PRO CYCLING MANAGER 2024

PRO CYCLING MANAGER 2024

5.0

Toto ste už hrali...viackrát

Stará dáma. Aj takto familiárne sú nazývané najprestížnejšie cyklistické preteky na svete – Tour de France. Nie sú len prehliadkou toho najlepšieho, čo svetová cyklistika ponúka, ale zároveň obrovskou reklamu na Francúzsko samotné. Je to vlastne ten najlepší vstup do sveta cyklistiky pre divákov. A keď sa do nej dostanete, pokračuje to ďalšími grand tour (Vuelta a Giro), ale aj klasikami, monumentami, národnými majstrovstvami, majstrovstvami sveta a všetkým ostatným. A presne to všetko si môžete vyskúšať v novom Pro Cycling Manager 2024.

Avšak kým TdF je skvelým vstupom pre divákov do sveta cyklistky, PCM nie je tým istým pre hráčov. Autori tak trochu predpokladajú, že už sériu poznáte a princípy hrania ovládate. To sa však vylučuje s tým, že hra samotná sa zase oproti predchodcom až tak nelíši. Respektíve sa nelíši takmer vôbec. Engine je archaický, vizuálne spracovanie totožné s predchádzajúcimi ročníkmi a obsah je taktiež rovnaký s tým, čo ste mohli hrať pred rokom. A rok predtým. A rok predtým. A rok...

Asi teda vidíte, kam to celé vedie. Pre koho ale hra vlastne je určená? Jej neintuitívne a možno trochu prekombinované menu nie je ideálne pre nováčikov. Ale to je ešte jeden z tých menších problémov. Tým väčším je fakt, že hra síce má nejaké základné tutoriály, ale vlastne vám mnoho ani tých základných mechanizmov nedokáže vysvetliť. A to ako v manažmentovej časti, kde prechádzate tie desiatky rôznych tabuliek a riadite svoj tím, tak aj v časti samotných pretekov, kde jazdcom rozdávate príkazy a dynamiky prispôsobujete stratégiu tomu, čo sa deje okolo vás. Chcete chrániť svojich jazdcov? Hra sa vám to snaží naznačiť, ale veľmi chabo. Chcete zvládať prestupy a postupy? Ten istý prípad.

Pro Cycling Manager 2024
Pro Cycling Manager 2024 O dianí na trati musíte mať dobrý prehľad
O dianí na trati musíte mať dobrý prehľad

Pro Cycling Manager 2024 Občas ani zmena stratégie nepomôže
Občas ani zmena stratégie nepomôže

Pro Cycling Manager 2024 Kalendár budete mať naozaj nabitý
Kalendár budete mať naozaj nabitý

Možno nie je úplne fér porovnávať hru so sériou Football Manager, ktorá má väčší tím a asi aj budget, ale Nacon na tejto sérii tiež pracuje už roky a nie je to práve malý vydavateľ. A keď si porovnám možnosti nastavení, prístupnosti a tutoriálov napríklad v poslednom Football Manager 2024, tak PCM 2024 ťahá za kratší povraz. Skôr povrázok. Takú nitku. Ono to zase nie je až tak dôležité v konečnom zúčtovaní pre ľudí, ktorí v hre utopia 300 hodín. Avšak rozhodne to ovplyvňuje tie prvé hodiny pre nováčikov, ktorí si možno niektoré mechaniky neosvoja po desiatky hodín. Takže ten zážitok nie je taký hladký a príjemný.

Ale poďme na tie dôležitejšie veci z hľadiska hodnotenia, napríklad obsah. Už som načrtol, že obsah sa oproti predchádzajúcim ročníkom veľmi neposunul a to tiež nie je veľmi pozitívne, najmä pre hráčov, ktorí niektorí z nich majú na Steame v knižnici. Tým skôr odporúčam siahnuť po nových komunitných súpiskách. Ak toto ale bude váš prvý ročník, môžete sa tešiť na pomerne slušnú nádielku offline obsahu, ktorý je doplnený aj online multiplayerom, takže keď vás omrzí pretekanie s umelou inteligenciou, môžete sa pustiť do zápolenia s ostatnými hráčmi. Ak ich nebude veľa, doplníte to umelou inteligenciou.

No a čo sa týka singleplayer obsahu, tam sú na výber režimy Career, Pro Cyclist, One-off Race a Track. Hra tak pokrýva obrovskú porciu cestnej cyklistiky, ktorú dopĺňa menšou, ale stále pomerne postačujúcou porciou dráhovej cyklistiky. Career, teda kariéra, je jeden z dvoch ťažiskových režimov. Preberiete niektorý z tímov a naprieč sezónami sa ho snažíte viesť k víťazstvám. Druhým ťažiskovým režimom je Pro Cyclist, kde si vytvoríte mladého cyklistu a budete ho viesť naprieč jeho kariérou. Je tak len na vás, či sa vám podarí vytvoriť nového Peťa Sagana. Aspoň teda virtuálneho.

Zostávajúce dva režimy sú skôr také rýchlovky. Ak si napríklad chcete zahrať len na chvíľu, nechcete sa púšťať do kariéry, prípadne si chcete vyskúšať niečo iné. V One-off Race si jednoducho vyberiete jedny preteky z bohatej hernej ponuky a idete na to. Môže to byť klasika, horská etapa na TdF, tímová časovka na Vuelte alebo čokoľvek iné. No a podobne to aj v Track režime, ktorý je o dráhovej cyklistike, kde si navyše vyberáte zo 7 disciplín s rôznymi pravidlami: Sprint, Keirin, Elimination, Scratch, Point Race, 200 metrov Time Trial a Omnium. Takže na výber je toho v hre naozaj pomerne dosť a v tomto ohľade PCM 2024 boduje. Aj keď teda pravidelní hráči to už dobre poznajú.

Potom je tu hĺbka, ktorá tiež vôbec nie je zlá, aj keď ak to zase porovnávam s FM sériou, nie je tu toho až tak veľa. Ale stále hra pomerne komplexne spracováva cestnú cyklistiku so všetkými jej aspektmi, takže to nie je len o tom, že sa vrhnete na Tour de France a idete ju vyhrať. Najskôr sa tam musíte dostať, pripraviť svoj tím, možno ho trochu posilniť, mať dobrých sponzorov a tak ďalej. Musíte si tiež vychovávať mladých jazdcov, udržiavať tých starých, organizovať kempy a podobne. Je tu toho dosť a pri tom, aký bohatý kalendár má hra, budete mať stále niečo na starosti. Neraz sa váš tím účastní viacerých podujatí súčasne, takže musíte dobre vybrať, koho kam pošlete, aké použijete vybavenie a ako zvolíte stratégiu. Časti kalendára viete aj simulovať, akurát škoda, že sa tu nedá nastaviť istá automatizácia, aby ste napríklad odsimulovali nejakú menej zaujímavú časť sezóny a hra vás neprerušovala s pravidelnými vecami, ktoré musíte riešiť manuálne.

No a potom sú tu preteky. Máte tam svoju zostavu, určíte ich stratégiu a môžete to len rýchlo simulovať. Alebo sa pustíte do aktívneho hrania, kedy im podľa stratégie aj energie meníte taktiku, riešite prípadne defekty, nosíte vodu a aj dávate príkazy na konzumáciu energy gélu. Akurát si časom všimnete, že ono to vlastne vždy prebieha rovnako. Rovnako sa v každom úvode utrhne únik. Rovnaké sú stúpania aj šprinty. A po niekoľkých hodinách začnete mať dojem, že to vlastne aktívnym hraním neviete až tak ovplyvniť. Takže začnete viac simulovať. A toto je veľká chyba hry. Dobrá manažmentovka vám neustále musí dávať pocit, že niečo robíte dobre alebo zle. Že vaše rozhodnutia majú dopad. Ale tu to tak nie je.

Pro Cycling Manager 2024
Pro Cycling Manager 2024 Graficky je to už roky rovnaké
Graficky je to už roky rovnaké

Pro Cycling Manager 2024 Musíte myslieť aj na budúcnosť svojho tímu
Musíte myslieť aj na budúcnosť svojho tímu

Pro Cycling Manager 2024 Niekedy máte dojem, že vaše rozhodnutia nič neznamenajú
Niekedy máte dojem, že vaše rozhodnutia nič neznamenajú

A to je asi najväčšia škoda. To, že sa hra vlastne neposunula, novým hráčom prekážať nebude. Ale to, že im nedáva pocit zadosťučinenia, to ich už bude štvať. He tu toho veľa, je to detailné aj rozmanité, ale chceli by ste, aby to viac reflektovalo to, čo vy sami robíte. Veď ani v skutočnosti nevyzerá každá etapa rovnako. Samozrejme, sú to iné mená, ale rovnaké situácie. Rovnako sa utrhne únik v rovinatej aj horskej etape a to je hlúposť. Rovnako jazdci nastupujú hneď od začiatku stúpania a to je tiež blbosť. Tieto situácie musia autori poladiť, inak to aj fanúšikov cyklistiky omrzí.

Ale tak po nejakých tých negatívach poďme zas na niečo pozitívne. Nájdete tu toho hromadu – všetky tri grand tour, spomínané klasiky, monumenty, majstrovstvá a kopu ďalších. Budete jazdiť po celom svete (na Slovensko sa tu, bohužiaľ, nemyslí) a kalendár bude stále nabitý. Takže to nie je len o tej TdF, nájdete tu aj Paríž – Roubaix, Liège-Bastogne-Liège a kopu ďalších. V zásade všetko, čo by ste mohli chcieť.

A z veľkej časti to platí aj o licenciách, kde sú snáď všetky World Tour tímy, ale nájdete tu aj mnoho kontinentálnych tímov a to všetko aj s jazdcami. Opäť, slovenské zastúpenie je minimálne, takže napríklad Pierre Baguette nečakajte. Ale aj tak je tu toho hromada. Dojem trochu kazí to, podobne ako v nedávno recenzovanej Tour de France 2024, že licencie nie sú kompletné. Sú to drobné rozdiely, ale keď si všimnete, že tu nie je napríklad Julian Alaphilippe, ale len nejaký Jules Alaphilipi, zamrzí to. A to najmä fanúšikov cestnej cyklistiky.

Pro Cycling Manager 2024
Pro Cycling Manager 2024 Okrem cestnej je tu aj dráhová cyklistika
Okrem cestnej je tu aj dráhová cyklistika

Pro Cycling Manager 2024 Časovky si od vás vyžadujú inú taktiku ako bežné etapy
Časovky si od vás vyžadujú inú taktiku ako bežné etapy

Pro Cycling Manager 2024 Nesmiete zabúdať ani na finančnú stránku cyklistiky
Nesmiete zabúdať ani na finančnú stránku cyklistiky

Už vyššie som písal, že graficky je to roky rovnaké. A vlastne to už ani nie je veľmi pekné. Výhodou je, že to rozbeháte na notebookoch a starých šunkách, ale aj tak by to chcelo už zmenu. Grafika totiž len podčiarkuje fakt, že séria roky stagnuje a neposúva sa nielen hrateľnostne, ale ani technicky. Animácie sú občas tiež kostrbaté, cyklisti sa prelínajú, inokedy zaseknú, dokonca občas pri zrýchlenom hraní ich nájdete uprostred nejakého iného objektu. Ani ten zvuk sa vlastne veľmi nezmenil, ale zas tam to možno až tak neprekáža. Nejaké tie jednoduché melódie nie sú veľmi vtieravé a hrajú iba tam, kde majú. Zvuky sú autentické a nájdete tu aj nejaký ten komentár, ktorý k pretekom dobre sadne.

Hral som viacero ročníkov PCM, ale nerecenzoval som ich. Naposledy som recenzoval PCM 2013. Najhoršie na tomto novom ročníku je, že je v mnohom podobný, v niektorých veciach rovnaký. Ale uplynulo medzi nimi 11 rokov. Nie je možné, aby nejaká séria až takto stagnovala. Jasné, základné princípy sa nemenia, ale tu sa toho nezmenilo trochu viac. A keď si to porovnáte dajme tomu s poslednými 3 ročníkmi, vidíte a aj hráte takmer totožnú hru. Nacon a Cyanide tu ukazujú, ako sa má recyklovať. Akurát škoda, že po toľkých rokoch vydávania toho istého sú tu ešte stále chyby.

napísal matus_ace 18.7.2024
5.0
7.5