THE RIFTBREAKER

THE RIFTBREAKER

8.5

Jedinečný boj o prežitie na vzdialenej planéte

Recenzia na PC verziu

Stáva sa, že hry, ktoré sú najviac očakávané a ospevované, napokon sklamú. A naopak tituly, o ktorých sa veľa nehovorí, nakoniec prekvapia a prinesú parádny zážitok. Existenciu The Riftbreaker ste možno nepostrehli, ale verte, že je to jedna z najpozoruhodnejších hier tohto roka. Mix stratégie s tower defense prvkami, survivalu a akčnej RPG je veľmi komplexný a ak sú vám tieto žánre blízke, nie je dôvod váhať.

Ste kapitánka a vedkyňa Ashley S. Nowak, ktorá na vzdialenej planéte Galatea 37 plní svoje poslanie v mechanickom bojovom stroji Mr.Riggs. Ten vás nielen chráni, ale aj priamo komunikuje a umožňuje prežiť v neznámom prostredí. Vaším ultimátnym cieľom je vybudovanie plne funkčnej základne, kde napokon vytvoríte prístroj, ktorý vám umožní návrat na Zem. Lenže to nie je ani zďaleka také jednoduché, ako sa zdá.

Začínate v kokpite vášho mecha, čo je vlastne jediná hrateľná postava aj jednotka, ktorú používate. Potrebujete karbónium a ironium, teda železo, aby ste mohli zhotoviť hlavné sídlo základne a prvé stavby. Váš mech dokáže tieto suroviny priamo ťažiť z náleziska, ale keď tam umiestnite ťažobné budovy, budú vám príslušné zdroje permanentne pribúdať. Aby však boli funkčné, musíte postaviť aj elektrárne. Ak stoja ďalej, prepojíte ich pomocou uzlov a vytvorí sa kabeláž. Základné sú veterné elektrárne a solárne konektory, no postupne získate možnosť vyrábať energiu aj z nerastov, bioplynov a geotermálnych výtokov.

Veterné elektrárne sú, prirodzene, závislé na prúdení vzduchu a ich výkon sa môže znížiť pri bezvetrí alebo naopak rapídne zvýšiť, keď duje poriadne vetrisko. Stav ovzdušia sa priebežne mení a rovnako aj denná doba, takže treba počítať s tým, že v noci v tme sú nefunkčné solárne kolektory. Takže môže dochádzať k výpadkom energie, čo v prípade ohrozenia býva neraz kritické. Elektrinu totiž potrebujete prakticky na všetko, v neposlednom rade aj na obranné veže. Určite je preto dobré mať  zásobníky energie a taktiež stavať aj sklady, ktoré pojmú čoraz viac surovín.

The Riftbreaker
The Riftbreaker Výstavba a vylepšovanie základne je pre ďalší postup kľúčové.
Výstavba a vylepšovanie základne je pre ďalší postup kľúčové.


The Riftbreaker Budovy na ťažbu sú častým cieľom nepriateľov, ploty ich na istý čas zadržia.
Budovy na ťažbu sú častým cieľom nepriateľov, ploty ich na istý čas zadržia.


The Riftbreaker Tri sekcie výskumu ponúkajú množstvo užitočných technológií.
Tri sekcie výskumu ponúkajú množstvo užitočných technológií.





Keďže oblasť nie je bezpečná, uplatnia sa aj múry, ktoré postavíte okolo osídlenia. Takto máte dobrý základ a ste pripravení na prvé útoky agresívnych kreatúr, ktoré sa budú opakovať počas celej hry. Niekedy sú to jednorazové vlny potvor, ktoré prichádzajú z rôznych smerov, inokedy  frekventovanejšie nájazdy z hniezd, ktoré by ste mali čo najskôr zničiť. Alebo sa objaví veľká príšera, ktorá ženie k vám ďalšie monštrá, a preto jej tiež treba čo najskôr zakrútiť krkom.

Na základni vás podporia laserové, raketové, plameňometné či plazmové veže, ku ktorým už potrebujete aj  budovy na muníciu a ovládacie AI centrá. Okolie aj mimo dohľad pekne sondujú radary. Ale keď sa odtiaľ vzdialite, už sa môžete spoliehať len na váš bojový stroj. Ten používa súčasne dve zbrane priradené k pravému a ľavému ramenu. Dajú sa však prepínať a celkovo môžete mať u seba až šesť kusov výzbroje. Môže to byť energetická päsť, meč, oštep, brokovnica, minigun, raketomet či granátomet, pričom niektoré zbrane majú limitovanú muníciu. Navyše rôzne druhy kreatúr sú voči niektorých útokom rezistentné, takže na ne treba použiť iné zbrane.

Váš mech môže mať aj doplnkové moduly, ktoré ho po aktivovaní doliečia, vypustia míny, zdokonalia jeho brnenie alebo inak vylepšia jeho schopnosti a efekt. Všetku výbavu môžete meniť v zbrojnici, ktorú si postavíte na základni. Nové zbrane, ale hlavne budovy, ich vylepšenia a pokročilé technológie získate výskumom. Na to potrebujete ďalšie stavby a potom si môžete vyberať v troch vývojových stromoch stovky inovácií, ktoré výrazne zvýšia vašu šancu na prežitie aj umožnia ťažiť a spracovať nové suroviny.

Samotný boj je dynamický a akčný. Prebieha v reálnom čase a spravidla musíte odolávať desiatkam až stovkám kreatúr súčasne. Váš mech mimo základne musí byť pohyblivý, inak to dlho neustojí. Pritom sa však do boja môžu zapojiť aj neutrálne kreatúry, ktoré ste nechtiac vyrušili a to je už potom poriadna mela. Ak padnete, neprekáža to, kým máte funkčnú HQ, kde sa automaticky neustále oživujete. Avšak po skonaní neraz stratíte niektorú zo zbraní, ktorá potom zostane ležať na mieste incidentu. Tam si ju potom môžete opäť vyzdvihnúť, alebo si skrátka vyrobíte novú.

Mapy sú pomerne veľké a rozľahlé. Môžete si tam stavať ľubovoľný počet ložísk a základní, ale hlavná budova bude len jedna. Medzi jednotlivými základňami sa dá pohodlne premiestňovať pomocou trhlín- rift portálov, ktoré si podľa potreby vyrábate a používate ich cez mapu. Niekedy natrafíte aj na jednorazové portály, spravidla po boji. Sortiment budov sa postupne rozširuje a vyžadujú pokročilé zdroje. Vodu obvykle získate extrahovaním bahna, ktoré preženiete cez čističku a potrubie potom napojíte na požadovanú budovu. Titánium či kobalt už ale vo svojom teritóriu nenájdete. Čo teda ďalej?

Na rad prichádza orbitálny skener, ktorý, samozrejme, tiež musíte najskôr zhotoviť. Potom vám umožní transportovať sa na vzdialené sektory planéty, ktoré majú rôzny výskyt zdrojov aj úroveň nebezpečenstva. A majú aj odlišný povrch a životné podmienky. V púšti vás ohrozuje rádioaktivita. V lávových oblastiach je povrch väčšinou žeravý, nedá sa na ňom stavať a navyše vám neustále, hoci pomaly, uberá život. Môžete sa teda spoliehať len na malé bezpečné časti terénu a neraz suroviny musí extrahovať váš mech. Iné sektory sú zamorené jedovatými rastlinami a ich výparmi.

Pri prehľadávaní krajiny bežne používate skener na odhalenie podzemných zdrojov, ktoré sú buď jednorazové, alebo ide o celé ložisko. Viete aj používať identifikačný lúč na miestnu flóru a faunu, pomocou ktorého zbierate informácie o DNA a vlastnostiach jednotlivých druhov. Takto zistíte silné a slabé stránky nepriateľov a dozviete sa, čo  môžete získať ničením určitých rastlín. V každom sektore smiete (ak máte kde) vybudovať odbočku svojej základne a ložiská.

Sekundárna HQ vám umožní vracať sa na túto časť planéty aj neskôr. Kumulované suroviny  sa pridávajú k získaným zdrojom z ostatných sektorov, aj keď odtiaľ odídete. Primárna však zostáva prvá oblasť, kde ste začínali hru a stále sa tam vraciate. Nemusíte sa však obávať, že zatiaľ čo vy objavujete nové sektory, vaša vzdialená domovská základňa je ohrozená kreatúrami. Príšery vás atakujú výlučne v tej časti planéty, kde sa práve nachádzate, hlavne ak sa tam zdržíte dlhšie. Po odchode zo sektoru tam invázie nehrozia.

The Riftbreaker
The Riftbreaker Váš bojový stroj môže mať rôzne zbrane a vylepšenia. Rozhodne sa hodia v častých bojoch.
Váš bojový stroj môže mať rôzne zbrane a vylepšenia. Rozhodne sa hodia v častých bojoch.


The Riftbreaker Poznatky o naskenovaných nepriateľoch postupne prinesú užitočné informácie a odhalia ich slabiny.
Poznatky o naskenovaných nepriateľoch postupne prinesú užitočné informácie a odhalia ich slabiny.


The Riftbreaker Orbitálny skener vám umožný presuny do rôznych sektorov  planéty.
Orbitálny skener vám umožný presuny do rôznych sektorov planéty.





Lenže divoká fauna nie je to jediné, čo vás ohrozuje. Príležitostne dochádza k rôznym prírodným katastrofám. Napríklad padajúce meteority poškodia budovy aj váš stroj, iónové búrky spôsobujú výpadky radarov a energie a najväčšou pohromou je tornádo, ktoré dokáže spustošiť veľkú časť základne. Čakajú vás potom nákladné opravy. A nedajbože v rovnakom čase útočia kreatúry, to už potom máte plnú hlavu starostí. A tu už sa dostávame síce k prakticky jedinému, ale o to závažnejšiemu problému celej hry. Tým je nevyvážená obťažnosť. Na začiatku kampane síce máte možnosť voľby z rôznych náročností a istú dobu je všetko v rozumnej konštelácii, ale potom začne hra poriadne pritvrdzovať.

Napokon sa všetko vystupňuje až do extrému, kedy sa na vašu základňu často valia obrovské masy nepriateľov. Šanca, že to ustojíte, je neraz mizivá. Respektíve výsledkom je, že prídete takmer o celú základňu, v ktorej ste mali desiatky alebo stovky budov a možno nedokážete škody napraviť do ďalšieho, mimoriadne ničivého útoku. V tejto fáze  sa nesmierne chytľavá a zábavná hra mení na frustrujúcu. Po 15 hodinách úsilia vás takáto skaza dokáže dostať na kolená a zlomiť. Ale zostane nutkanie skúsiť to celé od začiatku a lepšie, možno na nižšej obťažnosti.

Okrem výbornej kampane je v hre prológ, ktorý  vlastne slúži ako nenásilný tutoriál so základnou výukou a potom je tu survival režim. Jeho primárny obsah zahrňuje skúšky v štyroch sektoroch, ktoré si postupne odomknete. Cieľom je vždy vydržať a prežiť určitý čas na danej mape a potom použiť portál s trhlinou na návrat na Zem. Môžete pritom využiť štandardné prvky výstavby, ťažbu surovín, vyzbrojovanie mecha a vývoj základných technológií. Nepriatelia pritom útočia veľmi frekventovane, v krátkych časových intervaloch.

V survival ponuke je však aj sandbox, kde môžete ľubovoľne prehľadávať svet, stavať si, ťažiť a expandovať. Kreatúry zaútočia len vtedy, keď ich vyprovokujete. Napokon sú tu zahrnuté aj dva osobitné stupne náročnosti – custom a random.  V prvom prípade si môžete podrobne nastaviť náročnosť jednotlivých elementov hry, vrátane sily nepriateľov. Takže si dokážete sami vygenerovať optimálnu obťažnosť, ktorá vám bude plne vyhovovať.

The Riftbreaker
The Riftbreaker Tu je dosť horúco, treba konať rýchlo.
Tu je dosť horúco, treba konať rýchlo.


The Riftbreaker Obranný val aj v noci úspešne plní svoju úlohu.
Obranný val aj v noci úspešne plní svoju úlohu.


The Riftbreaker Tomuto davu sa už skrátka odolať nedá.
Tomuto davu sa už skrátka odolať nedá.




Grafika je pestrofarebná, pri prvom pohľade môžete mať dojem, že musí byť hra neprehľadná, ale nie je to tak. Respektíve len ak sa dostanete na husto porastené miesta, kde však doslova môžete všetky rastliny vysekať. Pohľad zhora je vhodný ako pre strategickú výstavbu, tak aj pre akčný boj. V preklikávaní jednotlivých položiek sa možno spočiatku nie celkom vyznáte, ale postupne sa zorientujete. Ovládanie myšou a klávesnicou je bezproblémové a môžete skúsiť aj gamepad. Ozvučené je to dobre, audio oceníte najmä s kvalitnejším hardvérom, dabing na úrovni. Technické problémy počas hrania nenastali, avšak niekedy pri spustení, kedy hra z nejakého dôvodu nezmyselne zamenila parametre rozlíšenia a potom sa jednoducho nedokázala správne naštartovať. Pomohol len reštart PC.

Škoda, naozaj veľká škoda zle vybalansovanej náročnosti kampane, inak by sme The Riftbreaker bez mihnutia oka zaradili medzi deviatkové tituly. Pre mňa osobne je to však aj napriek tomu jedna z najlepších hier roka – originálny a veľmi zábavný mix žánrov, ktorý vás pohltí, hoci v istých momentoch uzemní a rozdupe na prach. Ale aj tak zrejme znovu povstanete ako fénix z popola, lebo vám to jednoducho nedá pokoj a pustíte sa do boja o prežitie znova – možno v survival režime, kde už si obťažnosť viete nastaviť podľa seba.


napísal uni 3.12.2021
Páči sa mi! (+5)
8.5
Vo svete
8.3
Ohodnotiť
THE RIFTBREAKER
+ výborný mix obľúbených herných žánrov
+ komplexná výstavba a manažment zdrojov s pozoruhodnou hĺbkou
+ vývoj technológií a vylepšovanie základne aj bojového stroja
+ významný vplyv terénu, živlov a prírodných úkazov
+ dynamické boje, v ktorých treba zohľadniť silné a slabé stránky kreatúr
- niekedy technické problémy pri štarte hry
- štandardná náročnosť postupne prerastá až do extrému
- niektoré súčasti mohli byť lepšie vysvetlené
Hardverové požiadavky:
Minimálne požiadavky: CPU Intel i5 gen 2, 8 GB RAM, GTX 750 2GB, OS Win 8.1 64-bit


RECENZIE HRÁČOV
The Riftbreaker
9.5
DARKDRAGON    14.11.2021
Snívali ste niekedy o tom, že by ste obsadili neznámu planétu pomocou mech-obleku a vyspelej tech...prečítať celé
icon
8.0
MANTOR    28.10.2021
+ slusna a svizna grafika+ mnozstvo moznosti eliminacie fauny na planete+ kosate stromy na v... zobraziť

PC
Xbox Series X|S
PS5

Vývoj: EXOR Studios
Štýl: Stratégia / Akcia
Dátum vydania: 14. október 2021
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29305)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk