MAKE WAY |
MAKE WAY |
V súčasnosti je nesmierne veľa pretekárskych hier. Či už sú to simulátory, arkády, deštruktívne derby alebo iné, tieto typy hier majú vždy jasné pravidlá, veľký počet tratí a veľký výber vozidiel. Vždy si je z čoho vybrať, ale hrabať sa v oceáne tohto herného žánru sa nie vždy každému hráčovi chce. Tým pádom väčšinou siahnete po hre, ktorá sa najviac núka na hernom trhu. Avšak tie najväčšie drahokamy, vybrúsené inováciou a originalitou, sa neraz držia v úzadí a vy ako hráč musíte niekedy hlboko siahnuť, aby ste sa k nim vôbec priblížili.
Pretekárska arkáda Make Way síce nie je tým veľkým drahokamom, ktorý sa oplatí dať do stredu galérie, ale určite stojí za povšimnutie, už len kvôli zaujímavým prístupom tvorcov k hernému štýlu pretekárskych hier. Pod štúdiom Ice Beam toho veľa nenájdete a od vydavateľa Secret Mode uvidíte len zopár kúskov. Rozhodne však obidvaja zúčastnení nie sú v hernej branži noví a stým, čo zatiaľ ponúkajú, sa dá zamútiť more pretekárskych arkád.
Prvé čo mi napadlo pri zapnutí tejto hry, bol názov série MicroMachines. Miniatúrne autíčka sa pretekajú na úzkych dráhach so zbraňami alebo bez nich. Avšak väčšina pretekárskych hier má postup takýto: výber režimu pretekov, výber vozidla/jazdca, výber trate, štart. Make Way postúpil však o dimenziu vyššie: výber režimu pretekov, výber vozidla, výber časti trate/prekážky/bonusu, vloženie časti trate/prekážky/bonusu do pretekov, štart. V Make Way výber trate odpadá a vy si ju so súpermi vyskladáte sami s tým, že každé nové kolo doplníte vybranými časťami trasy/prekážky/bonusu do už vami vytvorenej trate. Takto pokračujete, kým niekto z vás nedosiahne maximálny počet bodov. Výber časti trate/prekážky/bonusu a vozidiel je vcelku veľký a ďalšími nadobudnutými skúsenostnými bodmi získate nové prírastky do pretekov.
Smutné je, že tým inovatívnosť a veľkosť obsahu končí a prihlási sa postupný stereotyp a nuda. Síce postupným levelovaním dostanete prístup k ďalším režimom hry, ale neponúknu vám nič prevratné alebo zaujímavé, aby vám hra vydržala na hodiny hrania. Začínate v režime bežných pretekov, kde sa musíte navzájom predbehnúť a kto z vás bude zaostávať, ten pôjde z kola von (pravidlo MicroMachines). Našťastie, s každým novým pristavaním trate či prekážky alebo bonusu získate aj ďalší checkpoint, ktorý vás alebo vašich súperov obnoví pri pretekoch a viete tak dokončí celú trať.
Po dosiahnutí piatej úrovne sa vám odomkne režim so zbraňami a bonusmi a to pravé orechové začne. Zbraň alebo bonus či vylepšenie nájdete počas pretekov pevne na trati v tvare balíčkov, ale viete ich vložiť počas stavby trate, keď vám ich hra ponúkne. Nájdete tu klasické kladivo, bočné brokovnice, spomaľujúci sliz a míny, s čím viete pekne potrápiť súperov a niekedy aj samého seba. Prekážky ako bariéry, rampy alebo gumové valce vás budú pomerne často frustrovať presne vtedy, keď to nebudete čakať. Upgrady alebo bonusy typu zrýchlenie alebo zväčšenie vášho vozidla vám dodajú zväčša výhodu a môžu dopomôcť k víťazstvu, ale keď ich využijete v nesprávnom momente, nepotešia vás. Ostatné režimy sú len mixom prvých dvoch, kde si okrem počtu AI botov a ich obťažnosti viete nastaviť možnosť skratiek, trate bez zvodidiel alebo plno malých viac estetických pravidiel a možností.
V Make Way sa nejazdí v kruhoch, ale vždy z bodu A do B. Tým pádom si vždy musíte pamätať, akú cestu pri každom novom začiatku trate ste si so súpermi vyskladali. Pred dokončením segmentu trate sa môže stať, že všetci zúčastnení vypadnú mimo trať alebo príliš zaostali. Vtedy hra dá všetkých na posledný checkpoint bez pridania bodov. Po dokončení segmentu alebo celej trate sa pretekárom pripočítajú body za to, koľko checkpointov úspešné prekročili, aké zbrane využili, v akom poradí prišli do cieľa, ale aj či sa vyšvihli z posledného miesta na prvé.
Maximálny počet bodov v jedných pretekoch je 3000, avšak keď súperi dosiahnu na konci v tom istom čase rovnaký maximálny počet bodov, nastáva tzv. rozstrel alebo náhla smrť. Preteky začnú poslednýkrát a kto ostane na trati sám alebo príde do cieľa ako prvý, je plnohodnotný víťaz. Tieto body sa vám po pretekoch premenia na skúsenostné a po pripočítaní špeciálnych bodov za to ako, alebo čo ste v pretekoch využívali, vám dodajú slušný bonus do progresu.
Samozrejme, najlepšou časťou pretekov je samotné stavanie trate. Výber je pekne veľký a viete sa s nim vy, ako aj vaši súperi vyhrať. Okrem typických kolmých a ostrých zákrut tu nájdete, aj úzke trate, trate s dierami, trate s pascami, pohyblivé trate, špirálovite zákruty a dokonca aj viacnásobné loopy. Na výber časti trate máte niekoľko sekúnd a platí pravidlo prvej ruky. To isté platí aj pri stavaní cesty. Keď vám časť trate nesadne do priestoru kvôli prekážke alebo nízkej úrovni, viete si ju prispôsobiť. Taktiež to platí o vybraných pasciach alebo bonusoch. Tie dokonca viete vkladať do častí poskladanej dráhy, ktoré boli zapojené už predtým. Po odomknutí posledného režimu si viete nielen prispôsobiť pravidlá pretekov, ale aj prostredie. Síce veľmi veľký výber hra neponúka, ale dáva určitú obmenu. Na výber máte mesto po zemetrasení, lesy, vulkán alebo zimné prostredie, to vám o niečo zlepší estetiku hry.
Vozidlá sú tu ten štandard podobných hier a okrem estetických prvkov neočakávajte vlastnosti zrýchlenia, ovládania alebo obratnosti. Každé auto sa ovláda rovnako a má rovnakú fyziku, ktorú tvorcovia mohli trošku vyladiť. Autíčka sa vzhľadom na svoju arkádovosť síce neovládajú zle, ale na môj vkus príliš odskakujú pri nárazoch. Esteticky tu spoznáte napodobeniny Ferrari, Porsche, Volkswagen, rôznych nákladiakov, ale neskôr odomknete aj pár bizarných dizajnérskych kúskov. Umelú inteligenciu oponentov a ich počet si viete v každom režime nastaviť, takže trápiť sa s obťažnosťou nebudete. Ak by vás frustrovalo ovládanie, alebo vám súperi či prekážky strpčovali jazdu na trati, viete si nastaviť tzv. diaľkové ovládanie. To znamená, že AI za vás bude točiť a vy sa sústredíte len na rýchlosť a útoky.
Najlepšia zábava je, keď nehráte sami. Lokálne preteky až štyroch hráčov (s AI či bez) na jednom PC určite potešia hlavne vtedy, keď si nastavíte pravidlá podľa seba. Online preteky však zatiaľ nikto nehrá a keď nemáte kamaráta na drôte, tak sa pretekárov v jednotlivých miestnostiach nedočkáte.
Graficky hre nie je čo vytknúť, keďže nie je náročná na hardware počítača a viete si vychutnať slušné grafické nastavenia aj na slabších PC. Dizajn jednotlivých tratí je na vás a vašich súperoch, takže sa nikto nemôže sťažovať na príliš náročné alebo ľahké trate či preteky. Zvuky spĺňajú svoj účel a sú kvalitne nahrané. Podobne je na tom aj hudba, ktorá obsahuje fakt chytľavé kúsky, ktoré si budete pohmkávať počas pretekov, ale aj mimo nich.
Make Way chce očividne konkurovať sérií MicroMachines s inovatívnou formou stavania trate počas pretekov. Avšak tento skvelý nápad je zatienený slabým obsahom a postupným stereotypom. Možno by hre pomohol príbeh alebo iný prístup k progresu, ale to už závisí od tvorcov, či do hry ešte stihnú niečo pridať, alebo si to nechajú na ďalšiu časť. Ako prvý počin šikovného štúdia to určite stojí za povšimnutie, ale možno by sa radšej oplatilo počkať, keď bude hra v zľave. Lokálne preteky s kamarátmi by za to stáli.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Secret Mode / Ice BEAM Štýl: Racing
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|