OTXO (KONZOLOVÁ VERZIA) |
OTXO (KONZOLOVÁ VERZIA) |
Už je to viac ako 10 rokov, čo nás krvilačných hráčov chlapci z Dennaton Games obšťastnili dvomi dielmi top-down pixelovej strieľačky Hotline Miami. Aj keď na vysvetlenie surreálneho príbehu sme si museli pozrieť aspoň 5 rôznych videí na YouTube, akčná stránka hry však bola pomerne jasná. Úlohou v každom leveli bolo prestrieľať sa až na koniec, bez jediného zásahu zo strany nepriateľov. Po výrazne obťažnejšej druhej časti a po vlne kritiky sa dvojica tvorcov rozhodla nepokračovať v 1980s synth-pop vyvraždovačke a siahla po iných projektoch. Hŕstka oddaných fanúšikov tak bola následne sklamaná. Tí šikovnejší a zručnejší si povedali, že si urobia vlastné pokračovania alebo napodobeniny, ktoré by boli poctou pre Hotline Miami sériu. Tieto videohry sa žánrovo navzájom zväčša líšia, ale hra s názvom OTXO sa priblížila ku kultovej top-down strieľačke natoľko, že sa dá o nej hovoriť ako o nepriamom pokračovaní.
Štúdio Lateralis Heavy Industries nemá za sebou veľa projektov, ale skúsenosti rozhodne nechýbajú ani jedinému členovi tejto hernej firmy. Celú hru zastrešil vydavateľ Super Rare Originals, ktorý sa paradoxne vyžíva skôr hrách pre mladšie publikum. V tomto prípade išlo asi o výnimku, ktorá potvrdzuje pravidlo. Hra OTXO, čo znamená v preklade vlk, je už na PC hernom trhu rok. Avšak až teraz sa tvorca hry rozhodol poslať svoj výtvor na jednotlivé konzoly. Prežije ultra rýchla akcia OTXO prechod z komba myška + klavesnica na ovládače konzol?
Vy ako náhodný cestujúci v metre a s priateľkou po boku zodvihnete bielu masku, ktorú hodil na zem nejaký cudzinec. Ako ju uchopíte do rúk, bez váhania si ju nasadíte na hlavu. Následne tak vstúpite do tajomného abstraktného sídla pri pláži, plného surreálnych osôb a osadenstva, ktorí vám pôjdu pekne po krku. Vašou hlavnou úlohou je prežiť a prestrieľať sa temnými a brutálnymi miestnosťami plnými vašich vnútorných démonov, aby ste sa dostali naspäť ku svojej priateľke. Síce v bojoch budete väčšinou sám, ale dopomôcť k lepšiemu arzenálu, k špeciálnym vlastnostiam a všeobecnému prežitiu vám pomôžu priateľskí obyvatelia tohto veľkého sídla.
Vaša cesta za slobodou začína prebudením na pláži, kde okrem skúšky ovládania spoznáte prvých osadníkov tohto surreálneho miesta, ktorí sa vám nielen predstavia, ale aj vám vysvetlia svet, v ktorom sa nachádzate a ich pozíciu v tomto svete. Ľudská kobylka vám ukryje vaše nazbierané „kinderká" ,ujo rybár vás naučí chytať ryby, mníška vám predstaví zbrane, milá slečna v recepcii vám ponúkne možnosť doplniť vašu zbierku drinkov, barman vám upraví pitný režim a pán „červená hlava" vás bude provokovať vždy, keď bude mať možnosť. Po príchode na recepciu vám spomínaný barman ponúkne zadarmo jeden z vybraných drinkov jedine vtedy, keď nebudete mať u seba zbraň. Fakticky nikto s vami nebude komunikovať, kým máte zbraň v ruke. Keď ju odkopnete, tak vám naleje, ale predtým vám odporúča prečítať štítok, ktorý bude stáť pri danom drinku. Každý drink totiž ukrýva efekt aplikovaný na vás alebo na vašu hrateľnosť. O tom však neskôr.
Dáte si pohárik (nemusíte však), uchopíte zbraň, rozkopnete dvere a krvavá prehliadka môže začať. Keďže ide o strieľačku z vtáčej perspektívy, máte slušný prehľad, kde sa nachádzate, kde vaši nepriatelia, aj keď sú za zatvorenými dverami. Vašou prvotnou zbraňou bude puška na osem nábojov, ktorá vcelku dobre poslúži na zorientovanie sa v streľbe. Samozrejme, hranie ovládačom je iná káva, ale kto má už niečo odohrané na Playstation konzolách, nemal by mať problém ani v tejto hre. Ovládanie má dobrú odozvu, ktorú si viete dodatočne nastaviť.
Každá zbraň má určitý počet nábojov a zásobníkov. Keď vám dôjdu, zbytočne nehľadajte zásobníky po zemi, rovno zoberiete zbrane po mŕtvych nepriateľoch a môžete pokračovať v masakrovaní ďalej. Nemáte žiadnu zbraň poruke? Nevadí, tak ako ste rozkopli dvere, tak môžete rozkopnúť aj protivníkov. A to pekne kruto, keďže krv má v tomto čiernobielom svete ako jediná skutočnú farbu.
OTXO sa chváli svojou rýchlou a adrenalínovou akciou a je pravda, že nepriateľov je v každom leveli dosť a sú rovnako rýchli v streľbe a pohyboch ako vy. Vašou výhodou je tzv. focus time, ktorý asi každý pozná pod názvom matrixovské spomalenie času. V spomalenom režime sa síce pohybujete spomalene, ale vaše zameriavacie schopnosti sú v reálnom čase. To vám dáva výhodu zamieriť presnejšie a dať dolu viac cieľov postupne alebo naraz. Taktiež uvidíte trajektóriu pohybu vlastných projektilov, ale hlavne nepriateľských, ktorým sa následne viete ľahšie vyhnúť. Nezabudlo sa ani na úskoky a preskoky cez rôzne prekážky, ktoré vám môžu v intenzívnych bojoch dať značnú výhodu.
V ruke alebo v rukách môžete držať len jednu zbraň, žiadnu zbierku arzenálu vo vreckách á la DOOM nečakajte. Každá zbraň sa tu delí na druh a typ streľby. Klasické revolvery sú efektívne pri streľbe zblízka, pušky budete používať na vzdialené ciele, brokovnice vypália salvu v peknom rozptyle, guľomety vám pomôžu rýchlo vykosiť izby plné nepriateľov a raketomet...však viete čo. Samozrejme, aj z týchto druhov zbraní máte poloautomatické a automatické zbrane. Nezabudlo sa ani na vrhacie zbrane ako granáty a dýky, ktoré viete použiť, aj po vrhnutí na nepriateľa.
Váš arzenál vám spracúva matka predstavená, u ktorej si síce nemôžete kupovať dané zbrane, ale viete obmedziť ich používanie z vlastnej aj nepriateľskej strany. To znamená, keď vypnete napr. sériu typov brokovníc, ktoré vlastníte počas priebehu, nikto zo zúčastnených nebude mať v ruke žiadny typ brokovnice. Je to veľké plus, keďže niektoré zbrane sú v nepriateľských rukách obrovskou výhodou. Nákup zbraní riešite cez nakúpené „kinderká," v oddychových miestnostiach, ktoré vám následne vymení za skutočné zbrane ľudská modlivka.
Vašou jedinou úlohou v každej úrovní je vyhladiť všetko, čo sa hýbe a útočí na vás. Žiadne iné úlohy a misie nečakajte. Aj keď viem, že hra je čistokrvná strieľačka, menšia zmena úloh by neuškodila. Hru by to viac oživilo. Bežných hráčov možno sklame permanentná smrť. Síce máte veľkú banku života, ale keď sa vám vyprázdni, vaša púť znova začne na pláži. Našťastie, hneď ako dokončíte úroveň, sa váš život doplní a vy začínate novú miestnosť v dobrom zdraví.
Každý koniec hry (dobrovoľný alebo smrteľný) automaticky ukladá postup v hre, ako aj zbrane a peniaze, ktoré ste našli. Menším odpočinkom pri zabíjaní sú okrem recepcie aj oddychové miestnosti, kde sa niečo to dozviete z nájdených zápisov o osadníkoch tohto miesta a podobných obetí, ktoré sa taktiež rozhodli navliecť bielu masku. Keď budete mať chuť míňať peniaze z padlých nepriateľov a drinky sa vám už zunujú, môžete si v týchto miestnostiach za lacno vytočiť na automatoch „kinderká", v ktorých sa ukrýva buď smiešna postavička, alebo zbraň. Či ste získali zbraň alebo postavičku, zistíte, až keď si ich vymeníte u ľudskej modlivky.
Po každej prestrelke vás bude určite smädiť a nazbierané peniaze by bolo treba minúť. Barman vás rád odľahčí o niekoľko drobných, ktoré vás budú ťažiť vo vreckách. Vždy vám ponúkne za určitú sumu tri rôzne drinky. Keď sa vám nebudú pozdávať, viete si ich za malú sumu vymeniť. Taktiež vyplní do počtu drink či drinky, keď si nejaké zakúpite. Drinky alebo likéry, ako sa nazývajú v tejto hre, fungujú ako bonusy alebo výhody pre vašu postavu a jej streľbu. Zakúpený drink vám ostane až do vašej smrti. Avšak keď zotrváte čo najdlhšie, viete si vytvoriť slušný výber alkoholu v sebe bez toho, aby vám bolo zle alebo ste sa stali závislí. Efekty typu rýchla streľba, dvojitý život, dlhší focus time, rýchlejší pohyb, väčšie zásobníky sú takým pochopiteľným prídavkom. Potom sú tu také skôr detailné efekty, ako lepší efekt streľby na určité zbrane, väčšie projektily, prierazné projektily, zabitie nepriateľov doplnenie života alebo spomalenie času.
Najchutnejšie sú však špeciálne likéry, ktoré vám dajú značnú výhodu v boji. Napr. s určitým drinkom dostanete psa alebo drona, ktorý vám vyhladí skoro celú úroveň, keď mu to dovolíte. Drinky s výbušnými sudmi budú veľkou pomôckou v neskorších leveloch, dve zbrane v rukách vás potešia hlavne v bojoch proti bossom a postupné dopĺňanie života alebo ochranná sféra sa hodí v každej hre. Keď barman nemá drink, po ktorom túžite, viete si ho objednať u slečny na recepcii a keby vám chýbali peniaze, lovom rýb na pláži si zadovážite nejaké tie groše navyše. Samozrejme, je tu aj kombo system. Čím viac zabijete protivníkov v krátkom čase, tým väčšie kombo zinkasujete ako aj peniaze zo zosnulých. Všetko je však dočasu a každé kombo má svoj limit.
Pixelový dizajn v hre OTXO (čítaj očo) nie je veľká pastva pre oči. Dizajn úrovní ponúka rozmanitosť a je náhodne generovaný tak, aby hráč mal vždy možnosť krytia a úniku, ale zas nemohol nájsť úplne bezpečné miesto. Postupne objavíte jednotlivé poschodia tohto drsného hotela. Začínate v prízemných sálach, následne sa nabudíte v relaxačných saunách plných pary, neskôr si otvoríte hotelové izby plné protivníkov a pozriete sa taktiež aj do pivnice a kostola, kde sa pomodlíte pri krvavom pentagrame. To všetko v čiernobielej atmosfére, kde len krv z vás alebo nepriateľov má jasnú červenú farbu. Okolie však nebude bez pohybu. Dvere, ktoré vykopnete, ostávajú otvorené a keď je pri nich nepriateľ, dajú mu peknú ranu. Okná, papiere, vázy a kvetiny v interiéroch poletujú, keď sa ich dotknú guľky zbraní.
Vaši protivníci však nedisponujú unikátnym dizajnom a ani ich rôznorodosť nepoteší. Väčšina z nich vyzerá rovnako ako hráč samotný, len s červeným pásikom na hlave. Potom sa k nim pridajú veľké a pekné rýchle jašterice, neskôr „bombermani" vás prekvapia výbušným objatím, keď si nebudete od nich držať odstup a „čističi" vás polepia kyselinou. Akonáhle vás uvidí nejaký z vašich nepriateľov alebo začuje rozbitie dverí či streľby, pôjde po vás bez milosti. AI je síce priamočiara a nepriatelia neskúšajú nijakú taktiku, netreba ich však podceňovať vďaka ich počtom, rýchlosti a presnej streľbe.
Prekvapia však bossovia po každej sérií úrovní. Každý z nich vyzerá a pôsobí inak, majú rôzne druhy útokov a na ich zničenie budete potrebovať nielen rýchle prsty, ale aj nájsť ich slabiny. Napr. úvodný železný had síce na vás pošle poriadne salvy zo zbraní z každej jeho strany, ale pohybuje sa podľa vzorca a v strede miestnosti sa ponúka vcelku slušné krytie. Druhý boss, obrovský salamander, po vás napr. vypľuje vajcia s malými jaštericami a tiež jeho druhotný tvar vás pekne popichá. Našťastie, jeho útoky sú predvídateľné a ľahko sa naučíte ich postupnosť. Vozičkár a bojovník s oštepom sú jedni z tých tuhších bossov, ale keď máte v sebe sériu fajných likérov, nemali by ste mať s nimi najmenší problém. Veľké srdce celého sveta na vás bude čakať úplne na konci a prestrieľať sa jeho tromi fázami vás bude stáť pevné nervy.
Zvuky zbraní a prostredia sú to jediné čo budete počuť, keďže všetky dialógy sú písomnou formou. Ide o štandard, ale je to aj kvôli jednoduchým animáciám postáv, ktorým sa nedá nič vytknúť, aj keď realita sa im zaprieť nedá. Pri adrenalínovej akcii by bolo treba, samozrejme, aj adrenalínovú hudobnú kulisu, ktorá sa nesie v nadupanom dubstepe. Pochopiteľne, v kľudných chvíľach je hudobný podmaz viac pokojný až relaxačný a vcelku vpadne do atmosféry hry.
Keď sa vám podarí prejsť celú hru, po nekonečných pokusoch zistíte, že ste ju prešli od začiatku do konca za hodinu. Hra vám síce daruje po zdarnom konci „nemožnú" obťažnosť a môžete si ešte vyzbierať všetky drinky, zbrane a postavičky, ale okrem lepších štatistík nemáte dôvod hrať OTXO znovu. Hlavne, keď vyššia obťažnosť hry dá zabrať a môže znechutiť.
Po vydaní na PC tejto top-down rýchlej akčnej hry bolo čo dorábať pomocou aktualizácií. Občasné bugy a glitche, nevyvážený pomer grafiky a výkonu na to, že išlo o pixelovú zábavu, to nevrhalo dobre svetlo na tento videoherný projekt. Za ten rok však tvorca hry všetko opravil a tým pádom priniesli na konzoly plnohodnotný titul, ktorý sa dobre hrá aj na ovládači. Oproti myške má však ovládač nevýhodu v tom, že s myškou, konkrétne so zameriavačom, sa viete voľne pohybovať v priestore a ovládačový zameriavač je obmedzený na limit pohybu okolo hráča. Avšak jeho rýchlosť, typ a iné efekty si viete nastaviť v možnostiach hry.
Na hru OTXO na konzolách si budete trochu zvykať, keďže rýchla, krutá a adrenalínová akcia mixnutá s permanentnou smrťou väčšinou nesadne na ovládače. Ak si zvyknete na ovládanie, výhody zbraní, drinkov a využijete spomalenie času naplno, nebudú vám vadiť ani viacnásobne pokusy začínania stále odznova a hru si budete užívať. Možno zarazí repetitívnosť a minimálne opakovanie po krátkej hernej dobe, ale za danú cenu to nie je veľké negatívum.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: Super Rare Originals / Lateralis Štýl: Akcia
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|