TALES OF ARISE

TALES OF ARISE

8.5

Boj za slobodu a muž so železnou maskou

Recenzia na PS5 verziu

Séria Tales nemá asi toľko fanúšikov ako Final Fantasy či Dragon Quest, ale patrí medzi stálice žánru JRPG. Za 25 rokov dokázala vyprodukovať solídnych 16 hier a je celkom prekvapivé, že na najnovší diel Tales of Arise si autori vyhradili oveľa viac času. Považujú ho za „mäkký reštart“ série: obsahuje osvedčené princípy, zároveň sa však hrá aj s viacerými novinkami a jemnými zmenami v systéme. Je to svieža akčná RPG a jej príbeh sa rozhodne nemazná a dokáže vyletieť do riadnych výšin.

A príbehom všetko začína a končí. Je tu masívna porcia, ktorá hneď od začiatku seká pár mega-animácií ako z animé, dej uháňa šialene vpred a predtým ešte malé intro nastolí esenciálny rozdiel medzi dvomi rasami s trpkým pozadím. Pred 300 rokmi sa dovalila vyspelejšia civilizácia Rena na istú planétu Dahna obývanú menej pokročilou rasou. Výsledkom je razantný nepomer síl: Rena napadla balans, obydlia i pokoj domácich a urobila si z nich otrokov na generácie vopred. Preto sa nečudujete, keď sa úvod viaže k hrdlačeniu v baniach, kde menší jedinci makajú pre zlovestných väčších. Všetko sa začína meniť v momente, keď chlapík v železnej maske prejaví istú formu odporu a do toho sa naháňa na neďalekom vlaku partia rebelov s vojakmi. Ich cieľom je náklad v podobe mocnej žienky Shionne s vlastnou kliatbou: kto sa jej dotkne, dostane ranu bleskom.

Tales of Arise má šesť výborne napísaných postáv, no treba ich spoznať postupne. Aj chlap v železnej maske dostane svoje meno (Alphen) a scenáristom odpustíte klasický trik s amnéziou. Druhá postava (Shionne) patrí k opačnej rase a vzniká medzi nimi nádherný vzťah, ktorý sa oplatí sledovať. Nie je to klasická lovestory, ale premyslené puto a cesta naprieč svetom spája aj kvázirivalov. Do putovania sa zapojí aj pár ďalších postáv, ktoré sa radia do škatuľky japonských archetypov: búchač, čo by bil všetko a všade alebo dôverčivá deva, ktorá chce potlačiť prvotný konflikt a verí v koexistenciu strán. Ale čaká vás pekná porcia dialógov, kde sa ich vstupy či motivácie vysvetľujú. Dualita civilizácii sa ukáže byť obrovská devíza, celý scenár sa točí okolo nej zhruba do polovice hry.


Potom naberie tempo a úplne iný smer, až vás otočka prekvapí. Na začiatku sa venuje vážnym témam ako otroctvu, depresii a neľahkému údelu v utláčanej spoločnosti a druhá polovica je epická cesta, ktorá pôsobí ako vystrihnutá z inej hry. Môžete to brať ako pozitívum: scenáristicky dve odlišné hry v jednom celku, ktoré spájajú akurát dobré postavy.

Otázne sú však ďalšie atribúty, ktorými vás chce Tales of Arise osloviť. Samotný svet, to nie sú iba dve civilizácie, ale niekoľko veľkých regiónov na prebádanie. Hra je síce pomerne lineárna, ale rešpektuje, že si chcete občas užiť lokalitu natoľko, že odbočíte z príbehu, venujete sa vareniu, farmingu, vedľajším úlohám a bojom. Nie je problém využiť ani rýchle cestovanie pre potrebné návraty – i keď samotný dej uháňa relatívne rýchlo vpred.

Svet rešpektuje odlišné regióny i duality civilizácií – takže občas sa stredoveké témy miešajú s mágiou i modernými technológiami. Uháňajú tu vlaky ako na Divokom západe naprieč kaňonmi a tam hore vo vesmíre možno prebiehajú sci-fi boje. Pätica regiónov je však výborne vytvorená aj vzhľadom na kolorit kultúry, ľudí a ich odlišnosti. Užijete si tu jednotlivé exteriéry, solídne pripravené bludiská i bossov, ktorí tasia rozličné prekvapenia a nebezpečné kombinácie elementov. Budete objavovať jaskyne, brodiť sa snehom, vodnými oblasťami a nebudú chýbať slepé cestičky s pokladmi. Dizajn prostredí je košatý, hoci má priamočiary základ, občas máte kam odbočiť a napchávať si vrecká predmetmi.

Ako správna akčná RPG má Tales of Arise veľkú porciu bojov. Pri strete s nepriateľom alebo potrebnej akčnej sekvencii sa z putovania po svete prepnete do bojovej obrazovky. A akcie tu prebiehajú pekne v reálnom čase, žiadne ťahové bitky so striedaním poradia. Postavy majú pre seba aj väčšiu voľnosť pohybu – naplno sa možno posúvať po bojisku, nie iba vpred-vzad po jednej trajektórii. Útočíte podľa potreby a striedate základný úder (sčasti nečakane namapovaný na tlačidlo R1) a staré známe techniky či špeciality menom Artes. Každá postava má svoje vlastné, nedajú sa používať donekonečna, obsahujú totiž vlastný časovač. Keď niečo miniete, budete čakať, kým sa vám nenabije a príde ku cti znova. Ale základný úder, obrana či protiútok vám vystačí na preklenutie času, kým je Artes opäť k dispozícii. Váš cieľ v boji je ale aj skladať údery, reťaziť ich na kombá a byť čo efektívny aj pri hľadaní slabín súperov.

Okrem reťazenia úderov cez vlastné zásahy sa môžete postarať aj o rázny záverečný úder Boost Strike. Novinkou Tales of Arise je aj delenie zdrojov. Napríklad časť kúziel využíva iné body ako liečiace – tie majú samostatné Cure Points. Tým pádom útočné kúzla môžete využívať naplno, ak máte dosť zdrojov a nemusíte sa báť, že sa nebudete vedieť vyliečiť v správnom čase. Ale na druhej strane treba brať ohľad aj na Cure Points a liečiteľov, aby sa nevytrieskali napríklad v súboji s bossom príliš skoro.

Samozrejme, každá postava má iné zameranie a iné možnosti. Ovládate pritom iba jednu a tej druhej sa dajú zadať príkazy alebo ju čo najlepšie pripraviť do akcie. Odlíšenie postáv je potom využité aj na ich vývoj cez tzv. tituly. Tieto minivývojové stromy vám dávajú nové schopnosti od akčných, akrobatických až po zmenšenie času na vyvolávanie mágie. A nechýbajú ani unikátne chuťovky pre odlíšenie povolaní a od iných postáv – Alphen môže nasadiť kamikadze úder a časť HP premení na akciu. Kisara má štít ohromnej veľkosti a defenzívnych možností. Law preráža defenzívu v prospech hrubej sily a Shionne sa sústredí na uzdravovanie v správnom čase. Vývojové grafy a Skill Points treba investovať raz za čas a výrazne ovplyvnia smerovanie partie. Balans medzi postavami je istým spôsobom daný, ale zloženie vlastností a schopností určíte sami.

Vstrebávanie deja i postáv, objavovanie sveta, civilizácii a rozmanitých regiónov a investícia do boja či postáv, to sú hlavné devízy Tales of Arise. A to sa k nim ešte radi prikmotria ďalšie elementy z oblasti vedľajších aktivít. Sú tu nepovinné úlohy, ktoré vám umožnia rozšíriť svoje skúsenosti, nájsť bojové taktiky na tuhších nepriateľov, získavať ďalšie zdroje a ponoriť sa naplno napríklad do varenia alebo rybárčenia. Osobne nie som vášnivý kuchár či rybár, ale systém rybačky v mnohých jazerách naprieč krajinami je celkom chytľavý – a je to fantastický žrút času medzi bojmi.


Grafika Tales of Arise sa nepachtí za najvyšším rozlíšením či efektmi. Málinko rušivé sú len animácie, ktoré by uživili vyšší framerate, resp. je cítiť rozdiely medzi engine pasážami a animáciami, ale postupne sa vytrácajú a prechodov je menej. Recenzovaná PS5 verzia pomáha najmä načítavaniu dát, netreba od nej čakať dramaticky odlišný zážitok v kontexte engine či sveta. Ale po estetickej stránke možno grafiku chváliť – od prvých chvíľ a depresívnych baní cez malebné prostredia v regiónoch až po dynamický dej vo finále, stále sa môžete tešiť na nové zábery, premyslené sekvencie i fajn atmosféru. K tej dopomáha aj hudba či dvojica dabingov – japonský donesie dobrý štandard, na výber je aj solídny anglický. Replík je tu neúrekom, ide o pomerne utáranú hru s desiatkami animácií.

Tales of Arise sa tento rok rysuje ako jedna zo spoľahlivejších až najkvalitnejších JRPG. Pravda, hráčom plní rôzne očakávania: má dobrý svet, príbeh i postavy, chytľavé akčné pasáže a hra výborne odsýpa. Sú tu isté zmeny v hrateľnosti, ale nie je to úplná revolúcia. Na druhej strane, fanúšikovia sa potešia a je tu veľká šanca, že kvality tejto série konečne docenia aj noví hráči.


napísal Korec 19.10.2021
Páči sa mi! (+2)
8.5
Vo svete
8.7
Ohodnotiť
TALES OF ARISE
+ príbeh ako z dvoch hier, ale s dobrým tempom
+ solídne napísané postavy a ich vývoj
+ pekný svet a chuť objavovať ho
+ kvalitný súbojový systém a kopa možností
+ esteticky zaujímavá grafika
- príbeh nie je úplne konzistentný


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One
PS5
Xbox Series X|S

Vývoj: Bandai Namco / Bandai Namco
Štýl: RPG
Dátum vydania: 10. september 2021
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29297)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
KOMENTÁRE
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk