ASTRO BOT

ASTRO BOT

Prvá rande s malým Astrom

Dojmy

Ja už nejakých 25 rokov počúvam, že adventúry sú vymierajúci žáner. A ony nie a nie zomrieť. Dokonca by som povedal, že v posledných rokoch zažívajú skutočná renesanciu a vzniká ich viac ako kedykoľvek predtým, aj keď ich formy sa líšia od toho, čo sme poznali v 90. rokoch. Skutočným vymierajúcim žánrom sú, bohužiaľ, 3D platformovky. Odrátajte si Nintendo a zistíte, že tieto hry nerobí skoro nikto. Ak si navyše odrátate Nintendo, tak aj výrazne klesne kvalita. A to je smutné pre žáner, ktorý kedysi kraľoval a ročne nám sypal jednu výbornú hru za druhou. Tento rok sa o slovo prihlási Sony s nenápadným robotom a my sme si to už mohli vyskúšať.

Astro Bot je síce známa postavička, ale doteraz až tak nezažiaril. Pritom toto už bude jeho piata hra. Doteraz bol ale skôr takým nenápadným maskotom. Postavičkou, ktorá vás mala niečo naučiť, keď ste si domov priniesli nový PlayStation hardvér. Rescue Mission síce už bolo niečo väčšie a lepšie, ale stále to nebolo niečo, čo by vzbudilo to nadšenie ako iné veľké platformovky niekedy dávno. Teraz to ale môže byť iné. Mohli sme si vyskúšať dva štandardné levely, jedného bossa a dve dodatočné výzvy v rámci dema, ktoré sme mali k dispozícii v pražských kanceláriách PlayStation.

Astro Bot sa v novej hry vydá do rozsiahleho vesmíru, kde na vás spolu s ním čaká šestica galaxii. V každej je niekoľko planét a každá planéta predstavuje level. Medzi nimi môžete poletovať a možno tam narazíte aj na niečo viac. Nejakú drobnosť, prípadne rovno výzvu. Celkovo takto plná hra ponúkne 50 planét a viac ako 80 levelov, takže je jasné, že toto už nebude žiadna drobná hra na jeden večer, ale tu celá rodina zaskáče poriadne dlho. A už z dema bolo cítiť, že toto je hlavne rodinná záležitosť, ale veľmi príjemná, ku ktorej si radi sadnete s deťmi a strávite pekných pár hodín.

Hra sľubuje naozaj pestré svety. Púštny, džungľa, vodný a takto by sa dalo pokračovať dookola, veď je tých levelov viac ako 80. Ale ako som sa aj bavil so zástupcom PlayStation, ktorý ma mal na starosti, toto jednoducho skákačka musí mať. Ak by ste nemali v takejto hre tie rôznorodé fantastické svety, hnevalo by vás to (aj keď som bol trochu expresívnejší). Výhodou Astro Bota nie je len to, že je pestrý, ale že tie svety aj pekne a zaujímavo vyzerajú. Sú pomerne priamočiare a jednoduché, ale bavia vás už len tým, ako vyzerajú.

Demo malo vyššie opísanú štruktúru z jasného dôvodu – malo to odprezentovať progres od jednoduchých pasáží až po náročné. Ale kým sa k tomu dostanete, užijete si kopu Astrovej roztomilosti. Team Asobi si potrpí na to, aby ste si s Astrom naozaj užili, takže s nim poletujete v lodi a to vám robí spätnú väzbu po ovládači. S ovládačo-loďou pristávate na planétach a aj to pocítite vo svojich rukách. No a ak zachránite drobných botov, môžete ich pohadzovať, keď sa zaparkujú na vašom ovládači. Nie je to žiadna revolučná funkcia a ani nič extrémne špeciálne, ale aj starý chlap sa pousmeje, keď niečo takto roztomilé vidí a cíti prvý raz. Deti to budú zbožňovať.

Poďme ale na tú hrateľnosť. Astro skáče a rozdáva buchnáty. Ale to už dobre poznáte aj z minulosti. V zásade sa to až tak nemení oproti poslednému Playroom, ktorý ste mohli hrať s PS5 a mal vás zoznámiť s Dualsense ovládačom. Vlastne si predstavte presne to isté, ale väčšie. Oveľa väčšie. A tiež bohatšie. Takže to nakoniec neskončí len pri tom skákaní a buchnátoch, aj keď to je vlastne jadro hrateľnosti. Navyše ten Astro vlastne len tak neskáče. On má na chrbte aj jet pack, ktorý mu umožní dočasne plachtiť vzduchom. Vďaka tomu máte pred sebou hneď zaujímavejšie prekážky. A navyše ten jet pack vysiela kolmo dole lúče, ktorými dokážete zničiť niektorých nepriateľov.

Ono to vlastne všetko už dobre poznáte, ak ste hrali posledný Playroom. Poznáte schopnosti hlavnej postavy, poznáte nepriateľov, mechanizmy zberateľné predmety, jednoducho všetko. Takže popri tom behaní, skákaní, plachtení a udieraní rozbíjate kocky plné dukátov, za ktoré si budete môcť niečo kupovať. Čo? To som z PlayStationu nevypáčil a v deme to tiež nebolo. Ale okrem nich môžete zbierať aj húsky puzzle poskrývané na rôznych miestach. No a nechýbajú ani malí boti, ktorých musíte zachrániť. Niektorých nájdete hneď, iných autori poriadne skryli, prípadne sa k nim musíte prebojovať. Všetko to ale zvládnete ľavou zadnou.

Týchto botov je po leveloch viac a ak chcete mať hru na 100%, budete sa musieť tu a tam aj vrátiť a level prehľadať znova. Našťastie nájdených botov nemusíte zase zbierať, tých už máte. Občas sú rovno pred nosom, no aj tak ich nevidíte, respektíve si ich nevšimnete. Väčšina z nich sú generickí malí boti, ale v hre nájdete aj Bot-verzie známych Sony postavičiek – Nathan Drake, Kratos či Aloy. Neraz aj s vtipnou scénkou, ako napríklad nájdenie Kratos-Bota v deme. To sú príjemné odkazy hlavne pre PlayStation fanúšikov.

Levely budú postupne komplexnejšie, náročnejšie a využijú aj iné prvky hrateľnosti. Napríklad v ich časti priamo poletíte vo svojej ovládačo-lodi, ktorú ovládate nakláňaním DualSense ovládača. Alebo získate nejaký power-up, ktorý vám dočasne prepožičia nejakú špeciálnu schopnosti. Napríklad sa nafúknuť a ako balón plachtiť vzduchom oveľa ďalej a oveľa vyššie. Len sa potom musíte vedieť aj správne vyfúknuť. Takýchto power-upov sme si mohli vyskúšať pár a pekne to spestrujú. Pomôžu vám dostať sa aj na také miesta levelov, ktoré sú bežne nedostupné. Levely sú síce priamočiare a tie prezentované boli aj pomerne krátke, ale vždy majú nejaké tie skryté cestičky či odbočky, kam sa oplatí ísť pozrieť, či tam niečo nenájdete.

No a v rámci bossov som si mohol vyskúšať súboj s obrovskou chobotnicou. Hra opäť čerpá z desaťročia známych žánrových trópov, takže žiadne prekvapenie nečakajte, ale aj tak je to poctivá práca a zábavná hrateľnosť, kedy viete, že ju musíte dobiť 3x, ale postupne sa to trochu obmieňa a aj vy musíte meniť taktiku. Po bossovi prišli na rad ešte špeciálne výzvy a až tam nájdu výzvu tí starší a skúsenejší. Nepresné a zle načasované skoky sa trestajú reštartom od úplného začiatku, takže si to všetko musíte dobre naplánovať. V prvej z výziev som sa musel popasovať s podlahou, ktorá sa rozpadala pod nohami, no aj kopou nepriateľov. V druhej som zas musel presne skákať a spomaľovať čas.

Výzvy ale zároveň ukázali jeden z častých problémov platformoviek, ktorým čiastočne trpí aj Astro Bot. Občas je náročné odhadnúť správne hĺbku prostredia. Takže skočíte, ale úplne to netrafíte. Často tým trpeli napríklad Lego hry v minulosti. Ale okrem toho demo nepredviedlo veľa neduhov. Hra vyzerá veľmi pekne, hudba je zodpovedajúco roztomilá a pekne k nej zapadne aj mrmlanie botov. Musím pochváliť Sony za lokalizáciu hry do češtiny, aby si aj drobci dokázali hru užiť a pochopiť v nej úplne všetko. Veľa sa tu síce nehovorí, ale pochopenie ovládania a princípov je tým pádom pre každého jednoduchšie.

Možno PlayStation nemá tento rok najsilnejší line-up, ale rozhodne to neznamená, že tam nemá kvalitné hry. Z dema sa dá povedať, že nový Astro Bot bude kvalitná hra. Bude to pestrá hra. A bude to aj dosť bohatá hra, ktorá ponúkne variabilitu svojich výziev. Hlavne ale chce zabaviť každého – vás, vašu mamku, vaše deti. Ideálne aj všetkých naraz. Kooperácia tu nie je, ale budete sa baviť už len tým, že budete pri hraní pri sebe, vystriedate sa, pomôžete si. Takéto hry vyvolávajú ľuďom úsmev na tvárach a to je dôležité. Vôbec pri tom nezáleží na tom, koľko imaginárnych A-čok si nejaký producent zmyslel. Tu netreba AAA. Bohato stačí to jedno A v mene hlavného plechového hrdinu. Uvidíme, ako sa ten potenciál pretaví do plnej verzie.

napísal matus_ace 26.6.2024
Páči sa mi! (+4)
ASTRO BOT