GAME BUILDER GARAGE

GAME BUILDER GARAGE

8.0

Zabavte sa vytváraním vlastných hier

Recenzia na Switch verziu

Najnovší titul Nintenda spadá do kategórie editorov hier. Podobne ako Dreams na PS4, Super Mario Maker či iné chuťovky vám umožní najprv si niečo zahrať a potom naplno tvoriť. Ideálny titul pre mladších, aby pochopili ako funguje dizajnovanie hier, ale prekvapivo si môžu osvojiť základy tvorby a editovania aj starší. Je to vlastne editor, ktorý predkladá programovanie vo vizuálnom prevedení, ale nebude vás učiť kódovanie.

Game Builder Garage má ideálnu štruktúru. Jeho séria tutoriálov vám zaberie zhruba 8 až 10 hodín a učí vás tvoriť hry rozmanitých štýlov a žánrov. Je rozdelená tak, že vás najprv učí programovať rozličné hry. Každá spadá do iného žánru: od relatívne jednoduchej minihry, kde sa naháňajú dve postavičky a na ich hlavy môžu padať nejaké lopty cez reálne behačky, akčný titul a napokon pretekárska hra. Aby ste nemuseli programovať hru na jeden záťah, každá je rozdelená na niekoľko cca 10- až 15-minútových epizód. A každá vás učí iný aspekt hry.

Zoberme si hneď prvú minihru s dvomi postavičkami, ktoré sa môžu navzájom dotknúť, zničiť a potom sa tá postavička objaví opäť na originálnom mieste a hra pokračuje. Hra vás teda učí, že najprv si musíte postaviť layout levelu. Napríklad aj také detaily ako položiť dve-tri steny. Každá potrebuje istú dĺžku, smer a možno ich kopírovať, čím sa proces mierne uľahčí. Alebo rohy i plošiny rôznej dĺžky (nechcete mať všetky rovnaké, nech je behanie aspoň trošku napínavé). Potom si zvolíte začiatočné miesto postáv. V ďalšej lekcii sa naučíte tvoriť veľkosti postáv a ich atribúty: že sa môžu niekoho dotknúť a sú deštrukčné. Zaujímavejší je aspekt, že sú zároveň zničiteľné, t.j. keď sa ich dotkne iná postava (to je pointa minihry, ide o ich naháňačku) alebo iná prekážka. A tak do levelu pridáte aj pár chŕličov lôpt a zaradíte im takt, v akom majú pľuť lopty. Postavy sa im neskôr budú vyhýbať, lebo inak opäť štartujú na začiatku.


Nejde o hranie, ale tvorbu. Väčšinou ani nebudete hrať po sebe hry, ale napredovať v ďalších lekciách a učiť sa ďalšie dizajnové prvky. Okrem základných lekcií sa oplatí sledovať aj minitutoriály, ktoré vás paralelne aj učia iné funkcie v niekoľkominútových brífingoch. Každá hra a najmä žáner si pýta niečo iné. Keď sa snažíte vytvoriť arkádu s povahou pinballu, zmení sa aj kamera a sledujete stôl, resp. plochu viac z výšky, resp. skôr v izometrickom pohľade zboku, aby ste mali lepší prehľad. Layout si budujete podobným spôsobom – a to sa aj po čase ľahšie naučíte, stavať skôr tie statické prvky ako dynamické. Lebo len čo dôjde na aktívne prvky a babrete sa s časovaním či niečím sofistikovaným – a to si už vyžaduje viac skúšania či pozornosti. Druhá hra berie do úvahy aj vlastnosti Switch – nahýbanie konzoly, zber predmetov a rozličné portály. To všetko si musíte postaviť a neskôr zosúladiť do funkčného celku.

Čím ste ďalej vo výučbe, tým väčšie výzvy a komplexnejšie hry vás čakajú – na programovanie, lebo hranie by vám ukázalo staré známe koncepty ako z 80. či 90. rokov. Napríklad tretia hra je čistý Raptor/Tyrian, kde raketka fičí cez level a má páliť do nepriateľov. A štvrtá hra je 2D behačka, kde treba upaľovať doprava a skákať cez prekážky. Zatiaľ čo raketka je viac o streľbe a nepriateľov, behačka kladie dôraz na prekážky.

A potom prejdeme do 3D, s ktorým príde nová výzva – stereoskopické vnímanie a ukladanie predmetov do priestoru, nie iba na plochu. Tutoriály vrcholia programovaním pretekárskej hry, ktorá vás už naučí pracovať s kamerou a hrať sa s AI protivníkov. To sú dve časté výčitky v hrách, takže máte ideálnu šancu naučiť sa ich ovládať podľa svojho gusta, či kameru alebo AI. Aby sa hráči nestrácali a správanie objektov i modelov už klaplo. (Napokon je tu aj bonusový tutoriál, ale ten si užijete sami.)

Tým, že za Game Builder Garage stojí Nintendo, využíva nielen možnosti Switch, ale najmä zábavnú formu, prístupnú aj cez jednoduchú i vtipnú grafiku a prvky. Chcete predsa tvoriť hry a trošku sa pritom aj zabaviť, nejsť iba podľa tučného manuálu? Preto Nintendo nasadí kopu pomocníkov. Drobné paličky, pinďulákovia, ktorí nechodia ďaleko po radu, ale po ťuknutí na hocikoho v editore vám vysvetlia svoju rolu a funkciu. Je však náramne zaujímavé sledovať, že cez tieto postavy sa učíte fungovanie a rozmanité situácie aj metódou pokus-omyl – napríklad si zle nastavíte dĺžku či smer a zrazu sa postavička môže zasekávať či dostávať na neprístupné miesto. Vitajte vo svete bugov a programátorských chýb!

Aby ste mohli neskôr vytvárať samostatné hry, potrebujete jednak vlastnú dávku fantázie, ale aj štipku umu, predstavivosti a nápaditosti. To, že viete, čo chcete dosiahnuť, je iba prvý krok. Potom prejdete do fázy, že sa intuitívne prehrabávate v editore a vízie sa majú začať zhmotňovať. Tutoriály vás naučia pracovať v editore, ale potom sa občas snažíte cez rôzne chyby a omyly niečo zhmotniť na vlastnú päsť. Akurát pozor na limity, počet objektov je štedrý, hoci striktne daný. A predsa dôjde aj na trošku hrania, to keď prejdete do pozície betatestera a skúšate svoj objav aj hrať.

Hráči za pár mesiacov pretavili rôzne nápady do minihier – arkády, športy, behačky... Vďaka obrovskému množstvu nástrojov a nastavení sa dá kreovať neúrekom, len treba mať čas a trpezlivosť. Je škoda, že u nás chýba lokalizácia, práve násťroční náruživci s vlastnou fantáziou by sa mohli do Game Builder Garage pustiť naplno. Dospelí hráči skúsia pár nápadov, budú poškuľovať aj po tom, čo by si zahrali. Podobne ako aj pri Dreams, jedna záležitosť je učiť sa vo vytvorenej postupnosti – a iná vec je po 10 hodinách hľadať zábavu, ktorá musí ísť od vás.


Každopádne, Game Builder Garage plní očakávania od titulu, kde si Nintendo povedalo, že dá hráčom na svojej parádnej konzole s možnosťami príležitosť budovať a programovať si vlastné hry. Osobitý štýl vďaka precíznemu prístupu, postavičkám i štipke humoru treba oceniť – a za ním sa skrýva tona nástrojov, ktoré môžete využiť na vlastné výtvory. Komplexnosť vás azda prekvapí, ale ak chcete dať veľa možností, musíte ich mať. V tom smere sú očakávania naplnené, i keď za seba uznávam, že som sa viac bavil pri tutoriáloch ako pri otvorenej tvorbe, kde moja fantázia našla limity. Na tvorbu jednoduchých hier bohato stačí.


napísal Korec 9.11.2021
Páči sa mi!
8.0
Vo svete
7.7
Ohodnotiť
GAME BUILDER GARAGE
+ výborné lekcie a hry z tutoriálu
+ rozsiahle možnosti editora
+ ponúka hry v 2D i 3D pohľadoch
+ šikovní pomocníci s Nintendo vtipmi
+ využíva možnosti Switch konzoly
+ solídne ovládanie aj v handheld móde
- pomalé tempo narazí na vlastnú trpezlivosť
- určité limity editora


RECENZIE HRÁČOV

Vývoj: Nintendo / Nintendo
Dátum vydania: 11. jún 2021
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Steam deck - nonsteam games se... (4)
čus,ako inštalujete non steam hry na Steam deck? n...
|Speňaženie youtube - privyrába... (1)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29628)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk