DEAD AGE II |
DEAD AGE II |
Nemŕtvych stále neubúda, zaplavujú videohry ako rozbúrená voda, takmer sa im nedá vyhnúť. Niektorí hráči pri slove zombie prevracajú oči, iným sa hnijúci mozgožrúti ešte nesprotivili a stále ich chcú. Skupina A čelom vzad a hľadajte si na hranie niečo iné. Skupina B, nech sa páči. Dead Age II by vás mohlo baviť.
Pôvodná hra Dead Age vyšla v roku 2016. Našla si svojich priaznivcov aj napriek tomu, že udalosti a mnohé prvky hry boli spracované jednoduchou formou, väčšinou texty, štatistiky, statické obrazovky. Výraznejšie bol spracovaný len vizuál súbojov. Ale malo to hĺbku a štýl. Dvojka pokračuje v už známom prostredí, ponechala si osvedčené prvky, ale slušne ich rozvinula a už je toho aj viac k videniu.
Ak vás bavil prvý diel, budete spokojní, len môžete mať dojem, že tentoraz už hra nie je taká krutá, vaša existencia už nie je neistá a nečakajú vás také ťažké rozhodnutia s tvrdým dopadom. Niežeby ste sa úplne vyhli kritickým situáciám. Hlavne si stále treba dávať pozor na hlavnú postavu, ktorej smrťou všetko končí a treba počítať s tým, že progres sa ukladá automaticky a čo sa udialo, už sa nedá zvrátiť. Vaše voľby ovplyvnia ďalší priebeh udalostí a príbeh do značnej miery formuje práve váš výber. Chybné kroky však nebývajú fatálne a prakticky zo všetkého sa dá nejako vykľučkovať bez ťažkej úhony.
Tentoraz máte pod palcom plne funkčnú základňu, kde sa pekne zobrazujú všetky jej priestory a vaši spoločníci. Sem sa opakovane vraciate, aby ste načerpali sily, pozmenili tím, ktorý vyráža na prieskum krajiny a zadali úlohy ostatným, čo tu zostávajú. V praxi to znamená, že s maximálne trojčlennou skupinkou prechádzate po makete krajiny, kde sa zobrazujú stále ďalšie body s rôznymi lokalitami. Mnohé sú bez označenia, iné jasne označujú zdroje vody, potravín a rôznych surovín, ktoré tam nájdete a určite padnú vhod. A ďalšie body vám ukážu sídla troch frakcií, s ktorými sa učíte spolunažívať. Chtiac - nechtiac musíte s armádou, pašerákmi a nezávislými komunikovať, navštevovať ich základne, obchodovať s nimi, plniť pre nich hlavné aj nepovinné úlohy, získavať informácie. Zlepšujú či zhoršujú sa vzájomné vzťahy, môže z toho vzísť nepriateľ na život a na smrť alebo spojenec, ktorý poskytne extra možnosti a podporu.
Väčšina lokalít v krajine obsahuje niekoľko obrazoviek, ktorými prechádzate a veľmi často bojujete s nepriateľmi, ktorí sa tam bežne vyskytujú. Môžu to byť nemŕtvi, ale aj divoká zver, pankáči, mutanti, prípadne členovia znepriatelenej komunity. Po boji s nimi získate nejakú korisť, ďalšie nálezy sa vyskytujú naokolo a niekedy ich vaše postavy automaticky zoberú, inokedy musia použiť svoje schopnosti, prípadne sú potrebné doplnkové predmety. Napríklad natrafíte na jeleňa, ktorého má najväčšiu šancu skoliť postava s vysokou úrovňou prežitia. Pri otváraní trezoru alebo uzamknutého auta sa zas uplatní iný talent. Stáva sa, že natrafíte na chudákov v nešťastí, ktorým môžete pomôcť (liečením, pridať sa k nim v boji), alebo ich necháte napospas osudu. Prípadne vám na spriatelených územiach v boji asistujú spojenci. Lokality sú tak v spojení s rôznymi nepriateľmi a prostrediami vcelku pestré a až po dlhšom čase začnú byť stereotypné.
Výpravy v krajine môžete uskutočniť dvakrát denne – ráno a večer a v každej fáze stihnete prejsť cez niekoľko bodov. Potom sa musíte vrátiť na základňu. Môžete tak urobiť aj skôr, napríklad ak ste našli, čo ste potrebovali a chcete to využiť v osídlení, alebo je váš tím ťažko zranený a radšej ho stiahnete, aby sa v základni doliečil. Neskôr pri výpravách do vzdialenejších oblastí vám pomôžu zastávky metra, či prístavy, ktoré aj v post- apokalyptickom svete ako-tak fungujú. Len musíte zakaždým platiť a peňazí nikdy nebýva nazvyš.
Boje prebiehajú v ťahovom režime. Postavám môžete predvoliť jednoduchú formáciu, čiže sú všetky v zadnej línii alebo jedna v prednej. Tieto línie majú zásadný význam. Iba postava vpredu môže útočiť zbraňami nablízko, strelné zbrane sa lepšie používajú z úzadia. A platia tam aj ďalšie pravidlá taktiky. Základom však sú akčné body, pričom má každá postava v kole dva. Môže ich použiť na útoky, zmenu línie, kladenie pascí, použitie nejakej schopnosti. Pritom sa dá meniť munícia či doliečovať doplnkami zo spoločného inventára. Ale aj odložiť ťah a neskôr efektne využiť prenesené body.
Jednotlivé druhy zbraní majú rôzne účinky, pokročilé útoky, ktoré si postavy musia najskôr osvojiť. V boji všetko aplikujete klikaním na ikony s rozličnými kategóriami a možnosťami. Často ste vystavení nepriateľským jedom, ohnivým či bleskovým útokom, ktoré spôsobujú krvácanie a otravu, či vyvolajú paniku alebo dočasne spacifikujú zasiahnutú postavu. Samozrejme, vaši ľudia môžu aj padnúť a je to permanentné. Prirodzene, strata skúsenej a obľúbenej postavy zamrzí.
Za všetko sú skúsenosti a pribúdajú levely. Treba zvážiť, kam sa najviac oplatí investovať body atribútov. Takto môžete svojim ľuďom zvyšovať zdravie, zvýšiť presnosť streľby, silu fyzického útoku, odolnosť zblízka alebo proti negatívnym efektom. Ďalšími bodmi rozvíjate jednotlivé schopnosti a povolania, ktoré môžu vykonávať postavy. Sú tam zaradené zbrane rozdelené na tupé, ostré, pištole, samopaly a brokovnice. Ich rozvojom zdokonalíte útoky a získate nové, ako je napríklad presná strela do hlavy, zasiahnutie celého radu nepriateľov jednou dávkou, úder, ktorý odhodí protivníka dozadu a podobne. No môžete rozvíjať aj inžinierstvo (takáto postava dokáže okrem iného vyvolať na bojisku bojovú vežičku) a lov (vyvolá psa alebo tigra), ako aj zamerania, ktoré sa uplatnia mimo boja a predovšetkým na základni – prežitie, ručná výroba, biológia a ostražitosť. A je najvyšší čas bližšie si predstaviť tieto možnosti pri manažmente sídla.
Na základni je niekoľko miestností, každá má svoj špecifický účel a dá sa vylepšiť na tretiu úroveň, čím sa sprístupnia pokročilé predmety alebo uplatnenia. No k tomu ešte potrebujete suroviny a dostatočne zručnú postavu v danom odvetví. Na jednom mieste zhotovuje pridelená osoba oblečenie (hlava, ruky, nohy, trup, obuv), vo vyhni sa dajú vyrobiť zbrane, vedľa u kováča náboje a nože, v laboratóriu liečivé balíčky a podporné spreje. Kantína je hlavne miesto na komunikáciu a informácie o úlohách, v komunikačnej miestnosti zvolíte skauta, ktorý vyhľadá miesta s výskytom konkrétnych surovín, v spálni sa postavy rýchlejšie liečia. Vonku pridelená postava striehne na zver v loveckej veži alebo v záhradke dopestuje nejaké potraviny a získa vodu. No a netreba zabudnúť na miesto pre hliadku, aby vám nájazdníci nevyrabovali zásoby.
Všetko má svoj význam v boji o prežitie. Bez zbraní, nábojov a vhodného oblečenia sa ťažko bojuje, bez jedla a vody sú ľudia nepokojní, frustrovaní, neochotní pracovať, v krajnom prípade vás opustia. Naopak spokojní a motivovaní spoločníci majú bonusy, viac skúseností a a lepšie sa s nimi vychádza. Zdá sa toho pomerne veľa, pravdou však je, že niektoré možnosti základne využijete len zriedka. Jednak sortiment vecí na výrobu je dosť skromný a navyše väčšinu potrebnej výbavy pohodlne získate prostým prehľadávaním krajiny s prieskumným tímom. Alebo obchodovaním s inými frakciami. Je škoda, že manažment osídlenia tvorcovia nerozvinuli trochu viac a nepridali napríklad výskum, kde by ste postupne objavovali nejaké nové technológie. Takto je to naozaj len okrajová záležitosť a hlavné ťažisko hry spočíva v postupe po mape s trojčlenným tímom.
Plusom je slušný a dosť rozsiahly príbeh, ktorý síce nie je veľmi originálny, ale dáva vášmu počínaniu zmysel, motivuje vás pri postupe a zásobuje desiatkami hlavných úloh. K tým si pripočítajte ďalšie desiatky vedľajších. Cesta do finále vám môže trvať aj okolo 30 hodín a aj keď sa vám to asi nebude chcieť hneď rozohrať od začiatku, sú tu faktory, ktoré robia opakovaný postup odlišným. V prvom rade môžete urobiť iné rozhodnutia, čím sa dopracujete k odchýlkam v deji. Ďalej sa k vám môžu pridať odlišní preživší, ktorí majú iné osobnosti aj svoje príbehové pozadie. V neposlednom rade získate za trofeje a úspechy body, vďaka ktorým váš hrdina začne novú hru s úvodnými vylepšeniami podľa vášho výberu. A to je celkom fajn.
Ako už bolo spomenuté, grafika hry sa výrazne posunula dopredu, čo síce vôbec neznamená, že môže konkurovať moderným titulom, ale oproti prvej časti je to veľký krok vpred. Predtým bolo veľa vecí len schematických, teraz je to vďaka postupu po mape a pestrejšie spracovaným lokalitám v boji a základni zaujímavejšie. Hra si pritom stále udržiava svoj štýl s komiksovými prvkami, množstvom dialógov a sprievodnými textami. Majú svoj význam a dotvárajú dej, ale mne osobne veľmi chýbal aspoň čiastočný dabing. Myslím, že hráč by sa lepšie zblížil s postavami, keby ich počul aspoň pozdraviť a príležitostne prehodiť nejakú hlášku. Takto je to celé, s výnimkou sprievodných zvukov v boji, akési zamĺknuté. Hlavne ak vypnete hudbu, ktorá aj tak len skromne hrá v pozadí.
Na Dead Age II som sa tešil. Jednotka ma bavila a obohatené pokračovanie nesklamalo, hoci po určitom čase už začala byť hra monotónna a priniesla už len opakovanie tých istých činností. Ale napriek všadeprítomným nemŕtvym to bol príjemný relax a nemal by som nič ani proti tretej časti, ktorú by tvorcovia mohli ešte viac rozvinúť. Hlavne niečo urobiť so základňou, ktorá pripomína takú vlažnú verziu This War of Mine. Každopádne, ak vám imponuje spojenie survival žánru so zombíkmi, tu by ste si mohli prísť na svoje.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Headup Games / Silent Dreams Štýl: RPG
| |||||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|