WRC GENERATIONS |
WRC GENERATIONS |
Posledný príspevok do žánru rally pretekov od vývojárov z KT Racing patril medzi očakávané projekty pre fanúšikov štvorkolesových miláčikov. Nemusí vám šotolina škrípať medzi zubami, aby ste vedeli, že virtuálne rally sú tak trochu iné autíčka. Žiadne Need for Speed alebo drahé športiaky na hladkom asfalte. Licencia prechádzajúca pod Codemasters (Electronic Arts) prinútila tvorcov vydať zo seba maximum. Podarilo sa a WRC: Generations stojí to za to.
V reči čísel: 22 krajín so 165 rýchlostnými skúškami (Švédsko je vytvorené nanovo) nám dovolí preháňať sa po 750 km asfaltu, piesku, prachu, blate a snehu s 80 vozidlami, pričom takmer štyri desiatky patria do histórie alebo ich môžeme nazvať legendami. Obsahu na niekoľko rokov poctivého hrania, pilovania svojich schopností a hlavne užívanie si rýchlosti a jazdy ako takej. WRC: Generations nie je tvrdá simulácia po vzore DiRT Rally (a pokračovanie). To však neznamená, že nie je rovnako zábavná hra. A možno aj o čosi viac, než modla všetkých rally maniakov.
Keď KT Racing prebralo licenciu, začalo sa blýskať na lepšie časy. Po nemastných - neslaných pokusoch talianskeho Milestonu zaradili Francúzi vyšší prevodový stupeň. Každým dielom sa posúvali postupne dopredu, takže ste zaobstaraním ktoréhokoľvek ročníka nespravili výraznú chybu. Vždy však chýbal kúsok do dokonalého opojenia. WRC: Generations sa priblížilo k vysnívanej hre trpezlivým zlepšovaním jazdného modelu, v ktorom nehrá prím zamerania sa na technokratickú simuláciu. WRC: Generations je rally pre všetkých.
Dosť však sladkých rečičiek. Okrem ohromnej porciu obsahu má hra drive. Ťažko opísateľný pocit, ktorý vás dostane po prvých zákrutách, prinúti vás sústrediť sa len a len na dianie na obrazovke. Skvele vybalansované ovládanie nenúti sviatočného hráča siahnuť po volante. Aj preto, že mainstream vo väčšine prípadov čelí atakom ratolestí a rodinných príslušníkov. Pre absolútnu nostalgiu (pamätáte na International Rally Championship alebo nasledovníka Rally Championship 2000) si môžete dokonca sadnúť ku klávesnici a ono to funguje. Pri znížení obťažnosti tancujete s vozidlom síce menej plynulo, avšak pred viac než dvomi dekádami sme si to užívali na starej Felicii rovnako a nič viac nám nebolo treba.
Presne tak isto funguje aj WRC: Generations. Nestavia na technickú dokonalosť, hoci vyzerá viac než dobre a prostredie okolo trate je pestré, dohľad dostatočný, autá nádherné. Jazda vyvoláva emócie práve tým, že cítite pod svojimi rukami vozidlo – jeho správanie sa a reakcie na vaše akcie. Plyn stlačený na podlahu je najrýchlejšia cesta k rozbitiu vozidla v prvej zákrute. Pohrávate sa s plynom, dôverujete svoju kopilotovi, ktorého informácie sú životne dôležité, snažíte sa porozumieť vozidlu, ktoré sa správa presne tak ako si predstavujete, že by sa vozidlo správalo, keby sedíte v skutočnom kokpite.
Ešte raz a naposledy – WRC: Generations nie je reálna simulácia, no práve prirodzeným ovládaním, skvelým pocitom z riadenia dáva ktorémukoľvek hráčovi príležitosť skúsiť si rally. Nie je to zadarmo, pretože každý z povrchov si vyžaduje odlišný prístup. Kontakt s prostredím poškodzuje vozidlo, čo sa prejavuje v jeho správaní sa. Pneumatiky sa nešetrnou jazdou postupne ničia, strácate stabilitu a môžete si dovoliť menej riskovať. Fyzikálny model vytvára pohlcujúci dojem a jazda je tak skutočne akčná a nesmierne rýchla. Nemusíte ani dosahovať obrovské rýchlosti, no dojem z nej je absolútne dokonalý. Stačí jedna nepozornosť alebo poľavenie v sústredení sa a všetka snaha (vrátane nakláňania sa do zákrut či ich vyberania s vyplazeným jazykom) vyjde nazmar.
Potom tu máme dynamicky meniace sa počasie, čo je fajn vec, hlavne ak začne liať a vy sa pomaly neudržíte ani na rovnej ceste. Správny typ pneumatík nie je len tak do počtu, no práve to je z ďalších momentov, pre ktorý si hru poľahky zamilujete. Názorne vám ukáže, že by nebolo od veci trochu zmeniť štýl jazdy. Vy to bez protestov spravíte, pretože feedback je okamžitý. Spojenie s vozidlom a pochopenie toho, prečo sa správa tak ako sa správa (a vás to fakt baví), je za nezaplatenie. Príjemným bonusom sú hybridné vozidlá a komu sa máli, nech si dá legendárnu obťažnosť. Nebude to síce Richard Burns Rally, no dá vám zabrať a vyžaduje si nemalý kumšt nie dôjsť do cieľa, ale bodovať v šampionáte.
Menším sklamaním je totožná kariéra ako v minulých dieloch: medzi oficiálnymi šampionátmi plníte rôzne výzvy (extra preteky iného výrobcu vozidiel, eventy s historickými legendami či rôzne tréningové kurzy), budujete morálku svojho tímu, vylepšujete ako seba, tak depo. Nič nové pod slnkom. Okrem Kariéry tu nájdete rýchlu jazdu, tréningovú mapu, tutoriály a taktiež bohatý multiplayer. Môžete sa zapojiť do virtuálnych líg, denných či týždenných výziev alebo si dať jednu rýchlovku, či dokonca si vyskúšať úlohu kopilota.
Kým však prejdete všetko v singli krížom-krážom, ubehne mnoho desiatok hodín. Jednotlivé krajiny sú rovnako dôležité ako bohatá garáž plná oficiálnych automobilov. Možno dokonca podstatnejšie. Počet šampionátov je vskutku masívny. Ak si zvolíte maximálnu dĺžku pretekov (a to rozhodne spravte), strávite na vybraných skúškach aj viac než štvrťhodinku, a práve tu sa môžete dokonale vyblázniť. Chyby sa neodpúšťajú, žiadne vracanie sa v čase. Pri vyššej obťažnosti nebudete ani dokola reštartovať preteky. Je nesmierne pozitívne, že vás finálne poradie možno ani nebude toľko hnevať. Každý kilometer v nádherne spracovanej krajine a dokonale vybalansovanej rýchlostnej skúške si budete užívať.
Nebudete vedieť kam skôr skočiť. Chcete rovno sneh? Ten si užijete v obligátnom Monte Carlo, ale tie skutočné orgie začnú vo Švédsku, ktoré preverí cit pre plynulú jazdu. Zasnežené pláne striedajú úzke lesné cestičky. Príroda je nádherná, len škoda, že v noci (a pekne si zapnite husté sneženie) sa veľmi kochať nebudete. Naopak Chorvátsko je asfaltové peklo, v ktorom si užijete kanály hneď pri ceste, serpentíny pri skalnatých masívoch, úzke uličky v malebných dedinských. Alebo zaprášené Portugalsko, zablatený Wales a jeho úžasné lesy či záverečný finiš pri skalnatom pobreží.
Kopcovitý terén s kamenistým povrchom a zradnými serpentínami dominujú v Turecku, Korzika je romanticky prímorská, v San Remo zažijete dokonalú podhorskú jeseň so stromami zhadzujúcimi svoje listy. Či radšej Nový Zéland, ktorý je zaprášený, ale cesta k majáku má svoje čaro. Popísať všetky zážitky z Argentíny, Keni, Estónska, Čile, Nemecka, Sardínie, Grécka, Fínska, Japonska či Katalánska nemá zmysel, pretože by popis zabral celý text recenzie. Jednoducho nech sa vyberiete kamkoľvek, budete si jazdu užívať bez toho, aby ste mali potrebu hnať sa za každú cenu dopredu.
Vizuálnu stránku nemusíme bližšie predstavovať. Málokedy sa stáva, že k recenzii je potrebné vyberať z niekoľkých stoviek obrázkov. Možno to nie je až také úchvatné ako najnovšia Forza Horizon, nemôžete sa vybrať hocikam len tak mimo trať a vinohrad vás zastaví na mieste rovnako ako malý betónový múrik. Ale je na čo sa pozerať. A čo počúvať. Uši trhajúce burácanie motorov a praskanie turba je skvelým prídavkom pre pohltenie. Škoda dutého ozvučenia nárazov a občas prehnaných reakcií navigátora. Inak mu to ide dobre a ziapete skôr vy pred obrazovkou.
Málokedy sa stane, že hra vás vtiahne do svojho vnútra až tak, aby ste prestali vnímať okolie. Rally to dokáže. A WRC: Generations od KT Racing to zvládol na výbornú. Sú tu stále menšie mušky, ktoré sme medzi rečou spomenuli, avšak nič to nemení na tom, že posledný diel je jednoznačne ten najlepší. Nedosahuje úroveň simulácie Richarda Burnsa či DiRT Rally. Nemá takú ohromujúci garáž a voľnosť ako iné arkády v otvorenom svete. Neprináša žiadne obrovské novinky a nedokáže prekvapiť ako kedysi RalliSport Challenge, nebudete nadšení z blata ako pri Sega Rally. Ale vie vtiahnuť do svojich útrob a nepustiť. Aj keby Codemasters jeden ročník vynechali, vôbec by nám to neprekážalo. Máme rally na mnoho večerov.