašitého obchodníka na okraji mesta kúpiť vzácnejšie skiny a predmety. Tu už sa zachádza do takých bizardností, ako konská hlava, krabie klepetá a topánky z kartónových krabíc. Niektorí hrdinovia v hre vyzerali naozaj zvláštne a skôr ako monštrá budiace hrôzu a nie ako záchrancovia ľudstva.
Druhou odmenou za plnenie úloh sú skúsenosti, ktoré dostávate do celkovej úrovne vašej postavy a aj do úrovne používaného bojového štýlu. Za dosiahnutie novej úrovne vášho vykonávateľa spravodlivosti mu potom môžete navyšovať rôzne štatistiky, ako je napríklad útok, zdravie a sila vašich špeciálnych útokov. Za postup na vyššiu úroveň vášho bojového štýlu sa vám zas odomknú efektívnejšie kombá, či viac slotov na špeciálne útoky, ktoré postupne môžete takto mať až tri, plus jeden Super Killer Move. Treba dať ale pozor, lebo ak bojový štýl vymeníte za nový, musíte ho vylepšovať zvlášť, znova od nuly.
Nakoniec ešte za plnenie misií dostávate Contribution body, čo je vlastne merítko toho, ako veľmi ste mestu prospešnými. Čím viac bodov takto nazbierate, o to viac misií sa vám odomkne, a to nie len tých vedľajších, napríklad v dcérskych pobočkách hrdinskej asociácie, ale aj tých hlavných priamo vo veliteľstve. Tu neskôr ale nastal problém. Ak ste chceli hrať len hlavnú príbehovú líniu, mali ste tých bodov na pokračovanie málo a aj tak vás hra donútila plniť aj vedľajšie úlohy, ktoré vám ale kvôli svojej opakujúcej sa náplni budú časom pravdepodobne liezť hore krkom.
Keď sa to tak vezme, ani tie hlavné úlohy nie sú žiadne terno. Príbehom hra pokrýva celú prvú sériu animovaného seriálu, ibaže sa udalosti menia s ohľadom na to, aby ste boli do nich zakomponovaný aj vy s vašou postavou. Takže sa musíte napríklad sami postaviť Carnage Kabutovi a snažiť sa prežiť jeho brutálne útoky. Vašou úlohou nebude poraziť ho, len mu stiahnuť jeho zdravie na úroveň potrebnú na to, aby sa objavil Saitama. Ten už s ním potom urobí krátky One Punch proces. Okrem Saitamu, samozrejme, občas dostanete možnosť zahrať si aj s inými postavami, budete po nepriateľoch hádzať bicykel s Mumen Riderom, či robiť z monštier sitko na špagety so Stingerom a jeho zvláštnym oštepom. Práve za plnenie týchto úloh dostávate aj ďalšie body do hodnotenia hrdinu. Postupne sa tak vypracujete z triedy hrdinu C až k vrcholným hrdinom triedy S a pripojíte sa k elitného klubu - ku Genosovi, Kingovi či Silverfangovi.
Ak však zapnete online mód, môžu vám v nepovinných úlohách prísť na pomoc aj náhodní hráči s ich vlastnými hrdinami. Tých môžete stretnúť aj počas samotných potuliek mestom, komunikovať s nimi pomocou emotikonov, či ich vyzvať na súboj. Ak si chcete vyskúšať hru aj za iných hrdinov, vo veliteľstve asociácie sa môžete zúčastniť súbojov proti iným hráčom s postavami zo seriálu, ktoré si sami vyberiete a postupne odomykáte progresom v misiách. Ak skúsite hodnotené zápasy, za tie dostávate znova špeciálnu menu, pomocou ktorej môžete nakupovať vzácne skiny a kusy oblečenia. Len som mal pocit, že som v meste iných hráčov stretával veľmi zriedkavo a ani v budove veliteľstva, kde by malo byť teoreticky rušno, som viac ako dvoch - troch hráčov stretával veľmi ojedinele.
Potulky mestom majú ešte jeden veľmi nepríjemný znak. Aj na obrázkoch z hry je vidieť, že hra graficky práve neexceluje, čo samo osebe nie je problém, keďže je to v prvom rade otázkou vkusu a pri tituloch inšpirovaných anime aj otázkou art-štýlu, ktorý má predloha. Problém je v tom, že hra v meste beží skrátka hrozne. Síce som hru recenzoval na pôvodnom Xbox One, čo nie je nejaký extrémne výkonný stroj, ale dokáže rozbehať uspokojivejšie oveľa náročnejšie a graficky o niekoľko úrovní krajšie hry. Dokonca sa mi tu pomerne často stávalo, že v relatívne prázdnom prostredí bez života mi doskakovali postavy aj niekoľko sekúnd po tom, ako som stál na mieste zadania úlohy, kde ma mala daná osoba čakať.
Aspoňže pri samotnom boji hra beží plynulo a bez problémov, lenže v meste pri pobehovaní hore - dole som strávil tak veľa času, že tie pády fps a doskakovanie postáv mi časom naozal liezli hore krkom. V kombinácii s často otravnými a repetitívnymi úlohami, veľmi slabo spracovanými prestrihovými scénami a prakticky prázdnym a nudným prostredím bolo po niekoľkých hodinách hranie hry skôr utrpením ako zábavou. Zachraňovali to hlavne postavy hrdinov známych z predlohy, predovšetkým vtipné situácie s laxným Saitamom a premotivovaným Genosom mi často vykúzlili úsmev na tvári.
One Punch Man je zvláštne anime, nie je to typický predstaviteľ hrdinských sérií, ako je napríklad Bleach či Naruto. Látka je poňatá iným spôsobom, satirickým, menej pompéznym, svojím spôsobom napriek satire aj realistickejším - hrdinovia sú detinskí, naivní, občas konajú hlúpo, sebecky či nezodpovedne. Pod povrchom sa ale skrýva naozaj solídny pohľad na hrdinskú tematiku, rozbor toho, čo znamená obetovať svoj život pre druhých, postaviť sa proti nepredstaviteľnému nebezpečenstvu, či hnať sa za silou až za hranicu toho, kedy je hrdina prisilný a stáva sa z neho prázdna schránka bez emócií, ktorá nedokáže nájsť potešenie z boja. Hra ale túto tematiku len poškriabala po povrchu a obmedzila sa na presný a doslovný prepis scénok z anime.
Keby sa na oplátku hra aspoň dobre hrala, nebol by to problém. Nie je to úplná katastrofa, hra dokáže pri zdravom dávkovaní pobaviť. Ale plytká a repetitívna náplň misií, statický mŕtvy svet a do toho ubíjajúci technický stav z toho robia priemerný zážitok, ktorý asi dohrajú len fanúšikovia predlohy. Aspoňže ten súbojový systém s množstvom bojových štýlov bol zábavný a úprava postáv zas dáva šancu tvoriť tých najbizarnejších hrdinov, akí kedy kráčali po tomto svete. Moje odporúčanie znie - ak ste fanúšikom superhrdinských anime a nevideli ste One Punch Mana, najprv si pozrite seriál a keď si obľúbite postavy, s radosťou si s nimi potom aj zabojujete v hre.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Vývoj: Bandai Namco Štýl: Akcia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|