F1 24

F1 24

6.0

Nová Formula 1 so zmenami vo fyzike jazdy

Codemasters sú za kormidlom série F1 už 16 rokov a mohli by sme predpokladať, že za ten čas získajú dostatok skúseností na to, aby bola hra perfektná. Avšak, nie je to tak a ich hry stále majú sínusoidný výsledok - raz prinesú slabšiu hru, raz lepšiu. Záleží na tom, ktorú časť hry sa rozhodnú prerábať a ako to dopadne.

Tentoraz je to prechodový ročník, v ktorom skúšajú meniť veci a nové zmeny teraz nesadnú každému. Prerábali totiž fyziku vozidiel a tá nedopadla tak, ako by sa očakávalo, aspoň nie medzi náročnejšími hráčmi. Autori už pri beta testoch dostali odozvu od hráčov a aj sa to teraz po vydaní snažili napraviť patchom, ale výsledok nie je dostatočný. V recenzii sa na to pozrieme bližšie, ale na tomto celom vidieť, ako EA poslednou dobou dáva Codemasters stále menej času na prípravu novej hry a snaží sa to tlačiť stále bližšie k štartu F1 sezóny. Dopadá to tak, že sa hra každý rok upravuje ešte mesiace po vydaní.

Tento rok má hra len základné možnosti a teda je bez príbehového režimu, ktorý prichádza raz za dva roky. Rovno si povedzme, že toto je časť F1 série, ktorú môžete pokojne preskočiť, hrať ďalej F1 23 a čakať na ďalšiu verziu.  Okrem tej zmenenej fyziky viac-menej ponúka len to isté, niekde mierne vylepšené a niekde mierne orezané.

F1 24
F1 24 Vitajte v novej sezóne F1
Vitajte v novej sezóne F1

F1 24 Ponuka je teraz bez príbehovej časti
Ponuka je teraz bez príbehovej časti

F1 24 Kariéra sa tentoraz výrazne rozšírila.
Kariéra sa tentoraz výrazne rozšírila.

Bez príbehovej časti tentoraz v hre dostanete len dve základné možnosti, a to kariéru a live F1 World režim. Tieto možnosti tvoria základ titulu, ale v nich je obsiahnutá celá ponuka F1 sveta, takže obsahu určite nie je málo. Čakajte nové trate, nové monoposty, úpravy pravidiel na aktuálne, ale aj hlbšie zmeny. Spolu hra prinesie 25 okruhov, desať nových tohtoročných F1 monopostov a jedenásť F2 monopostov.

Hlavným vylepšením tohto ročníka je plne prepracovaná kariéra, v ktorej znovu môžete hrať sólo ako jazdec, alebo môžete prebrať aj vedenie celého tímu spolu s marketingom, a môžete hrať aj kooperačne s priateľom alebo proti nemu. Pribudol aj nový online challenge režim.

Novinkami kariéry sú rozšírené možnosti výberu jazdcov. Doteraz ste si mohli vytvoriť len vlastného jazdca, ale teraz si môžete vybrať aj aktuálneho jazdca F1 série alebo niektorú z legiend ako Schumacher a ďalších klasických jazdcov. Zároveň má teraz každý jazdec svoje parametre a ratingy, ktoré budete vylepšovať. Každý jazdec bude mať aj svoje ciele, ktoré mu budete pomáhať dosiahnuť. Je to zaujímavé vylepšenie kampane, pretože pri každom jazdcovi sa budete môcť orientovať na iné ciele. S niekým ako Hamilton budete chcieť vyhrať ôsmy šampionát, ale so slabším jazdcom budete môcť len zajazdiť dostatočne dobre a napríklad skúsiť podpísať zmluvu s iným tímom. Novinkou je tiež možnosť tajných jednaní o prestupoch za chrbtom vášho tímu. Celé to dopĺňajú špecialisti v tíme, ktorí vám dávajú úlohy počas víkendov.

K tomu môžete znovu začínať v F2 sérii na rozohriatie a až následne sa prebojovať do F1, alebo rovno skočiť do F1. Možno je škoda, že v tomto smere tiež nerozširujú možnosti o ďalšie formulové série a prípadne aj motokáry, aby sa rozšírili možnosti hry. Mimochodom, tento rok už úplne zmizli superšporty, ktoré sa veľmi nehrávali a zrejme nikomu chýbať nebudú.

Novým doplnkom tento rok je aj Challenge kariéra. V nej hráte proti AI a zároveň súperíte s ostatnými hráčmi v online rebríčkoch na body. Celé je to počas mesačnej sezóny rozdelenej na týždne. Základný nápad v tomto režime nie je zlý, ale nie je to dotiahnuté Hlavne skúsenejších hráčov nepoteší len skromné nastavenie AI, alebo náhodné faktory. Počas štandardne sezóny získavate vylepšenia, ktoré však nemáte vždy isté a teda niektorí hráči môžu mať väčšie výhody ako ostatní.

Ak máte radšej zábavnejšie poňatie hry, na to je tu F1 World časť. Ide o live prvok titulu, ktorý sa teraz vracia bez väčších zmien. Tu za vyhraté preteky získavate XP, ako aj upgrady do monopostu a postupne vylepšujete jeho jednotlivé časti a celkový výkon, podobne ako v RPG hrách. Zároveň je to celé zamerané na skinovanie, či už monopostu alebo vašej postavy, pričom tieto doplnky rovnako odomkýnate jazdami, alebo si ich môžete kupovať v store. V tejto časti hry nájdete aj Time Trial jazdy a celý multiplayer. Ten je dobre spracovaný aj s výberom serverov. Rátajte s tým, že podobne ako minule si všade vyberáte, či chcete jazdiť s reálnymi formulami, alebo upgradovanými F1 World formulami, ktoré majú úplne iný výkon, ako reálne. Je to pridané preto, aby sa tieto formule nemiešali. Celú ponuku dopĺňa aj split-screen multiplayer a LAN multiplayer.

Prejdime k tomu najdôležitejšiemu, a teda fyzikálnemu enginu formúl a celej jazdy. Autori už niekoľko mesiacov pred vydaním nechávali influencerov v tejto oblasti testovať nový engine a hneď od začiatku mali negatívne reakcie. Rovnaké reakcie prišli aj z beta testov, ale napriek tomu fyziku nakoniec vymenili. Sľúbili, že patchom po vydaní to upravia. Ten nedávno prišiel a aj sme naň s recenziou čakali, ale, žiaľ, veľa nezmenil. Síce sa už autá  správajú lepšie, ale stále zostali v arkádovej oblasti.

A kde je vlastne problém? V zásade sa autá teraz správajú úplne inak, ako by reálne mali, a aj ako ste mohli byť zvyknutí z predchádzajúcich hier alebo iných simulačných hier. Prinášajú zvláštny pocit z ovládania auta s akoby pevne zafixovaným predkom, vysokým gripom predných kolies, šmýkaním v pomalých rýchlostiach a driftovaním za dažďa. Je to, akoby autori nabrali smer čisto arkádovej jazdy, možno kvôli širšiemu osloveniu hráčov.

Pre väčšinu nenáročných hráčov to môže byť plus. Auto drží lepšie, prechody cez obrubníky nie sú problém a zvládnete aj zákruty v Monaku bez väčších problémov vo veľkej rýchlosti. Ale simulačných alebo náročnejších hráčov hrávajúcich hlavne na volantoch táto zmena vôbec nepoteší. Možno pre nich otázka stojí, či prejsť na túto hru alebo zostať pri F1 23. Na jednej strane by zostali pri lepšom ovládaní áut, na druhej však nebudú môcť hrávať s hráčmi F1 24 v multiplayeri alebo turnajoch. Pre týchto náročnejších hráčov je tu aj tak skôr iRacing, kam teraz prešlo veľa hráčov, a to napriek mesačným poplatkom, alebo alternatívou je ešte Assetto Corsa s modmi. Samozrejme, sú len alternatívy zamerané na čisté preteky, ale ak chcete mať komplexný F1 zážitok, tak ten dostanete len v tejto F1 sérii so všetkými veľkými cenami, tréningmi, kvalifikáciami, pravidlami a penalizáciami.

Mimochodom, simulační hráči ešte obišli dobre, oproti tomu profesionálni esports jazdci, ktorí jazdili F1 eSports series, to majú ešte ťažšie. F1 ich teraz podrazila druhýkrát. Prvé sklamanie bolo, keď im F1 vedenie zničilo celú tohtoročnú esport F1 sériu, kde turnaje odkladali a presúvali, rušili a nakoniec ich nechali jazdiť na prehrievajúcich sa low-end mini PC, ktoré tam boli len pre reklamu. Teraz ich dorazili tým, že im do rúk dali toto.

F1 24
F1 24 Čo si skúsení jazdci všimnú, je zmenený fyzikálny model, ale nie dobrým smerom.
Čo si skúsení jazdci všimnú, je zmenený fyzikálny model, ale nie dobrým smerom.

F1 24 Jazda je teraz viac arkádová, a tak tento pohľad bude ideálny.
Jazda je teraz viac arkádová, a tak tento pohľad bude ideálny.

F1 24 Do kariéry prišli pekné možnosti v oblasti výberu jazdcov a ich ratingu a cieľov.
Do kariéry prišli pekné možnosti v oblasti výberu jazdcov a ich ratingu a cieľov.

Vizuálne sa hra posledné roky výraznejšie nemení. Síce sa autori snažia pridávať efekty a funkcie, ale už by to chcelo výmenu enginu za niečo modernejšie s modernejšími efektmi. Nedá sa povedať, že by trate vyzerali zle a simulačným hráčom o to ani nejde, ale keď už idú do tej arkádovosti, tak by pre bežných hráčov mohli vizuál posunúť ďalej a spraviť ho atraktívnejším. Dlhšie sa už hovorilo o prechode na Frostbite engine alebo najnovšie na Unreal engine, ale stále sa v tejto oblasti nič nepohlo.

V tejto časti autori znovu len mierne updatovali aktuálny engine, kde už je dlhšie zapracovaný ray tracing na odlesky, teraz ho rozšírili, pridané je DLSS a poteší aj DLSS Frame generation, ktoré ešte zvýši framerate. Výkon však sám o sebe neoslní. Na RTX 4080 v 4K ide hra s DLSS na quality 80 fps, so zapnutým  frame generation okolo 100 fps. Vzhľadom na vizuál, je to prekvapivo málo. Z vizuálnych vylepšení teraz autori prepracovali jazdcov, boli upravené niektoré trate, pridali nové prestrihové scény v kariére a ďalšie vizuálne vylepšenia ešte sľubujú teraz po vydaní.  Ak máte VR headset, ani tento rok nechýba možnosť VR jazdy.

Ovládanie hry je primárne navrhnuté na gamepad a aj to na hre cítiť. Teraz, ako som už spomínal, ešte viac ako predtým, keďže hra je viac arkádovejšia a ešte lepšie sadne na ovládanie páčkami. Autori nakoniec aj odporúčajú hrávať gamepadom a primárne to naň vyvíjajú. A odporúčajú to aj na PC, kde je síce klávesnica podporovaná, ale ovládanie nie je ideálne. Rovnako je zapracovaná aj podpora volantov, ale vzhľadom na novú, viac arkádovú fyziku to nevyznie prirodzene, hlavne ak ste zvyknutí na simulačné hry.

F1 hre nesmie chýbať ani bohatý sountrack, pričom tohtoročný je rovnako slušný a ponúka rozsiahlu ponuku štyridsiatich licencovaných skladieb. K tomu je teraz pekne vylepšené aj team rádio počas jazdy, kde sú pridané reálne záznamy z minulej sezóny, ktoré sa vám púšťajú podľa situácie a lepšie to oživuje celú jazdu a miestami vás aj motivuje.

F1 24
F1 24 Vizuál sa neposúva a chcelo by to nový engine, hlavne pre modernejšie efekty a lepšiu optimalizáciu
Vizuál sa neposúva a chcelo by to nový engine, hlavne pre modernejšie efekty a lepšiu optimalizáciu

F1 24 Za chyby na trati sa platí.
Za chyby na trati sa platí.

F1 24 Ray Tracing na odlesky funguje na monoposte pekne
Ray Tracing na odlesky funguje na monoposte pekne

Celkovo je nová F1 24 hra slabším prídavkom do série, tento rok nepridáva veľa noviniek ani nový vizuál, nemá ani príbehový režim a navyše autori zmenili fyzikálny model. Ten je takou dvojsečnou zbraňou - na jednej strane môže ulahodiť príležitostným hráčom, ale sklame skúsenejších simulačných hráčov, ktorí mali sériu radi. Formule sa ovládajú jednoduchšie, ale menej realisticky. Najvýraznejšou zmenou tento rok je však kariéra, ktorá dostala pekné doplnky a nabrala zaujímavosti.  Ak vás ťahá práve táto časť z F1 hier a nevadí vám jednoduchšie ovládanie, choďte do toho. Ostatní môžu počkať do ďalšieho ročníka.

napísal saver 20.6.2024
6.0
7.8