METROID PRIME REMASTERED |
METROID PRIME REMASTERED |
Pamäť nás veľmi rada klame. Nielenže je milosrdná a máme tendenciu pamätať si veci pozitívnejšie, než v skutočnosti boli, ale taktiež dokáže skresľovať. Napríklad si asi niektorí z vás ešte spomínajú. Že Metroid Prime bola pred 20 rokmi skvelá hra. Ale už možno nebudete vedieť povedať, čo bolo na nej také skvelé. Už ste aj zabudli na to, aký dobrý tam bol level design, ako bol spracovaný progres, ako sa tam obmieňali postupne zbrane a podobne. Teraz je skvelá príležitosť na to, aby ste si to pripomenuli s Metroid Prime Remastered. A možno to bude ešte lepšie, ako ste si mysleli, že si to pamätáte.
Hra ďaleko presahuje hranice toho, čo bežne považujeme za remaster. Pridáva tak veľmi peknú nadstavbu na už tak špičkovú hru. Tá v dobe vydania zobrali základy subžánru, ktorý vlastne séria Metroid vytvorila, a preniesla ho do formy FPS. Princípy ale preniesla naozaj verne. Ak teda od Metroid Prime očakávate tradičnú FPS, ste na zlej adrese. Hra vám ponúkne strieľanie z perspektívy vlastných očí, ale užijete si tu aj kopu skákania a možno je to vlastne skôr akčná adventúra ako nejaká bežná FPS.
V príbehu stretávate lovkyňu Samus Aran. Tá zachytila núdzový signál z pirátskej lode, no veľa preživších na nej už nenachádza. Loď zničili geneticky modifikované parazity, takže z nej Samus musí rýchlo utiecť, kým vybuchne a zrúti sa na planétu Tallon IV. Čaká vás tak pár bojov, nejaké tie súboje, no aj stroskotanie. Ale pozor, kým v úvode mala Samus všetky svoje schopnosti, po stroskotaní jej špeciálny oblek stratil väčšinu svojich schopností. Musíte jej tak pomôcť všetky tieto schopnosti získať, poraziť nepriateľov a nakoniec z tejto planéty aj utiecť.
Samotný príbeh je možno taká žánrová klasika, ale je tu niečo, čo ho od konkurencie odlišuje. A možno sa to niektorým nebude páčiť. Metroid Prime totiž postupne v priebehu hrania odhaľuje viac zo svojho sveta, z histórie starobylej civilizácie na tejto planéte a aj niečo málo viac o Samus. Príbeh a ani tieto veci však nie sú rozprávané tradične nejakými prestrihovým scénami, dialógmi a podobne. Tu si to všetko musíte sami objaviť, naskenovať a následne prečítať. Na strieľačku je Metroid Prime až netradične bohatou hrou z pohľadu textu a budete tu čítať naozaj veľa. Alebo sa na to vykašlete a nebudete odhaľovať viac o tomto svete. Voľba je len na vás, ale bolo by hlúpe, aby ste si tak detailne rozpracovaný svet viac neužili.
Navyše vám to aj slušne natiahne hernú dobu. Hra je vystavaná tak, aby vás motivovala k tomu, aby ste svet skúmali, snažili sa prebádať rôzne tajné zákutia, nájsť skryté chodby, zisťovali si viac o tom, čo sa tu vlastne deje. A to všetko nie je práve krátke. S hrou som strávil niečo pod 16 hodín a mal som naskenovaných len nejakých 75% všetkých vecí v nej. Pritom som mal ešte tú výhodu, že som si z nej niečo málo pamätal. Noví hráči, ktorí budú chcieť odhaliť z hry všetko, v nej pokojne strávia takých 20 hodín a to je čas, ktorý je dnes v singleplayerových FPS vodách nevídaný.
Ak vám nie je známy pojem metroidvania, táto hra vám ho dobre predstaví. Je to subžáner založený sériami Metroid a Castlevania, kde sa hráč so svojou postavou dostane do rozsiahleho prostredia, ale môže ísť len tam, kam ho jeho schopnosti pustia. Síce sa svet navôkol zdá byť otvorený, hra vás svojím dizajnom navedie tam, kam máte ísť. Lebo inam sa jednoducho nedostanete. Chýba vám nejaká zbraň, vybavenie, schopnosť a podobne. Niečo z toho získate a môžete sa vrátiť aj do už predtým prebádanej lokality, kde ale zrazu objavíte novú cestu. Tá vás zavedie do novej časti sveta, ktorá je spravidla úplne iná tematicky, nástrahami a aj nepriateľmi.
Toto všetko platí pre Metroid Prime. Dalo by sa povedať, že je to open world hra, pričom ten svet tu nie je malý. Delí sa na niekoľko pomerne rozsiahlych častí, ktoré kombinujú tunely, rozsiahlejšie pasáže, arény a podobne. Každá z týchto častí je iná podľa logiky toho, kde sa v rám ci sveta nachádza – zelený povrch, ľadové kopce, lávové jaskyne a podobne. Medzi týmito časťami prechádzate výťahmi, takže sa naozaj relatívne dosť nabeháte hore a dole. A nie sú tu žiadne loadingy. Pomôcť si môžete získaním mapy danej časti, ktorá je zväčša skrytá v nejakej miestnosti, ktorú musíte objaviť. Nebudete tu blúdiť, hra vám naozaj ukáže, kam vás pustí. A ak sa aj náhodou dlho niekde motáte, dokáže vám aj na ešte neodhalenej mape naznačiť, kam by ste mali ísť.
Predsa len si ale myslím, že dnes by s takýmto svetom dalo pracovať už aj trochu inak. Napríklad s jeho mapou, kde mi chýbala možnosť dávať vlastné značky. Nie je zložité sa v mape orientovať, ale pomohlo by, ak by som si mohol niečo sám zaznačiť. Taktiež by pomohlo, ak by sa mapa v handheldovom režime dala jednoducho ovládať dotykom. Nerozumiem, prečo už veľa Nintendo hier rezignuje na takúto možnosť. A fakt by som prijal odomknutie možnosti rýchleho cestovania, aspoň po získaní všetkých vylepšení pre Samus. Potom už len hľadáte artefakty, aby ste sa dostali k finále, pričom viackrát prejdete cez každú jednu časť sveta, ale už to pôsobí trochu umelo ako naťahovanie hernej doby.
Metroid Prime nemá nejakú štruktúru misií, no aj tak vás drží a motivuje k postupu ďalej. Tušíte, čomu budete čeliť na záver. Cestou tam zisťujete viac o svete, no hlavne zbierate výbavu a schopnosti pre Samus. To všetko vás motivuje tiež. Až to zbieranie artefaktov má princípy konkrétnych úloh – viete, čo máte hľadať a hra k tomu pridá aj indíciu, kde to nájdete. Na druhú stranu, už sa vtedy dokážete dostať všade a v hre tak ustupuje linearita a môžete si sami vybrať, kam sa vydáte. Keďže už máte všetky schopnosti, pokojne môžete behať len tak po mapách a hľadať všetky skryté miestnosti a upgrady.
Po stroskotaní na planéte vie Samus akurát tak skákať a strieľať z pulzného kanónu na svojej paži. Nie zlé, ale ďaleko vás to nedostane. Postupne získate možnosť zmeniť sa na guľu a to vám odomkne postup k prvým skrytým chodbám. Ďalej prídu bomby, dvojskoky, lepšie manévrovanie pod vodou, odolnosť voči niektorým extrémnym prostrediam a podobne. Vylepšujete si množstvo života, zásobník na rakety a bomby. Taktiež časom dostanete ďalšie tri zbrane, takže celkovo 4, pričom každá má dva režimy streľby. Tie vám poslúžia ako na postup cez niektoré bariéry, tak aj v boji proti špecifickým nepriateľom.
Metroid Prime vie príjemne prekvapiť nielen variabilitou prostredí, ale aj nepriateľov. Po nejakých hodinách si myslíte, že ste už videli všetko, ale stále prichádzajú noví. Musíte prísť na to, aká zbraň je proti nim najlepšia, aká je vhodná taktika. A potom sú tu ešte boje proti bossom. Každý z nich je nápaditý a tí neskorší dokážu dať aj poriadne zabrať. Žiadne dva súboje s nimi tu nie sú rovnaké. Každého nepriateľa skenujte, pri boji pohnite aj hlavou. Progres a nárast sily postavy vidíte veľmi dobre. je to metroidvania, takže respawnuje nepriateľov (okrem bossov), takže ak vám sprvu niektorí dali zabrať, časom ich dokážete skoliť jednou ranou či rovno obísť bez úhony.
V úvode som spomenul, že táto hra ide nad rámec toho, ako bežne poznáme remastery. Samozrejme, nájdete tu vylepšenú grafiku, k čomu sa ešte dostanem. Ale tým to nekončí. Je tu pridaná halda efektov, nájdete tu vylepšenú fyziku vody, upravená alebo neraz výrazne zmenená je geometria levelov a prepracované je aj ovládanie. Teraz máte celkovo na výber zo 4 ovládacích schém, nechýba tá pôvodná (aj keď nezostarla najlepšie) a ani rôzne kombinácie. Môžete tak hrať s ovládačom, ale aj pohybom. Ako nový bonusový pridaný obsah je tu kopa odomykateľných artov.
Graficky je síce na hre badať jej vek a technicky je tak naozaj za zenitom, ale z hľadiska art štýlu to stále nie je na zahodenie. Nové efekty a aj zmena geometrie veľmi pekne pomáhajú atmosfére. Plus potešia mnohé drobné efekty – zahmlená helma alebo odraz očí Samus pri blízkych výbuchoch. Podobných drobností je tu halda a celkový dojem ťahajú poriadne vysoko. Hra beží v 60fps v handhelde a aj na TV. Rozlíšenia síce v ani jednom režime nie sú natívne, ale v takomto prípade hráči uprednostňujú snímkovanie. Zvuková stránka je tiež bohatá a pestrá, ale dabing by ste tu hľadali márne. Veľa hovoreného slova tu nie je, efektov sú tu tony a rovnako aj hudobných motívov. Rôzne scény, miesta a situácie dynamicky menia hudobný motív, aby presne podčiarkli atmosféru. Je to taká podivná sci-fi elektronika, ktorá nemusí každému sadnúť, ale ku hre sa naozaj hodí.
Za tie roky som aj zabudol, aká inteligentná hra vlastne Metroid Prime je. Zároveň som zabudol, akého inteligentného hráča si vyžaduje. Niekoľko hodín som ju hral štýlom moderných hier, čo som musel zmeniť, ak som si chcel hru naozaj užiť. Nechajte sa ňou viesť, objavujte záhady sveta a skryté zákutia, všetko skenujte. Takéto hry už dnes prakticky neexistujú a aj preto je veľmi dobré, že je Metroid Prime Remastered teraz tu. Ukazuje nám alternatívu, akú by sme mali vyžadovať aj od iných vydavateľov. Dalo by sa to síce spraviť o niečo lepšie, ale aj tak je výsledok perfektný.