LOST AT SEA |
LOST AT SEA |
Otázka času a pominuteľnosti je jedna z tých, ktorú si položí každý aspoň raz za život. Lost at Sea hľadá odpoveď pri sledovaní životnej púte matky, dcéry aj manželky skrývajúcej sa v jednej osobe a postaví vás zoči-voči strachu a trápeniam v týchto úlohách. Práve preto je cesta ostrovom vnútorných monológov Anny v dokonalom kontraste s hravou farebnosťou sršiacou z jednoduchého vizuálu. A hoci mechanikami vás hra isto neohúri, jej poetická dvojhodinová prezentácia myšlienok vás pohltí.
Pútavý príbeh je to, vďaka čomu vás hra udrží pri obrazovke, a práve preto je najlepšie zdolať dielko štúdia Fizbin na jeden záťah. Hra vám síce zaberie maximálne tri hodiny, no útržkovito prerozpráva celý životný príbeh. Z menu do hry sa s morským vánkom na vlnách prenesiete na záchranný čln. Čln, ktorý je vašou jedinou nádejou na záchranu samej seba. Osamotená Anna sa totižto ocitá na mori a smeruje k pevnine, na ktorej si už z diaľky možno povšimnúť vysoko sa týčiacu nákladnú loď uprostred ostrova. Tu sú na vás vychrlené všetky základné mechaniky v podobe kompasu, hľadania predmetov a taktiež strachu. A po náhlom strete s pevninou sa ocitnete priamo na pláži, kde už to máte pod kontrolou.
Na ostrove sa nachádzajú štyri hlavné tematické oblasti nazvané štádia života a ich skúmaním sa dozviete viac o Anninom príbehu. Poslednou, piatou oblasťou je práve loď uprostred ostrova zahalená nepreniknuteľnou temnotou, ktorá neustále dominuje na obzore. V každej zo štyroch základných oblastí sa nachádzajú štyri rôzne útržky z každodenného života Anny, siahajúce od uvažovania nad detstvom, až po starobu. Tieto útržky vám poskytnú istú nedokončenú myšlienku či rozjímanie protagonistky nad jej vlastným životom. A vaším cieľom je hľadaním a riešením hlavolamov a úloh naprieč celým ostrovom nájsť predmety, ktoré sa viažu k nedokončeným fragmentovaným útržkom. K hľadaným predmetom vám ukáže cestu práve kompas.
Anna má kompas neustále v ruke, môžete ho kedykoľvek vytiahnuť alebo schovať a bude slúžiť ako náhrada mapy či vysvietenej cestičky za ďalším progresom. Kompas vám taktiež ukazuje, aké predmety ste už našli a koľko vám ich ešte zostáva. Na spodnej časti kompasu je uvedených päť štádií života a na vrchnej časti vidíte štyri fragmenty. Strelka kompasu vás vždy nasmeruje k predmetu, ktorý sa viaže k vami zvolenému predmetu. Dokopy vás čaká 16 hlavolamov a predmetov, ktoré musíte získať.
Puzzle nie sú nijako náročné, no napriek nápaditosti musím vytknúť repetitívnosť a podobnosť niektorých úloh. Medzi unikátnejšie zadania patrilo napríklad pretekanie sa po pláži so stopami chodidiel, či nutnosť tie isté chodidlá, odrážajúce vaše pohyby, navigovať cez prekážky. Rovnako si vyskúšate aj praskanie balónov či drobné platformové pasáže. Odmenou vám je žiarivá guľa skrývajúca hľadaný predmet, ktorý sa opätovným dotykom fragmentovaného útržku zmení na krátke rozjímanie Anny.
Zbesilé preháňanie šialene pomalým tempom vám však bude znepríjemňovať váš strach. Veľká, na fialovo žiariaca guľa pripomínajúca očnú buľvu, okolo ktorej sa zhromažďuje podivná temnota čiernych vlákien, vás bude na vašich potulkách naháňať a snažiť sa o váš knokaut. To, že sa temnota k vám blíži, budete môcť okrem spozorovania tejto obludy zistiť tak, že krásne slnečné pláže sa zmenia na chladnú noc. Taktiež vám bude v blízkosti príšery nápomocný kompas zahalený v čiernom tieni či nabielo svietiaci krúžok, signalizujúci bezpečné oblasti.
Prvé, nečakané stretnutie so strachom, bude určite napäté a môžete aj spanikáriť. Avšak po druhom či treťom strete si uvedomíte otravnosť tohto monštra, ktoré sa objavuje náhodne a keď vás doženie, spôsobí vaše premiestnenie k poslednej bezpečnej oblasti. To, samozrejme, vyvolá zdĺhavú animáciu prebúdzania sa a frustráciu z opätovaného maratónu cez pol ostrova. Avšak zistíte, že jestvuje aj iný spôsob, ako sa otravnej mechaniky zbaviť, a to symbolickým postavením sa strachu čelom. Pohľad strachu rovno do očí vyvolá jeho zmiznutie.
Nazhromaždenie všetkých predmetov konkrétneho štádia života vyvolá tmavú chladnú noc. Obavy z návratu obludy však môžete ponechať nedotknuté, nakoľko sa vám zjaví iba žiarivá guľa svetla. Táto guľa nádeje vám po každom splnenom štádiu posvieti až k týčiacej sa lodi, kde postupne odštiepite kus po kuse z temnoty obklopujúcej vrchol.
Každé štádium života skrýva emotívny kus Anninho života v inom prostredí, od prerastených hračiek, až po chaotický dom rodinného dospeláckeho života. Na ostrove preskúmate nádherné, farbou sršiace scenérie s pokojným hudobným podtónom. Rozhorúčené, piesočnaté pláže tiahnuce sa pozdĺž celého ostrova, ktoré však vyvolajú Annin strach spojený s vodou a to spôsobí po priblížení stratu vedomia. Svetlo prenikajúce pomedzi koruny stromov či drobné vodopády pridávajú na ilúzii krásy tohto ostrova vašej mysle. Krásny vizuál však kazí „filter prepálenosti” čo spôsobuje extrémne vysoký jas vytrhávajúci z pohlcujúceho príbehu. Minimum grafických nastavení v tejto oblasti nijako nepomáha a hra má tendenciu pôsobiť občas trhane. To však môže byť spôsobené veľmi neresponzívnou chôdzou, či nie úplne hladkou kamerou pri rozhliadaní.
Napriek všetkým technickým nedokonalostiam je Lost at Sea zážitok, do ktorého sa veľmi ľahko ponoríte najmä vďaka silnej spleti príbehov zo života a pokojnému, charizmatickému hlasu Anny, prezentujúcej svoje vnútorné monológy. Ťažké témy životných skúšok či straty opísané až neobyčajnou poetickosťou zažijete najlepšie počas jedného sedenia za počítačom. Ak teda máte radi smaženie na virtuálnom slniečku a prebytočné balíčky vreckoviek pri dojatí, tak je Lost at Sea práve pre vás.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Headup Games / Studio Fizbin Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|