POSITRONX |
POSITRONX |
Vývojári zo štúdia Scorpius Games sa po ich prvej hre I Shall Remain pustili do ambicióznejšieho projektu s názvom PositronX. V hre spojili klasickú FPS a roguelite a po fáze predbežného prístupu sa minulý rok dočkala vydania. Pripravte sa tak na rýchlu a zábavnú akciu, ale aj repetitívnosť, keďže smrťou všetko končí a musíte začať od začiatku.
Obsahovo je ponuka pekná, sedem postáv (robotov), rôzne druhy nepriateľov, takmer dve desiatky zbraní a hlavne bohatá paleta schopností, vylepšení a modifikácií, ktoré sú hnacím motorom hry. Na začiatku nechýba tutoriál, v ktorom si vyskúšate základy. Jednoduchý pohyb dopĺňa dvojskok, beh po stenách a dva režimy streľby. Tu si možno budete musieť trochu zvykať, pretože hra pri väčšine zbraní neponúka typické mierenie pravým tlačidlom (ale má ho napríklad snajperka), ale namiesto toho funguje ako sekundárny režim streľby. Okrem toho je dobré pamätať na to, že polohu nepriateľov si viete kedykoľvek pozrieť a aj cez steny podržaním príslušného klávesu.
Spočiatku budete mať k dispozícii len jedného základného robota (Positron) a neskôr si hraním sprístupníte ďalších, ktorých mená sú inšpirované fyzikou (Atom, Proton, Electron, atď.). Každý má iné množstvo života a rýchlosti a set štartovacej zbrane, schopností a modifikácií. Tie si však neskôr v priebehu hrania môžete zmeniť. Každá postava má aj svoj permanentný bonus (napríklad život, rýchlosť útoku, šanca na kritický útok, atď.), ktorý sa postupne hraním za danú postavu zvyšuje.
Čakajú vás štyri levely, alebo ak chcete, etapy, pričom každá pozostáva z niekoľkých miestností a na konci vás čaká súboj s bossom. Prostredie je situované na cudzej planéte a väčšinu času strávite v interiéroch, do exteriéru sa pozriete len občas. Aj keď sa autori snažili a medzi jednotlivými etapami sú určité rozdiely, čo sa týka dizajnu, nakoniec vám to po niekoľkých hodinách hrania začne celé splývať. V podstate najvýraznejším odlíšením je dizajn miestností. Zo začiatku sú menšie a jednoduchšie, neskôr rozsiahlejšie a náročnejšie.
Miestností v etapách nie je veľa a nemusíte ani navštíviť všetky. Okrem tých bežných s nepriateľmi a jednej s bossom sú tu aj špeciálne miestnosti. Core Assembler je čistý a obsahuje obchod, v ktorom si môžete nakupovať zbrane, vylepšenia, ale aj doplniť život a muníciu za kredity pozbierané z mŕtvych nepriateľov. Ponuku v obchode si navyše môžete aj resetovať, ak vám nič nevyhovuje, len to tiež niečo stojí. Vždy je tu aj jedna miestnosť a v nej špeciálny Overheat box (nepriatelia, samozrejme, nechýbajú), v ktorom je kvalitnejšia korisť. Pokiaľ si ho však vezmete, v ďalšej miestnosti to budete mať omnoho náročnejšie. A rovnako sa v každej etape nachádza aj bonusová miestnosť. Neponúka však žiadny špeciálny bonus, ale len štandardný box po jej vyčistení.
Okrem nepriateľov si treba dať pozor aj na prostredie, ktoré sa vás tiež bude snažiť zabiť. Hlavne láva tu má bohaté zastúpenie, našťastie, vás ale nezabije hneď. Okrem toho sú tu aj ďalšie zaujímavé prvky, ako výbušné barely (škoda len, že sa nedajú aj hádzať), lasery, ktoré treba preskočiť, zariadenie, z ktorého vychádzajú elektrické výboje, beztiažové pole, či dokonca miniatúrna čierna diera. Dá sa však získať mimoriadne dobrá modifikácia, ktorá neguje aj všetko poškodenie z prostredia. Zároveň môžete naraziť aj na anomálie, pozitívne a negatívne. Platia len pre danú miestnosť a môžu napríklad znížiť poškodenie od nepriateľov alebo znemožnia použitie aktívnych schopností a podobne.
Pri bojoch bude kľúčom k úspechu dobrá kombinácia pohybu a streľby. Nábojov nie je „za vagón“ a opakované minutia budú mrzieť. Väčšine (bežných) nepriateľských striel sa dá pomerne jednoducho vyhnúť, viac potrápiť vás môžu raketomety alebo niektoré energetické útoky. Po vyčistení každej miestnosti na vás čaká odmena v podobe boxu, z ktorého si môžete vybrať jednu z troch položiek. Môže tu byť naozaj hocičo, zbrane, schopnosti, vylepšenia. Treba však dodať, že hlavne v neskoršej fáze môžete mať v ponuke aj veci, ktoré nevyužijete. Autori si ale nedali pozor na jednu dosť dôležitú vec. Tento box sa vždy objaví na mieste kde ste zabili posledného nepriateľa. Pri kombinácii lietajúcich nepriateľov a lávy je tu tak riziko, že box skončí v láve a nedostanete sa k nemu - tak ako sa to viackrát stalo aj mne.
Ako som spomínal, početné kombinácie výbavy v podobe zbraní, schopností a veľkého množstva rôznych modifikácii sú hlavnou zložkou hry. Zbrane sú zložené z tradičnejších kúskov, ako pištoľ, brokovnica a rôznych futuristických energetických zbraní. Ponuka je optimálna, zamrzí však slabší pocit zo streľby. Je cítiť, že autori sa viac zamerali na číselné štatistiky (poškodenie, rýchlosť útoku). Schopnosti sú aktívne a pasívne. Aktívne môžete mať najviac tri a pred opätovným použitím sa musia dobiť. Je tu pestrý výber a nechýba liečenie, spomalenie, manipulácia s časom, telekinéza atď. Pasívnych je viac a nájdete tu užitočné pomôcky, ako jetpack, zbroj, zlepšenie agility, doplnenie munície a zdravia v každej miestnosti, zbraň na ramene a ďalšie.
Poslednou a obsahovo najpočetnejšou skupinou sú tzv. Imprints, teda rôzne modifikácie. Spolu ich je až 77 a ich pozitívne účinky sú naozaj od výmyslu sveta, či už sa to týka života, odolnosti, rýchlosti, pohyblivosti, zbraní, poškodenia. Je teda jasné, že ku všetkému sa nedostanete. Všeobecne platí, že lepšie veci nájdete až neskôr, zároveň však svoju úlohu zohráva aj náhoda. Všetko to využijete pri zabíjaní desiatok robotických nepriateľov, od malých a slabých, cez veľkých a silných, lietajúcich, až po bossov. Niektorí útočia len nablízko, iní využívajú zbrane, štíty.
Zaujímavý sú nepriatelia, ktorí sa po zásahu teleportujú na krátku vzdialenosť (väčšinou za vás) alebo masívna guľa, ktorá má vlastnú gravitáciu a bude vás priťahovať k sebe. Bossovia sú, samozrejme, silnejší a vyvolávajú si pomocníkov. Zároveň ich je viac ako levelov (4) a teda nemusíte naraziť vždy na toho istého pri opakovanom hraní. Na druhej strane sa ale bežní nepriatelia budú opakovať o to viac. Hoci ide o robotov, ich inteligencia je slabá. Zdržujú sa v skupinkách v určitých oblastiach a keď sa priblížite, začnú vás naháňať (strieľať). Pokiaľ sa však príliš vzdialite, vrátia sa do svojej oblasti. Jedinú výnimku tvoria lietajúci nepriatelia, ktorí majú širší detekčný rádius a budú vás prenasledovať dlhšie. Treba však dodať, že viackrát sa stalo, že sa v prostredí o niečo zasekli.
Technický stav ma zo začiatku nemilo prekvapil. Spúšťanie hry trvá mimoriadne dlho, ale aspoň nahrávanie (aj medzi jednotlivými miestnosťami) je rýchle. Niečo ako FPS limiter by som považoval za samozrejmosť a nie aby som musel snímkovanie na úrovni 200+ a z toho vyplývajúce problémy riešiť mimo hry. Dá sa to však ľahko fixnúť a potom si už hra držala stabilných 60 snímok. Vizuálne je hra slušná, niektoré prostredia vyzerajú dobre, ale iné zas horšie. Kvalitne a detailne spracované sú zbrane aj nepriatelia. Zamrzia však zvuky, ktoré sú dosť nevýrazné. Dopĺňa to „doomovsky“ ladená metalová/rocková hudba.
Dokončiť hru hneď na prvý pokus bude veľmi ťažké. Neskôr to už bude ľahšie, pričom všetky štyri levely sa budú dať prejsť aj za menej ako dve hodiny. No a potom vás čaká to isté dookola. Na jednej strane získanie a vyskúšanie nových zbraní a vylepšení bude ťahať vpred, ale opakujúce sa prostredie a nepriatelia začnú čoskoro nudiť. V tele Positrona alebo aj niektorej inej postavy si však užijete dostatočnú porciu zábavy, aj keď len na pár hodín. Pokiaľ vám ale neprekáža repetitívnosť, tak pokojne to môže byť aj pár desiatok. Užijete si to však len sami, kooperácia tu chýba, čo je škoda.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Scorpius Games Štýl: Akcia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|