F1 MANAGER 24

F1 MANAGER 24

7.0

Nové možnosti, staré chyby

Recenzia na Xbox Series X|S verziu

Dominancia Red Bullu, zdá sa, konečne končí. Stále má tím a aj Max v šampionátoch prevahu, ale preteky F1 sú už oveľa zaujímavejšie aj napínavejšie. Čo zase tím aj Maxa dostáva pod tlak, kedy sa kopia chyby a to zase pridáva na tom, že je F1 po dlhej dobe zase zábava. Myslíte si však, že by to mohlo byť aj lepšie? Tak to dokážte. Vytvorte si vlastný tím a pobite sa o tituly. Prípadne prevezmite vedenie iného tímu a ukážte, že aj so Sauberom sa dá dostať na vrchol, pričom k tomu netreba ani Audi. Je tu F1 Manager 2024 a to všetko vám umožňuje. Akurát teda možno nebude pre všetkých fanúšikov F1 a manažmentu.

Pre ktorých nebude? No napríklad pre veľkú časť tých, ktorí si kúpili predchádzajúci ročník. Frontier sa ale snaží, aby bola hra stále lákavá. Sú to novinky v obsahu, ale napríklad aj znížená cenovka, ktorá je oproti predchádzajúcemu ročníku až o 20 eur nižšia. A to je fakt veľmi sympatický krok. Akurát vo Frontiere na jednu vec zabudli – doladiť hru pred vydaním. Aby som bol konkrétny, mne sa žiadne závažné bugy nestali a aj keď som čítal nejaké katastrofické scenáre o tom, že hra je v alpha štádiu, u mňa sa nič tak zlé neprejavilo. To najhoršie boli nejaké grafické glitche. Čo je zase škoda, keďže sa technologicky hra neposunula.

Na manažmentovku vyzerá F1 Manager 2024 jednoducho výborne. Hlavne grafika počas pretekov vyzerá výborne. Podobne pred pár rokmi vyzerali F1 racingovky. Keď si to porovnáte s Football Manager ale inými, je to iná liga. Ale séria vyzerá rovnako už 3 roky. Absolútne nikam sa to neposunulo, čo zamrzí. A ešte viac zamrzí to, že to už 3 roky vyzerá rovnako, ale stále sú tu glitche alebo niektoré krkolomné animácie, napríklad pri kolíziách. Za tie 3 roky to malo byť v dokonale vyladenom stave, kde by sme už žiadne takéto veci nemali vidieť.

F1 Manager 24
F1 Manager 24 Desatiny robia rozdiel medzi úspechom a neúspechom
Desatiny robia rozdiel medzi úspechom a neúspechom

F1 Manager 24 Môžete si vytvoriť svoj vlastný tím
Môžete si vytvoriť svoj vlastný tím

F1 Manager 24 Nastaviť dobre auto je hotová veda
Nastaviť dobre auto je hotová veda

Okrem glitchov vidím ešte jednu oblasť, ktorá podľa mňa nie je vyladená a autori ju budú v najbližších týždňoch plátať. A to je celkový herný balans. Jednoducho hra vám servíruje situácie vo frekvencii, ktorá v reálnej formule často nebýva. Alebo aspoň nie tak často. Pestrosť rôznorodých situácií je fajn a napríklad môžete dostať správu, že vám horelo v továrni, takže vás to bude stáť nejaké prostriedky a zastaví to vývoj či výrobu dielov. Ale niektoré časti áut aj bez nehôd budete meniť tak často, akoby ste hrali demolačné derby a nie kráľovnú motoršportu. Vyjednávania kontraktov, AI jazdcov, náročnosť a niektoré ďalšie aspekty si ešte pýtajú, aby k nim autori sadli a upravili to, ako tu fungujú.

Fanúšikom F1 som už viac ako 25 rokov, bol som aj na pretekoch a možno si to tento rok zopakujem. Ak to máte podobne, tiež vás poteší, že oficiálna licencia F1 so sebou prináša aj naozaj autentické spracovanie. Samozrejme, nie je to len o tom, že Mercedes vyzerá ako Mercedes a Ferrari vyzerá ako Ferrari. Už úvodné intro je úžasnou poklonou tomu, čo tento čoraz populárnejší šport dnes predstavuje. No a potom tu máte oficiálnu grafiku prenosov, licencovanú hudbu, ktorú poznáte z TV, ale aj dokopy tisícky vysielačkových hlášok medzi jazdcami a ich inžiniermi. Takže Bono tu naozaj povie „Get in there Lewis!“ a Maxa tu stále rovnako vypípavajú ako v skutočnosti.

Možnosti a ponuka hry sa oproti predchádzajúcemu ročníku o niečo nafúkli. Stále je tu klasický režim kariéry, v ktorom si vytvoríte svojho tímového šéfa, pokojne sa môžete nazvať aj Günther Steiner, a s ním vediete svoj tím k úspechom. Alebo aj neúspechom. Idete z jednej sezóny do ďalšej a riadite kompletne všetky aspekty F1 tímu. Nemôžete tak myslieť len na súčasnosť, ale aj budúcnosť a na to, ako si zaistiť miesto. To tiež trochu nesúhlasí s realitou. Pozrite sa, kde je dnes Mercedes. Ja som skončil prvú sezónu v tíme s nejakými pódiovými umiestneniami, jedným víťazstvom, ale s tímom celkovo na štvrtom mieste. A dostal som padáka, tak som prešiel do Sauberu.

Hrá sa to ale dobre a vďaka obrovskému množstvu tutoriálov prakticky v každej oblasti do hry pohodlne vkĺzne naozaj každý. Dokonca sa to hrá veľmi slušne aj na gamepade, aj keď, samozrejme, hranie na PC je oveľa intuitívnejšie, ale musím pochváliť, že sa každý aspekty podarilo preniesť na obmedzené ovládacie prvky gamepadov. Nemusíte sa tak báť, že by na vás bola hra príliš komplexná. Všetko si to hravo osvojíte a môžete sa pustiť do budovania vlastného mena medzi tými najlepšími a najrýchlejšími.

Skôr som písal, že máte na starosti všetko a tým myslím naozaj takmer všetko. Najímate jazdcov, inžinierov, vedúcich pracovníkov, riešite sponzorov a financie celkovo, budujete budúce talenty z nižších kategórií, vyvíjate nové kusy auta, ktoré následne nasadzujete. Hlasovaním formujete pravidlá a budúcnosť F1. Počas pretekárskeho víkendu musíte autá jazdcom správne nastaviť a vtedy aj zistíte, že aj keď dvaja jazdci majú to isté auto, nemusí to vôbec znamenať, že to je to isté auto. No a potom prídu na rad samotné preteky, kedy musíte zobrať tímovú stratégiu do vlastných rúk, naplánovať pit stopy a počas pretekov vo vysielačkovej komunikácii robiť potrebné zmeny.

Vaše výsledky majú vplyv na mentalitu a to zase ovplyvňuje výsledky. Musíte sa tak starať aj o pohodu svojho tímu, takže musíte správne nastaviť tréningy mechanikov, aby ste ich nepreťažovali. Taktiež musíte vylepšovať tímové zázemie, lebo to pomáha mentalite jednotlivých častí. A aj vyjednávanie sponzoringu a promo akcií má dopad a ostatné súčasti tímu. Spravíte tour po továrni? Získate peniaze, ale odrazí sa to na zhoršenej mentalite mechanikov. Dokonca hra umožňuje tím riadiť až tak zle, že zbankrotujete. Respektíve sa k bankrotu ani nedostanete. Jednoducho budete v mínuse a bez peňazí nedokážete vyrobiť nové krídlo namiesto poškodeného a bez neho zas nemôžete pretekať, takže pre vás hra končí.

F1 Manager 24
F1 Manager 24 Prezentácia hry je skvelá
Prezentácia hry je skvelá

F1 Manager 24 Musíte sa starať aj o vývoj nových dielov
Musíte sa starať aj o vývoj nových dielov

F1 Manager 24 Hra ponúka réžiu a vizuál ako prenosy v TV
Hra ponúka réžiu a vizuál ako prenosy v TV

Možnosti sú rozsiahle a je len na vás, ako ich dokážete využiť. Možno všetko opísané vyššie pôsobí tak, že vás hra zahltí, ale ak aj nehráte podobný žáner hier, naozaj sa nemusíte báť, lebo všetko z toho zvládnete. A niektoré veci dokážete nechať nasimulovať. Škoda akurát, že sa nedajú niektoré časti delegovať na iných, prípadne úplne simulovať časti sezóny podľa kalendára, ako to je napríklad vo Football Manager sérii. Akurát ten spomínaný balans herných situácií tu za mňa naozaj treba doladiť, lebo tu budete naozaj občas časti auta meniť tak, že po penalizáciách budete štartovať až z obežnej dráhy.

Všetko, čo som napísal vyššie, platí aj pre úplne nový režim, v ktorom si vytvoríte vlastný, jedenásty tím na štartovom rošte. Môžete ísť po klasike a priviesť späť k životu Lotus. Môžete sa inšpirovať filmom a vytvoriť si Apex GP. Prípadne do F1 privediete to, čo už dlho potrebuje – Andretti-Cadillac. Je len na vás, ako svoj tím pomenujete, aké mu dáte farby, logo, kombinézy a podobne. Na výber máte z niekoľkých štartových čiar pre svoj tím – nováčik, technologický gigant vstupuje do F1 a podobne. Ovplyvňujú financie, kvalitu tímu a ďalšie aspekty. Prípadne si to všetko nastavíte podľa seba. Naberiete jazdcov, ľudí a ide sa na vec.

Ak chcete, môžete sa s tým všetkým detailnejšie pohrať a vytvoriť si vizuálne naozaj unikátny tím. Alebo sa môžete pokúsiť napodobniť dizajn z éry, keď mal McLaren na zadnom krídle ešte logo West. Ak nie, len si vyberte zo základných dizajnov, tvarov a rýchlo sa preklikajte ďalej. Jediná škoda je, že si musíte vybrať zo 4 zabehnutých dodávateľov motorov, nedokážete si vyrábať vlastný. To by hre dodalo ešte viac na hĺbke. Po tvorbe tímu je to už ako bežná kariéra, akurát s tým rozdielom, že tu máte nejaké tie obmedzenia podľa toho, aký je vlastne ten váš tím.

F1 Manager 24
F1 Manager 24 Dážď môže veci skomplikovať, no tiež môže byť príležitosťou vyšvihnúť sa
Dážď môže veci skomplikovať, no tiež môže byť príležitosťou vyšvihnúť sa

F1 Manager 24 Hra vyzerá dobre, aj keď už roky rovnako
Hra vyzerá dobre, aj keď už roky rovnako

F1 Manager 24 Musíte zvoliť čo najlepšiu stratégiu a pohotovo reagovať na dianie na trati
Musíte zvoliť čo najlepšiu stratégiu a pohotovo reagovať na dianie na trati

Oba tiet režimy sú dlhodobé a strávite v nich desiatky hodín tým, ako budete budovať dedičstvo svojich tímov, skutočných aj tých vlastných. Ale ak chcete niečo kratšie a rýchlejšie, nájdete tu režim aj na to. Volá sa Race Replay a umožní vám znovu prežiť niektoré z minulých pretekov. Kľúčom je tu to, aby ste sa pokúsili zvrátiť osud a dopadnúť v pretekoch inak ako to bolo v skutočnosti. Takýchto výziev je v hre niekoľko a líčia sa náročnosťou, takže si to môžete vyskúšať na tých jednoduchých a postupne prechádzať až k tým, ktoré sú zdanlivo nemožné. Lebo tu na úspech nemáte celú sezónu, ale len veľmi obmedzené časové okno.

Pridanie možnosti vytvoriť si úplne vlastný tím a zníženie cenovky sú dve rozhodnutia, ktoré zachraňujú aktuálny ročník. Inak by to z veľkej miery bola vlastne len „aktualizácia súpisiek“ od Frontieru. Nepomáha však ani nie práve najlepší stav, v akom hra vyšla. Ako som písal hneď a začiatok, môžete mať šťastie a budete mať herný zážitok bez bugov ako ja, akurát s nejakými menšími glitchmi. Ale možno nie. Ak aj budete mať hladký herný zážitok, stále vás môže štvať to, že hra v mnohých ohľadoch nie je dobre vybalansovaná. A či tu niečo zo športu chýba? Asi ani nie. Snáď len možnosť prekročiť rozpočtový strop a zvaliť to na sendviče. Aj napriek tomu je to ale hlboký a zábavný manažment, v ktorom radi utopíte tie desiatky hodín a ani nebudete vedieť, ako vám ten čas ubehne.

napísal matus_ace 1.8.2024
7.0
F1 MANAGER 24