CURIOUS EXPEDITION 2 |
CURIOUS EXPEDITION 2 |
V roku 2016 sa objavila zvláštna expedícia – prvý diel roguelike hry, ktorá priniesla nevšedné výpravy na tajuplné miesta. Možno aj vašej pozornosti unikla, ale ak máte radi ťahové stratégie a RPG, aktuálne pokračovanie by ste už prehliadnuť nemali. Tvorcovia sa kvalitatívne posunuli ďalej a Curious Expedition 2 má šancu osloviť viac hráčov, ktorých lákajú exotické dobrodružstvá.
Dvojka si obliekla úplne nový grafický kabát. Nestavila však na moderný vizuál s parádnymi efektmi, ale na pekné, ručne animované prostredia, ktorých je postupne čoraz viac - od lúk a lesov, až po púšť a lávové polia - a postavy, aké sú typické skôr pre adventúry. Tu však ide predovšetkým o precízny manažment zdrojov a prekonávanie nástrah, ktoré číhajú na každom kroku. Celé to pripomína komiks a pôsobí rozprávkovo, čo sa vzhľadom na exotické výpravy celkom hodí. Ozvučenie je skromnejšie, okrem príjemnej náladovej hudby toho veľa nepočujete.
Hlavná hrdinka Viktória pri návrate z rutinnej námornej výpravy objavila uprostred Atlantiku ostrov, ktorý tam vôbec nemal byť. A čoskoro zistila, že takýchto pevnín, ktoré sa záhadne zjavujú a miznú, je viac, majú lákavé tajomstvá a priam si žiadajú dôkladné preskúmanie. A týmto poslaním poverila vás – dobrodruha, ktorého povolanie, schopnosti a dvojčlenný sprievod záležia od úvodného výberu. Po zoznámení s prvým ostrovom a základnými pravidlami pod taktovkou Viktórie si spočiatku môžete zvoliť len odvážneho lovca alebo antropológa, neskôr sa však odomknú aj ďalšie postavy, ako je kartograf či pirát.
Dôležitý je výber obťažnosti, ktorá sa však dá priebežne meniť. Sú tri, zlatá stredná cesta ponúka primerané výzvy, ktoré dajú zabrať, ale nie sú frustrujúce. Za zmienku pritom stojí možnosť zvoliť si, čo sa stane, keď prídete o svoju hlavnú postavu. Môžete reštartovať poslednú expedíciu, vrátiť sa o rok v príbehu späť alebo rovno začať celú kampaň od začiatku. Ak teda nezvolíte najtvrdšie riešenie, čaká vás opakovanie niektorých výprav, ale už si môžete zvoliť iného lídra expedície zo zoznamu. Ale pokojne aj toho pôvodného.
Vyplávate z prístavu v Paríži v 19.storočí, kam sa po úspešných dobrodružstvá stále vraciate, a pritom aj vidíte, ako napreduje stavba preslávenej Eiffelovej veže. V meste uskutočníte rôzne prípravy, ktoré nesmiete podceňovať, pretože pri prehľadávaní ostrovov sa vám to môže vypomstiť. V prvom rade si pred každou výpravou vyberiete jeden z troch cestovateľských klubov, ktorý vás bude sponzorovať. Na základe voľby získate nejaké financie, prípadne vybavenie a neskôr aj prístup k novým členom posádky a rôznym bonusom. Každý klub má svoj unikátny obchod, kde sa platí tiketmi získanými za nadobudnutú slávu a dobrú povesť. Okrem toho jeden spolok ponúka tréning postavy, druhý vylepšenie vybavenia a tretí odstránenie nejakej negatívnej vlastnosti. A nadíde čas, keď budú kluby súperiť o prvenstvo v hľadaní pokladov a vy s jedným z nich podpíšete záväznú dohodu.
Pred plavbou sa príležitostne zastavíte u Viktórie, ktorá zostáva vašou šéfkou, i keď sa priamo na výpravách zúčastňuje len ojedinele. A zvyčajne sa ešte zastavíte v miestnom podniku. Dostanete príležitosť najať si ďalšieho spoločníka, ale aj prijať nejakú malú výzvu. Napríklad súťažíte v pití a po výhre získate malú odmenu, ktorá prospeje výprave. O úspechu pritom rozhodujú kocky, na ktorých by mali padnúť požadované farebné vzory.
Vaša posádka môže mať niekoľko členov, ktorých získate na rozličných miestach, majú rôzne povolania, bojové a nebojové schopnosti. Sortiment je pestrý - lekárka, misionár, pouličný bitkár, námorník, kňaz a tak ďalej. A nemusia to byť len ľudia. Platným členom je aj kôň, oslík, pes a dokonca krtko či dinosaurus, ak sa vám ich niekde podarí pribrať do družiny. Taký koník vie dobre kopnúť nejakého dotieravca, ale po osedlaní aj zrýchli pohyb krajinou. Určite sa vám hodí asistencia postáv a ich bonusy pri hľadaní, v boji či zjednávaní cien. A ich efekt ešte zlepšíte výstrojom, ktorý môžu mať v dvoch slotoch podobne ako vaša hlavná postava. Medzi sebou majú rôzne vzťahy. Ich správanie závisí aj od levelu, keď majú dosť skúseností a povýšite ich, premenlivej lojality, ale aj negatívnych vlastností, ktorými disponujú. Napríklad máte v tíme sestričku kleptomanku, takže je určitá šanca, že vám niečo ukradne. Alkoholický námorník prestane byť spoľahlivý, keď nemáte dosť pijatiky.
Pred definitívnym vyplávaním na more si zvolíte konkrétnu expedíciu - líšia sa poslaním, prostredím a náročnosťou. Terén a prvky v ňom sú však náhodne generované. Takže musíte objaviť zlatú pyramídu, nájsť strateného misionára, nejakú relikviu alebo bájneho tvora. Okrem týchto normálnych voliteľných výprav sa však vždy dostanete aj k príbehovým expedíciám. Tie sú povinné, náročnejšie a objavuje sa v nich aj Viktória, ktorej veľkou rivalkou je legendárna ostrostrelkyňa Annie Oakley.
Posledné prípravy zahrňujú nákupy základných zdrojov na prežitie, prípadne doplnenie zásob vody, ak sa plavíte do púštnych krajín. Najdôležitejšie je jedlo a alkohol (čokoláda, konzervy, whisky...), pretože regenerujú duševné zdravie, ktoré je počas prehľadávania ostrovov kľúčové. Ale v obchode sú aj ďalšie užitočné veci – lekárničky, lopata, horolezecká výbava, fakle a ďalšie predmety, ktoré zvýšia šancu na prežitie a uľahčia postup v teréne.
Keď priplávate na ostrov, po krokoch postupujete krajinou, čo trochu pripomína postup v Heroes of Might & Magic. Každý krok vám uberá z hodnoty duševného zdravia, pričom viac vyčerpáva náročnejší terén, ako sú hory, púšte a močiare. No s pomôckami ich zdoláte bez väčších postihov. Ako už bolo spomenuté, duševné zdravie dopĺňate konzumovaním zásob, no tie sa rýchlo míňajú. K novým sa dostanete zriedka a sú o to vzácnejšie. No ďalším spôsobom regenerácie je oddych. Ibaže je možný len na vybraných miestach – na lodi, v oáze, pri vodopáde, v domorodých dedinách či v sídle misionárov. Všade tam môžete zvoliť možnosť pobudnúť niekoľko dní a vaša mentalita znovu stúpa. Lenže niekde za to musíte aj čosi obetovať – v osadách sa pobytom znižuje náklonnosť domorodcov, v kresťanskej misii chcú dary.
Môžete postupovať aj po úplnom vyčerpaní duševného zdravia, ale vtedy sa začnú vyskytovať negatívne udalosti – insanity eventy. Dochádza k roztržkám medzi členmi expedície, nadobúdajú nové negatívne vlastnosti, môže dôjsť k zníženiu lojality spoločníkov a vyvrcholí to ich odchodom. Alebo k zjedeniu zvierat, ak nejaké máte, ale aj ku kanibalizmu, keď skrátka jeden člen vašej výpravy zabije a skonzumuje iného. Ak to trvá pridlho, fatálne dôsledky vedú k úplnému odrovnaniu vašej hlavnej postavy a nasleduje reštart expedície, roka alebo rovno koniec kampane, ako ste to zvolili na začiatku hry. Práve hospodárenie s duševným zdravím a jeho udržanie je najnáročnejším aspektom hry.
Inak je ale postup v teréne zaujímavý a variabilný. K hlavnému cieľu vás niekedy naviguje kompas, ktorý je však presnejší až po odkrytí širšieho okolia. Postupne odkrývate krajinu, kde sú rôzne body záujmu, často neznáme a označené otáznikmi. Postupne ich na základe vášho počínania spoznávate a navštívite. A obvykle máte niekoľko možností voľby, čo tam podniknete a ako sa zachováte. Napríklad v domorodých dedinách sa toho dá spraviť naozaj veľa. Náklonnosť obyvateľstva si tam môžete zvýšiť obchodovaním (zaberajú napríklad trblietavé kamienky a guľôčky) a naopak znížiť prespávaním. Na tretej úrovni priazne máte povolené prehovoriť s náčelníkom a u neho možnosť vysloviť jednu požiadavku. Takže buď si naverbujete domorodca do vašej družiny, alebo sa podujmete splniť úlohu, čo vám aj zvýši priazeň, spýtate sa na život kmeňa (opäť plus u komunity), prípadne dostanete nejakú zásadnú informáciu, čo vás posunie ďalej.
Pri prehľadávaní jaskýň, vrakov lodí a posvätných miest sa rozhodnete, či pôjdete ďalej. Zvyčajne aj hádžete kockami, ktoré rozhodnú o vašom úspešnom hľadaní či zlyhaní, keď narazíte na pasce. Obzvlášť treba zvažovať vylupovanie chrámov, kde síce môžete objaviť užitočné veci aj artefakty, ale pohneváte si domorodcov a neraz aj spustíte nejakú pohromu. Takže napríklad na ostrove sa začne šíriť oheň alebo jedovatá hmla, a to vám môže poriadne skomplikovať ďalšie potulky.
Ostrovy ponúkajú ešte rôzne ďalšie aktivity a prvky, ktoré postupne pribúdajú. Môžete naraziť na zver a uloviť ju alebo skúsite skrotiť. Zbierate motýle, čo je hodnotný nález, obchodujete s jaštermi, čo vás prepravia z jedného ostrova na druhý v pokročilých expedíciách. Vaša posádka uplatní svoje cestovateľské schopnosti – napríklad pes v určitých intervaloch prinesie úlovok, ktorý sa automaticky objaví v inventári. Alebo nejaká postava vyrába užitočné zvitky. Ale vaši spoločníci môžu aj dostať infekciu, maláriu, zmení ich prekliatie. A v neposlednom rade natrafíte na agresívne šelmy alebo nejakých nepriateľov a vtedy dochádza k boju.
Pri bojoch tak ako prakticky pri všetkom v hre zohrávajú svoju úlohu hody kockami. V tomto prípade sú na kockách zobrazené bojové a podporné schopnosti postáv (liečenie, oslabenie, zvýšenie sily...), ktoré potom môžete aplikovať na seba alebo protivníkov. V každom kole môžete zopakovať hod nevyužitými kockami a striedate sa s nepriateľskou stranou. Navyše si dokážete aj pomôcť istými predmetmi z inventára. Napríklad dynamit, ktorý v teréne uvoľňuje cestu v skalách, v boji zraní skupinu protivníkov. Odvary umožňujú zopakovať hody, fakľa spôsobí popáleniny. Bojov nie je až tak veľa, ale majú slušné taktické možnosti a keď sa vám nedarí, môžete zutekať.
Po splnení poslania na ostrove sa okamžité vrátite do Paríža, kde zinkasujete skúsenosti a tikety slávy. Navyše stúpajú aj levely klubu, ktorý sponzoroval expedíciu, pričom je to rýchlejšie, keď prinesiete nejaké artefakty. Tie vám spolu s nevyužitým vybavením z výpravy klub zabaví, ale na oplátku odomkne prístup k svojim pokročilým bonusom. A navyše váš dobrodruh vždy dostane permanentný perk, ktorý mu zostane aj v prípade úmrtia a platí aj pri opakovanom hraní s touto postavou. Na výber bývajú vždy tri a, samozrejme, čím viac výprav dokončíte, tým viac bonusov takto získate a budete mať viac výhod pri budúcich expedíciách. Takže potom začínate každú novú plavbu s dvomi novými zbraňami, dostanete na nákupy viac peňazí, máte menšiu spotrebu duševného zdravia v náročnom teréne, postavy sa vždy po boji trochu doliečia a podobne.
Na Curious Expedition 2 som bol zvedavý, ale očakával som skôr triviálnu hru. No výpravy na exotické ostrovy priniesli prekvapivo komplexnú hrateľnosť s dostatočnou hĺbkou a príjemnou zábavou. Premyslený, i keď trochu náročný manažment a bohaté možnosti pri formovaní výpravy a jej členov prispeli k intenzívnemu zážitku. A svet zaujal aj nápaditými kreslenými lokalitami. Skrátka a dobre, túto expedíciu jednoznačne schvaľujeme.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Thunderful Publishing / Maschinen-Mensch Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|