THE FALCONEER |
THE FALCONEER |
Zaujímavé hry od jedného autora sa miestami objavujú a Microsoft si na svoj launch Xbox Series X a S zobral hneď dve. Jednu dal len ako akčný Bright Memory titul, ktorý už vyšiel na PC a teraz debutoval na konzolách vo svojej pôvodnej krátkej verzii, ale novým titulom bol hlavne Falconeer. Tento je od Tomasa Salu a je viac umelecky ladený, pôsobivo vyzerajúci a zmiešavajúci netradičnú atmosféru s netradičnou akciou.
Falconner, ako už názov hovorí, bude o sokoliarovi, presnejšie jazdcovi na veľkom sokolovi v netradičnom svete kombinujúcom zatopenú krajinu, malé mestečká na útesoch, steampunkové stroje a masívne lietajúce vtáky. Na prvý pohľad sa to podobá na Crimson Dragon, ktorý Microsoft vybral pri vydaní Xbox One, ale je to inak ladený titul. Nie je to čistá akcia.
Niekedy sa totiž stáva, že titul vyzerá inak, ako si ho predstavujete a aký dúfate, že bude. Falconeer je toho príkladom a niekedy ten iný smer síce nie je zlý, ale nesadne tak, ako by mohol. Čakáte od toho umelecký výlet krížom cez pôsobivý krajinu a dostanete.... niečo iné.
V hre sa prenesiete do otvoreného sveta, ktorý je zatopený vodou a jedinými miestami života sú útesy, na ktorých sú postavené mestečká. Tie medzi sebou obchodujú pomocou lodí, ale aj pomocou veľkých sokolov. Vy ste jedným z letcov na týchto sokoloch, ktorí ochraňujú svoje sídlo a lode pred nepriateľskými nájazdmi. Vašou úlohou bude prijímať misie od ľudí v mestách, lietať do iných miest, ochraňovať lode alebo aj prenášať tovar. Bude to mix série príbehových misii a množstva vedľajších úloh.
Budete spoznávať pôsobivý a rozmanitý svet, ktorý prechádza od ľadového až po sopečný, pridávajú sa rôzne farby oblohy, búrky, cítite, že ste stále niekde inde, ale zároveň stále robíte to isté. Nakoniec ťažko v tomto štýle vymyslieť niečo viac. Budete len sprevádzať lode a obraňovať ich pred nájazdmi, likvidovať pirátov či už na sokoloch, vzducholodiach, alebo lodiach, niekedy zaútočíte na pevnosť a obsadíte ju. Občas dostanete aj donáškovú misiu s prenesením tovaru, ale to je prakticky všetko. Čoskoro zistíte, že je to veľmi stereotypné a jediné zaujímavé na tom bude prelietavať svetom a objavovať, čo v ňom ešte uvidíte. Nebude toho veľa, zdá, že po prvotnej inšpirácii došli autorovi nápady na ďalšie rozširovanie.
Čo hru mierne oživuje, je upgradovanie svojho sokola mutagénmi, ktoré mu zlepšia vlastnosti, dopĺňa to kupovanie vylepšení zbraní alebo výmena sokola za výkonnejšieho. Všetko stojí peniaze, ktoré si musíte zarobiť na vedľajších misiách. Rovnako musíte získavať rôzne povolenia a certifikáty, aby vám dali misie aj v ďalších mestách. Napríklad malý bonus v hrateľnosti bude nutnosť prejsť pretekárske dráhy medzi prekážkami za určitý čas, aby ste dostali potrebný certifikát.
Samotné ovládanie sokola hre nepomáha. Jeho let je síce veľmi pôsobivý, vanúce perie, plynulé a uveriteľné animácie, ale ovládanie je miestami frustrujúce. Pokiaľ letíte rovno, viete si to pekne užívať a relaxovať. Akonáhle prídu boje alebo zložité manévre, už sa to nespráva tak, ako by ste čakali, sokol sa pohybuje nekonzistentne, niekedy ho odfúkne vietor, niekedy sa pretočí, keď to nečakáte. Dá sa na to zvyknúť a vyvarovať sa neželaným problémom. Pridáva sa však aj ďalší detail, a to náboje v hre. Tie tvorí energia, ktorú zbierate z búrky a ak vám počas boja dôjde, môžete jedine utekať a hľadať búrku v okolí.
Zameriavanie tu funguje tak ako v leteckých hrách, a teda ak sa vám nepriateľ lockne (s čím ma hra niekedy problém) ukazuje vám jeho energiu a aj to kam máte strieľať pre čo najpresnejšie zásahy. Keď letí, tak zameriavacie koliesko pár metrov pred ním. Nevyhnutne sa tým však nemusíte zaoberať, keďže váš sokol má autoaim a stačí mieriť približne okolo nepriateľa. Čím presnejšie strieľate, tým rýchlejšie nepriateľa zlikvidujete.
Iritujúce je často aj pristávanie v mestách. Sokoly totiž majú v mestách svoje tyče, na ktorých musia pristáť. Od vás to vyžaduje ísť v správnom vetre, správnym smerom, aby sa zobrazila možnosť pristáť, pritom ju musíte stihnúť aktivovať. Niekedy pristávate na 5-6 krát. Je to škoda, lebo hrateľnosti a pohode pri hre to nepomáha.
Zatiaľ čo hrateľnosť má svoje problémy, vizuál je parádny. Je v kreslenom štýle a celé spracovanie je ako Zelda krížená so Sea of Thieves. Teda viac jednoduchá, ale stále pôsobivá grafika s umeleckým nádychom, kde napriek tomu, že na 99% lietate len nad morom, stále je čo obdivovať. Či už spracovanie animácii vášho sokola, ktoré je plynulé a priam realistické, alebo spracovanie mora, oblaky, búrky, všetko neustále mení farby, či už podľa slnka, alebo podľa lokality. Jediná škoda, že pevniny ako aj prekvapení na mape je tu len minimum a jediným spestrením mora sú tu lety s malými mestečkami a zvláštnosťou tohto sveta, a to priepasťou uprostred mora, ktorá je centrom mapy a je dôležitým prvkom tohto univerza.
Vzhľadom na to, že grafika je menej náročná, zvláda ju Xbox Series X pekne v 4K/60fps alebo 1800p pri 120fps a môžete si to vychutnať v úplnej plynulosti. Veľmi dobre ide aj na nižších verziách Xbox konzol a na PC rovnako nie je problém, aj keď tam ovládanie nie je práve najlepšie spracované na klávesnicu a myš.
Pri tejto grafike pekne vidieť, ako autor postupoval, vytvoril kvalitný vizuál, slušný letový model a animácie, ale hrateľnosť už nedotiahol. Čo mu však ešte pekne vyšlo, je atmosferická hudba, ktorá pri letoch krížom cez moria je upokojujúca a oddychová, ale pri bojoch sa zmení na akčnú a je veľmi kvalitným doplnkom.
Celkovo je Falconeer taký rozporuplný, má jedinečný vizuál, hudbu a celú atmosféru, ale ťahá ho dole spracovanie bojov a aj samotný koncept hrateľnosti, ktorý po hodine hrania spoznáte celý a viac sa už nezmení. Stáva sa to stereotypným. Je to škoda, keďže potenciál tam je. Chýba však niečo, čo by hru posúvalo vpred. Napríklad príbeh, ktorý je nevýrazný a neťahá vás ďalej. Čo vás ale bude ťahať, je pôsobivý let na sokolovi a možno spoznanie celého sveta hry.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S Switch PS5 Vývoj: Wired Productions / Tomas Sala Štýl: RPG Web: domovská stránka hry
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|