CHIVALRY II |
CHIVALRY II |
Multiplayerová rúbanica Chivalry II vyrazila do útoku. Na bojisku sa lesknú meče a prilby, tečú potoky krvi, zem je pokrytá odseknutými končatinami. Chcete to? Máte to! Stačí to? Nuž, ako komu. Každopádne, je to masaker a ak hľadáte historickú akciu s epickými bitkami, tu sa ich rozhodne dočkáte.
Úvodný tutoriál najmä pre neznalých hráčov nie je vôbec na škodu. Nespoliehajte sa na to, že bodanie oštepom či stínanie hláv ste si osvojili v iných hrách a tu to bude niečo podobné. Nie, nie je. Bojový systém Chivalry II je jeden z najprecíznejších a najkomplexnejších, aký bol v akciách s rytierskymi súbojmi vytvorený. Napríklad základný útok mečom je vodorovný pohyb z jednej strany na druhú, pritom práve od pohybu záleží, či zasiahnete len cieľ pred sebou, alebo skolíte hoci aj tri vedľa seba. To môže byť plusom, keď čelíte presile, ale aj mínusom, keď sú nablízku aj vaši spolubojovníci. Takýmto sekom ich totiž v nahustených potýčkach bežne tiež zasiahnete a hoci nechtiac, spôsobíte im zranenia. Preto sa hodí využívanie ďalších dvoch útokov - sek vedený zhora nadol a bodnutie. Jednotlivé ťahy môžete, samozrejme, kombinovať, zvýšený účinok majú pri zásahu nechráneného miesta, najmä keď sa dostanete protivníkovi za chrbát.
Na obranu použijete správne načasovaný blok alebo odskočenie, prípadne rovno s protiútokom, len pozor na vyčerpanie. A treba myslieť aj na to, že vykonanie útoku chvíľu trvá, takže výpad treba uskutočniť o niečo skôr, ako je nepriateľ v dosahu. Súčasne sa dá využiť moment, keď bojovník atakuje a vy môžete zareagovať zásahom na inom mieste, ktorý oponent nestihne vykryť. Podobne to funguje pri väčšine bodných, sečných a tupých zbraní, ku ktorým sa v hre dostanete. Zohľadňuje sa aj veľkosť, váha a spôsob manipulácie so zbraňou. Inak sa správa obojručný Bastard, ktorý je pomalý, ale ničivý a môže súpera aj odhodiť, inak krátky mečík, ktorý je svižný i keď menej ničivý a dobre sa dopĺňa štítom v druhej ruke. Pomôžu aj doplnkové prvky, ako je kopnutie, hádzanie objektov.
V hre sú dostupné štyri povolania, ktoré sa líšia sortimentom svojich zbraní a vlastnosťami. V boji získavajú individuálne skúsenosti a levely a tým odomykajú ďalšiu výzbroj aj pár odnoží, ktoré vychádzajú z týchto povolaní. Napríklad v pokročilej verzii rytiera môžete nahradiť obojručný meč bojovým kladivom či iným kúskom. Pritom v boji získavate ohodnotenie aj za jednotlivé druhy zbraní a navyše môžete použiť aj tie, ktoré nájdete na bojisku a nepatria k vašej štandardnej výbave. Použiť sa dá hoci aj svietnik alebo lopata. Napríklad vtedy, keď svoju zbraň vrhnete na nepriateľa, hoci ešte stále máte aj vlastnú doplnkovú výzbroj. Každé povolanie má navyše nejaké osobité schopnosti, vrátane špeciálneho talentu, čo môže byť liečivý roh, ktorý po zatrúbení posilní aj spolubojovníkov, rýchly výpad halapartňou, úder rukoväťou meča alebo hádzanie horľavín, ktoré spaľujú zasiahnuté obete.
Osobitým povolaním je lukostrelec, neskôr s možnosťou vyzbrojenia kušou či krátkymi oštepmi. Na rozdiel od ostatných bojovníkov nie je vhodný na kontaktný boj, i keď má aj doplnkové zbrane na bitku zblízka. Útočí však hlavne z úzadia, pričom má rýchle strely alebo lepšie mierené s priblížením. Šípy si však musí priebežne dopĺňať v debničkách a s lukom v ruke sa nevie brániť. Takže keď sa blíži nepriateľský zbrojnoš, buď musí lukostrelec zutekať, prepnúť inú zbraň alebo sa spoľahnúť na podporu spolubojovníkov. Na bojisku sa vyskytujú aj špeciálne zbrane a doplnky, ako sú katapulty, rebríky a posuvné veže, ktorými sa útočníci pri obliehaní dostanú na hradné múry. Niekedy sa uplatnia aj fakle, ktorými treba spáliť zátarasy na obranu alebo domy. A praktický význam majú bojové pokriky, ktoré slúžia na afekt aj posilnenie. Inak si viete vypomôcť liečením bandážami a prípade potravou z okolia. Po každom úmrtí si môžete zvoliť iné povolanie, prípadne nastaviť len iné zbrane, s ktorými sa oživíte.
Bojový systém a jeho možnosti sú teda pestré, variabilita slušná, ale v praxi viaceré prvky nefungujú tak efektívne, ako sa to javí pri tréningu či v cvičných offline bojoch so slabučkými AI bojovníkmi. Hra je založená na multiplayeri s desiatkami živých hráčov na jednom bojisku, kde to prebieha úplne inak. Môžete si vybrať ľubovoľný server podľa jeho parametrov a herného módu alebo režimy pre 40 či 64 účastníkov, kde sa automaticky pripájate do stále ďalších zápasov. Momentálne je to niekoľko máp v troch režimoch.
Tímový deathmatch tradične vyžaduje, aby váš tím skosil viac bojovníkov z nepriateľskej strany. Najfrekventovanejší a najkomplexnejší je režim s obrancami a útočníkmi - Team objective, pričom každá strana má stanovených niekoľko úloh. Obrancovia musia čím skôr zastaviť nepriateľov a môže sa im to podariť už v prvých fázach, alebo aj neskôr na poslednú chvíľu. Útočníci musia v časovom limite dobyť určitý úsek a ak sa im to včas nepodarí, prehrajú. Keď veci idú, ako majú, nasleduje ďalšia fáza invázie. Môže to byť ochrana vozov, posúvanie obliehacích zbraní, dobýjanie hradieb a zavŕšenie zabitím vojvodu. Alebo plienenie a vypálenie / ochrana dediny, oslobodenie či zabitie väzňa a podobne. Funguje to dobre, až na momenty, kedy sa posunie hranica bojiska pri niektorých úlohách, vy sa nečakane ocitnete mimo hlavného diania a hra vás odpočítava ako dezertéra, ktorý opustil hraciu plochu. Napokon je tu mód každý proti každému, čo je čistý chaos, lebo sa tam hráči len nekontrolovane bijú so všetkými naokolo.
No nech už si vyberiete akýkoľvek režim, všade vás čakajú zmätočné boje s masami, kde sa nahromadia bojovníci jednej a druhej strany a vy stojíte bežne niekde uprostred. Znamená to, že keď útočíte, často vám do rany vlezie váš spolubojovník alebo rovno viacerí, ktorí si vybrali rovnakí cieľ ako vy. Takže mávať zbraňou sprava doľava je riskantné, lebo ubližujete aj vlastným. A tak sa ako rozumný vojak buď trochu stiahnete alebo skúsite iný útok, ktorý však už je menej presný a účinný. A ďalšia bežná situácia je, že kým sa sústredíte na nepriateľov pred sebou, ďalší traja do vás šijú zboku a zozadu. V praxi to znamená, že len veľmi ojedinele uplatníte pokročilú taktiku boja, ktorú ste si osvojili v tutoriáli. Tu na to skrátka nemáte veľmi priestor, musíte sa obracať na všetky strany a priebežne atakovať aj odrážať útoky, ktoré zaregistrujete.
Na džentlmenské duely teda zabudnite, férová bitka jeden na jedného, či stále znesiteľná potýčka dvaja na jedného, je tu skôr rarita. Je škoda, že na takéto tradičné duely nie je vytvorený samostatný režim, pričom tu aj je mapa s plochou na rytiersky turnaj, ale opäť len pre masy. Pritom by tu pekne mohli fungovať duely so šampionátmi jednotlivcov, dvojíc či trojíc. A ešte keby to tak šlo s kolbami na koni... hm to by bola paráda a konečne by sa naplno uplatnil unikátny bojový systém Chivalry II, ktorý v masových bitkách jednoducho zaniká. Možno sa tvorcovia pochlapia v budúcich aktualizáciách.
Dosť zbytočné je precízne upravovanie vzhľadu postáv, a to osobitne pre každé jedno povolanie z prvej aj druhej bojujúcej strany a ešte aj pre režim Free for all. Pritom som nezaregistroval, že by zmena oblečenia mala praktický zmysel a priniesla nejaký bonus napríklad k obrane. Na jednej strane je to dobre, lebo postavy hráčov zostávajú rovnocenné bez zvýhodňovania. Na druhej strane ale piplanie sa so zmenami prilby, lesku, odevu nemá veľký význam. Navyše pri dynamických masových bojoch a ešte aj so striekancami krvi na brnení, nemá zvýraznenie jednotlivca prakticky žiadny zmysel. Nik vás tam nebude obdivovať kvôli peknému krížu na hrudi a chráničom na pleciach. A totálne zbytočné je hranie sa s tvárami, lebo hoci máte možnosť bojovať bez prilby, väčšina hráčov ju nevyužíva a spod helmy často vyčnievajú len oči.
Graficky sa vývojári pochlapili, je to pekné, štýlové, ani pri desiatkach hráčov na bojisku som nemal problém s kolísaním snímkovania a trhaním. Všetko fungovalo plynule. Ale občas sa objavujú sťažnosti na servery a pripájanie, ale to už je skôr technická záležitosť, ktorá súvisí s online službami. Mapy sú veľké, dizajnovo zaujímavé, s rôznymi objektmi v teréne, hradbami, osadami, lesmi, zátarasmi. V boji vám krv postrieka lesknúce sa brnenie a vidíte, ako vám červené kvapky a pruhy poznačia odev. Ale všimnete si aj občasné chyby v animáciách, napríklad voz sa hýbe a netočia sa mu kolesá.
Sympatická je možnosť kedykoľvek v boji meniť pohľad prvej a tretej osoby. V prvom prípade sa vám môže lepšie bojovať, v druhom prípade máte lepší prehľad o tom, čo sa deje všade okolo vás a hlavne za vami. Hudba a ozvučenie sú na dobrej úrovni, ale pokriky, ktoré, ako už bolo spomenuté, majú aj taktický význam a prinášajú bonusy, znejú fakt hrozne. Ale nie v tom zmysle, že by pôsobili zastrašujúco, skôr sú to pazvuky, ktoré pília uši. Nikto, samozrejme, nečaká od vojaka elegantný barytón, ale to kolísavé kvílenie ako od postreleného brava hlavne pri dlhšom hraní naozaj lezie na nervy.
Chivalry II je rozhodne dobrá alternatíva, ak si chcete užiť historické multiplayerové bitky. Obstojí pri porovnaní s Mount & Blade či inou konkurenciou. Ale napríklad For Honor mne osobne imponuje viac, pretože si tam lepšie vychutnáte samotný bojový systém, ktorý má dosť priestoru v hromadných potýčkach a nahrávajú mu aj samostatné duely. Naproti tomu síce Chivalry má II výborné bojové elementy, ibaže na bojisku je to skôr chaos, kde sa hráči mlátia hlava-nehlava a v zápale bitky ubližujú aj svojim spolubojovníkom. Tímové ciele s obliehaním a rôznymi zadaniami sú síce zaujímavé, ale mapy aj zvyšné dva režimy čoskoro omrzia a sortiment rozhodne treba rozšíriť. Inak sa hra rýchlo zunuje. Už teraz živých hráčov na serveroch pomerne často dopĺňajú boti a čoskoro ich bude zrejme čoraz viac.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Torn Banner Studios / Torn Banner Studios Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|