FARADAY PROTOCOL |
FARADAY PROTOCOL |
Som presvedčený, že minimalistikou kričiaci, retro-futuristický Faraday Protocol vznikol ako ľúbostný list venovaný fanúšikom série Portal, ktorý bol taktiež doplnený o glorifikáciu istých prvkov architektúry z rebootu Prey či Hviezdnej brány. Okúzľujúco pozlátená zbierka 3D hlavolamov potrápi vaše mozgové bunky v závislosti od vašej trpezlivosti a kreatívnej vynaliezavosti na 3 až 4 hodiny. Okrem umelej inteligencie Iris, známej aj ako Glados 2.0, sa dočkáte hlavnej postavy hlasom pripomínajúcej Terminátora a taktiež postupne vykresleného príbehu, ktorý je pútavejší, ako sa spočiatku môže zdať.
Archeológ Raug Zeekon, taktiež známy ako pôvabne znejúci Arnold Schwarzenegger, pri skúmaní hlbokého vesmíru narazí na signál vychádzajúci z opustenej, hviezdu obiehajúcej planéty. Extravagantne futuristická, čisto biela vesmírna loď pristane v komplexe pod holografickou kupolou a umelá inteligencia vás privíta v takzvanom Opise. Opis, ako sa v priebehu hry dozvieme, slúžil na trénovanie umelo vytvorených bytostí SCOM v umení kolonizácie nových svetov. História tohto sveta je poodhaľovaná len krátkymi a občasnými replikami od spomínanej umelej inteligencie alebo Rauga, ktorý si priebežne spraví záznam do osobného denníka. Avšak príbeh, hoci stroho prezentovaný, prináša najmä pri konci hry zaujímavé myšlienky aj odhalenia, ktoré stojí za to vypočuť si osobne, a preto by som ho radšej ďalej nerozoberal.
Po príchode do komplexu si môžete povšimnúť tri obrovské, vysoko sa týčiace pyramídy známe ako Ziqquraty. Práve tieto pyramídy budú hlavným bodom programu pri prechádzaní hrou a budú obsahovať zbierky hlavolamov čakajúcich na vyriešenie. Po krátkej prechádzke lesíkom skrytým pod kupolou Opisu sa promptne vydáte do jednej z pyramíd, ktorá okrem zovňajšku aj zvnútra pripomína starú dobrú Hviezdnu bránu, nakoľko inšpirácia egyptskou či dokonca aztéckou architektúrou bije do očí. Rovnako sa však táto inšpirácia dá nájsť aj v jazykolamoch v podobe názvov či mien postáv. Ziqqurat vám po vstupe predstaví prvé herné mechaniky a naučí ako sa s hádankami popasovať. Pod pojmom „naučí “ si však skôr predstavte hodenie do vody bez akejkoľvek predchádzajúcej skúsenosti s plávaním. Hra totižto priestorom na tutoriál neplytvá a extrémne rýchlo rastúca náročnosť hlavolamov jej taktiež cudzia nie je!
Pri hlavolamoch používate Bia-Tool blaster, ktorý však nemá žiadne útočné, ale iba energiu nasávajúce a vypľúvajúce schopnosti. Tie sú inteligentne využívané pri riešení úloh, kedy z egyptsky-inšpirovaných kanopických váz nasávate či už oranžovú alebo modrú energiu, ktorá celé hlavolamy rozhýbe. Obe energie v podstate umožňujú vedenie signálu, respektíve sú jeho zdrojom. Oranžová energia nabije ktorýkoľvek kanopickú vázu a ten potom funguje ako zdroj energie. Modrá na druhej strane predstavuje skôr vodič alebo kábel z budúcnosti, ktorý spojí rozpojené časti vyspelého mimozemského obvodu a umožní tak, aby cez dané spoje energia prechádzala. Tieto počiatočné rébusy však naberajú na komplexnosti, a to napríklad vďaka bariérovým priechodom, ktoré nedovolia prejsť medzi miestnosťami s blasterom nabitým jednou z dvoch energií. Taktiež sa objavia aj špeciálne modré/oranžové mosty, po ktorých sa dá prejsť len so správnou energiou v blasteri.
Takto si spokojne prejdete celou pyramídou s približne pätnástimi výzvami. Všetky sa odohrajú v žiarivo pozlátenom prostredí s minimalistickou architektúrou. Obrovské, takmer každú miestnosť zdobiace zlaté sochy, skutočne pripomínajú Egypt. Detaily, ako maľby, akési historické stojany a stĺpy obalené vo futuristickej technológii, len viac umocňujú pocit, že ste sa stratili niekde v Goa'uldskej vesmírnej lodi. Potom vám už stačí iba preskákať zopár vysúvacích sa platforiem, nadstaviť zopár schodov alebo dokonca vyskákať zo dve-tri energetické trampolíny a budete mať pocit, že ste si už svoje odohrali! Avšak dedikovaného platformovania v hre nájdete skutočne veľmi málo. Po Quality-of-Life update, ktorý mnoho platformovania pretransformoval na puzzle, zjednodušil úseky alebo zosynchronizoval vysúvanie platforiem, sa tak frustrácia zo skákania znížila skutočne na minimum.
Keď si však budete myslieť, že po opustení prvej pyramídy nastane koniec čoraz náročnejšieho bludiska, ste na omyle. Logické úlohy sa totiž vo vonkajšej časti Ziqquratu ešte len rozbiehajú! Tu prichádzajú najfrustrujúcejšie chvíle s pretáčaním hranolov s piatimi rôznymi symbolmi. Musíte objaviť správne kombinácie natočenia, istý počet otočení alebo samotné zoradenie symbolov. Tu som už skutočne narazil na dno kreativity mojich dvoch mozgových buniek, a preto som sa znížil k metóde pokus-omyl pri každom hlavolame. Hra vás totiž ani len trochu nenasmeruje a vy budete musieť na všetky mechaniky prísť sami. Na jednej strane je to dobré pre rozvoj myslenia, avšak keď už melie váš mozog z posledného, pripadá vám absencia tutoriálu o to viac iritujúca. Sám som v niektorých miestnostiach sedel bezradne nad klávesnicou a ani za svet som nevedel pochopiť, čo mám urobiť.
Poslednou pyramídou bude potom rozpadajúca sa budova, ktorá obsahuje kombináciu energetických aj symbolových hlavolamov a predstaví tak všetky výzvy v jednom komplexe. Čakajú vás tu plochy, ktoré budú vaše energetické strely odrážať do potrubia a nájdu tak hľadaný cieľ, ďalšie trampolíny viazané na modrú alebo oranžovú energiu a aj zložité panely plné symbolov, ktoré potrebujú správne usporiadanie. Zaujímavým prvkom v hre sú aj tajné miestnosti, ktoré sa otvoria stlačením zapatrošeného tlačidla. Drobný otvor v stene vám potom odhalí jeden zo 16 zberateľských predmetov, z ktorých niektoré sú priamo z hry a iné odkazujú aj na vývojárov Red Koi Box.
AI Iris vám pri konci tohto rozpadajúceho komplexu podrobnejšie vysvetlí pozadie príbehu okolo Opisu a ukáže aj poslednú lokáciu, do ktorej sa pozriete. Toto sivé futuristické, Matrix pripomínajúce prostredie je vizuálne minimalistické, ale o to viac mysteriózne. Škoda, že tejto časti, kde sa nielen dozvedáme najviac z príbehu, ale sme aj obklopení pútavým vizuálom, sa v hre zmyslovo nabažíme iba na zopár minút. Väčšou ranou je potom aj fakt, že práve vo finálnych leveloch hra veľmi trpí prepadmi snímkovania, kedy sa dostanete zo stabilných 60 aj na 15. To vás z epickej atmosféry úplne vytrhne a iba priloží do ohňa frustrácie z puzzlov.
Ak čakáte prvky skákačiek, platformovanie či nejaký parkour, tak vás hra sklame iba nie veľmi efektívnym šprintom a okrem detsky vedeckej pištoľky sa iných mechaník ani špeciálnych schopností nedočkáte. Preskáčete si maximálne tie dve-tri platformy a tam vertikálny pohyb hrou končí. Komplexné mechaniky tak nájdete jedine v samotnej zložitosti hlavolamov. Žiadne voľné chodenie, bonusový obsah, ktorý by odhalil zaujímavý svet alebo iné mechaniky hra neponúkne. To je však na jednej strane asi aj dobre, lebo titul ani z ďaleka nepôsobí ako príliš veľké či nezvládnuté sústo pre vývojárov. Zábave potom napomáha aj fakt, že hra pri veľmi komplexných a frustrujúcich rébusoch vždy trochu pozmení formulku a vy tak nájdete novú motiváciu hlavolam prelúskať.
Faraday Protocol dokonale zapadá do línie puzzle hier s mysterióznym príbehom z pohľadu z prvej osoby. Avšak napriek tuctovo znejúcemu opisu z úvodu sa medzi kvantom hier tento šperk určite nestratí. Určite oceníte aspoň pútavý, minimalistický retro-futuristický vizuál s nádychom Egypta a Hviezdnej brány. Kreatívne puzzle a ich riešenia zabavia a tajomstvá fiktívneho sveta vedeného Zlatou radou a geniálnou AI prebudia vo vás dušu vesmírneho archeológa. Nasaďte si teda pri sprievodnom dabingu Terminátora svoj mimozemský klobúk, vezmite do ruky pew-pew blaster vytratený zo Star Treku a vrhnite sa s rozpálenými mozgovými bunkami do pozláteného sveta Opisu.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Switch Vývoj: Deck13 Interactive / Red Koi Box Štýl: Logická
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|