CHERNOBYLITE |
CHERNOBYLITE |
Černobyľ je aj po rokoch výstrahou a ukážkovým príkladom toho, čo sa môže stať, keď ľudia podcenia silu jadrovej energie. Súčasne je obľúbeným dejiskom videohier, v ktorých tvorcovia na pozadí katastrofy rozvíjajú fiktívne príbehy s nádychom tajomna. Práve teraz sa do rádioaktívnej oblasti vydal ďalší kandidát, ktorý sa musí popasovať s nástrahami zamorenej krajiny aj vojenskými hliadkami - vy. Tak teda vitajte v Černobyle.
Ste fyzik, ktorý kedysi pracoval v tunajšej jadrovej elektrárni a na toto, teraz už spustnuté a nebezpečné miesto, sa vraciate, aby ste našli svoju drahú Tatianu. Jej stopy, ale aj halucinogénne výjavy totiž neomylne vedú práve na miesto jadrovej katastrofy. Na rozdiel od S.T.A.L.K.E.R.A je Chernobylite temný sci-fi survival, ktorý sa pokúša skombinovať prvky viacerých žánrov. Dopraje vám akčné momenty, ale zabŕdne aj do adventúry a hororu, prináša pokročilé prvky prežitia, manažment základne a tímu aj výrobu predmetov. Niekedy je toho až priveľa.
Hoci vás hra nezahltí priveľkým množstvom aktivít, určité pasáže a prvky sú možno až prebytočné a ani by tu nechýbali. Sú to najmä rôzne návraty do minulosti vo forme spomienok, hlasov, ale aj virtuálnych simulácií. Niektoré síce sú v príbehu dôležité, iné len umelo naťahujú hernú dobu a obsahujú nepodstatné dialógy, ktoré sa často točia okolo konšpirácií. Môžete ich počuť v anglickom, ale aj ruskom dabingu, ktorý vzhľadom na lokalitu robí hru viac autentickou.
Základná schéma hry je v zásade jednoduchá, ale spoľahlivo funguje. Na svojej provizórnej základni v ruinách budovy sa pripravujete na misie, na ktoré vyrážate do terénu. Príprava obsahuje výstavbu objektov na výrobu a modifikovanie zbraní, zhotovovanie podporných doplnkov a zariadení, aby všetko plynulo a spoľahlivo fungovalo. To zahrňuje komfort, ktorý si vyžadujú predovšetkým členovia vášho tímu, teda rôzne stoly, kreslá, okrasné rastliny, osvetlenie, ale aj rádio či televízor. Okrem toho by mal mať každý svoj priestor na ležanie, ideálne posteľ, kde si lepšie oddýchne, ale možností je niekoľko. Na fungovanie väčšiny prístrojov a aparátov potrebujete elektrickú energiu, takže dôležité je mať dostatok výkonných generátorov. A keďže je v tejto lokalite ovzdušie plné škodlivín, staviate aj filtre. Neskôr je taktiež žiadané zabezpečenie proti rádioaktivite, ktorú môžu produkovať vaše pokročilé zariadenia.
Staviate postupne, podľa dostupných surovín a potrieb, prebytky môžete ukladať do vlastnoručne zhotovených skríň alebo recyklovať. Na výpravu by ste si mali každopádne vyrobiť zásoby liečivých odvarov alebo lekárničky na dopĺňanie zdravia. Ďalej alkohol alebo zmes na upokojenie, pretože vaša postava môže trpieť aj mentálne. A to na základe stresových situácií, ku ktorým patrí aj vraždenie hliadok. Pribaľte si niečo proti radiácii, lebo sa dostanete aj do nebezpečných zón. Na obranu automaticky použijete nôž, ale inak sa určite hodí revolver, brokovnica a samopal AK - 47. Okrem týchto kúskov už viac základnej výzbroje navyše nečakajte, no dostanete sa ešte k dvom unikátnym zbraniam, vrátane molekulárnej plazmovej. Plus môžete vyrobiť špeciálne svetlice na spaľovanie nánosov Chernobylitu. Avšak všetko sa dá na konkrétnych prístrojoch modifikovať a upravovať. Takže vymeníte hlaveň, rozšírite zásobník, pridáte zameriavače, jemnejšiu spúšť a podobne. Zlepšíte tak účinok, dostrel, stabilitu. Nezabúdajte však na dostatok munície. Neskôr si môžete vyrobiť aj nejaké brnenie, ktoré pridáva extra ochranu, ale musíte k nemu pridávať ochranné pláty. Hodí sa taktiež plynová maska a tej zas treba dopĺňať filtre.
Po prípravách si spravidla oddýchnete vo svojej privátnej miestnosti. Prípadne ak máte zozbieraných dostatok faktov a stôp, spustíte si VR simulácie so psycho zobrazením sveta a útržkami dialógov, čo by vás mali ďalej usmerniť. Potom si na vyvýšenom poste s výhľadom na krajinu vezmete do rúk ďalekohľad, a tak sa dostanete k výberu misií. Do terénu vyrážate sólo, ale ak už máte aj spolubojovníkov, ktorých najskôr musíte stretnúť a prehovoriť v krajine, týchto môžete poslať na iné misie. Bežné zadania majú väčšinou limitovaný termín (bežne jeden- dva dni), dokedy sa dajú splniť. Sú zamerané hlavne na získanie potravín, munície a liečiva. Príbehové misie nemajú určený čas, ale musíte ich splniť vy osobne. No ak tam deň predtým pošlete niekoho iného, zníži sa v okolí počet hliadok. Nové miesta a úlohy sa objavujú priebežne po určitom pokroku, neraz aj po komunikácii cez vysielačku na stole, z ktorej sa zrazu ozve hlas. Po rozdelení úloh potvrdíte svoje rozhodnutie a ocitnete sa priamo v teréne. Zaujímavosťou je, že sa tam prenesiete vyvolaním portálu - červej diery s prístrojom, ktorý funguje s použitím špeciálnej suroviny. A tou je právne Chernobylite, pričom názov je odvodený z toho, že sa nachádza len na tomto mieste.
Zakrátko stojíte uprostred bujnej prírody, ktorá je už roky bez zásahu človeka, ale odhaľuje zvyšky budov, ktoré sa dajú preskúmať. V hornej časti obrazovky máte navigáciu, kde vidíte značku s polohou hlavného cieľa a prípadne aj nejakých vedľajších. Stačí vám sledovať tento kompas a dostať sa na miesto určenia. Tam už nájdete plán či debnu s vecami, ktoré máte získať, alebo stretnete kľúčovú osobu, s ktorou sa potrebujete skontaktovať. Často pritom máte na výber, ako sa zachováte. Napríklad či zničíte nepriateľom zásoby munície, alebo len vezmete, čo potrebujete a vytratíte sa. Rozhodnutia majú svoje dôsledky, ktoré sa môžu prejaviť neskôr, v budúcich misiách. V tomto prípade môžete ovplyvniť silu protivníkov a počty hliadok. No ak napríklad zabijete neznámeho, neskôr, po zistení jeho identity sa to môže vypomstiť. Tieto rozhodnutia navyše ovplyvňujú aj vzťah vašich spolubojovníkov k vám, hoci nie sú po vašom boku v misii. Pričom sa môže stať, že jeden člen tímu vám to schvaľuje a vzťah s ním sa zlepší, ale druhý je proti a toho si pohneváte.
V misiách je ale väčšinou je náročnejšia cesta ako samotné poslanie. V teréne sú totiž nepriateľské vojenské hliadky, ale niekedy aj podivné svetielkujúce bytosti a príležitostne sa objaví temný stalker, s ktorým si dáte nedobrovoľný súboj. Inak sa ale často dá boju vyhnúť. Vojakov nemusíte zabíjať, stačí ich obísť. Pritom vám pomôžu zvukové signály alebo priamo hlasné rozhovory hliadok a tiež navigačné značky. Podľa nich viete, či ste nebezpečne blízko protivníkov a hrozí vám odhalenie. Ak už dôjde k prestrelke, vojaci si spravidla privolajú posily a dostanete sa do úzkych. Buď ich postrieľate, alebo sa pokúsite ujsť a schovať, kým nevyprší čas, kedy sú v strehu a pátrajú po vás. Zabíjať sa dá aj nenápadne, keď protivníka prekvapíte odzadu, ale s patričným úbytkom vašej psychickej energie. Pri akčnejšom postupe očakávajte viac hliadok v budúcich misiách.
Po nebohých zostávajú užitočné veci, ale pôsobí neprirodzene, že aj keď sú na zemi ich zbrane, tie sa priamo vziať nedajú, maximálne z nich máte muníciu. Inak je ale veľkou pomôckou pri hľadaní prístroj Enviro analyzátor. V niekoľkosekundových intervaloch sa ním dá vyslať vlna energie, ktorá odhalí rastliny, huby, elektroniku, muníciu a ďalšie veci a suroviny, ktoré môžete zozbierať a použiť na výrobu. Krásne vidíte žlté a zelené siluety týchto vecí a stačí si po ne len zájsť. A pozor, vyrábať môžete aj priamo v prírode. Nie síce všetko to čo na základni, ale keď rozložíte ohnisko, dokážete si spraviť liečivá a s ďalšou výbavou pasce, ktoré môžete stavať nepriateľom do cesty, napríklad míny. Plus viete vyrobiť špeciálne prístroje, čo vám pomôžu pri budúcich potulkách alebo zabránia monštrám vyvolať červiu dieru a objaviť sa tam. Okrem toho v krajine občas narazíte na neutrálne postavy, ktoré môžete zachrániť, naverbovať do svojho tímu alebo s nimi urobíte výmenný obchod. A ďalej nachádzate útržky novín a iné predmety, ktoré vám poskytnú extra stopy alebo informácie.
Ak vás v boji zastrelia, ale máte pri sebe adrenalínovú injekciu, naberiete druhý dych a oživíte sa. Bez nej padnete, ale nie je všetkému koniec. Oživíte sa totiž v zajatí, z ktorého musíte utiecť. Spravidla je to budova s miestnosťami v podzemí a táborom na povrchu. Vy sa čo najviac nenápadne musíte dostať k svojej odňatej výbave a vrátiť na svoju základňu portálovým generátorom. Spočiatku je to zaujímavé, neskôr už otravné. Okrem toho hra dáva šance na reparát v kritických momentoch, hlavne keď urobíte fatálnu chybu, ktorá by viedla k úplnému koncu príbehu. Vtedy sa objavíte v inom priestore a čase a môžete sa vrátiť k uplynulým udalostiam a zmeniť svoje rozhodnutia. Napravíte tak svoje zlyhania a dej sa potom bude odvíjať trochu inak.
Po splnení hlavného cieľa v teréne sa kedykoľvek a kdekoľvek vrátite cez svoj portál späť na základňu. Ale môžete sa pokojne chvíľu potulovať po okolí a zbierať cenné suroviny. Po návrate zistíte, či vaši spolubojovníci uspeli na svojich misiách a priniesli nejaké nálezy. Potom každému pridelíte stravu, čo môže byť polovičná, celá alebo dvojnásobná porcia, prípadne nič. No treba myslieť na to, že nasýtené postavy sú spokojnejšie, regenerujú sa a nemajú negatívne postihy. Nasleduje opäť manažment, výstavba a spánok. Popritom môžete prehodiť reč s partnermi, dáte im nejakú zbraň a ochranu do ďalších akcií a hlavne ich viete požiadať o cenný tréning. Každá postava vás môže naučiť niečo iné a niekedy to stojí viac bodov. Sú to však permanentné perky, ktoré rozhodne zúročíte. Takýmto spôsobom si zvýšite množstvo nálezov v krajine, zlepšíte účinok zbraní, rozšírite osobný inventár, zdokonalíte techniky zakrádania, znížite náklady na výrobu vecí alebo psychický postih pri vraždení. A napríklad aj vylepšíte Enviro analyzátor, takže už deteguje aj nepriateľov. Zaujímavosťou je, že pri osvojení perku sa nakrátko ocitnete so svojím učiteľom v teréne, kde prebehne rýchly nácvik.
I keď hra rozlišuje príbehové a vedľajšie misie, ktoré slúžia na zabezpečenie surovín a materiálov, v zásade je priebeh vždy podobný. Finále v elektrárni je však nápaditejšie. Môžete ho odštartovať vo chvíli, keď sa cítite pripravení. V praxi to znamená, že by ste mali mať úspešne za sebou vyšetrovanie s kľúčovými poznatkami, zhromaždené nástroje a optimálne všetkých päť spolubojovníkov v tíme. Nie je však potrebné získať všetko. V tejto misii sú potom zaujímavé jednotlivé fázy, kde môžete na riešenie problému určiť niekoho zo svojich spoločníkov. Nie vždy to však skončí úspechom, preto máte pri ďalšom pokuse možnosť zmeniť svoj postup v jednotlivých krokoch vstupom do časopriestoru. To môže zachrániť obetovaných priateľov aj zjednodušiť progres. Takto sa napokon skôr či neskôr dopracujete k záveru, ktorý môže byť lepší alebo horší. A potom sa dozviete, čo sa po tom všetkom stalo s jednotlivými postavami, ktorých osud závisí aj od vás. Celkovo to napokon tvorcovia ustáli celkom slušne.
Okrem toho hra ponúka ešte Free play mód, kde vás ale nič nové nečaká, len sa môžete voľne pohybovať v ľubovoľných lokalitách. Zbierate suroviny, je zahrnutá základná výroba, zbrane, radiácia, občas nepriatelia. Teda princíp niektorých survival hier, kde sa tvorcovia neunúvali dať tomu všetkému hlbší zmysel. Tu si môžete nastaviť aspoň udalosti (prevzaté z príbehu), počasie, zbrane a perky.
Nepozerá sa na to zle, ale nie je to špičková grafika. Niektoré úseky a miesta vyzerajú výborne, mnohé iné priemerne a najmä počas tmy je to slabšie. Naopak v dobre osvetlených pasážach sa tvorcovia viac pohrali s vizuálnymi efektmi. Snaha vytvoriť autentické prostredie Černobyľu sa cení, ale sú to len vybrané úseky a nie masívna zóna, ktorá by bola spracovaná do detailov. Atmosféra je však slušná a viac sa s tým všetkým zžijete, keď si ponecháte už spomínaný ruský dabing. Nie je najhorší, i keď skôr poloprofesionálny.
Predtým ako sa do tejto hry pustíte, treba si uvedomiť, že to nie je nový S.T.A.L.K.E.R. Je tu síce priestor aj pre akčné momenty, ale ide predovšetkým o survival s manažmentom základne a tímu s paranormálnym príbehom. Niektoré prvky, ako je vyšetrovanie a analyzovanie poznatkov v štýle Sherlocka Holmesa a psycho výjavy, môžu byť pre niektorých hráčov menej zaujímavé, dokonca trochu otravné. Ale tvorcom sa rôznorodý obsah podarilo udržať v zmysluplnom celku a tento výlet do rádioaktívnej oblasti nie je márny.