NARITA BOY |
NARITA BOY |
Narita Boy začal svoju púť ešte v roku 2017 ako projekt na Kickstarteri. Hru od španielskeho Studio Koba podporilo viac ako päť tisíc ľudí sumou dostatočnou na to, aby sme sa dnes dočkali vydania na PC a dosluhujúcich konzolách. Narita Boy je 2D Metroidvaniou, ktorá vás dokonale prenesie do minulosti a ide, takpovediac, o hru v hre. Stotožníte sa s hráčom, ktorý sa prenesie do svojej obľúbenej videohry, aby ju zachránil.
Príbeh sa odohráva v osemdesiatych rokoch, kedy istý Lionel Pearl vytvoril svoju vlastnú konzolu (Narita One) a videohru (Narita Boy). Tie sa stali mimoriadne obľúbené medzi hráčmi. Samotná hra je však v ohrození. K moci sa dostáva záporák s jednoduchým menom HIM, ktorý chce s pomocou svojich pomocníkov (Stallions) ovládnuť Digitálne kráľovstvo. Našťastie, je tu legendárny hrdina, vyvolený hráč, ktorý je povolaný do virtuálneho sveta a je jediný, ktorý ho môže zachrániť. Vašou hlavnou úlohou bude obnoviť spomienky tvorcu, teda Lionela Pearla, ktoré vám zároveň prezradia viac o jeho živote, od narodenia, až po vytvorenie jeho vlastnej hry. Cesta ale bude tŕnistá.
Prvá vec, ktorá okamžite udrie do očí, je parádny vizuál. Autori sa naozaj činili a všetko v hre vyzerá skvele. Prostredia ponúkajú peknú diverzitu, či už je to úvodný Temple of the Techno-sword, ale aj neskoršie kráľovstvá inšpirované jednou z troch farieb „Trichroma“, teda žltá (púšť), modrá (voda) a červená, ktorej prostredie najviac pripomína post-apokalyptický svet s ruinami. Práve odtiaľ pochádza HIM a Stallions. Na záver sa potom dostanete do hlavného mesta. Každá časť teda ponúka špecifický štýl a rôzne unikátne lokality.
Rovnako dobre však vyzerajú aj všetky interiérové časti. Okrem prostredia sa skvelého dizajnu dočkali aj rôznorodé NPC postavy, veľké množstvo nepriateľov a nakoniec aj útoky a animácie vyzerajú super. Narita Boy sa rozhodne môže zaradiť medzi najlepšie vyzerajúce retro hry a tiež je dôkazom, že skvelé vizuálne spracovanie sa nemusí automaticky rovnať realistickej a modernej grafike.
Je trochu škoda, že vizuál, spolu so skvelým audiom, ktoré k takejto hre neodmysliteľne patrí, a teda nechýba ani v Narita Boy, sú tie najvýraznejšie pozitíva. Pri postupe vpred sa budú striedať dlhé pasáže s náplňou z dvoch činností. Behanie po mape sem a tam, hľadanie techno-kľúčov, ktoré majú podobu starej diskety a odomykajú dvere, hľadanie symbolov pre vyriešenie puzzle s aktivovaním portálov a boj. Hra vás bude nútiť behať zo strany na stranu, vracať sa, ale pritom vám nijako nepomôže pri orientácii, chýba mapa aj akýkoľvek iný pomocný ukazovateľ, ktorý by zjednodušil občas až blúdenie.
Pritom sú tu zaujímavé prvky, ktorými sa to dalo vylepšiť. V žltej púštnej časti budete musieť získať koňa (Servo-horse), ktorý sa dokonca dokáže parádnym spôsobom transformovať na bojového mecha (Servo-bot). V modrej vodnej časti zas získate surf v podobe diskety (Floppy-board), ktorý vám umožní rýchly pohyb po vodných plochách. Obe tieto pomôcky využijete pri pohybe aj v súboji s bossmi, ale je to pomerne málo. Práve keď si pasáž s ich použitím začnete užívať a chceli by ste viac, tak príde koniec.
Boje by mohli byť, respektíve objektívne aj sú, veľmi kvalitnou zložkou hry, aspoň do určitého bodu. Bodu, v ktorom zábavu strieda frustrácia po určitom počte úmrtí. U každého je tento počet iný, a teda čo nevyhovuje mne, môže vyhovovať vám. Všetko začína ziskom hlavnej zbrane, meča (Techno-sword), ktorý epicky vytiahnete z virtuálneho kameňa na štýl kráľa Artuša a jeho Excaliburu. Základným útokom je seknutie, nabíjací útok na spôsob bejzbalovej pálky a postupne sa budete učiť aj ďalšie útočné pohyby, úskoky, prerážanie štítov a zbroje nepriateľov a všetko to kombinovať pri boji. Hoci sa jedná o meč, má aj strelecký útok na diaľku a špeciálny nabíjací útok, ktorým viete zabiť aj viac nepriateľov, musíte však dať pozor na smer.
Okrem toho postupne stretnete troch hrdinov, v rámci farebných kráľovstiev, ktorí s vami zlúčia svoj kód, a tak budete môcť využiť ich silu. Jedným zo spôsobov bude aktivovanie dočasného posilnenia podľa farby (žltá, modrá, červená), ktoré vám zvýši poškodenie, ktoré spôsobíte, ale aj utŕžite. Druhým spôsobom bude privolanie samotného hrdinu, vždy teda len jedného. Nakrátko vám tak pomôže v boji a tiež to vyzerá efektne. Napriek tomu, že sa budete učiť nové útoky a pohyby, silnejší nebudete, skôr naopak. S ich predstavením totiž neraz ide ruka v ruke aj predstavenie nových nepriateľov, ktorí si budú vyžadovať využitie vašich noviniek. Pričom sa stále budú objavovať aj starší nepriatelia a postupne toho budete musieť zvládať stále viac a viac.
Nepriatelia sú naozaj rôzni. Od základných, ktorí útočia nablízko, sa rýchlo dostanete k ozbrojeným nepriateľom, ktorých útoky zasiahnu väčšiu oblasť, protivníkom používajúcim štít alebo zbroj, ktoré prerazíte len určitým útokom a nakoniec sú tu aj rôzne lietajúce potvory. Z najzaujímavejších stojí za zmienku nepriateľ, ktorý neustále skáče a pohybuje sa zľava doprava (a naopak), jeho bratranec, ktorý rovnakým štýlom zas stále behá, či lietadielka, ktoré po mne strieľali a bombardovali ma počas jedného súboja s bossom.
Ponuku štandardných nepriateľov dopĺňa bohatá ponuka bossov, respektíve minibossov. Z najzaujímavejších to bola ryba, proti ktorej sa bojuje v modrom vodnom kráľovstve za pomoci surfovacej diskety, drak, ktorému pomáhali spomínané lietadielka, či robotický býk pri metalovej kapele. Niektorí sú teda sami, iní zas majú aj pomoc v podobe ďalších nepriateľov. Snaha o unikátnosť vyšla po stránke dizajnu a u niektorých aj po stránke útokov, ale samotné boje budú väčšinou takmer rovnaké.
Aj keď to všetko znie ako dobré bojové ingrediencie, výsledný pokrm nie je až taký dobrý. Alebo skôr by som mohol napísať, že mne osobne príliš nechutil. Kombinácie množstva nepriateľov s ich rôznymi útokmi, ktorým sa treba vyhýbať a do toho zároveň útočiť, celé to, samozrejme, treba dobre načasovať, neraz aj na dosť obmedzenom priestore. Jednoducho som umieral častejšie, ako by sa mi páčilo.
Vôbec tomu nepomáha ani systém liečenia. Postupne získate štyri políčka, ktoré sa vám zasahovaním nepriateľov budú plniť a budete si tak môcť obnoviť jeden dielik života za každé toto naplnené políčko. Zásahov však treba dosť veľa a hlavne samotná akcia liečenia vyžaduje podržanie klávesu a krátku animáciu. Snáď aj vo viac ako polovici prípadov skončil pokus o liečenie tým, že síce som si obnovil ten jeden dielik života, ale okamžite som oň prišiel, pretože sa nedalo stihnúť vyhnúť nepriateľskému útoku.
Vzhľadom na retro grafický štýl je zrejmé, že hra nebude mať nejaké veľké nároky na vašu zostavu a zahráte si ju úplne pohodlne. Menší problém môže predstavovať ovládanie, ktoré sa nedá upraviť a hlavne na klávesnici to nie je práve najideálnejšie, dá sa ale zvyknúť. Okrem jedného súboja s bossom, v ktorom som ho tak bil, až sa zasekol a musel som sa vrátiť na začiatok (súboja, nie hry), som nenarazil na žiadne ďalšie problémy.
Narita Boy si najviac užili moje oči a uši. Jedná sa o skvelý audiovizuálny zážitok, jeden z najlepších v žánri. Ostatné aspekty už nie sú také skvelé, minimálne nie pre mňa. Pri bojoch by pomohla možnosť výberu obťažnosti, prípadne vylepšenie liečenia. Ak ale veríte, že nič z toho vám nebude prekážať, pokojne si môžete pridať viac bodov a po hre okamžite siahnuť.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Team17 / Studio Koba Štýl: Akčná Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|