LIKE A DRAGON: ISHIN!

LIKE A DRAGON: ISHIN!

8.5

Yakuza skáče do 19. Storočia

Recenzia na PS5 verziu

Like a Dragon: Ishin (alebo po starom Yakuza: Ishin) je jedna z najzaujímavejších častí série. Ibaže západní hráči mali smolu, že si museli na ňu počkať o deväť rokov dlhšie ako japonskí. Pôvodne vyšla v roku 2014 na PS3 a PS4 (tam dokonca ako launch titul), no kvôli výraznému zameraniu na domáce publikum sa zdráhala SEGA priniesť titul na západ. Ale teraz chytá Yakuza/Like a Dragon druhý dych, a tak máme šancu dobehnúť zameškané – a Ishin klope na dvere už vo forme remaku a na väčšie množstvo platforiem (aj Xbox).

V čom je tento diel taký unikát? Odohráva sa totiž v inom časovom úseku, ako sme zvyknutí. Presunieme sa o 150 rokov do minulosti oproti súčasným pletkám v legendárnom Kamurocho. Píše sa rok 1866, na brehoch Japonska sa už objavili „čierne lode kapitána Perryho“ a vyše dva a pol storočia izolovaná krajina sa postupne začína otvárať svetu. No kým začne významná Meiji éra, Japonsko sa zmieta v rozmanitých pletkách, kde sa rieši kastovnícky systém, kto je kde v triednom systéme a túžba po väčšej demokracii či zakladaní strán rastie.

Dej štartuje príchodom Sakamoto Ryoma do rodného mesta Tosa, kde sa stretáva s adoptívnym otcom Yoshida Toyo a bratom Takechi Hanpeita. Toyo túži po zvrhnutí triedneho systému a toto trio chce nasadiť novú stranu Tosa Loyalist Party do vlády. Lenže počas istej snahy v Kochi Castle sa sled udalostí zvrhne a Sakamoto bude riešiť závažné dilemy. Dej sa neskôr presúva do vtedajšieho hlavného mesta Kyo a tu sa odohrá hlavná porcia. Ako už poznáte náplň Yakuzy/Like a Dragon, nájde sa tu priestor pre rôzne frakcie, pletky, zrady, túžby po moci i machinácie. Nikto nie je nadšený z prichádzajúcich cudzincov, no v povetrí visí zmena.


Azda preto je to obdobie také unikátne a nejde iba o variáciu na samurajské eposy. My s odstupom času vieme, že sa výrazne láme éra japonskej histórie, no keď takto vidíte na vlastné oči stav spoločnosti (panovníci, vyšší, aj nižší druh samurajov, obyčajní ľudia), ktorá miestami ani nedúfa v zmenu, ale predsa sa deje, má to čosi do seba. Klasicky funguje, že historické pozadie je reálne, ale vložené postavy sú súčasťou fikcie. A nenechajte sa zmýliť, ak uvidíte známe tváre. Autori sa rozhodli použiť podobizeň hrdinov zo súčasnej línie, ale nasadili ich do minulosti. Napríklad hlavný hrdina Sakamoto Ryoma sa náramne ponáša na Kazuma Kiryu, rovnako paleta ďalších postáv je vykresaná z borcov v súčasnom Tokiu. Sú tu mnohí činitelia deja, menia sa im motívy, o napätie a vzájomné interakcie nie je núdza. Hráte inú kapitolu ságy, no „domáce“ pocity sa stále derú von: sú tu vážne momenty (vražda, boj v spoločnosti), no zároveň aj priestor pre uvoľnenú náplň a šance vypnúť.

Nejde o lacný trik, tejto časti náramne pomáha zasadenie do Kyota, ktoré bolo vtedy hlavným mestom. Je to svieži závan minulosti, ponúka opäť iné prostredia a predsa nechýba delenie do povedomých pasáží: Fushimi, Gion, Rakunai či Rakugai sú nové názvy štvrtí, ale postupne zistíte, kde sa dejú rôzne nezbednosti, kam sa chodí dobre najesť a kde je relatívny pokoj. A samozrejme, koho máte kde nájsť. Ak bolo malé mesto Tosa vhodným miestom pre prológ hry, Kyo je hlavné pódium, kde sa odohrá všetko podstatné.

Môžete sa pohybovať po štvrtiach, snoriť po cennostiach. Šanca ísť tvrdo po príbehu sa cení tým kohéznym rozprávaním pútavého deja – no bola by škoda vynechať aj vedľajšie úlohy, kde sa čo-to dozviete o postavách či vrhnete na plnenie bláznivých zadaní. Riešite tu drobné konflikty, krádeže (kto čmajzol mochi?!) prekazíte nábeh na nešťastné manželstvo či pomôžete kamarátom, aby sa na seba nehnevali. Šikovné ukazovatele vás nenechajú v štichu, hoci občas musíte prejsť celý kus lokality, či ste nezabudli na nejaký aktívny prvok. Tosa je malé mestečko s vibrujúcou hlavnou ulicou a pár stánkami s výbornými špecialitami. Kyo je už metropola, ktorá naplno ukáže život v 19. storočí. Ako virtuálna prehliadka „exotického“ Japonska pre mnohých funguje séria stále výborne. Tento pocit umocní ešte šanca pochopiť vysvetľujúce prvky akoby v slovníku: prepnete sa doň jedným klikom a študujete nový výraz.

Nemalú časť diania zastreší akcia i desiatky dobrých súbojov v prostrediach. Starší dátum výroby zaručí ešte pôvodný real-time štýl pasujúci k minulým častiam hry. A Sakamoto Ryomavyužíva rovno štyri odlišné štýly. Brawler je brutálny štýl, ide sa na päste a Sakamoto mláti protivníkov hlava-nehlava v kontaktných bojoch. Swordsman je asi najlepšou ukážkou vtedajšej akcie: primárnou zbraňou je katana, ktorou sa šikovne oháňate. Ale prítomnosť príšelcov či rozvinutie doby praje aj nasadeniu strelných zbraní: je tu Gunman štýl, čo využíva naplno pištole a Wild Dancer, čo je mix katany a pištole. Sami viete, že na každý typ protivníka platí čosi iné – keď sa ide na férovku, proti skupinám alebo páli na diaľku z bezpečnej diaľky. Každý štýl obohatia aj Heat Actions, kde sa prepnete do pulzujúceho stavu a mocne rozdávate údery. Rátajú sa kombá, bossovia sú skvelé výzvy, aj pri tých menších sa prepne obrazovka akoby na férový duel. Novinkou sú tzv. Trooper Cards, ktoré dajú špeciálne ťahy, magické útoky či obranu pri použití. Súbojový systém stále poteší fanúšikov. Vrátane možnosti šmariť okolitý predmet do drzého oponenta.

Každý štýl má pritom samostatný vývojový strom s vlastnosťami. Keď využívate štýl dostatočne dlho, našúpu sa vám body na jeho ďalší rozvoj. Popritom hra núka systém Virtue, ktorý zohľadní napredovanie v príbehu, aj plnenie úloh, aby vám venoval Virtue body, za ktoré si volíte schopnosti. Spoločný menovateľ je jasný: nič sa tu nenechá len tak, každá aktivita je v niečom odmenená a váš pocit z postupu sa určite dostaví. Najmä ak ste typ hráča, čo si aj odškrtáva, či v danej štvrti našiel predmety či splnil úlohy.

V tom smere sú lokality prajné aj na hľadanie predmetov, lebo aj pri opakovanom prechádzaní môžete vyloviť čosi z pohodených džbánov a aj miesta na ukladanie hry sú relatívne frekventované. Je tu toľko príležitostí ako zarábať prašule, trénovať postavu alebo dať si pauzu na postrannú aktivitu. Nechýbajú minihry: bojová aréna, nájde sa tu aj priestor na stávkovanie a môžete si aj zabékať na staršom type karaoke.

Aj ďalšie dve robustné náplne vám môžu zabrať pekné hodiny. Prvým je Another Life, čo je celá línia, kde sa ujmete dievčiny Haruka (áno, opäť povedomé meno i vzťah adoptívnej dcéry) a snažíte sa splatiť jej dlh, ktorý vznikol kvôli chorobe. A tak máte svoju farmu, kde sa dajú chytať ryby, aj pestovať rôzne plodiny, neskôr ich varíte a využívate rôzne recepty. Ryoma si hýčka svoju záhradku, minihry vám pripomenú klenoty tohto žánru.

Druhou zábavkou je Battle Dungeon, kde sa presekávate nepriateľmi a pochodujete ako v inom bludisku. Tu najviac oceníte aj špeciálne Trooper karty, ktoré boli pôvodne vytvorené exkluzívne pre tento mód.

Like a Dragon: Ishin je nasadený ako remake resp. remaster. Prakticky to znamená, že jadro hrateľnosti je dosť rovnaké a využíva aj starší engine, čo je sčasti cítiť na postavách a animáciách. Na druhej strane recenzovaná PS5 verzia je výrazne vyhladená, lepšie sa na ňu pozerá – obával som sa, že deväťročný pôvod a paralelná PS3 a PS4 verzia sa viditeľne podpíšu pod herný zážitok, no nie je to úplne tak. I keď načítavanie lokalít, prechody do rôznych interiérov rozkúskujú svet, rýchly SSD disk sa zase vytiahne a dáta sa čítajú bleskovo. Oproti tým novším častiam zbadá fanúšik série rozdiely – ale Ishin sa dá krásne hrať, na PS5 zaberá oveľa menej miesta ako na PS4 a rozhodne odporúčam hrať tu. PS4 verzia je samozrejme k dispozícii a doručí solídny zážitok. Čo hra rozhodne doručí, sú tradične dlhé, ale výborne zrežírované animácie, ktoré je radosť pozerať ako film.


Po zvukovej stránke sa môžete tešiť na povedomé hlasy, dabing nezabúda na ikonických borcov a vyťahuje ich do iného prostredia. K tomu odlišný soundtrack, ktorý však býva občas prekrížený novšou melódiou. Je tu dynamika série, priestor pre prekvapenia, vážne motívy i trošku bláznovstiev.

Like a Dragon: Ishin prichádza neskôr, ale lepšie takto ako nikdy. Bola by škoda prísť o tento diel série, lebo je citeľne odlišný a pritom ponúka kvalitnú hrateľnosť v atraktívnom prostredí. Séria Yakuza je tu s nami už takmer 20 rokov a verný fanúšik si určite užije všetky resty. Takže otázka na stole: kedy príde Kenzan (diel, ktorý vyšiel dávno pred Ishin, v roku 2008 a odohráva sa ešte v staršom období 16. storočia)??


napísal Korec 6.4.2023
Páči sa mi! (+3)
8.5
Vo svete
8.1
Ohodnotiť
LIKE A DRAGON: ISHIN!
+ kvalitný prepletený dej a napínavé animácie
+ atraktívna éra 19. storočia
+ povedomá hrateľnosť v inom šate
+ vizuálne známe tváre v novej dráme
+ pekne spracované dobové lokality
+ štyri súbojové štýly
+ kopa vedľajších úloh a minihier na vyžitie
- niektoré staršie techniky engine cítiť v hre


RECENZIE HRÁČOV
PC
PS4
Xbox One
PS5
Xbox Series X|S

Vývoj: Sega / Sega
Štýl: Akčná Adventúra
Dátum vydania: 21. február 2023
+ SLEDOVAŤ HRU

Mám

Čakám

Prešiel

Hrávam

Zoznam
SÚVISIACE ČLÁNKY:
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Môžete sa prihlásiť cez Sector konto, alebo Facebook.
SOCIÁLNE SIETE
NOVÉ FÓRA
|Speňaženie youtube - privyrába... (0)
Zdar potreboval by som poradiť od niekoho, kto zar...
|Philips oled 818 - ktory mod? (3)
Caute, kedze sa v tom az tak nevyznam dosiel som s...
|Problém s batériou notebooku. (7)
Ahojte, pred nedávnom som si všimol, že sa mi o vý...
|Diagnostika/oprava rtx (3)
Zdravim, nie je tu niekto z ba, kto sa venuje diag...
|Chladenie pre amd 9950x - voda... (1)
V pondelok som zobral Ryzen 9950X - podla heureky ...
|Svet, ukrajina, vojny ... (29580)
Sem môžete dávať správy zo sveta, o Ukrajine a ďal...
vaše novinky zo sveta zábavy
sector logo
Sector.sk - hry, recenzie, novinky
Ochrana súkromia | Reklama | Kontakt
ISSN 1336-7285. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / sector@sector.sk