SAM & MAX: BEYOND TIME AND SPACE – REMASTERED |
SAM & MAX: BEYOND TIME AND SPACE – REMASTERED |
Sam & Max, dvojica antropomorfných a šialených (každý je švihnutý iným smerom a spôsobom) zvieracích postavičiek je na scéne už 34 rokov. Komiksy vychádzajú od roku 1987, prvej hry sme sa dočkali už v roku 1993 a v roku 1997 prišiel aj animovaný seriál (ktorý sa dal sledovať aj u nás). Aj napriek tejto naozaj bohatej histórii však mnohí k značke pričuchnú až teraz. Hlavne mladší hráči nemali veľmi príležitosť značku spoznať. Komiksy išli mimo nás, pôvodná Lucasovka je už dávno zabudnutá a aj moderné znovuzrodenie od Telltale vychádzalo už sakramentsky dávno. Ak ale máte radi adventúry, práve tieto Telltale série sa vracajú v remastrovanej podobe a teraz pred Vianocami tu máme druhú.
Sam & Max: Beyond Time and Space – Remastered pritom prichádza v naozaj dobre zvolenom čase. Nadväzuje na Save the World sériu (jej remaster vyšiel minulý rok) a hneď prvá z piatich epizód sa nesie vi vianočnom duchu. Dvojica netradičných detektívov totiž nemôže mať ani chvíľku pokoja. Odkazy na prechádzajúce prípady schované v skrini ešte ani nestihli zapadnúť prachom, no a už sú tu ďalšie prípady. Ono by sa mohlo zdať, že problémy na severnom póle, zombíci v Nemecku, útok robota alebo „vreckový“ Bermudský trojuholník spolu nesúvisia, ale opak je pravdou. A aj keď sa hovorí, že darovanému koňovi na zuby nepozeraj, keď vám ako darček príde vražedný robot túžiaci po vašej krvi, musíte si to ísť so Santom prebrať osobne.
Séria je síce počtom epizód menšia ako prvá od Telltale, ale celková dĺžka je možno ešte o máličko väčšia ako v prípade Save The World. Pätica epizód vás síce povodí po mnohých známych prostrediach, no taktiež to znamená, že má každá epizóda aj vlastné zasadenie, ktoré je pre ňu ťažiskové. Prvá epizóda je o Vianociach a pozriete sa v nej teda na Severný pól, no hneď po nej prichádzajú na rad ešte podivnejšie miesta, napríklad Veľkonočné ostrovy v druhej epizóde a Stuttgart v tretej. Neskôr sa na scéne objaví aj UFO a navštívite aj peklo, kde práve prebiehajú zmeny vo vrcholovom manažmente, ktoré až nečakane silno zasiahnu osudy ústrednej dvojice hrdinov.
Ťažko v prípade takejto hry rozoberať jej príbeh bez toho, aby som až nepríjemne veľa zaspoiloval veci, ktoré by ste chceli zažiť na vlastnej koži. Epizódy fungujú síce ako samostatné príbehy, no to len na povrchu. Pod ním sú naozaj dôkladne prepletené a vec, ktorá sa stala možno aj niekde na pozadí v jednej epizóde, sa prejaví o pár epizód neskôr. Existujú tu tak dva pohľady na príbeh – jeden konkrétny na dané epizódy a druhý globálny na celkový dej. Asi vás poteší, že v oboch hra dopadla veľmi dobre a asi tu ani nie je slabšia epizóda. Rozbeh je možno trošku pomalší a pasáže v Stuttgarte už toľko rokov po Twilighte nemajú taký vtipný dopad, ale stále sa príbeh naprieč sériou drží dosť dobre.
Ale teda aspoň trošku konkretizujem niektoré prvky príbehu. Jednoduchšie doň vhupnete, ak ste hrali Save The World, keďže je tu veľa rovnakých postáv a vlastne táto séria nadväzuje relatívne priamo. Ak ale z nejakého dôvodu predchádzajúcu sériu hrať nechcete, sú tu nejaké body, v ktorých vám hra vysvetlí, na aké situácie nadväzuje – napríklad ako sa Sam s Maxom stali seriálovými hviezdami. Čo je pritom vec, ktorá opäť zohrá určitú rolu aj v novom príbehu.
Seriózny Sam a šialený Max sa opäť ocitajú v rôznorodých absurdných situáciách, ktoré sú občas aj pythonovsky krásne pritiahnuté za vlasy a vlastne by sa dalo povedať, že každá epizóda predstavuje jednu takú veľkú situáciu, z ktorej sa musíte prostredníctvom rôznych menších vymotať. Či ste už uväznení na Veľkonočnom ostrove s nečakanými osadníkmi alebo čelíte pekelnej byrokracii. No a ako hovorí aj samotný názov tejto epizódy, veľká časť jej deja sa odohráva naprieč priestorom a časom, takže sa trochu zahráte aj s časovou líniou série ako takej. No to už je zo spoiler okienka naozaj všetko.
Celá hra opäť prakticky stojí na postavách a to hlavne na tých dvoch ústredných. Sam je z dvojice ten viac racionálny, ten rozumnejší a zároveň aj ten, ktorý vám pri hraní pomôže najviac. Drvivú väčšinu času strávite práve v jeho kožuchu. Oproti tomu Max je impulzívny, agresivita mu nie je cudzia a neraz práve ňou rieši niektoré situácie. V niektorých momentoch dostanete možnosť hru hrať aj v jeho zajačom kožúšku, ale to je z celkovej hernej doby naozaj len pár krátkych chvíľ. Max je tu skôr ako humorný element, ktorý slúži na to, aby ste sa pri hraní bavili a aj zabávali. Okrem toho dostanete možnosť poriadne otriasť jeho osobnosťou.
No a potom je tu ešte obrovská kopa ďalších vedľajších postáv. Mnohé z nich hráči predchádzajúcej časti poznajú, či je to svojský a poriadne paranoidný predavač Bosco, krysí spolubývajúci Jimmy Dvojzubec, otravné detské hviezdy Soda Poppers alebo zaľúbený pár Sybil a Abraham Lincoln. Tieto postavy pokračujú v tom, čo robili predtým. Bosco má stále svoj obchod, no jeho paranoja výrazne narástla, vďaka čomu sa s ním autori a osud v druhej sérii poriadne pohrali. Stále má navyše zmenený dabing. Soda Poppers sú stále otravní, ale teraz ich rola poriadne narástla, takže vás budú otravovať ešte viac. Sybil a Abe svoj vzťah posúvajú ďalej a opäť doň budete až nepekne zasahovať.
Okrem toho však ale pribudli aj úplne nové postavy, ktoré ale zväčša budú mať menšie úlohy naviazané na konkrétne epizódy. V prvej Santa, v poslednej Satan, no pomedzi to narazíte na démonov, sochy, Jimmyho Hoffu (bacha na jeho odbory), Boscovu mamu, upíra Jurgena alebo jeho monštrum. Postáv je tu naozaj veľa a opäť sú vykreslené v štýle typickom pre sériu – sú tak rovnako šialené a hyperbolizované ako hlavní hrdinovia. Ale pekne sadnú do už vybudovaného ansámblu herných postáv.
Sam & max hry boli vždy trochu iné adventúry. Stále je to point and click klasika, ale keďže je občas až surralisticky absurdná, zodpovedajú tomu aj problémy a ich riešenia. So Samom tak navštevujete rôzne miesta po svete, do bezodných vreciek si dávate väčšie aj menšie veci, aby ste ich niekde inde použili na niečo iné. Teda princípy, ktoré poznáte v rámci žánru už roky. Akurát to tie riešenie možno nie je vždy úplne pod nosom a rozhodne to nie sú riešenia, ktoré by vám v skutočnom svete napadli. Stanú sa z vás alchymisti, čašníci a dokonca aj mesiáš. Občas sú tie riešenia naozaj také, že už vyskúšate všetko na všetko, ale vo väčšine puzzle na riešenie prídete.
Riešenie prípadov a s nimi spojených hádaniek vám zaberie obrovskú väčšinu herného času. Avšak celá hra nie je len o tom. Opäť sa vracajú minihry a každá epizóda prinesie jednu. Tie minihry sú vlastne často veľmi podobné, ale to nevadí, dokážu spestriť hrateľnosť. Základnú minihru so strieľaním potkanov máte vo svojej kancelárii. No keď navštívite C.O.P.S., nezabudnite si aj tam zahrať. Jednak je to často povinné, ale vždy môžete skúsiť prekonať svoje predchádzajúce výsledky – jazdíte tu s autom po ulici a snažíte sa niečo búrať alebo naopak sa tomu vyhnúť. Nechýba ani trošku tej streľby.
Okrem hádaniek sú druhým tradičným pilierom adventúr dialógy a v tomto ohľade funguje hra veľmi dobre. Dialógy sú pekne vetvené a môžete v nich stratiť peknú kôpku času. Nie preto, aby ste nejako hlbšie pátrali v prípadoch, tam vás často zavedie len jedna či dve možnosti, ale aby ste sa pobavili. Mnoho dialógov je tu len preto, aby ste okrem absurdných situácií zažili aj absurdné odpovede, prípadne iba niektoré postavy ponaťahovali, napríklad malého Timmyho alebo aj Stinky, o ktorej ste si istí, že má na konte minimálne jednu vraždu.
Hra si zachováva výtvarný štýl pôvodného vydania z roku 2008, ale poriadne ho vylepšuje. Niežeby na nej nebolo badať jej vek, ale rozhodne by ste teraz nepovedali, že to je už 13 rokov od vydania. Podporuje moderné rozlíšenia a hlavne modely postáv sú pekne vylepšené a vyhladené. Najviac jej ale pridáva podstatne vylepšené nasvietenie jednotlivých scén a tiež tiene, vďaka čomu stále vyzerá moderne a fakt dobre sa na ňu pozerá. Čo sa týka zvuku, aj ten bol vylepšený a rozšírený a to hlavne v podobe nových hudobných motívov. Celkovo k atmosfére krásne sadnú jazzovo ladené skladby, ktoré jednak zvýrazňujú takú tradičnú noir detektívnu atmosféru, ale zároveň sú trošku iné, takže vynikne aj za vlasy pritiahnutý duch hry. Dabing je veľmi dobrý, ale ak ste boli fanúšikmi pôvodného Boscovho dabingu, tu sa opäť musíte zmieriť s tým, že ho dabuje nový herec.
Pôvodnú hru som hral na PC, kde je to klasická klikacia adventúra, takže si viete predstaviť, ako tu funguje ovládanie. Teraz som si remaster chcel vyskúšať na konzolách, ako sa staronoví autori popasovali s ovládaním tam. No a nie je také presné a intuitívne ako klikanie, presúvanie sa medzi aktívnymi objektmi v scéne prostredníctvom analógu nie je práve najrýchlejšie, ale v rámci možností gamepadu ovládanie ujde. Rovnako aj používanie inventára. Akurát tá ojedinelá akcia s gamepadom nie je práve presná a v minihrách (zvlášť tej úplne poslednej) to môže byť problém.
Sam a Max sú postavičky, ktoré si zamilujete (teda ak už dávno nie ste ich fanúšikmi). Rovnako aj šialene absurdný humor, ktorý je pre hru stále typický. Beyond Time and Space je jazda naprieč rôznymi uletenými prostrediami plnými vtipných postavičiek, ibaže je teraz o niečo krajšia. Rozbeh je trochu pomalý a osobne nie som fanúšikom konca (najmä kvôli postavám, ktorým tam čelíte a spôsobu akým ich porazíte), ale stále je to kvalitná adventúra, ktorá vás len tu a tam nechá tápať v riešeniach, ale inak aj po rokoch funguje veľmi dobre.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Xbox One Switch Vývoj: Skunkape Games / Skunkape Games Štýl: Adventúra
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|