CATACLISMO |
CATACLISMO |
Zažívame zlaté časy videohier. Vyberie si naozaj každý. Pre staromilcov sú tu retro hry, často vo vynikajúcej kvalite a kreatívne. Pre tých, ktorí majú radi stavanie, ale aj boj s hordami nepriateľov, taktiež vzniká ten pravý titul. Cataclismo môžeme očakávať v druhom štvrťroku 2024 a podľa preview verzie sa máme na čo tešiť. Podmienkou je, aby hráčom sadla herná náplň, pretože jednoduché to nebude.
Autori zo štúdia Digital Sun (tvorcovia titulu Moonlighter) v preview verzií z kampane ponúkli len tri školiace misie, takže sa skutočne snažili všetky základné prvky vysvetliť doslova „po lopate“. Základ je pritom rovnaký ako v každej RTS, len tie boli v poslednom desaťročí na ústupe a mladší hráči potrebujú vysvetliť aj tieto prvky. Ako vybrať jednotku, ako sa pohybovať na mape alebo stavať budovy. Tu už ideme ale viac do hĺbky.
Cataclismo je primárne o budovaní. Predstavme si tak trochu strategický Minecraft. Môžete stavať hradby, ktoré vás majú ochrániť, pričom je ponúkaná veľká voľnosť a najmä je to veľmi prehľadné a jednoduché. Takisto musíte stavať mosty a schody k rôznym dôležitým miestam na mape. Potrebujete drevo do píly? Nie je problém, len sa tam musí drevorubač dostať. To isté platí o kameňolome a železnej rude. Mimochodom, to sú tri zo štyroch surovín, ktoré potrebujete v tejto hre. Štvrtým zdrojom je, prekvapivo, kyslík, alebo lepšie povedané čistý vzduch. Keďže sme nedávno mali pandémiu, budete sa tu cítiť ako doma, lebo vaši hrdinovia nosia rúško a žijú v naozaj nehostinnom prostredí.
Vrátim sa ešte ku stavbe, pretože je to skutočne najdôležitejšia súčasť hry a na tom vlastne stojí a zároveň padá. Vedel by som si v danom hernom spracovaní osobne predstaviť aj obyčajnejšiu RTS, nie práve „tower defence“ pretože hra vyzerá a ovláda sa fantasticky a má veľmi peknú prezentáciu. Herná náplň je však v podstate nová, čo priláka skôr mladších hráčov, ktorí už vyrastali na Minecrafte a iných budovateľsko-kreatívnych hrách. Celkom sa teším na výtvory hráčov, ktoré tu vzniknú. Zo skúseností z preview verzie si viem predstaviť veľkolepé stavby. Hradby majú strieľne, na vežičky kvôli väčšej efektivite je dobré umiestniť aj prápory, pre čistý vzduch, pochopiteľne, treba osadiť vo výške čističku vzduchu. Okrem toho sú tu aj tradičnejšie budovy, ako domy, kasárne, sklad na materiál, pozorovateľne.
Druhým herným pilierom sú hordy, ktoré poznáme z hier na prežitie. Monštrá prichádzajú v noci a nepríde ich päť, ale stovky. Strieda sa tú deň a noc a treba si to sledovať. Ak nemáte ochránenú stavbu, tak amen tma, koniec. Lenže aj na toto hra myslela a aby frustrácia nezvíťazila, tak je tu zakomponované vrátenie času pred túto udalosť a môžete sa na útok monštier pripraviť o čosi lepšie. V tomto bode je dobré mať jednotky rozmiestnené tak, ako sú navrhnuté a veľmi precízne s nimi viesť súboj, najlepšie lukostrelcov na hradby do výšky a do strieľne.
Osobne som zvedavý aj na príbehovú kampaň, lebo z náznaku, čo sme mali možnosť vyskúšať, môže byť spracovaná naozaj kreatívne aj s nutnosťou logického myslenia a nielen strategického plánovania. Bude treba rozmýšľať, ako sa dostať na druhú stranu, z nedostatku materiálov vytvoriť zázrak, prípadne s veľmi malým množstvom kyslíka prejsť misiu tak, aby umrelo čo najmenej jednotiek.
Preview ponúka aj jednu mapu typu Skirmish z celkovo šiestich. Na tej si hráč dostatočne, takmer úplne slobodne vyskúša rôzne možnosti. Hrá sa tu o každý detail. Napriek 3D prostrediu sa hra naozaj dobre ovláda, takže minimálne toto nestrpčuje. Môžete sa čisto sústrediť na vaše skúsenosti a hrať stále znova, lebo koho to chytí, toho to asi len tak nepusti.
Ako som už naznačil, grafická prezentácia si ma získala, zároveň však aj možnosť oddialenia a naopak priblíženia hernej mapy. Je to naozaj prehľadné a autori majú odsledované potreby hráčov strategických hier. Ako sú na tom zvuky? No tak tu niet už vôbec čo vytknúť. Jednotky po vzore starších súrodencov v stratégiách vypúšťajú hlášky pri kliknutí a ich označení. Tu je to napríklad aj: „Dajte si rúško!" Po rokoch prežitých v Covide pre nás bežná veta, na ktorú sme si mnohí zvykli a niektorí tento doplnok nosia dodnes.
Môžem povedať, že takúto hru sme tu ešte nemali, opäť je to niečo nové a oblúkom sa vraciam k úvodu článku. Zažívame zlaté časy, pretože toľko nových subžánrov ako v posledných rokoch tu ešte nebolo. A čo hra, to klenot. Zvláštna doba, v ktorej ktorej žijú veľké AAA hry, ale aj menšie, no o to zaujímavejšie tituly.
PC
Vývoj: Digital Sun / Digital Sun Štýl: Stratégia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|