TOM CLANCY’S RAINBOW SIX: EXTRACTION |
TOM CLANCY’S RAINBOW SIX: EXTRACTION |
A dosť! Ľudia po sebe strieľať nebudú, na muške sú mimozemšťania! Akčná séria od Ubisoftu sa počas svojej dlhoročnej existencie dosť zásadne zmenila. Prvé časti boli výrazne taktické, jeden hráč mohol ovládať celý tím a udeľovať pokyny svojim AI kolegom. Veľmi realisticky priblížili oslobodzovanie rukojemníkov a ďalšie úlohy špeciálnych jednotiek. Rainbow Six: Siege je už oveľa prostejší boj proti teroristom, kde každý hráč ovláda svoju postavu a dôraz je kladený na kooperačné hranie. Spolupráca živých hráčov je prioritou aj v najnovšej časti Extraction, ale výraznou zmenou je, že protivníci tentoraz pochádzajú z vesmíru.
Agresívni mimozemšťania, ktorých budete likvidovať v zamorených oblastiach, sa volajú Archaeans. Väčšinou majú ruky a nohy ako ľudia, tmavú pokožku, rôzne výrastky, ale aj slabé miesta, do ktorých je ideálne strieľať, lebo tým ich bez väčších problémov zabijete. Ďalšia vhodná forma útoku je prikradnutie sa odzadu a podrezanie hrdla. Niekedy to ale inak nejde, len vysypať do kreatúr zásobník zo samopalu, spacifikovať ich brokovnicou a granátmi. Nepriatelia útočia zblízka, strieľajú a takzvaní Bloateri s toxickým či výbušným vakom na chrbte explodujú vo vašej blízkosti. Bežne po úmrtí zanechávajú hmotu, na ktorej sa spomaľuje váš pohyb a na vyšších náročnostiach je jedovatá. Stratí sa, keď do nej strelíte. Mimozemšťania vychádzajú z hniezd, ktoré vyzerajú ako veľké červené gule pripomínajúce, povedzme, tekvice, ktoré sú na zemi alebo na stenách a stropoch budov. Aktivujú sa, keď vycítia nebezpečenstvo, takže má zmysel postupovať podľa možností nenápadne a nerobiť zbytočný hluk. Občas sa na postavách špecialistov zachytia výtrusy s otravou, ktoré môže dať dolu spolubojovník.
Po tréningu na vás čakajú štyri rôzne lokality, ktoré obsahujú po tri mapy. To je solídny základ, ktorý sa, samozrejme, tak ako ďalší obsah, bude postupne rozširovať. Potom ale odomknete režim Maelstrom Protocol, ktorý ponúka mimoriadne náročné výzvy a namiesto tradičných troch úloh na štandardných mapách, má až deväť zadaní. Postupne tam ubúdajú zásoby a protivníci sú čoraz silnejší. Odmeny, ak prežijete, sú bohaté zaradíte sa aj do celkového hodnotenia s výkonnostnými triedami. Okrem toho v hre môžete natrafiť na časovo limitované výzvy, ktoré sú k dispozícii len počas niekoľkých dní.
Lokality sa odomykajú pri dosiahnutí stanovených míľnikov, teda pri zvyšovaní celkového levelu hráča. Príslušné mapy sa už potom sprístupnia všetky naraz. Podobným spôsobom si odomykáte nových vojenských špecialistov a zatiaľ je ich osemnásť. Líšia sa výzbrojou, rýchlosťou pohybu, hodnotou brnenia a každý má nejakú unikátnu špeciálnu schopnosť. Dá sa aktivovať opakovane, no niekedy má limitovaný počet dávok, ktoré sa však dajú v teréne doplniť debničkou so zásobami. Môžu to byť omračujúce míny, senzor, ktorý deteguje živé formy alebo objekty v okolí, injekcia na oživenie padlých, obranné vežičky, stacionárny guľomet, či možnosť zásobiť celý tým ochrannými vestami. Do misie vstupujete s ľubovoľným špecialistom, pričom každá postava v akcii získava skúsenosti, individuálne levely a s tým spojené vylepšenia a novú výbavu.
Výzbroj vášho borca tvorí primárna a sekundárna zbraň, napríklad automatická puška a pištoľ, pričom obe viete vybaviť tlmičom, stabilizátorom, vymeniť mieridlá a podobne. K tomu máte dva podporné doplnky. Môže to byť kombinácia skenovacieho drona a záchrannej vesty, granát a injekcia na oživenie, extra munícia, míny, ochranné pole a podobne. V štandardnom režime nastupujete do boja v trojčlennom tíme hráčov, ale pre osamelých vlkov je aj možnosť hrať sólo. Je však trochu škoda, že pritom nemáte aspoň jedného AI spolubojovníka, čo by vám asistoval – ako za starých čias. V hre žiadni boti nie sú, takže buď máte živých spolubojovníkov, alebo nikoho. Misie sú však zvládnuteľní aj bez pomoci, hlavne na prvých dvoch zo štyroch obťažností. Navyše sú stavané takým spôsobom, že ich vlastne ani nemusíte splniť, alebo stačí len čiastočne. Aj v prípade fatálneho neúspechu zinkasujete skúsenosti a nevyjdete z toho naprázdno.
Štruktúra misií je dosť svojská. Vždy vás čakajú tri úlohy (okrem Maelstrom Protocolu s deviatimi), ktoré sú náhodným výberom z pripraveného sortimentu zadaní. Pritom sú však separované oddeľovacími miestnosťami. Mali by ste najskôr dokončiť prvú úlohu, potom prejsť cez prvú takúto miestnosť a prípadne tam zobrať zásoby z debničiek a pokračovať s aktivovanou druhou úlohou. Po jej splnení namierite do druhej oddeľovacej miestnosti a aktivuje sa záverečná úloha. Ak cez prechody prejdete predčasne, zadanie sa (až na prípadný eskort) považuje za nesplnené. Ale pozor, misiu môžete predčasne ukončiť privolaním leteckého transportu na určenom mieste. A môže sa stať, že niečo z úloh splníte a niečo nie, no stále to bude považované za úspech. Napríklad prvé zadanie sa vydarí, druhé pokašlete a na tretie si netrúfnete, lebo nemáte dosť života. Tak odletíte. Dostanete XP za zabitia, taktiku a splnený cieľ a keďže ste sa odtiaľ dostali, hra vám pridá ešte bonusové skúseností navyše.
Mapy sú síce komplexné a kombinujú interiéry a exteriéry, ale sú pomerne malé. Pre sólo hranie také akurát, v kooperácii to však niekedy dáte až príliš rýchlo. I keď sú tam sťažené podmienky. Celkovo sú 15-minútové fázy na jednotlivé úlohy plne dostačujúce, ale niekedy vám celá misia nezaberie viac ako tú štvrťhodinku alebo aj menej. Inokedy sa však situácia môže zdramatizovať a zdržíte sa dlhšie. A nakoniec ešte budete radi, ak sa vám podarí zachrániť. Môže sa dokonca stať, že hneď v úvode sa niečo poriadne pokazí, a tak to rovno zabalíte a odletíte.
Samotných zadaní je pomerne dosť, avšak žiadne nové sa neobjavujú ani na pokročilých mapách, takže sa vlastne menia prostredia, ale úlohy iba recyklujú. Spočiatku to neprekáža, pretože variabilita cieľov je vcelku pestrá, neskôr už ale nastupuje stereotyp. Vašou úlohou môže byť zlikvidovanie troch (mierne) silnejších nepriateľov a potom jedného elitného. Inokedy vybraných protivníkov nemáte zabiť, ale len omráčiť a uzemniť, a to buď prikradnutím sa odzadu, alebo prilákaním na platformu, kde aktivujete uspávací plyn.
Ďalšie zadanie od vás chce označenie hniezd, ktoré ale pritom nesmú byť v stave pohotovosti, takže sa hodí stealth postup. Pri dekontaminácii zas musíte preniknúť k špeciálnemu hniezdu, čomu predchádza zničenie niekoľkých menších. Ešte to môže byť uloženie náloží a ich chránenie, kým neexplodujú, prenášanie a aktivovanie zabezpečovacích modulov. Ďalej skenovanie vybraných priestorov alebo aktivovanie troch staníc v krátkom časovom slede za sebou. Ojedinele vstup do teleportu a lov unikátneho nepriateľa. A ešte eskort zranenej postavy, ktorú prenášate na chrbte, takže sa vtedy bránite len sekundárnou zbraňou. Takže áno, je toho skutočne dosť a v prvých hodinách to bohato stačí, neskôr je už ale situácia trochu iná.
Okrem bežného eskortu však môže byť vašou úlohou aj špecifická záchrana postavy, ktorou je váš vlastný špecialista, respektíve obeť zo základne spoluhráča. K tomu dochádza, ak borec nedosiahne letecký transport, ktorým sa uzatvára misia. Dôvodom môže byť jeho skonanie alebo vypršanie časového limitu. S ďalším špecialistom zo svojho zoznamu alebo celým tímom v kooperácii by ste potom mali opakovať túto misiu a jednou z troch úloh bude záchrana svojho kolegu. Tá je sťažená tým, že ho najskôr musíte lokalizovať a potom vytiahnuť z mimozemského stromu, ktorý ho k sebe pripútal. Vtedy vyťahujete telo a priebežne musíte zostreľovať zhluky energie, ktoré po výhonkoch zásobujú strom, aby ho posilnili. Špecialista, ktorý sa stal obeťou v misii, je nedostupný vo vašom zozname, kým ho neoslobodíte. Ak sa vám to nepodarí, síce ho aj tak dostanete späť, ale stratí sa časť jeho progresu. No aj keď sa vám podarí odletieť z misie, vaši muži neraz utrpia zranenia, ktoré vyžadujú určitý čas na doliečenie. Spravidla ten čas zodpovedá niekoľkým misiám, ktoré absolvujete s niekým iným. Netrpezliví hráči môžu ľahko zraneného špecialistu znovu nasadiť, ale začína s postihom zdravia.
Medzi odmenami za úspech sú aj technické body, ktorými si v príslušnej sekcii odomykáte nové doplnky výbavy. Predovšetkým sólo hráčom odporúčam oživovaciu injekciu, ktorá je dostupná takmer na začiatku a môžete ňou sami seba zas postaviť na nohy pri prvom skonaní. Dôležitou motivačnou súčasťou misií, i keď im možno spočiatku nebudete venovať veľkú pozornosť, sú štúdie. Sú to menšie sprievodné úlohy, za ktoré zinkasujete extra odmeny a navyše dávajú opakovaniu máp väčší zmysel. Do istej miery prispievajú aj k určitému pokroku v príbehu, keďže pritom odhaľujete určité vlastnosti mimozemšťanov a občas to sprevádzajú prestrihové scény. Pritom sú to neraz triviálne ciele, napríklad použitie určitej zbrane alebo tlmiča, komunikácia so spoluhráčmi cez kruhové menu s pokynmi, splnenie hlavného zadania bez straty života, zabitie X nepriateľov výbušninou, v dyme alebo cez stenu. Niekedy ale musíte pozmeniť svoju výbavu či taktiku a dávať si väčší pozor, aby ste to dokázali.
Apropo, zabíjanie cez stenu – to je v Extraction bežná vec, ktorú viete pekne využiť (ale aj nepriatelia), rovnako ako plne deštruktívne steny a objekty. Mnohým súčasným akčným hrám je vyčítaná absencia úplnej alebo aspoň čiastočnej demolácie. Tu si ale ničenie všetkého naokolo užijete. Cez miestnosti síce bežne prechádzate cez dvere aktivované tlačidlami, ale bežné, nespevnené múry bez problémov rozstrieľate alebo prerazíte tak, že môžete prechádzať vytvorenou dierou. Pokojne si tak spravíte skratku alebo prekvapíte kreatúru oddelenú stenou. Alebo ona vás. Rozkúskovať môžete malé aj veľké predmety, vrátane fliaš, balónikov, sôch, nábytku. Nie síce úplne všetko, ale aj tak je deštrukcia na vysokej úrovni. A prípadne môžete urobiť aj opak a niečo zaplátať, respektíve na okná a vybrané plochy viete umiestniť prenosné barikády.
Je veľký rozdiel, či hráte Extraction sólo alebo v kooperácii. V prvých dňoch v predstihu prakticky nebolo možné nájsť spoluhráčov a len krátko pred vydaním sa to zmenilo. Sólo režim je dobrý na to, aby ste si zvykli, získavali štúdie, prípadne oslobodzovali stratených špecialistov. Kooperácia pre troch účastníkov je však úplne iná káva. Jednak je, samozrejme, postup v trojici hlbším zážitkom, hlavne keď sa dokážete zladiť so spoluhráčmi. Okrem toho je tam trojnásobne viac nepriateľov, čo zodpovedá počtu účastníkov. Úlohy sú síce rovnaké ako pri sólo hraní, ale pri aktivovaní staníc je výrazne kratší čas a v ďalších úlohách viac cieľov. Takže napríklad musíte položiť nie jednu, ale dve nálože k dvom objektom, ktoré potom treba strážiť, umiestniť tri moduly, zničiť viac špeciálnych hniezd. Zajatý špecialista je síce len jeden, ale k stromu vedie viac výhonkov, po ktorých rýchlejšie prúdia zhluky energie. Takže niekedy musia byť spoluhráči na dvoch miestach súčasne a dôležitá je koordinácia.
Pekne sa aj ukazuje, kto je tímový hráč. Napríklad aj vtedy, keď vaši dvaja kolegovia skonajú – dobrý parťák odnesie ich telá na transportnú plochu, až potom sám opustí zónu. Inak aktivovanie prechodov aj privolanie transportu, či inú kľúčovú činnosť, by mali vykonávať všetky postavy (ak ešte žijú), úkon sa tak vykoná okamžite a bez dlhšieho čakania. Ďalej platí, že pri výbere musí mať každý hráč iného špecialistu. Obľúbená je najmä Finka, ktorá svojou schopnosťou dočasne povzbudí tím adrenalínom aj oživí padlých kamarátov a zabráni ich KO. A aj Doc, ktorý používa liečivé strely a tiež oživuje. Hráči medzi sebou komunikujú cez kruhové menu alebo mikrofóny. Upozorniť spolubojovníkov na protivníkov alebo ciele môžete umiestnením značky.
Grafika hry je na vysokej úrovni, na čo sme pri Ubisofte zvyknutí. Kvalitný dizajn prostredí s detailmi a precíznou štruktúrou, parádne prestrihové scény, dobre navrhnuté menu postáv a ich možnosti. Nechýbajú rôzne odlesky a iné efekty v súlade s trendmi súčasnosti. Na PC všetko beží plynulo a bez problémov. Pri konzolových verziách ale boli hlásené určité chyby, niekedy aj odpojenie hráčov. Podporované je cross-platformové hranie. Hudba a zvuky sú solídne. Môžeme povedať, že je to tradičný štandard Ubisoftu.
Rainbow Six: Extraction stojí tak trochu mimo pôvodnej formy série, podobne ako predošlý diel Rainbow Six: Siege. Nová časť sa však od klasického konceptu ešte viac vzďaľuje, lebo teroristov nahradili mimozemšťania. Dalo by sa polemizovať o tom, či takáto obdoba pasuje k tejto značke, avšak ako kooperačná prestrelka hra funguje veľmi dobre. Je otázne, či sa misie s opakovanými úlohami, hoci je sortiment zadaní aj máp slušný, nestanú čoskoro repetitívne. Ale to by vedel Ubisoft vyriešiť DLC obsahom, ktorý určite príde. Rozhodne však môžeme Extraction zaradiť medzi tie lepšie a zaujímavejšie kooperácie na trhu.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One Co-op Vývoj: Ubisoft / Ubisoft Štýl: Akcia / Multiplayer
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|