EVIL WEST |
EVIL WEST |
Divoký západ strihnutý nejakými futuristickými prvkami alebo démonmi je medzi vývojármi dosť obľúbené spojenie. Na trhu je hneď niekoľko hier v takomto duchu. Aj Evil West sa vydáva touto cestou a primárne má na muške upírov, na ktorých používa klasické aj moderné zbrane. Celkom nádejná konfigurácia, ktorá si nájde svojich priaznivcov, i keď nie všetky nástrahy zdoláva s prehľadom.
V tajnom americkom inštitúte sa pripravuje superzbraň proti upírskej hrozbe, ale poznáte to, potvory zubaté sú o krok vpredu a narobia poriadnu paseku skôr, ako to ľudia čakali. Osud krajiny, ľudstva a aj svojho otca, ktorý šéfuje spolku, má vo svojich rukách lovec Jesse. Prakticky sám (prípadne v kooperácii s vaším kamarátom, ak vlastní hru) musí zmasakrovať hordy upírov, vlkolakov a všakovaké iné potvory na strastiplnom putovaní v niekoľkých prostrediach. Či už je to púšť so skalnatými bralami, westernové mestečká, továreň s ropnými vrtmi, jaskyne, zasnežené hory, močariská, vlaková stanica alebo aj kukuričné pole.
Výprava potrvá približne 15 -20 hodín aj v závislosti na vašich schopnostiach a obťažnosti. Tá najľahšia je označená ako príbehová a malo by vám to s ňou ísť ako po masle, ale to môže platiť v prvých hodinách, no v pokročilej fáze už aj tam budete mať neraz veľký problém prežiť. Normálna náročnosť je spočiatku taká akurát, vyššie by mali ísť jedine fanatici milujúci Souls hry, i keď Evil West nekráča touto líniou. No a po finále je možnosť hrať aj New Game plus s náročnejšími výzvami, ale zachovanou výbavou.
Pri postupe v hre vám síce asistuje niekoľko spriaznených postáv, ale je to len podporný tím, z ktorého vám nikto nepomáha priamo v boji. Aj drsňák Edgar sa vytratí vždy, keď má nastať akcia, hoci v úvode sa aspoň chvíľu tvári, že vám kryje chrbát. Ale v skutočnosti nie, zabudnite, ak nehráte kooperačne, je to len a len na vás. Každopádne, vďaka týmto postavám aspoň získavate nové informácie a aj technologické novinky, s ktorými je radosť zabíjať. Čo sa budeme pretvarovať, je to tak a pacifisti a citlivé povahy nech si nájdu inú hru. Evil West je dosť drsný, a to neraz aj v dialógoch, ktoré sú pekne aj s vulgarizmami preložené do češtiny, takže nič pre deti.
Začiatok vôbec nevyzerá márne, príbeh sa celkom dobre rozbieha, drsný hlavný hrdina je vcelku sympaťák, atmosféra hustá. Nevadí, že to pripomína mnohé kultové filmy aj hry, s ktorými sme už mali dočinenia. Hrateľnosťou je to asi najbližšie k Darksiders. Jesse v istých momentoch vyzerá ako Indiana Jones, hlavne keď sa inak prakticky nevyužitým bičom zachytí a prehupne cez nejakú priepasť. Vzhľadom zas pripomína Van Helsinga – toho moderného filmového. Niektoré pasáže sú ako zo Zaklínača, no a možno si okrajovo, pri potulkách divokým a v tomto prípade aj divným západom spomeniete aj na Red Dead Redemption 2. Prípadne tu objavíte aj ďalšie známe motívy, pričom niektorými sa autori ani netaja. Napríklad Belmontvillský chrám je jednoznačne narážkou na legendárny rod z Castlevanie.
Hra skutočne dokáže v počiatočnej fáze upútať a vie si udržať tento status v prvých hodinách. No čím dlhšie hráte, tým viac sa prejavuje stereotyp vyplývajúci z použitej schémy pri prechádzaní, ktorá značne obmedzuje hráča. Koridorové úrovne vám nedovolia vybočiť z určenej cesty a maximálne ponúknu malé odbočky a pár skrytých zákutí. To by až tak neprekážalo, keby sa nepriatelia prirodzeným spôsobom objavovali naokolo, čo spočiatku v hre aj je, ale neskôr už len ojedinele. Primárne sa bojuje v separovaných arénach, ktoré sú najskôr vyhradené bežným bossom, potom už sa z toho ale stáva štandard a vy viete, že vždy, keď vyleziete na nejakú čistinu, pustí sa do vás horda kreatúr. Medzi nimi už nie jeden, ale pokojne aj traja - štyria menší bossovia naraz, plus hromady menších potvor a kým to všetko nevyzabíjate, hra vás ďalej nepustí. Niekedy dokonca priamo pred sebou vidíte tie kreatúry a sú aj na dostrel, lenže ich nedokážete zasiahnuť, kým nevyšplháte alebo neskočíte k nim. Až potom sa aktivuje boj.
Bežne vás potom čakajú dynamické, ale chaotické bitky, kde na vás dorážajú protivníci zo všetkých strán a neraz aj zo vzduchu. Vy pritom musíte predovšetkým zložiť bossov, ešte im aj zabrániť, aby sa doliečovali a súčasne potrebujete byť neustále v pohybe, inak je hneď po vás. Beh či kotrmelce s občasnými výpadmi alebo streľbou sú dobre fungujúcou taktikou a dajú aj čas na regeneráciu vašej liečivej schopnosti. Okraje arén vás však bežne zachytávajú a to nepriatelia patrične využijú.
Je to síce aj napriek tomu chutné, adrenalínové, no ďalším problémom je malý sortiment protivníkov, ktorí sa tak v bojoch veľmi často opakujú. Menia sa ich kombinácie, ale stále je to taká obohraná zostava. Veľký okrídlený démon, kreatúra, ktorá sa zahrabáva pod zem a vyskakuje na rôznych miestach, hromotĺk so štítom, lietajúca potvora, ktorá je zraniteľná až po zničení guľovitých objektov okolo nej, obluda s chápadlami, ktorá sa prisáva na budovy a odtiaľ po vás páli lúče. K tomu bežný „drobizg“ väčšinou tvorený pešiakmi s obrovskou pijavicou na hlave alebo podobnou bizarnou formou.
Neraz máte pocit déja vu, pretože mnohé boje vyzerajú takmer rovnako. Viete, že tamtú veľkú poletujúcu mrchu s jej sprievodom ste už predtým zabili tridsaťkrát, ibaže to bolo iné prostredie. No je to už otrava. A postup vás už tlačí z jednej takejto arény do druhej, sotva prejdete niekoľko krokov. To si potom vďačne trochu oddýchnete pri malých doplnkových činnostiach, ako je aktivovanie spínačov tak, že vašu postavu zelektrizujete pri generátore a musíte včas dobehnúť k obvodu. Alebo posúvate vagóny, aby bolo možné niekam prejsť ďalej. Inak tam toho okolo bojov vlastne ani veľa nie je. Občas sa niekde zachytíte bičom, strieľate do terčíkov, aby sa uvoľnila reťaz, po ktorej vyšplháte, či použijete zipline lanovku, ktorou sa spustíte do údolia.
Priebežne nachádzate písané dokumenty a odkazy, truhlice s mincami, občas aj nejakými bonusmi a môžete si zmeniť čisto kozmetický vzhľad zbraní alebo ošatenia, natrafíte na nákresy s vylepšeniami zbraní. V zásade by to stačilo, keby tie boje neboli po niekoľkých hodinách také monotónne. Ale keď už prídu na rad hlavní bossovia, aspoň tam je to odlišné, úplne iná káva, ale aj poriadna fuška. Aspoňže je možné poraziť ich vo viacerých fázach (minimálne na nižších obťažnostiach) a po smrti pokračujete v tej, do ktorej ste sa úspešne prebojovali.
Pri bitkách však treba určite prízvukovať, že vaše bojové schopnosti sú parádne, takže do istej miery vyvažujú tú sterilitu bojových situácií. Základom samotného boja sú údery rukou, respektíve mechanickou rukavicou. Pri podržaní tlačidla je to silnejší výpad, pri ktorom nepriateľ bežne vyletí do vzduchu a vtedy sa dá ešte ďalej udierať či do neho napáliť. Obrnení protivníci zvyknú robiť silné útoky s napriahnutím ruky, ktoré prerušíte kopancom. Úvodnou strelnou zbraňou je revolver aj s rýchlostreľbou. Prebíja sa po niekoľkých ranách, ale munícia je neobmedzená. Na presnejšiu streľbu so zameraním je ideálna Rentierova puška, opakovačka, ktorú neskôr môžete prepínať s kušou. Väčšia variabilita úderov prichádza s elektrickou rukavicou – elektrifikátorom. Dokážete ňou vytvoriť elektrický blok, ktorý nachvíľu paralyzuje protivníka a pokročilými variáciami sú elektrické pritiahnutia cieľa alebo naopak pritiahnutie seba k nepriateľovi s následným zásahom.
K tomu máte doplnkové schopnosti, ktoré získate postupne počas progresu, aktivujú sa osobitnými tlačidlami a zvyčajne potrebujú istý čas na regeneráciu. Je to silná brokovnica, plameňomet, inak vhodný aj na zapálenie pavučín a kríkov blokujúcich prechod, omračovacia elektrická tyč v tvare kríža. Ďalej balíčky s výbušninou na vrhanie, ktorými sa dajú aj odvaliť kamene alebo zasypať hniezda kreatúr a potom Rentierov guľomet. K tomu máte už spomenuté liečenie, ktoré tiež potrebuje regeneráciu, inak sa doliečujete tým, čo v boji vypadne z netvorov. Obvykle po brutálnom zakončovacom údere. A po bitkách sa postava zotavuje automaticky do plného zdravia.
Uvedená výbava sa ale ďalej dá vylepšovať. Na to máte menu s jednotlivými zbraňami a ku každej sú priradené tri úpravy. Odomknuté sú po dosiahnutí určitého levelu alebo objavení plánu v teréne, ale vaše až vtedy, keď zaplatíte. Napríklad je potom v zásobníku o náboj - dva (alebo šípy) viac, pištoľ a puška vypália elektrické strely, hodíte viac výbušnín naraz, schopnosť sa rýchlejšie obnoví a podobne. Okrem toho má Jesse aj špeciálne schopnosti s rozvetvenou ponukou v dvoch kategóriách s rukavicou a elektrifikátorom. Tiež sa odomknú na určitom leveli postavy a na osvojenie potom musíte investovať skúsenostné body. Väčšinou pridávajú nejaké bonusy k útokom a rozširujú ich pôsobenie, takže sú viac devastačné a účinnejšie proti masám. Ale nájdete tam aj permanentné zvýšenie zdravia, možnosť priťahovať korisť z väčšej diaľky, super útok pri preťažení energiou a podobne. Schopnosti a vylepšenia sa dajú resetovať špecifickým prístrojom.
Evil West beží na Unreal engine. Graficky je to slušné a súčasne hardvérovo nenáročné. Na priemernej zostave to dáte na epických nastaveniach a môžete ďalej skrášľovať nastavením neobmedzených fps, VSync, antialiasingu, rozostrenia pri pohybe, Nvidia DLSS a AMD CAS. Popritom sú tam nastavenia samotnej hrateľnosti, vrátane asistencie pri mierení a arachnofóbie. Takže ak sú vám odporné pavúky, hra ich jednoducho odstráni z pasáží, kde sa vyskytujú. Pri hraní pekne vidíte vysvietené interaktívne predmety a prechody, takže sa rýchlo zorientujete. Prestrihové scény môžu pôsobiť slabšie ako pohľad na samotné hranie, i keď pekne dotvárajú príbeh a je fajn, že sa dajú nielen preskočiť, ale aj pozastaviť, ak vás napríklad niečo vyruší a chcete si ich v pokoji dopozerať.
Kvalitný dabing a hudba pekne sadnú a medzi jazykovými textovými verziami rozhovorov a titulkov je aj spomínaná čeština, čo mnohých poteší. Napriek všetkému pri porovnaní s Red Dead Redemtion 2 (keďže je to tiež hra z prostredia divokého západu), je na tom Evil West audiovizuálne slabšie, i keď prináša aj niektoré pôsobivé momenty. Opakovane som však natrafil na bug s konkrétnou príšerou, po ktorej zostáva nepríjemný šuchotavý zvuk, aj keď ste už na inom mieste. Odstránil sa len po reštartovaní hry z hlavného menu. Medzi chyby počítam aj nepresné mierenie, ktoré sa spočiatku vôbec neprejavilo, ale neskôr, zrejme po vylepšení, mala puška a kuša posunutú mušku, a to aj pri automatickom dorovnaní. Zasiahnuť menší alebo vzdialenejší cieľ tak bol problém.
Evil West pri štarte pôsobí takmer veľkolepo a v prvých hodinách boduje. V tých ďalších už ale body stráca a môže sa stať, že vás spočiatku nadchne, ale dohráte ho už len z povinnosti a kvôli finále príbehu, ktorý je napokon decentný a bez väčších prekvapení. Boje sú na jednej strane dobre navrhnuté a dynamické, s pekným arzenálom útokov a schopností, ale samotné bojiská vo forme menších arén a s opakujúcimi sa skupinami nepriateľov začnú byť otravné a čoraz menej zaujímavé. Napokon to síce hra slušne ustála, ale spočiatku to vyzeralo na suverénnejšiu akciu, ktorá sa mohla zaradiť medzi top tituly roka. Čo sa jej ale nakoniec nepodarilo.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
PS4 Xbox One PS5 Xbox Series X|S Vývoj: Focus Home / Flying Hog Studios Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|