MY HORSE: BONDED SPIRITS

MY HORSE: BONDED SPIRITS

5.0

Hijó, hijó na koníčku

Hoci hier s koňmi je neúrekom, takých, ktoré by sa venovali primárne týmto ušľachtilým zvieratám a starostlivosti o ne, až tak veľa nie je. Takže pre milovníkov týchto štvornohých miláčikov je výber dosť obmedzený a musia sa uspokojiť aj s menej vydarenými titulmi. My Horse: Bonded Spirits je práve takým východiskom z núdze a ak sa uskromníte, môžete tam nájsť akú - takú zábavu.

Hra patrí do portfólia spoločnosti PlayWay, ktorá chrlí jeden simulátor za druhým a často je to kvantita na úkor kvality. Od Bonded Spirits taktiež nemôžete mať veľké očakávania, ale skromnejším hráčom a predovšetkým deťom vie aspoň do istej miery priblížiť život s koníkmi a ich potreby. Príbeh pripomína veľmi zjednodušenú verziu románu či známejšieho filmu Dvanásť podmienok dedičstva. Bohatý otec posiela svojho syna / dcéru na ranč priučiť sa zodpovednosti pri práci v stajniach. A to budete vy.

Chlapca alebo dievča podľa vášho výberu si pomenujete a mierne upravíte v úvode a ďalšie možné zmeny účesu, pokrývky hlavy a častí odevu sa odomknú neskôr počas hrania. Na ranči vás privíta nevrlý správca Jackson a rozhodne príjemnejšia Robbie. Tieto dve postavy vám budú zadávať väčšinu úloh a tie sú prevažne banálne. Okrem toho spoznáte ešte pár ďalších NPC postáv, ako je bezdomovec - drevorubač, ktorý vás nakoniec bude aj motivovať, či nevrlé dievča, ktorému smrdia kone a vlastne aj vy. Komunikovať s nimi môžete osobne alebo cez telefonický hovor či SMS, ale je to interakcia veľmi obmedzená, v neskoršej fáze hry úplne potlačená, tak ako aj ďalšie doplnkové súčasti, čo je škoda.

My Horse: Bonded Spirits
My Horse: Bonded Spirits O svojho koníka sa treba postarať.
O svojho koníka sa treba postarať.

My Horse: Bonded Spirits ...a mali by ste sa s ním aj pomaznať.
...a mali by ste sa s ním aj pomaznať.

My Horse: Bonded Spirits V hre je aj manažment stajní a ranča, ibaže podobe ako iné veci je nedotiahnutý.
V hre je aj manažment stajní a ranča, ibaže podobe ako iné veci je nedotiahnutý.

Každopádne, naučíte sa postarať o koníka, ktorého si upravíte podobne ako hlavného hrdinu. Takže môže mať rôzne sfarbenie, úpravu hrivy a chvosta, sedlo či uzdu. Väčšinou sa budete pohybovať v prostredí ranča, ktorý tvorí niekoľko budov a oplotení. Tou najdôležitejšou je stajňa a deň ukončíte vstupom do domu s vašou posteľou. Postupne budete spoznávať aj okolie, ktoré zahrňuje niekoľkokilometrový výrez krajiny s cestičkami, ojedinelými budovami a udalosťami.

Predovšetkým ale spoznáte povinnosti a potreby svojho koňa. To zahrňuje jeho kŕmenie, napájanie, čistenie kefou, ako aj upratovanie stajne vidlami a dopĺňanie sena. Pritom sa musíte s koníkom aj pomaznať, aby vám viac dôveroval a prehlbovalo sa vzájomné puto, zisťujete, čo má rád a čo nie. Zakrátko svojho miláčika osedláte a vyrazíte na prechádzky do prírody a vyskúšate si s ním rôzne aktivity aj preteky. To zahrňuje jazdenie krajinou po checkpointoch s príležitostným fotením sa, kde je ako-tak využitý foto režim s ukladaním momentiek v galérii. Ďalej môžete zájsť do sadu po jablká alebo na pole po mrkvu, čo sú doplnky stravy pre koňa, ktoré by ste inak museli kupovať.

Potom sú tu vo výbehoch a v určených lokalitách výzvy a okruhy, v ktorých skáčete na koni cez prekážky, bežíte na rýchlosť alebo obiehate sudy. Váš výkon môže byť ohodnotený jednou až tromi hviezdičkami a malými finančnými príspevkami na nákupy.  Veľkou chybou ale je, že ani v jednej súťaži nemáte žiadneho reálneho súpera, ktorý by sa objavil na trase popri vás. Vždy jazdíte len sólo a hra vaše umiestnenie kalkuluje len porovnaním s anonymnými jazdcami, ktorých výkony nikdy neuvidíte.

Pri tom všetkom sa zvyšuje level vašej postavy aj koníka a každý z nich získava nové schopnosti. Len je škoda, že si ich nevyberáte, ale získavate ich automaticky. Kôň sa potom dokáže šikovnejšie a rýchlejšie pohybovať a už s ním nemusíte ísť len krokom, ale aj klusom a cvalom. Aj vy budete zručnejší. Jazdenie je pomerne jednoduché a ponúka dva režimy. Jeden je označený ako automatický, čo v princípe znamená čiastočné prispôsobovanie rýchlosti a neprerušovaný pohyb koňa, kým nezasiahnete. Ale pritom stále musíte určovať smer a korigovať pohyb.

V nasledujúcej fáze navštívite kováča a veterinára, ktorých úlohou je, samozrejme, liečenie a podkúvanie, no je to  len ďalšia z nedotiahnutých súčastí hry.  Komunikácia a možnosti u týchto odborníkov určite mohli byť rozšírené na viac aktivít aj s nejakou ponukou liekov či dostupných pomôcok.

Autori sa pokúsili zakomponovať aj manažment stajní a ranča, ale opäť začali niečo, čo nakoniec nedotiahli.  Dostanete možnosť najímať pracovníkov a priraďovať ich ku koňom, ktoré prikúpite spolu s boxmi. Potom ich môžete zaraďovať na súťaže, prehliadky a tréningy podľa dostupného kalendára. Bohužiaľ, s týmito zamestnancami sa priamo komunikovať nedá, aj stretnutia s nimi sú veľmi ojedinelé e celkovo na ranči chýba ruch a pôsobí dosť pusto.

My Horse: Bonded Spirits
My Horse: Bonded Spirits Môžete súťažiť, ale na trati ste vždy len sami. Nepôsobí to dobre.
Môžete súťažiť, ale na trati ste vždy len sami. Nepôsobí to dobre.

My Horse: Bonded Spirits Vyskúšate si rôzne disciplíny, napríklad aj obiehanie okolo sudov.
Vyskúšate si rôzne disciplíny, napríklad aj obiehanie okolo sudov.

My Horse: Bonded Spirits Natrafíte na niekoľko NPC postáv. Sú dosť čudné a bezduché.
Natrafíte na niekoľko NPC postáv. Sú dosť čudné a bezduché.

Moderným doplnkom je mobilný telefón, ktorý využívate na rôzne činnosti a otváranie hernej ponuky. Tam nájdete okrem spomínaného manažmentu aj dodatočné možnosti úprav svojej postavy a jej koňa, možnosť nákupov potravy a doplnkov, avšak s mizivým sortimentom, ktorý sa vôbec nerozširuje. Ďalej je tam prehľad hovorov a fotografií a tiež systém upgradovania budov. No opäť sklamanie – dá sa síce vylepšovať niekoľko stavieb, ale nijako to neovplyvňuje ich kvalitu ani možnosti. Meníte len farbu stien, oplotenia či nábytku, čo je úplne bezvýznamné a nezaujímavé.

Mikropríbeh hry a prakticky všetky úlohy dáte za nejakých šesť hodín a po suchom závere môžete pokračovať aktivitami na ranči a skúšať súťaže. Ibaže zistíte, že vás to už vlastne ani nebaví, neprichádzajú žiadne nové zadania a sortiment možných činností je veľmi obmedzený. Môžete maximálne tak hľadať plyšové koníky pre Robbie. Tvorcovia akoby sa už ani nenamáhali pridať niečo navyše, aby udržali hráča.

Smiete si síce kúpiť nového koňa pre vašu postavu a od začiatku ho vylevelovať, ale pritom sa nadobro vzdáte svojho predošlého koňa. Ten už iba bude postávať v stajni a maximálne sa mu povenujú zamestnanci. Je dosť absurdné, že sa úplne vzdáte svojho miláčika a určite rozumnejšie by bolo, keby ste mohli striedať a osedlať viac koní, ktoré sú na ranči a nie len jediného, ktorý je s vami práve prepojený.

My Horse: Bonded Spirits
My Horse: Bonded Spirits Neskôr odomknete viac možností úprav a môžete nosiť aj kovbojský klobúk.
Neskôr odomknete viac možností úprav a môžete nosiť aj kovbojský klobúk.

My Horse: Bonded Spirits Vylepšuje sa jazdec aj kôň. Nové schopnosti získate automaticky.
Vylepšuje sa jazdec aj kôň. Nové schopnosti získate automaticky.

My Horse: Bonded Spirits Opäť v stajni.
Opäť v stajni.

Bonded Spirits má síce v nastaveniach grafiky aj DLSS, ale nečakajte žiadne úchvatné spracovanie. Hra síce nie je vyslovene hnusná, ale ani nedosahuje súčasné štandardy. Navyše sa hlavne v stajniach pomerne bežne stáva, že sa prekrývajú textúry a napríklad cez telo koňa prechádza stena a podobné nezmysly. Občas to býva rušivé. No aspoň pri jazde v prírode sa to stáva zriedkavejšie – tam ale zas platí obmedzenie pri prechádzaní cez rieku len na určených prechodoch.

Pri orientácii v teréne vám pomôže mapa. V krajnom prípade vám pri zaseknutí alebo lenivosti absolvovať návrat domov pomôže reset polohy koňa, ako aj vašej postavy. Raz-dva ste naspäť v stajni. Dobrá je možnosť polohovania kamery a prekvapivo si dali autori námahu s dabingom postáv. Niežeby sa toho hovorilo veľa, ale je to také maličké plus. To však nevyváži mnoho veľkých mínusov.

My Horse: Bonded Spirits má to šťastie, že je skutočne málo hier orientovaných priamo na vzťahy s koňmi. Tu sa môžete bez stresu venovať svojmu tátošíkovi, až kým vás to nezačne totálne nudiť, čo sa stane dosť rýchlo. Pritom by stačilo pridať viac aktivít a precíznejšie spracovať tie, čo sú do hry zakomponované a bola by to hneď väčšia zábava. Pre deti by to ale mohol byť dobrý základ, ako sa zoznámiť s koníkmi a ich potrebami. Prípadne ak si chcete vyprázdniť hlavu pri nejakej veľmi jednoduchej až prostoduchej hre, tu sa to dá. Ale rozhodne nedostanete nejakú komplexnú a precíznu simuláciu, iba takú rýchlo kvasenú a dosť primitívnu, ku ktorej by pasovala výrazne nižšia cenovka.

napísal uni 11.7.2024
5.0
MY HORSE: BONDED SPIRITS