MEN OF WAR II |
MEN OF WAR II |
Ukrajinský vývojársky tím Best Way má za sebou dlhú cestu a to isté sa dá povedať o jeho strategickej sérii Men of War. Tá má za sebou rôzne odbočky (Red Tide, Assauls Squad, Vietnam...) a predchádzali jej hry Soldiers: Heroes of World War II a Faces of War. Plnohodnotné pokračovanie Men of War II je tu po dlhých rokoch a tvorcovia netajili veľké ambície urobiť z neho hit v žánri vojnových RTS. Škoda, že s vydaním ešte trochu nepočkali.
Best Way vo svojich hrách dlhodobo používali osvedčenú, ale časom predsa len už obkukanú schému. Autori nám priniesli azda tie najkomplexnejšie stratégie prevažne z druhej svetovej vojny. Ich súčasťou boli spravidla okrem taktických možností a bohatého sortimentu vojska aj také detaily, ako je nutnosť dopĺňania munície aj paliva u vozidiel a tankov. To vedelo poriadne skomplikovať postup, no nedá sa uprieť značná realistickosť takýchto konfliktov. V Men of War II tvorcovia v tomto smere trochu poľavili, aby bola hra dynamickejšia a prístupnejšia širšiemu spektru hráčov. Ale skutočne len trochu, takže veteráni sa nemusia báť, že by to bolo na úkor hrateľnosti. Práve naopak, tu sa pekne ukazuje, že menej je niekedy viac.
Predovšetkým to znamená, že už nemusíte tankovať do vozidiel pohonné hmoty (s výnimkou špecifickej úlohy) a nemusíte sa báť, že zostanú niekde stáť, kde ich len tak ponecháte. Je pravda, že toto sa reálne stávalo nacistom v záverečných fázach vojny, kde síce mali mnoho techniky, ale málo posádok a hlavne bol kritický nedostatok paliva. V hre to však netreba preháňať. Ani s muníciou to nie je také zlé. Tá je síce stále limitovaná, ale vydrží dlhšie a navyše sa dá pekne doplniť pri palivových skladoch. Prípadne manuálne vyzdvihnúť vojakmi, ktorí môžu prehľadávať hlavne rôzne debničky, kde sa dajú nájsť lepšie zbrane, náboje a rozmanité doplnky. Tentoraz už však hra na vás toľko netlačí, aby ste to robili, čo je len dobre, lebo tým sa stráca tempo.
V praxi máte často priradené nejaké počiatočné jednotky, s ktorými musíte splniť úlohy a vyhrať misiu. Niekedy vám hra sama dodá menšie posily, ale vo vybraných režimoch a misiách je osvedčená a stále skvelá možnosť samostatne si privolávať nové jednotky. Tie bývajú spravidla začlenené do troch stupňov, ktoré sa postupne sprístupnia. Limituje vás pritom maximálna kapacita na bojisku a skladové zásoby. Pechotu takto privolávate obvykle po niekoľkočlenných skupinkách, pričom ale viete ovládať aj jednotlivcov. Vozidlá a tanky získavate po jednom kuse, delá už s posádkou a môžu ich pritiahnuť prepravné vozidlá. Príležitostne viete privolať aj prieskumné lietadlo či navádzaný bombardér, ale od tých očakávajte len krátky prieskumný či útočný let.
U armády si všimnete mnoho špecifických možností, tradičných aj menej obvyklých. Takže viete stanoviť formácie, režim streľby, vojakov poslať do budov alebo umiestniť za objektmi, kde sa lepšie kryjú. Taktiež sa vedia prikrčiť, plaziť alebo pobehnú. Vedia prevziať delo či opustené vozidlo a podľa potreby opraviť aj jeho poškodenie, aby bola technika plne funkčná. Vojaci bežne majú protipechotné a niekedy aj protitankové granáty či iné špecifické doplnky, môžu pripraviť zákopy, opevniť vybrané zbrane a podobne sa vedia zabezpečiť aj niektoré tanky. U tých viete aj stanoviť, či bude člen posádky vykúkať a pozorovať, alebo budú poklopy zatvorené. Na tankoch sa navyše okrem posádky môže prevážať pechota, ktorá sedí zvonku.
Okrem toho viete ovládať ľubovoľnú jednotku tak, že ju máte plne pod kontrolou v akčnom móde, teda klávesmi určujete smer jej pohybu a manuálne zameriate cieľ. Inak bežne, samozrejme, stačí označiť jednotku alebo skupinu myšou a kliknúť na novú požadovanú polohu či protivníka. V boji vidíte efektné výbuchy a deštruktívne budovy a stroje, len na teréne sa poškodenie prejavuje menej – vidíte síce pováľané stromy, ale zriedka krátery v zemi. Toto všetko tu ale v zásade dobre funguje a k tomu autori ponúkli veľmi bohatý obsah v sólo režime aj multiplayeri.
Prvou zložkou hry sú kampane a tých je hneď niekoľko a dokonca rôznorodých. Príbehové obsahujú po šesť misií za Sovietsky zväz (Rusko), USA a Nemecko. Snažia sa ponúknuť rozmanité úlohy a zvyčajne ste v nich odkázaní na malý počet jednotiek s ojedinelými posilami. V ďalšej záložke sú historické kampane, kde dominuje sovietska operácia Bagration a americká operácia Overlord s udalosťami krátko pred a po vylodení v Normandii. Jednoznačne sú to najzábavnejšie kampane v hre. Vo väčšine zahrnutých misií očakávajte veľkoplošné boje, kde si privolávate posily podľa uváženia. Navyše si medzi bitkami môžete za voľné skúsenostné body odomykať a upgradovať jednotky a potom editovať regimenty. Teda nakupovať a obmieňať nové posily na privolanie v boji za ruble alebo doláre. To sú bežné odmeny za misie, popri ktorých získate aj nejaké zberateľské jednotky a tiež zásoby, ktoré sa dajú zúročiť aj v multiplayeri.
Medzi kampane je zaradený aj režim Conquest, s postupným dobýjaním teritórií na rôznych frontoch a plánovaním na mape. Toto je skôr nedotiahnutá súčasť. Samotná mapa je strohá a nezaujímavo spracovaná, môžete po nej presúvať divízie do miest, ktoré chcete vybojovať a minimálne v recenzovanej verzii hry sa dali všetky boje vyhrať automaticky a získať absolútne víťazstvo jednoduchým naklikaním. Inak je ale možnosť zvoliť si manuálny boj so zvolenou divíziou a spravidla výhrou na body s obsadzovaním kľúčových vlajkových miest.
Napokon je medzi kampaňami aj Raid, teda nájazdy, čo je solídna obdoba historických operácií. Je tam teda odomykanie jednotiek, nakonfigurovanie a privolávanie posíl v boji a rôzne oblasti. Ale bitky sú v tomto prípade založené výlučne na tom, že v stanovenom čase musíte získať viac bodov ako nepriateľská strana. Dostávate ich hlavne za zabrané územie, ktoré rozširujete. Ojedinele dostanete výzvu z velenia za extra body, ale splnenie nie je nevyhnutné. A tu nepriatelia nemajú prednastavený postup, ale je to niekoľko regimentov pod kontrolou AI, ktorá môže mať rôznu taktiku. Umelá inteligencia ale pomáha aj vám, takže máte spojencov, ktorí si podobne ako vy privolávajú posily a plnia rovnaký cieľ.
Zo štruktúry sólo kampaní vychádza aj ponuka multiplayeru, v ktorom môžete navyše uplatniť odomknuté bonusy a zásoby zo singleplayeru. Hru sme dostali pred jej vydaním a z toho dôvodu boli lobby prázdne. Každopádne, sú tam štyri režimy, ktoré by mali uspokojiť priaznivcov multiplayeru – PvP batalióny, PvE batalióny, PvP Classic a PvP Combined Arms. Okrem klasiky je všade možnosť editovať svoj regiment a privolávanie posíl počas boja.
Hernú ponuku uzatvárajú výukové misie a popisy jednotiek. Skutočne je teda z čoho vyberať. Už len obsah kampaní vydrží niekoľko desiatok hodín a ďalší potenciál má multiplayer. O to viac ale zamrzí milión chýb, na ktoré pri hraní natrafíte a ktoré vedia poriadne pokaziť zážitok a zábavu. Niektoré chyby vychádzajú už z toho, že aj sólo kampane a boje vyžadujú pripojenie na server, ktoré sa uskutočňuje automaticky pri spustení. Potom sa skrátka môže stať a aj sa nám stalo, že v singleplayeri sa prerušilo pripojenie a bolo nutné z misie vyskočiť. Tam sa potom hra pokúsila opäť nalogovať a pokračovať na mieste výpadku. Inokedy sa stalo, že sa mapy v kampani vôbec nespustili a bol nutný reštart celej hry.
A keď už všetko bežalo a naplno sa bojovalo, vyskakovali stále ďalšie a ďalšie chyby. Úplne bežne zostali niektoré jednotky neviditeľné – dali sa však aspoň označiť pomocou ikon v zozname vojska v teréne, na ľavej strane obrazovky. Skrátka nemali žiadnu animáciu, nič a napríklad potom to vyzeralo tak, že delo strieľa bez posádky alebo bolo počuť pokrik na mieste, kde nebolo nikoho vidno. Inokedy sa zasekol tank alebo iná technika tak, že už sa nedokázala vôbec pohnúť – obzvlášť nepríjemné v príbehových kampaniach, kde niekedy máte len pár tankov a hŕstku vojakov.
Stala sa aj taká vec, že nepriateľská invázia uviazla na určitom bode a vozy a pechota sa nevedeli dostať z miesta. Samozrejme, keď som bol kvôli tomu nútený opustiť obranné pozície (ktoré som podľa zadania mal brániť a neopúšťať ich), protivníci spustili paľbu a tu sa ukázal ďalší problém s balistikou. Jednotky triafali do nejakého kopca či inej vyvýšeniny, ktoré im stáli v dráhe strely a nevedeli si s tým poradiť. V tejto hre bežný jav. Potom boli prípady, keď v kampani vôbec neprišla na miesto jednotka, ktorá mala urobiť nevyhnutný úkon, aby bolo možné splniť ďalší cieľ. Napríklad sa nedostavili spojenci - ženisti, ktorí mali odstrániť míny a zátarasy, aby mohli moje tanky prejsť do ďalšej fázy boja. Ďalšia chyba - pri nahraní hry niekedy vypadol HUD a na obrazovke neboli žiadne informácie ani ikony. Našťastie, v tomto prípade sa dá HUD zapnúť jednoduchou klávesovou skratkou.
Pathfinding jednotiek má tiež tendenciu zlyhávať. Vozidlá sa síce presunú na miesto určenia, ale podivnou okľukou a vytáčaním ako blondínka v autoškole. No stalo sa aj to, že moja motorka nedokázala normálne prejsť po ceste, z nepochopiteľného dôvodu zabočila do lesa a odtiaľ sa už nevedela ani pohnúť ďalej, ani vrátiť. Uf. Stačí vám to ako vzorka príkladov, čo všetko v hre nefunguje, ako má a potrebuje opravy? Snáď pri oficiálnom vydaní aspoň niečo z toho už nenájdete, ale pochybujem, že v najbližšej dobe autori vychytajú všetky muchy. Z toho vyplýva, že Best Way má aj po rokoch problém s technickou stránkou svojich hier a ideálny stav sa dá očakávať až s odstupom času a po mnohých záplatách.
Hra sa pri spustení naloguje na server bez ohľadu na to, či hráte sólo alebo multiplayer. Medzi úvodnými nastaveniami je však aspoň voľba zobrazenia alebo skrytia svojich štatistík pred ostatnými hráčmi. Grafika je pekná. Prostredia, postavy, technika a celkovo bojiská sú spracované dobre a môžete sa na všetko pozerať z výšky alebo si priblížiť a detailne zblízka poobzerať každého vojačika. Terén sa dá otáčať podľa potreby. Jednotky na niektorých mapách však splývajú s prostredím, hlavne so stromami. Nájdete ich pomocou ikon na výber nasadeného vojska alebo použijete vysvietenie ich polohy. Namiesto rozumných siluet sa ale vtedy jednotky celé zafarbia a nevyzerá to veľmi dobre.
Trochu strohejšie pôsobia niektoré menu a súčasti ponuky hry, ale sú prehľadné. V nastaveniach grafiky sú štandardné voľby, kde ale nájdete maximálne vertical sync, anti-aliasing, odrazy vody a SSAO, či imituje ambient occlusion. Hudba dobre dotvára atmosféru, priebežne počujete aj dabing počas brífingov a prestrihových scén a zvuky na bojisku znejú tak, ako je treba. Škoda tých bugov, ktorých je v hre skutočne ako maku.
Men of War II je obsahom nabitá RTS z druhej svetovej vojny, v ktorej autori vykročili správnym smerom, keď ju trochu zjednodušili, ale pritom zásadne nenarušili jej komplexnosť a zmysel pre detaily. Rôznorodé kampane a misie vydržia dlhý čas, hoci niektoré sú skvelé a iné slabšie. Multiplayer by mohol poskytnúť dostatočné vyžitie skupinám hráčov. Ale ako kopanec do rozkroku pôsobí veľké množstvo chýb, ktoré to všetko kazia a zrejme bude potrebný dlhší čas, kým bude všetko fungovať tak, ako má. Hru teda odporúčame, ale až niekedy v budúcnosti, keď už bude v lepšom technickom stave.
RECENZIE HRÁČOV |
PC
Vývoj: 1C Entertainment / Best Way Štýl: Stratégia / Realtime
| |||
+ SLEDOVAŤ HRU
SÚVISIACE ČLÁNKY:
|