ASTRO BOT

ASTRO BOT

9.0

Sympatický robot hľadá 300 kamošov

Recenzia na PS5 verziu

Pred 20 rokmi sa v zlatej ére skákačiek mohli hráči na PS2 pravidelne tešiť na nové príspevky do sérií Jak & Daxter, Ratchet & Clank, aj Sly Cooper prakticky v jednej vianočnej sezóne. V súčasnosti sme radi, keď sa objaví jedna hra raz za pár rokov. Ale v Sony azda svitá na lepšie časy a medzi ikonických borcov sa derie nový zástupca. Už sme ho mohli opáčiť v dvoch hrách – jednom VR titule Rescue Mission a pribalenej hre ku každej novej PS5 (Astro’s Playroom). Až teraz prichádza v plnohodnotnom titule.

V praxi to znamená, že dostal plnú hru s desiatkami levelov a aj rýchlym príbehom. Astro Bot letel s bandou kamošov naprieč vesmírom, no zastavil ich zlý zelený mimozemšťan, rozmlátil im loď (ktorá vyzerá ako PS5) a oni stroskotali na neďalekej planéte. Už intro vám nastolí vtipnú atmosféru a ukáže atmosféru i jazyk, ktorým sa ku hráčovi prihovára. Astro Bot chce byť ultimátnou paródiou na všetko zo sveta PlayStation, ale aj iné ikonické značky – takže prelet pripomína StarWars a čím ďalej, tým viac mi partička bielych robotov pripomína žltých kamošov z Universal. Akoby sa Team Asobi z veľkej časti inšpiroval u Mimoňov a nechal ich vyvádzať na vesmírnej lodi, neskôr na planéte a bez slov sa takto uchádza o priazeň hráčov. Zväčša to funguje, lebo roboti vyvádzajú neuveriteľné kúsky, schovávajú sa na rôznych miestach a oživia vašu snahu neustále zachraňovať ďalších.

Štruktúra hry je jednoduchá: čaká vás tu šesť svetov, tie sa potom delia na tradičné levely a v nich prebieha žatva robotov i ďalších predmetov (mince, puzzle, galaxie). Základná misia je záchrana robotov: spolu ich je 300, v leveloch čaká cca 6 až 8, vašou úlohou je potom ich dostať na stroskotanú planétu, kde sa združujú. Tá planéta slúži ako celkom dobrý hub a sama ešte obsahuje desiatky robotov, ktorých treba objaviť a pomôcť im, lebo zväčša sú pod nejakou prekážkou či na nedostižnom mieste. Štruktúra planéty je dobrá, lebo so zvyšujúcim počtom zachránených drobcov otvára ďalšie pasáže a niekedy vám aktívne pomáhajú. Napríklad ak je robot pod veľkým šutrom, potrebujete aspoň dvoch na odvalenie. Inokedy treba desiatich, aby vám postavili plošiny, po ktorých vyskáčete ďalej. Alebo vytvoria živé lano, na ktoré sa zavesíte a vtáčik vás donesie na ďalekú skalu, kde čaká ďalší predmet. Len čo prvých pár robotov zachránite a mrknete sa na mapu, zistíte, že je tu veru čo objavovať.

Na hlavnej planéte sa navyše zužitkujú puzzle z iných planét: keď nazbierate dostatočný počet, zhmotní sa potom jedna zo stavieb a pomôže vám istým spôsobom v ďalšej časti hry. Konečne tu nájdu využitie mince – prvá stavba je totiž gacha automat, do ktorého môžete hádzať stovku mincí a za to dostanete dáky predmet či kostým. Celkovo je tu 169 predmetov v osudí, takže zberatelia majú čo robiť. Táto planéta ako centrálny hub je navyše v kontraste so zvyškom hry, kde už očakajú nápadmi nabité nadefinované levely.

Takže poďme na ne a hrateľnosť. Keď si vyberiete svet a konkrétny level, vopred vidíte, čo sa v ňom dá získať: počet botov, puzzle a niekedy aj ikona galaxie. To je dôležitý poznatok, lebo získate info, že jedno z tajomstiev levelu je portál do samostatného levelu v inej časti galaxie. A funguje to tak, že keď ho otvoríte a prejdete ním, z levelu odídete a ste na svetovej mapke, môžete naštartovať iný level. Takže pozor na to, ak si odskočíte z polovice rozrobeného levelu – ono to síce nevadí v kontexte toho, že hra si zapamätá všetko čo ste zozbierali (zachránite 4 botov, toľko ich stále máte), ale pôjdete level opäť od začiatku.

A levely sa vyznačujú parádnym dizajnom, sú nabité prekvapeniami, nápadmi i rozličnými témami. Priletíte efektne na DualSense stíhači a už sa to solí. Plošinky od výmyslu sveta, roztrúsení nepriatelia (Astro sa fajn otáča a mláti ich), skryté postavičky. Niekedy sa boti nachádzajú na vašej lineárnej ceste vpred, ale ako to v behačkách býva, je tu množstvo slepých ciest, odbočiek a mechanizmov, na ktoré treba dávať pozor. Visí dáky bot na strome? Jaaaaj, to bola iba kapsula s mincami. Tam v diaľke už na nás máva – tak treba k nemu doskákať. To sú stále relatívne viditeľné typy – ale na iných musíte niečo potiahnuť, stlačiť alebo čo býva aj častý prípad, zachrániť ich z pazúrov iných nepriateľov.

Veľmi nápomocný vám bude jetpack – jednak aby ste sa dostali na vyššie, ďalej, ale zároveň aj odstránili pár nepríjemných nepriateľov. Napríklad ak niekto šľahá blesky či pľuje oheň, odpracete ho pekne z výšky. Hra samozrejme rada kombinuje mechanizmy – tu niekam vyskočíte, tam použijete jetpack, na diaľku ešte čosi stlačíte, otočí sa plošinka a takto vyskáčete o 8-10 úrovní vyššie. Celkovo sú levely bohaté na vertikálne využitie – neustále niekam skáčete, plyniete, teleportujete sa, každá aktívna časť sa dá dobyť.

Po vzore iných behačiek tu nájdeme aj tajné levely, skrýše alebo aspoň miestnosti s mincami. Slepé odbočky nebývajú zväčša samoúčelné, aspoň kúsok puzzle či nebodaj AstroBota tam nájdete.

Čo je však vítaným osviežením, sú power-upy. V hre je ich cca 15 a v tom smere sa nádherne ukazuje silný dizajn. Napríklad Twin-Frog Gloves je parádna vychytávka, kde dostanete dve boxerské rukavice a môžete mlátiť pár silných oponentov dokonca naraz. Hra vás v tomto smere pekne vyškolí: najprv zmastíte jedného, potom budú dvaja, neskôr celá skupinka a to sa treba obracať. Zároveň hra neskĺzne do akčnej hry, skôr pár ráz využije akciu – či v dočasnom ringu, na konci levelu alebo súboji s bossom na konci galaxie (kde platia klasické pravidlá troch i postupné fázy boja). Medzi ďalšie power-upy patrí Handy-D (dostanete opicu na lezenie na vyššie úrovne), BarkstertheBulldog (havkáč dodá schopnosť air-dash, čo je užitočné v ťažšom teréne. Občas sa premeníte na myš či škrečka s osobitými vlastnosťami a medzi tie premyslenejšie patrí aj zastavovanie času, počas ktorého zastane plošina a vy si premyslíte ako sa dostať ďalej. A nezabúdajme na VIP power-upy ako Kratosa, to sa bude hádzať a šermovať sekerou!

Tematika svetov je nemenej pestrá. Z prvého sveta sa mojím favoritom stali aztécky level (Az-TechTrail), ktorý má skvelý nádych exotiky a do neho mieša mierne futuristické technológie či nepriateľov. Ale aj level plný cukru simulujúci sneh má svoje čaro, keď sa zabárate do kryštálov a nachádzate medzi nimi kopu eastereggs – keď je to zväzok káblov, za ktorý potiahnete, to je ešte pohoda. Ale keď tám nájdete pomaly Xbox logo, svietia vám kontrolky, že čo sa deje – a tam čakajú niekedy najväčšie tajomstvá levelu.

To nás vedie k jednej z hlavných tém AstroBota. Áno, chce byť ultimátnou paródiou PlayStation univerza, ale aj celého herného či kultúrneho biznisu. A funguje to veľmi dobre, tých narážok sú tu prakticky tony od PS5 dizajnov cez desiatky postavičiek z iných hier či filmov. To sú tí tzv. VIP boti, ktorých presne odlíšite aj pri preview levelu vidíte, koľkých nájdete. VIP boti idú potom pekne do múzea, čo je pekná kolekcia, aj satisfakcia v neskorších fázach hry.

Zároveň je Astro Bot aj výkladnou skriňou technologických možností. Grafika je hladká, pestrá, farebná, s vysokým rozlíšením i stabilným 60 fps framerate. Oveľa väčšiu švandu doručí DualSense, ktorý je po čase opäť parádne využitý vo first-party hre. Reproduktor zvučí naplno, počuť tu rôzne efekty, do toho sa od vás čaká nakláňanie DualSense do ľavej či pravej strany, alebo trasenie v kontexte levelu, je tu toho veľa. Páči sa mi, že first-party štúdia nepoľavujú ani po štyroch rokoch – a ak pre niekoho je Astro Bot prvou hrou, tak si užije mnohé funkcie.

Čo nás katapultuje do minulosti a vytvára azda iba jedno malé mínus. AstroBot je vo finálnom zúčtovaní najmä predĺžená, nápadmi napumpovaná, ale stále rozšírená verzia PS5 launch titulu Astro’s Playroom. Je tuveľa podobných mechaník, systém hrania a vlastne aj parodických narážok. Kto miluje behačky, nemusí mu to vôbec vadiť, lebo pri 80 leveloch dostáva parádnu porciu, čo vydrží avizovaných 12-15 hodín. Reálne, nejeden level si prejdete aj druhý či tretí raz, aby ste získali všetko potrebné a hra vám to sčasti uľahčí: za 200 mincí ponúka pomocníka, ktorý potom vypípa tajomstvá či lokality predmetov. To je súčasne výborná mechanika aj pre hranie viacerých hráčov či rodičov s deťmi – ratolesť sa môže pustiť do levelu, odohrať ho a ak všetkých botov nenájde, nastúpi buď rodič (iný pohľad na hru a level, aby našiel všetko ostatné) alebo sa dá zapnúť pomocník.

Tak po dlhých rokoch má PlayStation parádnu behačku so sympatickým hrdinom i silným herným dizajnom. Pravda, zástupcovia konkurenčnej Nintendo stajne môžu namietať, že všetko podobné už videli, hrali, zažili a majú sčasti pravdu, ale celkovo ide o veľmi dobrý, vyvážený titul do žánru.

napísal Korec 5.9.2024
Páči sa mi! (+9)
9.0