LEGO BRAWLS |
LEGO BRAWLS |
Poznáte ten pocit, keď sa z akéhosi záhadného dôvodu váš osobný názor nezhoduje s názorom väčšiny? Podobne som sa cítil krátko po tom, čo som si oddychovo užil zopár prvých hodín z najnovšej hry vyrobenej v Lego továrni a konfrontoval som svoje dojmy s názorom verejnosti. Touto hrou je práve bojový titul Lego Brawls, ktorý sa pripája k dobre známym a úspešným hrám, ako sú Super Smash Bros. či Brawlhalla, alebo aj nedávno vydaný MultiVersus.
Po podrobnejšom preskúmaní herného trhu som nakoniec dospel k záveru, že jestvujú najmenej tri dôvody negatívneho prijatia tejto hry. A tými sú v prvom rade absolútne absurdné predraženie titulu, primitívnosť mechaník a v neposlednom rade od začiatku očividne zlá voľba platforiem. Okrem týchto hlavných dôvodov je tu však aj mnoho iných nedostatkov, ktoré mi ale nikdy nezabránili na pár hodín večer sa jednoducho a efektívne zabaviť.
Problémy s kockami hneď zo začiatku
Myslím si, že je na mieste vyvaliť na vás hneď zo začiatku všetky problémy a čiastočne tak priblížiť, prečo k nim asi došlo. Štúdio Red Games, teda vývojár Lego Brawls, má za sebou zatiaľ sedem titulov... mobilných titulov... Asi sa vám tak hneď v hlave rozsvietila výstražná kontrolka a v tomto prípade je rozhodne aj na mieste. Od prvej interakcie s hrou vám bude jasné, že toto by sa skutočne parádne hralo na tých inteligentných zariadeniach, ktoré si neustále nosíme vo vreckách. A veruže hra na mobiloch vyšla, a to dokonca ešte v roku 2019, kedy sa objavila v mesačne platenej službe Apple Arcade. Po úspechu na iOS asi vývojárov zaslepila vízia zisku, a tak v spolupráci s vydavateľom Bandai Namco Entertainment bolo splodené konzolové a PC vydanie. Na PS5, PS4, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch, no a ,samozrejme, aj Windows a Mac, vyšiel začiatkom septembra plnohodnotný port aj so 40- eurovou cenovkou.
Slovko port a 39,99€ je niečo, čo veľmi dokopy nejde, ale asi by ste tomu dali šancu, keďže to je Lego a táto značka už aj v hernom biznise čosi znamená. Avšak veľmi rýchlo zistíte, že citeľne ide iba o port, ktorý si s minimom mechaník, občas ťažkopádnym ovládaním a absenciou prepracovanejšieho obsahu spomínanú cenovku obháji skutočne ťažko. Napriek všetkým negatívam a nedostatkom hry však nemôžem poprieť fakt, že som sa sám aj spolu so svojou partnerkou počas hrania hry mimoriadne dobre zabavil. Spolu sme si zanadávali na ovládanie, odskúšali všetky herné módy aj lokálny multiplayer a zároveň sme zistili, kde sú naskladané všetky kockaté nedostatky.
Chabá, ale zábavná bitkárska stavebnica
Samozrejme, na hre nie je všetko katastrofálne, a preto k tej zábave, ktorú som s ňou zažil, patrí aj zopár pozitívnych aspektov. Na to aby som ich všetky vymenoval, je potrebné vysvetliť, ako sa Lego Brawls hrá a akou hrou vlastne je. Brawls je teda čistokrvnou bojovkou, ktorá na rozdiel od akéhokoľvek iného Lego titulu nemá žiadny príbeh a jedinou jeho náplňou sa stáva hranie lokálneho alebo online multiplayeru. Ten lokálny je celkom jednoduchý a priamočiary. Na jednom zariadení (čo bola pre mňa konzola PS5) môžu proti sebe lokálne súperiť až štyria hráči. Tí proti sebe bojujú jedine v režime Free-For-Brawl, teda všetci proti všetkým. Nakoľko v jednom zápase môže byť maximálne osem figúrok, títo štyria hráči majú zároveň možnosť obsadiť zvyšné miesta počítačom-kontrolovanými brawlermi, teda bojovníkmi.
Online multiplayer ponúka oproti tomu lokálnemu viac herných módov a zároveň aj možnosť vybrať si vlastnú figúrku. Predovšetkým však za online multiplayer dostanete odmeny v podobe nových figúrok alebo častí ich tiel, ako je hlava, pokrievka hlavy, nohy a torzo. V lokálnom režime si môžete vybrať iba figúrku náhodne stvorenú z vami získaných častí tiel všetkých figúrok a to je v kombinácii s obmedzením iba na jeden herný mód skutočne škoda... Lokálnu kooperáciu nájdete dostupnú v sekcii PARTY v hlavnom menu a tu sa vám zároveň naskytne aj možnosť pre založenie online co-op alebo verzus režimov, ktoré zároveň podporujú aj medziplatformové hranie. Každá vami založená hra má svoje unikátne heslo/kód, ktorý sa zadáva do kolonky invite code v spomínanej party sekcii.
Ak si však túžite zahrať aj proti iným hráčom, teda nie iba lokálne dostupným kamarátom či rodine, v menu nájdete obrovským tučným písmom vycapený nápis BRAWL. Ten vás hodí priamo do hry ôsmich hráčov, kde si zvolíte svojho brawlera, zahlasujete za mapu, po ktorej v danom kole túžite a šup do bitky. Dostatočne rozmanitých máp je v hre skutočne požehnane a herných módov tiež nie je málo. Od spomínaného Free-For-Brawl, cez Control the Point, Collect, až po Brawl Royale.
Free-For-Brawl je teda jasný. Control the Point vám ukladá za cieľ obsadenie vysvieteného miesta na mape, kedy musí váš tím štyroch hráčov nielen bojovať proti tomu nepriateľskému, ale zároveň sa neustále držať na vysvietenej ploche. Tam je potrebné stáť až do momentu, kým jeden z tímov nenaplní svoj ukazovateľ, a tak vyhrá. Na niektorých mapách sa dokonca pri efektívnom zaberaní oblasti objaví vyhrávajúcemu tímu pomoc v podobe obrovského Ninjago mecha alebo dinosaura z Jurassic parku. Na Collect mapách je zase nutné zozbierať istý počet kryštálov, broskýň alebo iných predmetov a udržať ich pri sebe, až kým sa nenaplní ukazovateľ tímu. No kryštály sa zabitým hráčom opätovne vysypú, a tak sa hra stáva konštantným balansovaním honu na nepriateľov a utekania s plnými kapsami. Posledný mód Brawl Royale je akousi obmenou módu Free-For-Brawl, ibaže tu má každý hráč neobmedzený počet životov a vyhrá práve ten, ktorý ako prvý dokopy eliminuje 15 iných figúrok.
V každom hernom móde potom plníte unikátne úlohy, zbierate body, eliminujete ostatných hráčov, nachádzate špeciálne schopnosti a zbrane, no ale predovšetkým si zvyšujete svoj globálny rank. Tým je vaše celkové umiestnenie v celosvetovom rebríčku hráčov, a tak môžete zapadať do typických bronzových, strieborných, zlatých a iných stupňov. Rebríček hráčov sa vám zobrazí po dokončení zápasu a traja najlepší dokonca dostanú svoju víťaznú obrazovku, kde môžu predviesť svoje unikátne pózy. Či už ide o pózy alebo figúrky samotné, odomykáte ich hraním a predovšetkým vyhrávaním.
Minifigúrky či postavičky, vlastne všetko kockované je dobré
Ako som spomínal, v hre sa nachádza nezanedbateľné množstvo postavičiek a samotných častí tiel ešte viac. Za každú úspešnú a ideálne vyhratú hru sa vám pomaly plní ukazovateľ v pravom hornom rohu obrazovky. Ten jednoznačne ukazuje, aký progres je pre odomknutie truhly s jednou náhodnú súčiastku ešte potrebný. Tieto súčiastky sa zároveň môžu opakovať, a tak častokrát v menu sekcií všetkých odomknutých figúrok nájdete pod konkrétnou súčiastkou aj číslo s jej aktuálnym počtom kusov vo vašej galérii. Okrem tohto štýlu odomykania figúrok však nájdete v hre aj špeciálne témy, ktoré vám hraním rozšíria zbierku aj o kompletné a tematické figúrky.
V hre sa dokopy nachádza 12 tém, ako sú Space, Pirates, Ninjago, Hidden Side, Jurassic World, Vidiyo, Monkie Kid, Alien Conquest, Castle, Ninjago Prime, Ninjago Seabound a, samozrejme, Western. Z každej tejto témy môžete získať niekoľko tematických figúrok, zbraní a, samozrejme, unikátne časti tiel. Podobne má každá téma percentuálny ukazovateľ progresu, kde spomínané odmeny zastupujú čiastkové ciele. Témy si môžete priamo v hlavnom menu kedykoľvek a ľubovoľne meniť. Pekným detailom je aj fakt, že po zmene témy sa zmení aj prostredie v pozadí hlavného menu. Tu vždy uvidíte aj vami zvoleného alebo čerstvo vyskladaného brawlera.
Skladanie figúrok považujem za veľmi zábavnú a okrem samotných súbojov určite aj za najzaujímavejšiu časť hry. Na začiatku hry vám vývojári ochotne podarujú tri tematické figúrky, ktorými sú Heroic Knight, Intergalactic Girl,a Super Wrestler. Z nich si môžete vyskladať vlastné, improvizované bojové monštrum, ale myslím si, že na skladanie sa oplatí počkať, až kým nebudete mať viac odomknutých bojovníkov. V menu sekcie BRALERS sa ľahko prekliknete priamo do vašej ponuky Lego brawlerov a zároveň ktoréhokoľvek z nich bezproblémovo hodíte do editora. V editore si nevyskladáte len veľmi unikátny vzhľad, ale aj si meno a schopnosti daného brawlera.
Kontroverzné meno sa skladá z prídavného mena a podstatného mena. Takto vytvoríte kombinácie, ako napríklad Elegant Boxer, Kitty Alien alebo podobne absurdné variácie. Hoc sú kombinácie občas skutočne vtipné, je škoda, že sa k reálnemu menu akéhokoľvek iného hráča takto nikdy nedostanete. Chcete si zahrať s niekým, kto bol skutočne dobrý? Alebo bloknúť niekoho, kto vám efektívne prehral celú hru? Smola. Okrem mena si upravíte dve dostupné schopnosti vášho brawlera a priradíte mu aj ideálnu zbraň.
Ako si rozhýbať figúrku
Hrá sa to ako akákoľvek iná bojovka, optimalizovaná na mobilné zariadenia. Postavičku rozhýbete v 2D pohľade po 3D kockovaných prostrediach vpravo aj vľavo. Podivuhodne posunom páčky nahor vaša postavička skáče a posunom páčky nadol zase zoskakuje dolu, ak je to teda možné. Každý brawler má základný útok, či už sa oháňa stredovekým mečom, boxerskými rukavicami, pravekou bakuľou či poriadnym steakom alebo dvoma rybami. Unikátnych a skutočne vtipných zbraní je tu kopa, avšak pri oddialení na akom sa väčšina máp hrá, rýchlo na ne zabudnete. Okrem základnej zbrane a základného útoku vie po výskoku alebo po páde z platformy vaša postava udrieť rovno do zeme priamo pod seba a zasiahnuť tak okoloidúcich.
Žiadne uhýbanie ani krytie v hre nenájdete, a tak sa jedinou možnosťou sebaobrany stane akási kombinácia rýchleho úskoku s útokom. Pri stlačení pravého tlačidla sa váš Lego bojovník automaticky vrhne vpravo a pri stlačení ľavého vľavo. Tento skokový útok pri náraze mierne odrazí aj nepriateľského brawlera, ktorému sa od vás naskytne dostatočný odstup na efektívny útek. Preto je vhodné týmto útokom hráčov iba zhadzovať rovno z útesu alebo ich jednoducho doraziť. Najväčšími výhodami v súbojoch sa však stanú spomínané dve špeciálne schopnosti, ktoré získate zbieraním žiarivých Lego kociek rozmiestnených v bojovej aréne. Tieto kocky vám náhodne priradia schopnosť zo všetkých dostupných, a tak získate navyše dva špeciálne útoky. Samozrejme, že nikdy k nim nemáte žiadne vysvetlenie ani štýl ich ovládania, takže prvé hry budete skutočne zmätení.
Pre použitie takého koláčového kanónu je nutné stláčať tlačidlo pre základný útok, pri ovládaní obrovskej raketovej rukavice stlačením tlačidla pre útok z nej zase zoskočíte a niektoré predmety, ako napríklad suchozemský rozoštvaný žralok, sa zase aktivujú automaticky, a to práve v smere do ktorého sa váš brawler pozerá. Ako vravím, zo začiatku to je skutočne chaos, ale čím viac hier odohráte, tým viac sa naučíte. Mimozemské žabky či dinosaury naháňajúce nepriateľov, mrkvovo-laserová puška, Da-Vinciho lietajúci stroj zhadzujúci kosti, vesmírne autíčko s vražedným laserom, stredoveký rytier s kopijou... Je toho skutočne veľmi veľa a zároveň netreba zabúdať ani na dve prednastavené schopnosti pri voľbe brawlera. Tieto oceníte a využijete vedome práve na mapách, kde sa kocky neobjavujú a jednoducho občas dostanete vlastné predvoľby. Nové zbrane aj špeciálne schopnosti si, samozrejme, odomykáte hraním.
Rozmanité Lego svety sú ako vytrhnuté zo zberateľských kolekcií
Posledným dôležitým a pozitívnym faktorom hry sú samotné svety. Podobne ako rozmanitých tém je aj šialene veľa prezdobených svetov. Na každej mape sa totižto neustále niečo deje. Vo vesmíre padajú meteority a v pozadí vám tlieska mimozemská delegácia. Vo westernovom svete sú divoké kone a na pozadí praží slnko. Pirátsky svet je zasa plný pirátskych lodí a strelených pirátov. Z každej mapy cítiť zápal pre projekt, ktorý vo zvyšku hry akosi chýba. Každá stavebnica na pozadí alebo ktorákoľvek stavba po ktorej poskakujete je autentická a máte pocit, že presne tam patrí. Zároveň som hneď mal chuť ísť si kúpiť nielen Ninjago Lego, ale aj akékoľvek vesmírne, westernové či stredoveké stavebnice, aby som si tie luxusné stavby vyskladal aj sám.
O to smutnejšie potom je, keď nie je celý svet poskladaný z Lego kociek. Každý hráč vybieha na Control the Point mapách zo spawnu a tie sú dosť často iba jednotvárnou kreslenou textúrou, ktorá, nanešťastie, do Lego sveta vôbec nepasuje a ani len nepatrí. Pri Lego hrách od TT Games je pochopiteľné a rokmi aj akceptované, že celá galaxia zo Skywalker ságy nie je poskladaná z kociek. Avšak každou hrou je kociek v ich svetoch iba viac, a preto mi asi chýba, že tu vývojári nedokázali ani zopár malých máp plne pretvoriť do plastových Lego setov. Nič však nezmení fakt, že každý svet je rozmanitý, detailne plný efektov a máte z neho pocit, že sa v ňom nejaký ten Lego život žije. Niektoré mapy sú dizajnovo slabšie a naháňanie sa nekonečné kockované kilometre za vlajkami alebo za nepriateľmi sa stane rýchlo otravným a repetitívnym.
Plytvanie virtuálnymi Lego kockami sa nevypláca
Som zhrozený z faktu, že toľko dobrých nápadov a skutočne hravých mechaník sa takto katastrofálne prepracovalo na port pre PC a konzoly. Najhoršie na tom všetkom je, že ono by to ani také tragické nebolo, keby Lego brawlovanie ponúkali zadarmo. Áno, hrá sa to ako mobilný titul, mechanikami sa šetrilo a cieľová skupina je niekde úplne inde. To však absolútne nič nemení na fakte, že vo mne Lego prebúdza detskú nostalgiu, farebné a hravé prostredia sú krásne nadizajnované a hrať sa s editorom postavičiek je zdrojom nekonečnej zábavy. Či už hráte lokálne alebo online, určite sa dobre nasmejete a váš čas s hrou si aj vďaka podpore cross-play na akejkoľvek platforme užijete. Aj preto so strašne ťažkým srdcom píšem, že hru jednoducho neodporúčam kupovať, až kým nebude v 90% zľave alebo vývojárov neosvieti a titul prejde na free-to- play model. Kým sa tak stane, budem bojovať s kockami iba na mobiloch, keď už si platím to Apple Arcade...