GREAK: MEMORIES OF AZUR |
GREAK: MEMORIES OF AZUR |
Sú videohry, ktoré neprinesú nič nové a prakticky používajú koncept, čo sme hrali a videli snáď tisíckrát. Ale keď vás hra chytí svojou prezentáciou a zaujímavou hrateľnosťou, neriešite, či ste niečo podobné niekedy okúsili, alebo či tvorcovia znova využívajú zaužívané štandardy. Dnes už ostrieľaný distribútor Team 17 má v poslednom čase čuch na dobré projekty, a tak sa nečudujem, že si zobral pod svoje krídla chytľavú fantasy skákačku Greak: Memories of Azur od nie príliš známeho vývojárskeho štúdia Navegante Entertainment.
Greak: Memories of Azur je rolovacia hopsačka pre jedného hráča spracovaná v ručne kreslenej grafike. Greak je meno hlavnej postavičky a najmenšieho z troch súrodencov. Patrí k magickej rase zvanej Courines, ktorá je neustále pod útokmi nepriateľskej frakcie Urlags. Keďže boje medzi týmito dvoma rasami prebiehajú už pekne dlho, Courines to pomaly vzdáva a začína unikať z vlastných krajín. Hlavnou úlohou Greaka je nájsť svojho brata Raydela a sestru Adaru a následne ujsť z krajín Azuru pomocou vzducholode.
Už hneď na začiatku si všimnete okrem detailnej grafiky zaujímavý systém ovládania. Totiž aj keď ide o sólo hru, na starosti budete mať 2 až 3 postavičky naraz, ktoré ovládate v tom istom čase a hra vás doslova núti hrať takýmto spôsobom. Titulný Greak je šikovný s mečom, vlastní kušu so šípmi a ovláda dvojitý skok. Po skúške základných pohybov a útokov sa k vám pridá sestra, ktorá vie dočasne poletovať a strieľať magické projektily. Neskôr sa pripojí Raydel, ktorý ponúkne okrem meča a štítu aj hák na zdolávanie ťažko dostupných miest.
Tlačidlá pohybu, streľby a skokov sú pre každú postavičku rovnaké a pomocou ďalších tlačidiel sa viete prepínať medzi postavami a koordinovať ich pohyby, čo sa vám značne zíde pri riešení hlavolamov. Keď však držíte vami vybrané tlačidlo, hrdinovia robia všetky úkony súčasne, i keď ich vlastnosti moju rozdielny efekt. Napríklad Greakov dvojitý skok je rýchly, ale Adarinine poletovanie, ktoré sa dá, mimochodom, ovládať do strán, je pomalšie. Avšak ostatné pohyby sú pekne plynulé ako celá hrateľnosť, takže taká synchronizovaná cesta naprieč levelom vám s oboma postavami skráti čas. Za zmienku stoja obranné úskoky, ktoré vám pomôžu ľahko sa vyhnúť nepriateľom a aj poraziť určitých bossov. Vaše bojové vlastnosti, ako aj zdravie, si budete môcť neskôr, pochopiteľne, vylepšiť po splnení konkrétnych úloh alebo hádaniek.
Po úvodnej úrovni sa dostanete do hlavného tábora, v ktorom budete nielen získavať od postavičiek jednotlivé úlohy, ale aj môžete nakúpiť či predať potrebné predmety a vylepšiť inventár či zbrane, uvariť si uzdravujúce jedlá alebo si len tak pospať či si podebatovať s obyvateľmi a dozvedieť sa niečo viac o faune a flóre krajiny Azur. Jednotlivé úlohy sú zväčša jasné a spočívajú v typickom „choď a prines/odnes".
Hlavným platidlom sú drahokamy, ktoré vypadnú z nepriateľov po ich porazení a nájdete ich tiež v rôznych skrytých truhliciach, ako aj v uzavretých debnách. Za tie si v tábore viete kúpiť rôzne uzdravujúce elixíry, vylepšenia zbraní, teleportovanie sa na určité miesta na mape (pomocou monolitov v úrovniach), a keď stretnete na svojej ceste naprieč krajinou pútnika, dokážete prísť s väčším počtom drahokamov ku vzácnym predmetom. Vašou neoddeliteľnou súčasťou bude aj magická kniha, kde si okrem jednotlivých detailne rozpísaných úloh a raritných predmetov viete pozrieť mapu a pozície vašich postavičiek. V tábore si dokážete taktiež uložiť pozíciu hry, ako aj v určitých častiach levelov. Avšak kamene na ukladanie pozície sú roztrúsene v jednotlivej úrovni neraz veľmi riedko a ľahko sa môže stať, že sa ocitnete v sérii tuhých situácií a save point nie a nie nájsť.
Zaujímavý je tiež prístup tvorcov ku konceptu tvorby uzdravujúcich predmetov. Počas vašej cesty naprieč rôznymi prostrediami narazíte na rôzne kríky či malé stromčeky, na ktorých rastú rozličné plody. Dokážete ich zbierať, vložiť si ich do inventára a v kotloch roztrúsených po krajine, ako aj v tábore kombinovať po troch a vytvoriť si tak efektívnejšie uzdravovacie jedlá a maškrty. Ale môžu vás pomýliť aj zhnité plody, ktoré pri spracovaní a skonzumovaní čo-to zo zdravia uberú. Nájdené plody či uvarené jedlá viete tiež predať a získať za ne drahokamy. Každé uvarené/upečené jedlo má v inventári napísané, koľko bodov vám pridá ku zdraviu.
Váš inventár bude váš kamarát, keďže každý predmet sa vám skôr či neskôr zíde na vašej ceste za slobodou. V inventári sa ľahko pohybujete, viete jednotlivé predmety podľa potreby spracovať alebo vyhodiť a neskôr sa po ne vrátiť. Výhodou je, že každá postava ma samostatný inventár, takže si môžete položky v nich lepšie prerozdeliť.
Ručne kreslenú grafiku si užijete hlavne v jednotlivých úrovniach, kde pozadie krásne ladí s popredím a vytvára tak nielen malebnú krajinu, ale aj rozprávkovú atmosféru. Avšak väčšina levelov je pomerne temných, od hororových jaskýň či barín až po temné upršané lesy a hrady. V každom z nich nájdete slušný počet hádaniek a hlavolamov, kde musíte väčšinou využiť dve postavy súčasne alebo postupne. Napríklad s jednou si spravíte fakľu a pomocou druhej postavičky musíte rozhýbať pomocou pák výťah. A to tak, aby sa postavička včas dostala k ľadovej bráne, ktorú musíte rozpustiť skôr, než fakľa dohorí. Väčšina hlavolamov je založená na základe pohybu pák, ale nájdu sa aj také, kde musíte postavičky presúvať napríklad po vode alebo preskákať po lanách či lomiť svetelné lúče. Hádanky sú skôr zábavného charakteru a aj keď miestami vyžadujú presnosť a trpezlivosť, nikdy vám nepokazia chuť z hry.
Samozrejme, nepriatelia na vás číhajú na každom kroku a neboja sa oživiť po vašom návrate na danú pozíciu. Nájdete tu typických zombíkov, mačkovité šelmy, otravných vtákov, ale aj bojovníkov, ktorí na vás hádžu rôzne typy projektilov a ľahko sa vedia vyhnúť vašim útokom. Výhodou je, že postavička, ktorú práve neovládate, sa dokáže sama o seba postarať a brániť sa proti nepriateľom, aj keď je mimo záberu. Vždy, keď na ňu niekto zaútočí, hra vás na to upozorní detailnou kamerou na postavičku. Rôznorodí bossovia nie sú nároční, keď prídete na to, akým vzorcom sa pohybujú a útočia. Dajú sa dokonca poraziť aj dvoma postavami súčasne, keď máte šikovné prsty na gamepade, ktorý na túto hru rozhodne odporúčam.
HUD nie je ničím výrazný, ale informuje vás so základnými informáciami, ako napríklad o tom, ktorú postavičku práve ovládate, vaše zdravie a podobne. Osobne ma veľmi nezaujal jednoduchý dizajn jednotlivých postavičiek, ale rešpektujem snahu tvorcov vytvoriť svojský fantasy rozprávkový svet. Okrem ručne spracovaných animácií vás do deja a príbehu vtiahne živá symfonická hudba, ktorá pomocou kvalitného zvuku vylepší zážitok z hrania.
Greak: Memories of Azur má všetky predpoklady stať sa top indie hrou roka, aj keď na stôl neprináša nič nové a nemusí svojou náročnosťou sadnúť každému. Každopádne, keď sa do toho pustíte, čaká vás zábavné putovanie so sympatickými súrodencami a výzvami pri ich záchrane.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox One Switch Xbox Series X|S PS5 Vývoj: Team 17 / Navegante Entertainment Štýl: Akcia | |
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|