CRUSADER KINGS III |
CRUSADER KINGS III |
Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! Po ôsmich rokoch vlády Crusader Kings 2, počas ktorých sa hra dočkala množstva updatov a dodatočného obsahu, nastal čas odovzdať žezlo do rúk nového nasledovníka, Crusader Kings 3. V samotnej hre to však s následníctvom až také jednoduché nebude.
Dostanete sa do stredovekej Európy a veľkej časti Ázie aj Afriky, presnejšie v rokoch 867 a 1066. Hra má pre vás pripravených niekoľko scenárov, po tri v každom roku a v nich budete môcť hrať za niektorého z vybraných vládcov. Nie ste však odkázaní len na to. Hrať môžete za kohokoľvek a kdekoľvek. Hoci aj v odľahlej Indii alebo niekde v Afrike. Nechýbajú ani naše historické osobnosti. Môžete hrať rovno za kráľa Veľkej Moravy, alebo začať len ako Knieža Svätopluk, alebo len ako gróf Gemera.
Hra bude po načítaní automaticky zastavená, čo môžete robiť aj vy, kedykoľvek chcete a ponúka 5 nastavení rýchlosti. Je pravdepodobné, že ešte predtým ako necháte čas voľne plynúť, strávite v hre dlhé minúty. Na tie najdôležitejšie veci vás hra aj sama upozorní. Jednou z nich je manželstvo. Pokiaľ totiž nebudete mať dediča, v momente vašej smrti pre vás hra končí.
Prvou a nie ľahkou úlohou bude výber partnera. Je ich naozaj veľké množstvo a každý je jedinečný. Medzi najdôležitejšie faktory by sa dali zaradiť plodnosť, dedičné vlastnosti, vytvorenie aliancie, nároky na tituly a územia a vek. Dedičné vlastnosti, pozitívne aj negatívne, majú šancu preniesť sa aj na vášho potomka. Uzavretím manželstva zároveň môžete uzavrieť aj alianciu. Treba zvážiť nielen silu, ale aj vzdialenosť. V závislosti od terénu môže presun vojsk trvať aj dlhé mesiace a ľahko sa môže stať, že v prípade vojny nastane prehra skôr ako dorazí pomoc od spojencov.
Ďalšie dôležité rozhodnutie spočíva vo výbere vášho životného štýlu. Môžete sa orientovať na diplomaciu, boj, správcovstvo, intrigy a učenie. V každej oblasti sú tri stromy a v nich deväť užitočných perkov. Zameranie si môžete aj zmeniť, avšak až po čase. Každý mesiac získate skúsenosti a postupne si budete odomykať perky. V závislosti od výchovy (aj vášho dediča) dostanete aj určitý bonus k niektorému zo štýlov a budete tak dostávať viac skúseností.
Týchto päť štýlov zároveň reprezentuje hlavné pozície vo vašej rade. Patriarcha bude mať na starosti náboženské záležitosti (učenie), kancelár sa bude starať o diplomaciu, správca o ríšu (dane, kultúra), maršal o vojenské záležitosti a špión o to, čo by malo ostať tajné. Každý z nich môže vykonávať jednu z troch činností. Najdôležitejšie bude vytváranie nárokov, ktoré má na starosti patriarcha. Veľmi užitočný môže byť aj špión, ktorý môže odhaliť zaujímavé tajomstvá niektorých postáv. Pozície v rade budú mimoriadne žiadané vašimi silnými vazalmi. Ak im niektorú pozíciu nedáte, odrazí sa to na ich názore o vás.
Názor ostatných je ďalším pomerne dôležitým faktorom. Hlavne u spomínaného patriarchu a špióna by ste sa mali snažiť mať pozitívny ohlas, inak vám môžu robiť problémy. Názor ovplyvňuje naozaj mnoho faktorov, v menšej miere sú to niektoré charakterové vlastnosti, v tej väčšej zas nároky na tituly, pozícia v rade, vyhlásenie vojny či darovanie titulov.
Rovnako ako názor má každý aj svoje špecifické vlastnosti. Ich množstvo je naozaj veľké, vymenovať všetky a opísať ich efekty by zrejme zabralo viac ako celá recenzia. Sú tu už spomínané dedičné vlastnosti, potom niekoľko určených čisto pre deti, ďalšie sú zas dočasné a niektoré majú aj viac úrovní. Niektoré sú čisto negatívne či pozitívne, väčšina je však kombináciou, teda v niečom budete lepší, ale na úkor toho, že v inom zas budete horší. Ovplyvňujú hlavne päť spomínaných životných štýlov, ale aj pár vedľajších vecí.
Potom ako si spravíte prehľad o „vašej“ ríši, postavách a všetkom čo chcete, najpravdepodobnejšie bude vaším ďalším krokom vyhlásenie vojny. Tá je stále hlavným prostriedkom získavania nových území a titulov. Ak ale čakáte, že vyhlásite vojnu komukoľvek chcete a hneď zaberiete celé kráľovstvo či ríšu, ste na omyle. Aspoň zo začiatku budete postupovať dosť pomaly, kúsok po kúsku. Najprv budete obsadzovať len najmenšie grófstva, podľa ich počtu potom budete môcť tvoriť väčšie celky, vojvodstvá/malé kráľovstvá, kráľovstvá a nakoniec aj ríše.
Samotné boje sú však menším sklamaním. Okrem pohybu vojska a výberu cieľa totiž nič ovplyvniť nemôžete, boje prebehnú automaticky, pričom väčšinou platí kľúč - väčšia armáda vyhráva. Jadro vojska je tvorené obyčajnými slabými vojakmi, ich výhoda je však v počte. Je dobré k nim dokúpiť samostatné oddiely kvalitnejších jednotiek alebo žoldnierov. Hra sa však snaží a je na výber pekné množstvo jednotiek, pričom každá má určité výhody a nevýhody. Pri bojoch a vojne treba brať do úvahy aj terén a množstvo zásob.
Skutočná hra (o tróny) však začína až po smrti vašej prvej postavy a potom ako obsadíte väčšie územie, ideálne celú ríšu. Hoci som sa stal kráľom Írska aj Walesu, nepripadli všetky moje tituly môjmu dedičovi, za ktorého som potom mal hrať. S ním som pokračoval len ako kráľ Írska, kráľom Walesu bol môj brat. Také sú jednoducho zákony. Dajú sa však aj meniť, hoci to bude trvať niekoľko generácii, kým splníte všetky podmienky a budete môcť všetky vaše tituly odovzdať do rúk jediného dediča.
V tejto fáze sa tiež začne viac ukazovať AI. V podstate všetko čo platí pre vás, platí aj pre AI. Aj ostatní vládcovia si teda budú môcť vytvárať nároky na vaše tituly a územia a útočiť na vás. Veľmi pravdepodobne pôjdete skôr či neskôr do vojny aj proti vlastnej rodine. Sledovanie života rôznych postáv bude veľmi zaujímavé. Vďaka špionáži budete môcť odhaliť zaujímavé aj závažné veci, od neveriacich, cez kanibalov, vrahov, až po milencov. Aj AI teda dokáže veľmi dobre intrigovať.
Hoci pri tomto type hry vizuál príliš nehrá úlohu, keďže väčšinu času pozeráte len na mapu, hra vyzerá pekne. Krajina ponúka slušnú úroveň detailov, rovnako aj postavy, ktoré budú starnúť a tiež sa na nich prejavia aj zranenia alebo choroby. Viete si tiež upraviť oblečenie. Pri takomto množstve postáv je však dosť pravdepodobné, že niekde narazíte na vášho „dvojníka“. Pochváliť musím hudbu, ktorá skvele dotvára atmosféru stredoveku. UI je prehľadné a hra vám veľmi pekne pomôže množstvom vysvetliviek a upozornení, ak ste nováčikom.
O Crusader Kings 3 by sa toho dalo napísať ešte omnoho viac. Hra je naozaj rozsiahla, je tu veľa zaujímavých vecí, či už prvky spojené s náboženstvom, kultúrou a následnými kultúrnymi inováciami, ale aj výstavbou budov v pevnostiach, mestách a chrámoch. Ani ja sám som ešte nestačil podrobne preskúmať všetko, čo hra ponúka. S takouto rozsiahlosťou však ide ruka v ruke aj riziko prípadných menších chýb, či nie úplne najlepšieho balansu.
Hoci by sa toho dalo napísať viac, vyžadovalo by si to mnoho ďalších hodín hrania. Najdôležitejšie však je, že tie ďalšie desiatky a možno až stovky hodín v hre strávim naozaj veľmi rád. Crusader Kings 3 sa bezpochyby môže zaradiť k najlepším hrám roka a zároveň medzi najlepšie stratégie posledných rokov. Rozsiahlosť po každej stránke zaručí množstvo skvele strávených hodín pri budovaní vašej kráľovskej dynastie.
RECENZIE HRÁČOV |
10
BLACK_SHARK
1.12.2020
Mal som ženu.Dala mi 12 detí.Dostala filcky.Vyhnal som ju z postele.Spriahla sa z mo...
zobraziť
|
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Paradox Interactive / Paradox Interactive Štýl: Stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|